2023-04-04, 06:29
Medlem
[quote=Pippilotte|84041729]Jag ser följande som besvärande för MH:
- Det är hon som eftersöker Tove på Nöjet för att få med henne hem till JJ. Detta visar på ett deltagande som främjar händelseförloppet.
- Hennes rörelsemönster i lägenheten sammanfaller i en väldigt nära anslutning till mordet.
- Flertalet korta 20 minuters tupplur där hon inte uppfattar oljudet som sker några meter ifrån. Både dunsar och knackningar på dörr. Snabb återkoppling till JJ via sms men trots det somnar mellan tuggorna.
- Att hon i samförstånd med JJ transporterar och gör sig av med kroppen. Ett agerande i samförstånd i efter-förloppet och i för-förloppet med att få med Tove från Nöjet talar även för ett samförstånd under mordet.
- Hon befinner sig på mordplatsen
- Starkt lojalitetsband mellan JJ och MH (se t ex hovrättsdom från diskoteksbranden, där stort fokus lades på deras vänskapsband och de blev fällda alla fyra (?) trots att man inte visste vem som gjort vad mer än att de befunnit sig på platsen och en av dom tänt på) och samförståndet utgjordes av nära band.
- JJ placerar henne vid mordet och JJs berättelse har högre trovärdighet då den rimmar bättre med bevisläget i övrigt jämfört med MHs berättelse

Jag ser följande som förmildrande för MH
- Det är inte hon som har en konflikt med TT utan det är JJs konflikt
- Det finns inga DNA bevis som binder henne till Tove
- Rättsläkarens utlåtande säger att en ensam gärningsman är möjligt
- Det går inte att bevisa att hon inte sov
- Det går inte inte att bevisa att hon utfört någon gärning i mordet mer än JJs berättelse

Försvårande
Maja skyllde från början även dumpningen av kroppen helt på Johanna.
Citera
2023-04-04, 06:39
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack!
Nu kanske vi kan vara klara med att J gömde kroppen när hon åkte till MD

You're welcome!

Kan ju tilläggas att det i samma Aktbilaga (156) förts samtal med den som äger och sköter fastigheten på Storgatan 71. Minns inte exakt sida eller vad som sades (stängt ner FUP), men tror det handlade om port till fastigheten..(?) Har dock svårt att tänka mig att denne person inte skulle gett kriminaltekniker övrig info som finns att ge vad gäller gemensamma ytor som exempelvis förråd, tvättstuga, med mera, och att det då skulle nämnts om det här omtalade vindsutrymmet används av hyresgäster, så att brottsplatsundersökning även kunde göras där.
Citera
2023-04-04, 06:44
Medlem
Jag är nyfiken på om det finns rapporter/dokument från häktet hur de åtalade beter sig där. Hur snacket går eller hur de mår. Mest av ren nyfikenhet för att gå se det sanna skenet utav dem.
Citera
2023-04-04, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
You're welcome!

Kan ju tilläggas att det i samma Aktbilaga (156) förts samtal med den som äger och sköter fastigheten på Storgatan 71. Minns inte exakt sida eller vad som sades (stängt ner FUP), men tror det handlade om port till fastigheten..(?) Har dock svårt att tänka mig att denne person inte skulle gett kriminaltekniker övrig info som finns att ge vad gäller gemensamma ytor som exempelvis förråd, tvättstuga, med mera, och att det då skulle nämnts om det här omtalade vindsutrymmet används av hyresgäster, så att brottsplatsundersökning även kunde göras där.

Jag glömde skriva inte i mitt inlägg
Har rättat det nu
Enligt en tidigare skribent så gjordes det en brottsplatsundersökning på vind med likhund
hunden visade ingen markering
Jag tror inte själv att J gömde kroppen
Och tydligen så är det en dörr sen trappstege till en taklucka
Svårt att krångla sig upp där med en kropp
Citera
2023-04-04, 07:04
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag glömde skriva inte i mitt inlägg
Har rättat det nu
Enligt en tidigare skribent så gjordes det en brottsplatsundersökning på vind med likhund
hunden visade ingen markering
Jag tror inte själv att J gömde kroppen
Och tydligen så är det en dörr sen trappstege till en taklucka
Svårt att krångla sig upp där med en kropp

Ja. Även jag finner det rätt så osannolikt att någon kan lyckas krångla sig upp där, eller ens bara nyttja utrymmet, för att temporärt gömma en kropp.
Citera
2023-04-04, 07:08
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Börjar få mer klarhet.
Jag hoppas att man tar mened på allvar.

Jag frågade min AI:
I en svensk rättegång är den åtalade inte skyldig att svära under ed eller att lägga fram ett vittnesmål. Liksom i USA är den åtalade skyddad av rätten till tystnad enligt svensk lag.

