2023-04-03, 21:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det enda som borde funka i en rättegång "som bevis på identitet utan annan stödbevisning" enligt somliga i tråden och KP är väl att något enstaka vittne sett något "kepsliknande" på SE-GM och att ett vittne några kvarter bort från mordplatsen sett "en liten väska hård till formen" på en flyende man?

Att det funnits andra personer klädda som SE i flyktområdet efter YNs observation på DBG och som vittnen förväxlat med SE är inget konstigt. Det betyder inte att SE inte kan vara GM ändå. Detta är "förväxlingsteorin efter mordet" enligt cluedodoktrinen. Att det fanns andra personer i mordområdet som var klädda som SE betyder inte att SE är oskyldig enligt denna doktrin.

Att det skulle kunna finnas en GM som är klädd som SE och förväxlas med denne före YNs observation på DBG är däremot helt uteslutet i Cluedolandet, då SE är GM eftersom "de vill påstå det!.

KP slog fast att stödbevisning för SEs skuld "förutom att SE var moderat" helt saknades på pressträffen 2020. Tre år senare har detta förhållande inte förändrats.

Vågar man släppa sargen kan teorin att SE bara var ett vittne också vara en realistisk förklaringsmodell som passar med kända fakta med normal logik.

Jag antar att de kommer hävda att alla övriga vittnesmål är helt uteslutna som observationer av gm. I princip 0% chans antar jag.

Det trots att tex YNs och ACRs vittnesmål är rätt liknande.

Båda ser en en flyende man vid ungefär samma tidpunkt och plats. Båda är lite dragna och ute med sällskap som bekräftar det som ser.

YNs vittnesmål är ju dock lite säkrare eftersom den är mer säker i tid och lite närmare mordet.

Men jag antar att det kommer att gå från 100% säkerhet till 0% mellan de vittnesmålen av någon anledning
Citera
2023-04-03, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så han sprang alltså efter Gedda enligt dig ?

Blev han av med Gedda vid barackerna sen ?

Det du inte verkar fatta är att Engström inte har sprungit efter några poliser..

Om han nu såg dom första poliserna springa utan hans jävla signalement så kunde han väl isåfall säga det till Gedda.

Jag konstatera återigen att animationen som henrikofsweden gjorde för att visa hur SE kunde springa i gränden och hur detta passar ihop med övriga vittnesmål från mordplatsen är på en för hög abstraktionsnivå för dig.

Animationen: https://imgur.com/a/dxUVT5E

Försök att tänk så här:

1. Prickarna med bokstäver som rör sig i animationen motsvarar olika personer. Prickarna i sig är inte riktiga personer utan en abstraktion.
2. Pricken som är märkt "SE" i animationen ska representera SE i verkligheten
3. Pricken som är märkt "KG" i animationen ska representera Gedda i verkligheten.

Tittar du noga ser du hur SE springer efter Gedda i gränden. Men detta är rimligen lite för svårt för dig att ta till dig. Fråga någon du litar på i din bekantskapskrets och titta på animationen tillsammans så kan de nog förklara animationen på ett sätt som du kan ta till dig också.

Vi vet inte om den verkliga anledningen att SE sprang i gränden efter poliserna var signalementet eller om SE bara hittade på det efteråt. SE ville kanske bara springa efter poliserna för att gå in och lugna ned sig lite inne på Bohemia.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-03 kl. 21:26.
Citera
2023-04-03, 21:25
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Enerström är i mina ögon det mest intressanta uppslaget i hela MOP-soppan (egentligen intressantare än SE). Hans hustru gav honom ett alibi tidigt i utredningen, då avskrevs han, trots att det egentligen kryllade av besvärande omständigheter, vapentillgång, osv. Hans hustru kontaktade dock PU på senare år (innan Petersson tog över) och tog tillbaka alibit. Hon förhördes ett par vändor för en handfull år sedan (om jag minns rätt), där berättade hon om vapnen, och om hur Enerström stod fullt påklädd i sovrumsöppningen i rock och mössa omkring klockan ett på natten (mordnatten).

Enerström var 190cm, somliga säger att gm var en dm längre än Olof, observationen gjordes visst av Mårelius. Från hans håll (tycker jag) att en decimeter innebär att längden var påtaglig, kan alltså vara 190cm istället för 183cm (Olof var 173cm), lägg till att Olof hade sin karaktäristiska ocg rätt höga björnmössa/ryssmössa, den gjorde förmodligen att Olof såg längre ut.
Ja, jag finner AE oerhört intressant.

