2023-04-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det har vi, men det verkar inte erkännas att det är något som pekar bort från SE som gm. Jag kan gå med på att man inte tycker det är överbevisat bara för att han verkar ha bra koll och kan ange flera detaljer som är svåra att veta om man inte är där. För det är det inte. Men det är obestridligt något som pekar bort från SE. Samma sak med vapenfrågorna.

Det man kan konstatera är att Engström är mirakulöst skicklig på att sortera ut vad som verkligen hänt på Sveavägen efter det att mördaren flytt.

Detta även om hans utsagor kommer dagar/veckor efter skotten. Och inte på mordnatten, som väktarna påstår. Väktarna kan ju minnas fel på dag. Att statsministern mördats på gatan utanför är inget som gör den kvällen extra minnesvärd.

Det spelar faktiskt ingen roll om Engström haft ständig kontakt med hela SVT, att som mördare kunna sortera ut vilka uppgifter som var korrekta och vilka som var felaktiga inte bara gränsar till omöjligt. Det är omöjligt.

Om vi ändå leker med tanken att Engström hade både vapen och motiv, och stämpeluret går att tänka bort, så återstår två gåtor enligt mig.

1. Varför skyndar sig den osannolika mördaren med att mörda Palme? På den plats han just ”stämplat in” (fast det ju inte riktigt stämmer)? Det hade varit betydligt enklare att bara följa med, även om paret tagit tunnelbanan. En trång gränd i Gamla Stan hade varit perfekt, då hade inte ens någon slaskjournalist kunnat gama åt sig 20 millar för en sagobok.

2. Varför gå tillbaka till mordplatsen/arbetet? Det är här teorin faller helt för normalbegåvade människor. Han kom undan. Han går tillbaka…😀

1. I affekt.

2. För att erkänna, han blev blockerad, För att spela vittne. Vi vet inte varför. Det här är motiv som varit kända länge. Är dom nya för dig ?
Citera
2023-04-04, 00:46
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vi har ju hört från flera källor att han var "glad i drickat" och drack på kontoret osv.
I vilka mängder kan jag bara spekulera om. Men att han hade ett riskfyllt förhållande med alkohol kring 86 anser jag man kan ta som hyfsat säkert.
Det låter som att det eskalerade strax efter mordet och blev värre i början av 90-talet. Vid 95-96 var han troligtvis inte en funktionell alkoholist längre.

Korrekt.
Han gick regelbundet till någon kurator sista åren.

”Vi har ju hört från flera källor att han var "glad i drickat" och drack på kontoret osv.”

Vilka källor är det? Och hur har dessa redovisats?
Citera
2023-04-04, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Väldigt märkligt..

Sen något jag funderat på men aldrig hittat ...

Har poliserna som var kvar på brottsplatsen fått en direkt fråga om ett vittne som plötsligt ger sig in i gränden efter att en beväpnad GM just sprungit in i?

Tänker som polis kommer man ihåg en sådan händelse pga faran för vittnet att göra en sådan grej !!
Inte läst nånstans.

Tror du GM SE kan varit Tensonmannen?
Citera
2023-04-04, 00:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vart har jag skrivit att det är olagligt ?

Det är en regel att poliser inte vill ha vittne som springer in i en gränd där just en beväpnad GM sprungit..

Off topic.:
Du säger att du går in i denna tråd för att känna dig smart...haha

Citat Problem2020:"Det är totalt förbjudet enligt deras regler att vittne ger sig efter i en så osäker miljö som en mörk gränd med en GM som just sprungit i."

Du får gärna hänvisa till var detta förbud finns publicerat. Men du har troligtvis själv hittat på det. Du hittar på väldigt mycket i tråden helt själv utan belägg märker jag.

OffT: Jag är helt objektivt under normalbegåvad ute i verkligheten, men just i den här inne i tråden känner jag mig klart smartare än Cluedoivrarna. Lite som de enögda i de blindas rike typ om du förstår hur jag menar?
Citera
2023-04-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Inte läst nånstans.

Tror du GM SE kan varit Tensonmannen?

Ja mest pga att vart annars blir Tensonmannen av ?

Sen en annan viktig detalj är att NF beskriver Tensonmannen som äldre
Citera
2023-04-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Citat Problem2020:"Det är totalt förbjudet enligt deras regler att vittne ger sig efter i en så osäker miljö som en mörk gränd med en GM som just sprungit i."

Du får gärna hänvisa till var detta förbud finns publicerat. Men du har troligtvis själv hittat på det. Du hittar på väldigt mycket i tråden helt själv utan belägg märker jag.

OffT: Jag är helt objektivt under normalbegåvad ute i verkligheten, men just i den här inne i tråden känner jag mig klart smartare än Cluedoivrarna. Lite som de enögda i de blindas rike typ om du förstår hur jag menar?

