2023-04-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Exakt! Det är svårt att ljuga. Man försäger sig lätt, och det gör också MH gång efter annan. Tycker också det är intressant hur advokaten vid flera tillfällen försöker få MH att säga att hon har sovit. Exempelvis förhöret den 10/11. Han frågar bl.a. ”Är det möjligt att du sov även innan du åt hamburgaren?” MH svarar att det är möjligt men att hon inte kommer ihåg. Innan dess har hon inte sagt ett ord om att hon legat och sovit i sängen innan JJ kommer med hamburgaren. I nästa förhör ”halvsover” hon i sängen och ett par förhör senare ändras det till att hon rusar in till sängen så fort de kommer till lägenheten och sover djupsömn. Berättelsen växer fram, och hon lär sig snart att hon slipper svara på besvärliga frågor om hon bara säger att hon sover. Det blir tillslut standardsvar i nästan alla lägen. Hon sover en stund i köket, sover inne på toaletten, sover i sängen, sover i bilen på väg ut i skogen. Hon är alltså totalt utmattad och somnar trots att hon precis hjälp till att dumpa en kropp i skogen. Men så snart hon kommer hem framåt morgonkvisten så är hon plötsligt pigg nog att spela mobilspel.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, någon slags bakoåträkning är det förstås.

Och det här med om Tove varit medveten eller inte...

Det är väl här det är svårt att avgöra vad som är vad. Inga avvärningskador, inga skrik. Skador på huvudet som av rättsläkaren kan orsaka påverakn på medvetandet, även allvarliga strypskador som visar på ett mycket hårt grepp under en längre tid, som också kan orsaka medvetslöshet redan inom en kort stund.

Sparkarna och dunsarna? Ja, det är väl helt otroligt om det inte skulle ha med mordet att göra. Men vad är det för ljud?

Grov misshandel, det finns många skador på kroppen. Det verkar finnas bevis för det. Kan några av ljuden komma från någon av tjejerna som tar spjärn eller sparkar på Tove?

Ja, vi får se vad rätten kommer fram till.
Lite som ett lotteri kan man tycka i vissa fall.

Ja, om man vill hitta på andra möjligheter till dunsarna och sparkarna i väggen kan man säkert hitta andra möjliga förklaringar till det. Men ser man till de uppgifter som finns, d v s även ett oberoende vittnesförhör som är samstämmigt med gärningsman på plats så skall det mycket till innan man tycker att alternativa möjligheter är möjliga.

Men grannen vittnar om först en duns (JJ uppger i förhör att TT faller pladask) och efter ett tag uppger grannen något som låter som sparkar i en vägg (JJ uppger i förhör att TT sparkar med benen och även sparkar i väggen). Dessa två uppgifter oberoende av varandra talar ändå för att de är samstämmiga och det är hög sannolikhet att de är sanna. Då är det alltså TT som sparkar för livet (att JJ uppger detta i förhör är väldigt besvärande för henne då det visar på långdragen dödsångest hos offret och därför uppfattar jag uppgifterna som rimliga då de även bekräftas av det ljud grannen hört). Om TT sparkar med benen är hon högst troligt vid medvetande och inte medvetslös/försvarslös ställning. Då är det väldigt orimligt med endast en gärningsman sett till att det saknas avvärjningsskador.
Citera
2023-04-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
De har väl utgått från att hon fällts mot ett av rören som låg i badrummet. Man har också hittat Toves DNA på ett av de rören. Spåren av henne var till och med synliga för blotta ögat. Men visst, det är väl också möjligt att J eller M tagit upp röret och slagit till henne bakifrån med det. De hittade dock inte något annat DNA på det.

Väl?