Det är dock viktigt att notera att den åtalade har rätt att försvara sig själv och ge sin version av händelserna under rättegången. Om den åtalade väljer att vittna eller lägga fram ett vittnesmål, så måste de tala sanningen precis som vilket annat vittne som helst. Om den åtalade ljuger under sin förklaring eller lägger fram vilseledande information kan de åtalas för brottet mened, vilket kan leda till straffrättsliga påföljder.

Ett bra exempel till att INTE lite på AI. En åtalad i Sverige kan inte välja att vittna. En åtalad blir förhörd. Först av åklagaren, sen av målsägandebiträdet om sådant finns och sen av sin försvarare. En åtalad får ljuga, det är åklagaren som har bevisbördan. Men lögner kan självklart påverka trovärdigheten.

Däremot finns det givetvis brott som den tilltalade kan göra sig skyldig till under pågående förhandling. Hotar man nån så är det olaga hot eller övergrepp i rättssak. Att peka ut nån helt annan kan bara falsk beskyllning (tidigare falsk tillvitelse).

Om den tilltalade försöker få någon annan att begå mened kan det bli stämpling till mened. Allt detta är brottsligt, men det skulle i så fall avhandlas vid en separat förhandling och inte påverka påföljden i den rättegång man just genomfört.

Så. Fråga inte AI. Läs myndigheternas hemsidor i stället. Läs rättegångsbalken.
Citera
2023-04-04, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Ja absolut, men jag menar jag tror inte hon var delaktig i själva mordet, tror J ljuger om att M var delaktig i mordet för att hon vill att M ska sitta lika länge som hon själv , hon vill fortsättningsvis ha kontroll över "sin M"
Oavsett om M var delaktig i mordet eller inte så befann hon sig i samma bostad
En liten lägenhet
Och enl rörelsemönster så sov hon inte
Enl M så gömde J kroppen då hon åkte till MD
Det är högst osannolikt att kroppen gömdes
Det är ungefär så Rullman bedömmer att det skedde i samförstånd
Senast redigerad av Anedin 2023-04-04 kl. 07:22.
Citera
2023-04-04, 07:24
Medlem
colis avatar
Tror att man kanske helt enkelt måste se till de fakta som finns:

T ströps ihjäl. Hon låg på rygg, den som ströp satt på bröstkorgen och höll båda sina händer runt Ts hals. Det hela tog 3-5 minuter, med början med dunsarna då T sannolikt fälldes till golvet. De 5-10 kraftiga sparkarna hördes 3-5 minuter senare. Under den tiden pågick mordet.

T var inte medvetslös under hela förloppet. Det utesluter sparkarna (nej spastiska dödsryckningar fungerar inte så).

JJ som ströp har inte fått en enda avvärjningsskada. Det finns inte heller något DNA efter klösningar eller liknande under Ts naglar. T sparkade bevisligen på slutet vilt för sitt liv - hon var inte medvetslös.
Går det att genomföra praktiskt utan att JJ får skador av kampen? Nej sannolikt inte.

Det behövs helt enkelt någonting mer - någonting som hindrar T från att kämpa mot sin mördare även med sina armar. Slå, fäktas, dra i håret, slå mot ansiktet, ögonen, försöka få loss JJs händer, riva, klösa, vrida sig, snurra kroppen, ta spjärn. Att T verkligen försökte talar sparkarna för.

Men T kom inte loss - därför att hon rimligen också hölls fast av någon annan än den som satt på hennes bröstkorg med händerna runt hennes hals. En mördare som inte har mer än två egna armar och inte samtidigt också kan hållit i Ts händer eller armar.

Finns det överhuvudtaget beskrivet att en ensam kvinna under flera minuter lyckats strypa ihjäl en annan jämnårig frisk vaken kvinna på golvet i badrummet - utan att själv få en enda skada någonstans på sin kropp?
Det är så ytterst ovanligt att det näst intill är att betrakta som omöjligt.

JJ kan helt enkelt inte gjort detta alldeles själv.
Det måste ha gått till ungefär som JJ beskriver; att MH var med och höll i.

————————————-

Det är de rent rättsmedicinska iakttagelserna.

Om man dessutom lägger till att det är väldigt svårt att tänka sig att MH verkligen låg i JJs säng och lyckades sova några meter bort under allt buller med dunsar, dörrklockor och sparkljud.

Om man också betänker att MHs telefon registrerar rörelser och steg två gånger under 24 minuter under exakt den tid hon påstår att hon sov och mordet pågick.

Att MH lämnades ensam i den lilla lägenheten med Ts kropp, var vaken, svarade på sms - men påstår att hon varken såg kroppen eller reagerade på hur det kan ha sett ut på badrummets mordplats.

Att MH villigt, utan att larma någon, hjälpte till att flytta, dumpa och gömma kroppen - och höll tyst om det under nästan åtta veckors intensiva förhör.

