2023-04-03, 22:46
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Låter mycket troligt!

Ockhams rakniv är en populär tumregel i dessa forum. Av nån anledning appliceras inte den regeln just i detta fall. Folk slår knut på sig själva för att få ur M från badrummet. Varenda lögn M presenterat får nån märklig förklaring.

Men allt sammantaget, är det rimligaste (enligt mig) att M ljuger av samma anledningar alla gör hennes situation. Hon vill slippa ansvar. Det är skitjobbigt att svara på frågor från anhöriga, vänner och sin egen familj varför dom gjort som dom gjort. Och att sitta i fängelse är väl heller inte nåt som lockar. Så det är full förståeligt att hon ljuger.

En annan tumregel som är bra att ha med sig. Mördare brukar bara erkänna det som det finns otvetydiga bevis för. Allt annat nekas det till. Är bevisen mot M otvetydig? Nej det är dom inte, och då nekar man.

Precis, det enkla är ofta det geniala.

Om man skalar bort ovidkommande brus som kiss på golv, förråd (som känns lika hett som grepen för några månader sedan), spasmer, granbarr och lyfter blicken och ser logiken i händelseförloppet kan man närma sig sanningen.

MH ljuger för att komma undan. Hennes lögner blir ologiska för att de tvingas förklara ett ologiskt händelseförlopp. JJs sista version blir mer trovärdig än MHs för den följer det man vet om händelseförloppet - mobilrörelser och grannens vittnesmål.

Det behöver inte vara så förbannat komplext som många försöker göra det till.
Citera
2023-04-03, 22:46
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Jaha, där ser man, tackar, får läsa där då.
som jag skrev nyss har jag läst en del i fup men inte allt.
antar du inte heller har det eftersom du inte kunde dela med dig av informationen om min fråga.
Du fick info om vart du kan läsa förhören som du efterfrågade!

Är du snarstucken eller bara otacksam?

Jag tänker inte knyta dina skor heller, om du ber om det.
Citera
2023-04-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Apropå MH:s skuld. När man läser de tidiga förhören blir det väldigt tydligt att advokaten har dragit upp en strategi som baseras på att spela ovetande och skylla ifrån sig.

I förhör den 10 november 2022:
Advokat Svegfors: ”Är det möjligt att du har sovit även innan du åt den där hamburgaren?
MH: ”Ja, det är möjligt.”

I nästa förhör har hon plötsligt sovit sig igenom hela nattens händelser. Och inte nog med det, hon börjar plötsligt skylla allt på JJ. Granbarren i sängen har exempelvis JJ lagt dit efter att MH har stigit upp. Hon hävdar vidare att JJ måste ha placerat barr på hennes jacka, eller haft på sig den i skogen. Själv har hon bara legat och sovit. Advokaten hjälper gärna till med de här lögnerna. I förhöret den 29:e november lägger han själv fram teorin om att barren på MH:s jacka har hamnat där när JJ skjutsade hem henne framåt morgonkvisten.

Allt är en medveten (och givetvis smart) strategi av försvaret. Synd bara att många verkar gå på det.
Så genomskinligt
Hon har presenterat så många lögner som hon sen ändrat
Att hon är duktig på att ljuga borde de flesta se
Citera
2023-04-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M verkar inte ha någon koll på var och i vilken ordning händelser sker, så om man ska tro henne får man gå på händelsen och själv sätta den på rätt plats i rätt tid.
Men det förefaller lurt att Js tfn påstår att hon går 3 vån ner medan hon själv hävdar 2.

Ms lärare säger att hon har problem med tidsuppfattning (och även lokalsinne så det har hänt att hon gått vilse).
Citera
2023-04-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker också det, men på en direkt fråga svarar J att de går ut genom huvudentrén.
Vad gör hon då i källaren? Och var är T och M under tiden?