Motivet är så oerhört starkt - hela hans livsgärning bygger ju på att Palme är en antikrist som ska bort.
(Enligt honom ansvarig för sonens död och hans ekonomiska problem med en skatteskuld i syfte att ruinera honom) Han samlade ju in pengar för att få bort OP.

Hans våldsamhet - att skjuta skarpt mot polis (på äldre dar i.o.f.s) ligger ju i en egen liga /frun som också intygat våldsamhet) Sägs ju av frun att han hade en Smith & Wesson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EW8kB/palmehatarens-ex-drar-tillbaka-alibi
– Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar, säger den dåvarande sambon Gio Petré.
– Jag gick och lade mig tidigt, någon gång efter klockan 21. Jag tittade på Aktuellt. Men Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar. Jag tyckte det var konstigt eftersom det var gratis parkering fredag kväll och över helgen. Sedan kom han tillbaka sent, säger hon till tidningen.

Men AE hölll inte i vapnet, han kan dock ha förberett & erbjudit pengar till SE (minns länken om SE:s ev ekonomiska problem), CP eller någon annan som avlossade skotten. (ger mig inte in i den diskussionen igen nu utan håller här frågan vidöppen om vem som sköt)
Om man sätter sig i AE:s roll är det väl precis så man skulle gjort och dessa kvarter var det nära till skumraskkvarter där det fanns en hel del personer med tvivelaktig bakgrund.

Vem vet hur AE använde de pengar han samlade in ...
Senast redigerad av matsqq 2023-04-03 kl. 21:27.
Citera
2023-04-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag konstatera återigen att animationen som henrikofsweden gjorde för att visa hur SE kunde springa i gränden och hur detta passar ihop med övriga vittnesmål från mordplatsen är på en för hög abstraktionsnivå för dig.

Animationen: https://imgur.com/a/dxUVT5E

Försök att tänk så här:

1. Prickarna med bokstäver som rör sig i animationen motsvarar olika personer. Prickarna i sig är inte riktiga personer utan en abstraktion.
2. Pricken som är märkt "SE" i animationen ska representera SE i verkligheten
3. Pricken som är märkt "KG" i animationen ska representera Gedda i verkligheten.

Tittar du noga ser du hur SE springer efter Gedda i gränden. Men detta är rimligen lite för svårt för dig att ta till dig. Fråga någon du litar på i din bekantskapskrets och titta på animationen tillsammans så kan de nog förklara animationen på ett sätt som du kan ta till dig också.

Vi vet inte om den verkliga anledningen att SE sprang i gränden efter poliserna var signalementet eller om SE bara hittade på det efteråt. SE ville kanske bara springa efter poliserna för att gå in och lugna ned sig lite inne på Bohemia.

Eller så hittade han på språngmarschen av helt annan anledning...

För det var ju förväxling han faktiskt tjatade om efter språngmarschen...

Så hittade han på språngmarschen så var anledningen uppenbart för att påstå att han blivit förväxlad...!!
Citera
2023-04-03, 21:27
Medlem
Citat:
Känns spontant trevligare att se/lyssna på Wreethammar än nakna karlar som utövar sensuell dans utan kläder, men alla är vi ju olika.

+ att hon är från västkusten, Uddevalla.

En sak jag kom att tänka på är att Willy Glaser blev signalofficer, reservofficer, tidigt 50-tal när William Colby rekryterade officerare till Stay Behind. Glaser var amerikansk medborgare något som Colby bör ha känt till.
Citera
2023-04-03, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Motivet är så oerhört starkt - hela hans livsgärning bygger ju på att Palme är en antikrist som ska bort.
(Enligt honom ansvarig för sonens död och hans ekonomiska problem med en skatteskuld i syfte att ruinera honom) Han samlade ju in pengar för att få bort OP.

Hans våldsamhet - att skjuta skarpt mot polis (på äldre dar i.o.f.s) ligger ju i en egen liga /frun som också intygat våldsamhet) Sägs ju av frun att han hade en Smith & Wesson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EW8kB/palmehatarens-ex-drar-tillbaka-alibi
– Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar, säger den dåvarande sambon Gio Petré.
– Jag gick och lade mig tidigt, någon gång efter klockan 21. Jag tittade på Aktuellt. Men Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar. Jag tyckte det var konstigt eftersom det var gratis parkering fredag kväll och över helgen. Sedan kom han tillbaka sent, säger hon till tidningen.