Nej, MHs berättelse stämmer inte. Hon har helt enkelt enormt stora skäl att ljuga - och hon gör det.
Hon ljuger, som hon brukar göra, för att komma undan kritik, straff och ansvar. Precis som hon också var stark nog att ljuga under förhören.
Denna gång ljuger hon för att försöka slippa undan en morddom.
Senast redigerad av coli 2023-04-04 kl. 07:58.
Citera
2023-04-04, 07:37
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Håller på att läsa ikapp från igår eftermiddag, så kanske redan har nämnts, men tål bevisligen att upprepas då det här "förrådet" som det kommenteras en hel del om inte existerar:

"Lägenhetens entrédörr finns högst upp i trapphuset. På samma våningsplan finns ytterligare en lägenhet samt en dörr till en vind med en stege upp till en lucka till taket."
(Aktbilaga 156, sidan 19)

Vet inte om jag minns rätt men säger inte MH vid något tillfälle att hon sovit i detta förråd utanför då JJ inte öppnade dörren ?
Citera
2023-04-04, 07:53
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tror att man kanske helt enkelt måste se till de fakta som finns:

T ströps ihjäl. Hon låg på rygg, den som ströp satt på bröstkorgen och höll båda sina händer runt Ts hals. Det hela tog 3-5 minuter, med början med dunsarna då T sannolikt fälldes till golvet. De 5-10 kraftiga sparkarna hördes 3-5 minuter senare. Under den tiden pågick mordet.

T var inte medvetslös under hela förloppet. Det utesluter sparkarna (nej spastiska dödsryckningar fungerar inte så).

JJ som ströp har inte fått en enda avvärjningsskada. Det finns inte heller något DNA efter klösningar eller liknande under Ts naglar. T sparkade bevisligen på slutet vilt för sitt liv - hon var inte medvetslös.
Går det att genomföra praktiskt utan att JJ får skador av kampen? Nej sannolikt inte.

Det behövs helt enkelt någonting mer - någonting som hindrar T från att kämpa mot sin mördare även med sina armar. Slå, fäktas, dra i håret, slå mot ansiktet, ögonen, försöka få loss JJs händer, riva, klösa, vrida sig, snurra kroppen, ta spjärn. Att T verkligen försökte talar sparkarna för.

Men T kom inte loss - därför att hon rimligen också hölls fast av någon annan än den som satt på hennes bröstkorg med händerna runt hennes hals. Den mördare som inte har mer än två egna armar och inte samtidigt också kan hållit i Ts händer eller armar.

Finns det överhuvudtaget beskrivet att en ensam kvinna under flera minuter lyckats strypa ihjäl en annan jämnårig frisk vaken kvinna på golvet i badrummet - utan att själv få en enda skada någonstans på sin kropp?
Det är så ytterst ovanligt att det näst intill är att betrakta som omöjligt.

JJ kan helt enkelt inte gjort detta alldeles själv.
Det måste ha gått till ungefär som JJ beskriver; att MH var med och höll i.

————————————-

Det är de rent rättsmedicinska iakttagelserna.

Om man dessutom lägger till att det är väldigt svårt att tänka sig att MH verkligen låg i JJs säng och lyckades sova några meter bort under allt buller med dunsar, dörrklockor och sparkljud.

Om man också betänker att MHs telefon registrerar rörelser och steg två gånger under 24 minuter under exakt den tid hon påstår att hon sov och mordet pågick.

Att MH lämnades ensam i den lilla lägenheten med Ts kropp, var vaken, svarade på sms - men påstår att hon varken såg kroppen eller reagerade på hur det kan ha sett ut på badrummets mordplats.

Att MH villigt, utan att larma någon, hjälpte till att flytta, dumpa och gömma kroppen - och höll tyst om det under nästan åtta veckors intensiva förhör.

Nej, MHs berättelse stämmer inte. Hon har helt enkelt enormt stora skäl att ljuga - och hon gör det.
Hon ljuger, som hon brukar göra, för att komma undan kritik, straff och ansvar. Precis som hon också var stark nog att ljuga under förhören.
Denna gång ljuger hon för att försöka slippa undan en morddom.

BRA!!!

Hoppas inte en mördare ska gå fri, MH är delaktig, både till mord och till att sedan gömma kroppen. Två människor utan samvete, utan empati.
Citera
2023-04-04, 08:07
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Håller på att läsa ikapp från igår eftermiddag, så kanske redan har nämnts, men tål bevisligen att upprepas då det här "förrådet" som det kommenteras en hel del om inte existerar:

"Lägenhetens entrédörr finns högst upp i trapphuset. På samma våningsplan finns ytterligare en lägenhet samt en dörr till en vind med en stege upp till en lucka till taket."
(Aktbilaga 156, sidan 19)
Mitt svar var på denna frågan:
"Finns det flera lägenhetsdörrar på samma våning som Js lägenhet, eller är det bara hennes?"
Citera
2023-04-04, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min undran var närmast om M visste om att Js säng var förbjudet område. Andra skribenter har varit vänliga att upplysa mig om att så var fallet.

Rätta mig om jag har fel men av det jag läste i FUP så var det vid ett tillfälle som M kissade i J:s säng i sömnen o det är därför hon inte får sova i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in