Appen verkar leva sitt eget liv. Registrerar bara en vånings förflyttning när hon lämnar lägenheten för sista gången precis innan hon skjutsar hem MH. Man får nog ta det exakta antalet trappor med en nypa salt…
Citera
2023-04-03, 22:52
Medlem
Citat:
Jo, men Rullman har ju inga som helst bevis för det där har jag förstått. Det är ju bara vad han tror och han verkar hela tiden bara tro det värsta.
Varför tror du att Rullman verkar ha viljan att tro det värsta?
Citera
2023-04-03, 22:52
Medlem
Jag ser följande som besvärande för MH:
- Det är hon som eftersöker Tove på Nöjet för att få med henne hem till JJ. Detta visar på ett deltagande som främjar händelseförloppet.
- Hennes rörelsemönster i lägenheten sammanfaller i en väldigt nära anslutning till mordet.
- Flertalet korta 20 minuters tupplur där hon inte uppfattar oljudet som sker några meter ifrån. Både dunsar och knackningar på dörr. Snabb återkoppling till JJ via sms men trots det somnar mellan tuggorna.
- Att hon i samförstånd med JJ transporterar och gör sig av med kroppen. Ett agerande i samförstånd i efter-förloppet och i för-förloppet med att få med Tove från Nöjet talar även för ett samförstånd under mordet.
- Hon befinner sig på mordplatsen
- Starkt lojalitetsband mellan JJ och MH (se t ex hovrättsdom från diskoteksbranden, där stort fokus lades på deras vänskapsband och de blev fällda alla fyra (?) trots att man inte visste vem som gjort vad mer än att de befunnit sig på platsen och en av dom tänt på) och samförståndet utgjordes av nära band.
- JJ placerar henne vid mordet och JJs berättelse har högre trovärdighet då den rimmar bättre med bevisläget i övrigt jämfört med MHs berättelse

Jag ser följande som förmildrande för MH
- Det är inte hon som har en konflikt med TT utan det är JJs konflikt
- Det finns inga DNA bevis som binder henne till Tove
- Rättsläkarens utlåtande säger att en ensam gärningsman är möjligt
- Det går inte att bevisa att hon inte sov
- Det går inte inte att bevisa att hon utfört någon gärning i mordet mer än JJs berättelse

Fyll gärna på! Syftet är inte att slå ”hål” på varje enskild sak utan att fylla på med relevanta argument som antingen stärker indiciekedjan eller försvagar den.
Citera
2023-04-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Intressant. Detta har jag inte läst om.
Förstår att åklagaren är övertygad om att hon är skyldig när hon kommer med såna löjeväckande lögner och ursäkter.

Ja, det är intressant att läsa alla förhören efter varandra, och lägga extra märke till det som advokaten säger. Det här med att ”jag har sovit mig igenom allting” tror jag knappast MH själv har hittat på. Advokaten säger i en bisats att han har pratat med MH på telefon flera gånger i veckan. Man hade bra gärna velat veta vad de kom överens om i de där samtalen.
Citera
2023-04-03, 22:55
Medlem
Citat:
Jo, men Rullman har ju inga som helst bevis för det där har jag förstått. Det är ju bara vad han tror och han verkar hela tiden bara tro det värsta.
Han sa att det fanns motbevis för det
Tror hela hans slutbedömning finns att lyssna el läsa , likväl som familjens advokats slutbedömning
Citera
2023-04-03, 22:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Appen verkar leva sitt eget liv. Registrerar bara en vånings förflyttning när hon lämnar lägenheten för sista gången precis innan hon skjutsar hem MH. Man får nog ta det exakta antalet trappor med en nypa salt…
Jaha! Det missade jag.
Citera
2023-04-03, 22:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Nu säger advokaten vad han tror har hänt:

– Jag tror att när 20-åringen inser att Tove inte lever, behöver hon en plan och börjar snabbt agera. Hon hämtar sin bil, cyklar unden cykeln och måste köra bort Toves kropp.