Matchar röret med skadan i huvudet? Det verkar de inte ens ha kollat.
Citera
2023-04-05, 13:29
Medlem
Det framträder ett allt tydligare mönster där Rullman har undvikit alla utredningsåtgärder som skulle kunna vara till Ms fördel. Allt som inte pekar i Rullmans förutfattade mening om vad som hänt, undviks. Det är extremt allvarligt.
Citera
2023-04-05, 13:30
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag måste bara ställa en fråga, ni som tror att JJ gömde Tove för M hur tänker ni?

Alltså jag förstår ju att det är för att M ska vara oskyldig men hur logiskt är det?

JJ litade helt på MH, berättade om brott hon tänkte begå som bränder och liknande.
Varför skulle JJ gömma Toves döda kropp för MH? Ni vill ha JJ som ensam GM, blir hon mer
ensam GM enligt er för att hon skulle göra något så orealistiskt som att gömma Tove. Helt ärligt
trodde jag det var ett skämt första gången jag läste att JJ skulle stoppa in Tove i sin walk-in-closet.

Men det orimliga tog inte slut där utan hon skulle t.o.m gå ut med Tove i trappan för att gömma
henne i något förråd hon hade där. JJ skulle alltså utsätta sig för risken att någon av grannarna
såg det men det var tydligen okej bara inte MH fick syn på henne.

Hon skulle alltså först bära runt på Tove för att gömma henne för MH, samma MH som sen
hjälpte henne att bära ner Tove i bilen.

MH påstår sig vara så rädd för JJ under de sista förhören och i rättegången. Men MH blev ju körd
hem till sina föräldrar där hon kunde lätta på hjärtat och berätta vad som hänt. Även hon vet väl
att det är olagligt att mörda och att JJ skulle hamna i fängelse under en lång tid. Då skulle hon
ju vara helt säker.

Men istället möter hon upp den hon säger sig vara så rädd för dagen efter och planerar vad de
ska säga till polisen.

I häktet var hon också alldeles säker, poliser höll förhör men hon berättade ändå inte.

Är det inte något som känns väldigt fel med det resonemanget.

I den hypotesen så är det INTE för MH JJ vill gömma kroppen, inte för MH i första hand i alla fall, det är för att polisen kanske kan komma åkandes, ganska snabbt. JJ fattar ju att oljudet varit så högt, att en granne ringt på dörren, frågar väl om de är ok därinne. Grannen får ju inget svar, går ned till sig, och KAN (borde) ringa polis......

JJ vill alltså i första hand att ev polis inte ska få se kroppen.

MH i andra hand, för MH blir nog ett bättre vittne ju mindre hon vet. I detta läge vet MH bara att TT blivit hämtad av AW i bil, alltså åkt hem.

Men en hypotes.
Citera
2023-04-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tycker du resonerar sunt och logiskt.

Angående det orimliga att flytta ut T i trapphuset. Några skribenter menade från början att J gjorde det för att dölja kroppen för M men ändrar sig senare att det berodde på att J tänkte att grannen som ringt på hennes dörr skulle ha ringt polisen. Men då borde man väl verkligen inte flytta ut kroppen i trappen.

Angående rädsla för J ville kanske M inte berätta för någon om vad som hänt av flera olika anledningar: rädd att själv hamna i fängelse, rädd för att förlora sin bästa vän (som jag tror hon skulle fortsatt att ha umgåtts med ifall de inte åkt fast), rädd för att J inte skulle hamna i fängelse, dvs att J skulle kunna prata sig ur situationen m.m.

En annan orsak till att J:s erkännande är mer trovärdigt är att det förmodligen delvis kommer som ett resultat av att hon tror att M har berättat om mordet. Överhuvudtaget är det ju så att erkännandena kommer i takt med att de tror att de andra har sagt saker. Varje steg har lett till en tydligare bild av händelseförloppet, och att deras gemensamma berättelse har luckrats upp.

