Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
"
Nu säger advokaten vad han tror har hänt:
– Jag tror att när 20-åringen inser att Tove inte lever, behöver hon en plan och börjar snabbt agera. Hon hämtar sin bil, cyklar unden cykeln och måste köra bort Toves kropp.
– Hon tycker det är riskfyllt om kroppen ligger kvar i badrummet om 18-åringen vaknar och ensam hittar kroppen i lägenheten. Jag tror 20-åringen öppnar dörren till lägenheten och går in i förrådet som finns utanför lägenheten. Sen släpar hon kroppen från badrummet till förrådet.
Hur lång tid skulle det ha tagit? Advokaten:
– Att det är fem meter har jag mycket mycket noga mäta med skissen som finns angivna i badrummet. Det bör inte ha tagit 20-åringen mer än 15-20 sekunder att släppa kroppen de meterna, därefter går hon ner för trappan.
20-åringen skakar på huvudet, viskar något till Clea Sangborn."
https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/
Precis som advokaten säger så bör det inte ta längre tid än så; 5 m är en kort sträcka.
Det finns en utbredd skepsis i tråden angående det snäva tidsfönstret på 5-6 minuter, den tid J skulle ha på sig för att få undan T:s kropp efter gärningen.
5 minuter är lång tid om du är fokuserad och har bråttom. Man kan prova att ställa ett tidtagarur för att kontrollera hur mycket som faktiskt hinns med.
Hypotes: J öppnar badrumsdörren, springer och hämtar ett lakan i skåpet, lägger ut lakanet på hallgolvet och drar ut T genom att hålla under armarna, rullar in kroppen i lakanet, öppnar ytterdörren för att kontrollera att ingen står därute, drar ut kroppen genom ytterdörren för att placera den till vänster om dörren, framför vindsförrådet. Dörren stängs och grannen nedanför har uppmärksammat att dörren ovanför öppnas och stängs.
Hur lång tid behövs för dessa moment? Själv hävdar jag
max 3 min.
J tar på sig sin jacka i hallen, möter M på väg till badrummet som frågar var T är -
"A*bin har hämtat henne". Kl är nu 02:41, J går ner och möter grannen 02:43, konverserar 2-3 min, går upp igen 02:45, pratar lite med M och lämnar bilnycklar, går ut med sin och T:s mobil 02:46.