– Hon tycker det är riskfyllt om kroppen ligger kvar i badrummet om 18-åringen vaknar och ensam hittar kroppen i lägenheten. Jag tror 20-åringen öppnar dörren till lägenheten och går in i förrådet som finns utanför lägenheten. Sen släpar hon kroppen från badrummet till förrådet.

Hur lång tid skulle det ha tagit? Advokaten:

– Att det är fem meter har jag mycket mycket noga mäta med skissen som finns angivna i badrummet. Det bör inte ha tagit 20-åringen mer än 15-20 sekunder att släppa kroppen de meterna, därefter går hon ner för trappan.

20-åringen skakar på huvudet, viskar något till Clea Sangborn.
"

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/
Precis som advokaten säger så bör det inte ta längre tid än så; 5 m är en kort sträcka.

Det finns en utbredd skepsis i tråden angående det snäva tidsfönstret på 5-6 minuter, den tid J skulle ha på sig för att få undan T:s kropp efter gärningen.

5 minuter är lång tid om du är fokuserad och har bråttom. Man kan prova att ställa ett tidtagarur för att kontrollera hur mycket som faktiskt hinns med.

Hypotes:
J öppnar badrumsdörren, springer och hämtar ett lakan i skåpet, lägger ut lakanet på hallgolvet och drar ut T genom att hålla under armarna, rullar in kroppen i lakanet, öppnar ytterdörren för att kontrollera att ingen står därute, drar ut kroppen genom ytterdörren för att placera den till vänster om dörren, framför vindsförrådet. Dörren stängs och grannen nedanför har uppmärksammat att dörren ovanför öppnas och stängs.

Hur lång tid behövs för dessa moment? Själv hävdar jag max 3 min.

J tar på sig sin jacka i hallen, möter M på väg till badrummet som frågar var T är - "A*bin har hämtat henne". Kl är nu 02:41, J går ner och möter grannen 02:43, konverserar 2-3 min, går upp igen 02:45, pratar lite med M och lämnar bilnycklar, går ut med sin och T:s mobil 02:46.
Citera
2023-04-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag ser följande som besvärande för MH:
- Det är hon som eftersöker Tove på Nöjet för att få med henne hem till JJ. Detta visar på ett deltagande som främjar händelseförloppet.
- Hennes rörelsemönster i lägenheten sammanfaller i en väldigt nära anslutning till mordet.
- Flertalet korta 20 minuters tupplur där hon inte uppfattar oljudet som sker några meter ifrån. Både dunsar och knackningar på dörr. Snabb återkoppling till JJ via sms men trots det somnar mellan tuggorna.
- Att hon i samförstånd med JJ transporterar och gör sig av med kroppen. Ett agerande i samförstånd i efter-förloppet och i för-förloppet med att få med Tove från Nöjet talar även för ett samförstånd under mordet.
- Hon befinner sig på mordplatsen
- Starkt lojalitetsband mellan JJ och MH (se t ex hovrättsdom från diskoteksbranden, där stort fokus lades på deras vänskapsband och de blev fällda alla fyra (?) trots att man inte visste vem som gjort vad mer än att de befunnit sig på platsen och en av dom tänt på) och samförståndet utgjordes av nära band.
- JJ placerar henne vid mordet och JJs berättelse har högre trovärdighet då den rimmar bättre med bevisläget i övrigt jämfört med MHs berättelse

Jag ser följande som förmildrande för MH
- Det är inte hon som har en konflikt med TT utan det är JJs konflikt
- Det finns inga DNA bevis som binder henne till Tove
- Rättsläkarens utlåtande säger att en ensam gärningsman är möjligt
- Det går inte att bevisa att hon inte sov
- Det går inte inte att bevisa att hon utfört någon gärning i mordet mer än JJs berättelse

Fyll gärna på! Syftet är inte att slå ”hål” på varje enskild sak utan att fylla på med relevanta argument som antingen stärker indiciekedjan eller försvagar den.
Om jag har uppfattat Rullman rätt så visar M rörelsemönter att hon inte sov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in