Citat:
Vet du inte hur man kommer fram till att en 52-årig tidigare ostraffad grafiker bara råkar ha på sig en stor revolver ingen känner till att han har ut på gatan från kontoret är osannolikt?
Och vapenfrågan hör till utsämplingen. För utstämplingen ger frågor angående vapnet. Utstämplingstiden bevisar nämligen att även om han skulle ha en teoretisk möjlighet att utföra mordet måste han ha haft vapnet på sig.
Och vapenfrågan hör till utsämplingen. För utstämplingen ger frågor angående vapnet. Utstämplingstiden bevisar nämligen att även om han skulle ha en teoretisk möjlighet att utföra mordet måste han ha haft vapnet på sig.
Fast har du inte lite förståelse för att det blir ganska så besvärligt att diskutera med dig om du tenderar att hela tiden skifta fokus?
Vi måste väl kunna prata om ustämplingen utan att dra in vapenfrågan?!
Jag är fullt medveten om att du redan har landat i hur otroligt osannolikt det är att Engström var beväpnad. Men varför diskutera du andra frågor då?

Det blir ju ganska menlöst att prata med dig om tex utstämpling om du istället skiftar fokus till vapenfrågan.
Citat:
Jag vet inte om jag tycker att det är irrelevant. Du hävdade att du tyckte att klocktittandet var osannolikt. Men eftersom du då introducerar sannolikhetslära borde ju vapenfrågorna också få sig en dos av det menar jag. Det du upplever som att jag påpekar något helt annat är oftast när jag försöker påvisa att samma sorts logik inte används konsekvent i SE-GM-teorin. Det blir ofta en måttstock som baseras på om det passar in eller inte.
Det är väl klart att vapenfrågan också ska ifrågasättas!
Men din "taktik" eller "metod" du använder när du diskuterar blir ju rätt jobbig tyvärr.
Vi pratade ju om utstämplingen och alibi.
Kan vi inte prata klart om det liksom?

Citat:
Det har vi, men det verkar inte erkännas att det är något som pekar bort från SE som gm. Jag kan gå med på att man inte tycker det är överbevisat bara för att han verkar ha bra koll och kan ange flera detaljer som är svåra att veta om man inte är där. För det är det inte. Men det är obestridligt något som pekar bort från SE. Samma sak med vapenfrågorna.
Vad är det som ska erkännas?
Min uppfattning är att Engström är mer eller mindre helt frånvarande i materialet.
Han ljuger helt enkelt. Jag vill påstå att det mesta är rena lögner.
Samtidigt är jag inte övertygad om att han är GM.