Ja att göra något som är förbjudet och strider mot regler som polisen har är inte per automatik olagligt...

Du kan fråga valfri polis om att springa som tidigt vittne efter en GM på en osäker miljö med att GM är beväpnad...

Herregud att man måste förklara allt långsamt för dig...
Citera
2023-04-04, 00:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag måste väl kalla hans påstådda löptur för något ?

Jag har skrivit det 3 gånger nu...

Det är inte vi som påstår att han tjurrusar in i gränden...Det är Engström själv !

SE berättar själv i förhör att han sprang efter polisen i gränden eftersom han gjorde just detta.

Ingenting i materialet talar emot att SE sprang in i gränden på väg mot Bohemia efter poliserna.

Vad är det i detta uttalande du har svårt att förstå?

Det ni som håller logikluckan öppen för SE-GM gör fel är att ni använder ordet "språngmarsch" för något SE aldrig beskriver så själv. Det är hittepå att använda det ordet och det vet du mycket väl själv eller någon vårdare nära dig.
Citera
2023-04-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ja mest pga att vart annars blir Tensonmannen av ?

Sen en annan viktig detalj är att NF beskriver Tensonmannen som äldre
Nu kommer jag inte på vem som funderar på cigg-hypotesen.

Undrar om den den gå att få ihop med Tensonmannen.

Kanske Tensonmannen aldrig var så långt upp mot norra reklampelaren.

NF kan ha misstagit sig exakt var mötet skedde.

Skulle det gå att låta det ske 10 m närmare Skandia entrén.
Citera
2023-04-04, 00:57
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"De gamla kulorna" har för få eller dåliga spår vilket de alltid haft, även som nyss avfyrade. Oberoende av vad Sonny säger.
Men redan 1986 var rättsteknikerna pessimistiska; spåren på kulorna är för dåliga för att kunna knyta till vapen, enligt Mikael Högfors.
https://sverigesradio.se/artikel/7498034

Nu fastslår ändå Sonny B, som var med från början, lever nu och är klar i knoppen, att det skulle kunna gå att identifiera vapnet med hjälp av mordkulorna.

Jag länkar till artikeln igen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forre-vapenutredaren-forvanad-finns-tillrackligt-mycket-detaljer

Det slutgiltiga argumentet för att Krister Petersson/Thomas Pettersson inte är ärliga på den här punkten heller är…

Förstås!

…att åklagaren ägnade åratal och tusentals arbetstimmar på att jaga rätt på vapensamlarens revolver/revolvrar.

Sen sket det sig. Åklagaren blev gråtfärdig när han insåg att han lurats av Thomas Pettersson och resten är historia.
Citera
2023-04-04, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE berättar själv i förhör att han sprang efter polisen i gränden eftersom han gjorde just detta.

Ingenting i materialet talar emot att SE sprang in i gränden på väg mot Bohemia efter poliserna.

Vad är det i detta uttalande du har svårt att förstå?

Det ni som håller logikluckan öppen för SE-GM gör fel är att ni använder ordet "språngmarsch" för något SE aldrig beskriver så själv. Det är hittepå att använda det ordet och det vet du mycket väl själv eller någon vårdare nära dig.

Nu får du vakna...

Jag tror inte att han sprang efter några poliser alls...

Utan jag refererar till när han själv visade i både expressen och i rapport hur han sprang....och det gick fan undan !

Så det är alltså Engström själv som påstår hur han sprang och ingen annan...
Citera
2023-04-04, 01:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja att göra något som är förbjudet och strider mot regler som polisen har är inte per automatik olagligt...

Du kan fråga valfri polis om att springa som tidigt vittne efter en GM på en osäker miljö med att GM är beväpnad...

Herregud att man måste förklara allt långsamt för dig...

Skulle du kunna hänvisa var dessa regler finns eller bara medge att du själv hittade på dem? Lite som du ofta hittar på i tråden som du finner lämpligt.

Orden "Totalt förbjudet" bör finnas med i det du hänvisar till.
Citera
2023-04-04, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nu kommer jag inte på vem som funderar på cigg-hypotesen.

Undrar om den den gå att få ihop med Tensonmannen.

Kanske Tensonmannen aldrig var så långt upp mot norra reklampelaren.

NF kan ha misstagit sig exakt var mötet skedde.

Skulle det gå att låta det ske 10 m närmare Skandia entrén.

Jag tror att när Engström kom ut från Skandia så såg han paret Palme och började gå norrut...

Tja kanske 10-15 närmare...

När han kommer fram till Paret så börjar dom gå och han är inte "redo" så han börjar gå efter ...

Det kan faktiskt vara just NF som gör att Engström inte knäpper Olof tidigare eftersom han också ser NF komma mot...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in