Ungefär så här:
1. J presenteras med obestridliga bevis att hennes mobil har rört på sig
2. J börjar ljuga om en haschkakeresa
3. M får reda på att J erkänt en resa och förnekar att haschkakan varit med
4. FL berättar för J att M förnekar att hon varit med
5. J ändrar sig om att M har varit med (detta berättar inte FL för M)
6. M erkänner nu resan och berättar vad som hänt på den, hävdar fortfarande att hon inte dödat T
7. FL berättar om M:s erkännande för J
8. J erkänner efter advokatsbyte grov misshandel/vållande till annans död, pekar ut M som medskyldig
9. M berättar om J:s beteenden och tidigare mordförsök men nekar fortfarande inblandning
Citera
2023-04-05, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag måste bara ställa en fråga, ni som tror att JJ gömde Tove för M hur tänker ni?

Alltså jag förstår ju att det är för att M ska vara oskyldig men hur logiskt är det?

JJ litade helt på MH, berättade om brott hon tänkte begå som bränder och liknande.
Varför skulle JJ gömma Toves döda kropp för MH? Ni vill ha JJ som ensam GM, blir hon mer
ensam GM enligt er för att hon skulle göra något så orealistiskt som att gömma Tove. Helt ärligt
trodde jag det var ett skämt första gången jag läste att JJ skulle stoppa in Tove i sin walk-in-closet.

Men det orimliga tog inte slut där utan hon skulle t.o.m gå ut med Tove i trappan för att gömma
henne i något förråd hon hade där. JJ skulle alltså utsätta sig för risken att någon av grannarna
såg det men det var tydligen okej bara inte MH fick syn på henne.

Hon skulle alltså först bära runt på Tove för att gömma henne för MH, samma MH som sen
hjälpte henne att bära ner Tove i bilen.

MH påstår sig vara så rädd för JJ under de sista förhören och i rättegången. Men MH blev ju körd
hem till sina föräldrar där hon kunde lätta på hjärtat och berätta vad som hänt. Även hon vet väl
att det är olagligt att mörda och att JJ skulle hamna i fängelse under en lång tid. Då skulle hon
ju vara helt säker.

Men istället möter hon upp den hon säger sig vara så rädd för dagen efter och planerar vad de
ska säga till polisen.

I häktet var hon också alldeles säker, poliser höll förhör men hon berättade ändå inte.

Är det inte något som känns väldigt fel med det resonemanget.

Nu ska jag inte säga att jag tror att Johanna drog in Tove i vindsförrådet. Min mening har varit att visa att rätten inte kan utesluta att Tove inte syntes för Maja om hon nu var på toa vid 02:43.

Min tanke är ändå att det är Johannas konflikt och hon har tidigare visat på helt skruvad sätt att lösa dom på. Det är inte uteslutet att JJ visste redan på Nöjet hur det skulle sluta, men det kan även ha varit en impulshandling (fast ändå ursprungen ur det mycket starka hatet och långvariga fasthållingen av känlsan av att vilja hämnas) under tiden i lgh.

Om Maja var i sovalkoven, kan Johanna ha tänkt att hon skulle dra ut Tove själv till bilen först, men kanske blir avbruten av att hon hör ljud, eller främst kanske för att hon inser det omöjliga i att dra ut Tove själv, ata in henne i bilen och dumpa kroppen.

Jag tänker att även om Maja är lojal, finns alltid en risk med att hon vet om mordet och det bästa är förstås att hålla det för sig själv.
Citera
2023-04-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Väl?

Matchar röret med skadan i huvudet? Det verkar de inte ens ha kollat.

Det är kanske inte helt lätt att utröna med tanke på att liket var i rätt dåligt skick. Men visst. Säger inte att de har skött den här utredningen kompetent. Det största felet man gjort gäller förstås J:s mobil. Man borde ha hittat T:s kropp väldigt tidigt.
Senast redigerad av vafallsvafalls 2023-04-05 kl. 13:40.
Citera
2023-04-05, 13:35
Medlem
Citat:
Nu ska jag inte säga att jag tror att Johanna drog in Tove i vindsförrådet. Min mening har varit att visa att rätten inte kan utesluta att Tove inte syntes för Maja om hon nu var på toa vid 02:43.

Min tanke är ändå att det är Johannas konflikt och hon har tidigare visat på helt skruvad sätt att lösa dom på. Det är inte uteslutet att JJ visste redan på Nöjet hur det skulle sluta, men det kan även ha varit en impulshandling (fast ändå ursprungen ur det mycket starka hatet och långvariga fasthållingen av känlsan av att vilja hämnas) under tiden i lgh.

Om Maja var i sovalkoven, kan Johanna ha tänkt att hon skulle dra ut Tove själv till bilen först, men kanske blir avbruten av att hon hör ljud, eller främst kanske för att hon inser det omöjliga i att dra ut Tove själv, ata in henne i bilen och dumpa kroppen.

Jag tänker att även om Maja är lojal, finns alltid en risk med att hon vet om mordet och det bästa är förstås att hålla det för sig själv.

Problemet med M:s berättelse är inte att den är omöjlig, utan att den orimlig. Det är så många detaljer som måste klaffa perfekt för att det ska gå ihop.
Citera
2023-04-05, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
I den hypotesen så är det INTE för MH JJ vill gömma kroppen, inte för MH i första hand i alla fall, det är för att polisen kanske kan komma åkandes, ganska snabbt. JJ fattar ju att oljudet varit så högt, att en granne ringt på dörren, frågar väl om de är ok därinne. Grannen får ju inget svar, går ned till sig, och KAN (borde) ringa polis......

JJ vill alltså i första hand att ev polis inte ska få se kroppen.

MH i andra hand, för MH blir nog ett bättre vittne ju mindre hon vet. I detta läge vet MH bara att TT blivit hämtad av AW i bil, alltså åkt hem.

Men en hypotes.
Om JJ bryr sig om att ljuga för MH och säga att TT åkt därifrån, hämtad av A, så vill hon ju hålla MH utanför eller hur? Varför skjutsar hon då inte hem MH innan hon plockar fram kroppen?
Citera
2023-04-05, 13:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
jag kollade aldrig på filmen, men det är ett ruggit "sammanträffande" i tid för mordet och att som det verkar vara personer i filmen som faktiskt liknar Tove och JJ själv.

Och jag kan inte låta bli att tänka att Johanna nästan njuter av att tänka på mord, inte bara som en lösning på problem, utan som ren njutning att döda och bestraffa. Det verkar vara en kittlande lösning som Johanna bollar runt med lite titt som tätt; om det så är hennes egen konflikt eller andras:

A 153/1282

Förhör Maja 25/1- 23:
När jag läser det förhöret får jag känslan av att M är lättad över att äntligen kunna dela hemligheterna med någon, att det bara väller ur henne som av ett raserat dämme.

Jag kan förstå dem som ser det som skuldbeläggande av J, men jag tror inte alls att det var Ms avsikt.
Citera
2023-04-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om JJ bryr sig om att ljuga för MH och säga att TT åkt därifrån, hämtad av A, så vill hon ju hålla MH utanför eller hur? Varför skjutsar hon då inte hem MH innan hon plockar fram kroppen?

Ja, ett stort problem för de som försvarar M:s oskuld är att berättelsen inte bara måste få ihop en massa osannolika omständigheter, utan även att dessa omständigheter måste utgå från att gärningspersonen inte agerar rationellt. På så sätt kan man förstås dikta ihop vad som helst.
Citera
2023-04-05, 13:40
Avslutad
Citat:

Hade det inte varit smartare av JJ att skjutsa hem MH till sig själv om hon nu inte ville blanda in MH i undanröjandet? JJ var ju så pass trygg i att lämna kroppen (med en ovetande MH) att hon åkte till Donken under en halvtimme. Då hade hon väl kunnat lagt den halvtimmen på att skjutsa hem MH istället, så hade hon varit ensam i lägenheten sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in