Men AE hölll inte i vapnet, han kan dock ha förberett & erbjudit pengar till SE (minns länken om SE:s ev ekonomiska problem), CP eller någon annan som avlossade skotten. (ger mig inte in i den diskussionen igen nu utan håller här frågan vidöppen om vem som sköt)
Om man sätter sig i AE:s roll är det väl precis så man skulle gjort och dessa kvarter var det nära till skumraskkvarter där det fanns en hel del personer med tvivelaktig bakgrund.

Bra och tänkvärt inlägg. Jag har också lekt med tanken att SE var skytten, på uppdrag av Enerström & Co. SE brottades ju med ekonomiskt trubbel redan på åttiotalet, inte omöjligt att han fick en större summa i kontanter, alternativt så var han skyldig fel folk pengar. I Häggströms utredning, ville han ju koppla SE till EAP, lite oklart vart han fick det ifrån?

Enerström och Palme hade ju en evighetslång dust med varandra kändes det som. Det var väl Palme som såg till att vattnet blev avstängt till Enerströms läkarmottagning, i hopp om att få fason på Enerström, hans många artiklar, tåg genom Sthlm där man Palmehatade i grupp.
Citera
2023-04-03, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
+ att hon är från västkusten, Uddevalla.

En sak jag kom att tänka på är att Willy Glaser blev signalofficer, reservofficer, tidigt 50-tal när William Colby rekryterade officerare till Stay Behind. Glaser var amerikansk medborgare något som Colby bör ha känt till.

Att Glaser förutom att vara aktiv i och ha en befäls mössa för Hemvärnet, är det ingen högoddsare att Glaser faktiskt var involverad i just Stay Behind, känns mer rimligt än SE. Även Glasers fru var ju väldigt aktiv i hemvärnet, även SE's ME tydligen?
Citera
2023-04-03, 21:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Ja, att någon med starkt motiv, med tillgång till vapen, som har våldskapital, och helt utan alibi befinner sig i närområdet får det ju att rycka lite i brallorna.

CP kunde man säkert få för en påse tjack eller ett par tusenlappar kan jag tänka mig.
Citera
2023-04-03, 21:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE hade dessutom ett ytterst "misstänkt" kontorsrum med lås. Kontorsrummet låg inne i det mycket skumma kvarteret "Träsket".

Om AE gett mordvapnet till SE kan det mycket väl varit "påkostat och utsirat med elfenbenskolv" då vapnet som AE senare använde när han iklädd kastrull sköt en polis i sin "mordlägenhet" (Von Sydowska morden 1932) var av gammal tillverkning. Den långa man med ljus poplinrock som sågs lämna mordplatsen strax efter mordet på OP söderut på Sveavägen passar också hyfsat bra in på AE.

Om AE och SE mördade OP i konspiration så förklaras inte bara "EAP-Wiesbandenlappen" i SEs soptunna utan också varför SE pratade med Maggan på Åland om att sälja "sin" herrgård i Sverige. SE "lånade" likt mordmotivet lögnen om att han ägde en herrgård av AE och dennes herrgård "Sölje". Att SE befann sig i samma kvarter där EAP samtidigt tryckte sin tidning på Åland behöver väl inte ens påpekas?

AE har då dold i alla riktningar av reklampelaren strax norr om mordplatsen överlämnat mordvapnet till SE som sedan skjutit OP "som ett slaktdjur" enligt egen utsaga i pressen. Att AE hade tillgång till skarpladdade skjutvapen är belagt i senare polisutredning.

SE och AE delade också en Palmekritisk bekantskapskrets så en konspiration dem emellan förklarar en hel del om hobbyalkoholisten SE och hans agerande både "instämplad" på mordplatsen vid mordet och i Mariehamn efter mordet.
Citera
2023-04-03, 21:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Bra och tänkvärt inlägg. Jag har också lekt med tanken att SE var skytten, på uppdrag av Enerström & Co. SE brottades ju med ekonomiskt trubbel redan på åttiotalet, inte omöjligt att han fick en större summa i kontanter, alternativt så var han skyldig fel folk pengar. I Häggströms utredning, ville han ju koppla SE till EAP, lite oklart vart han fick det ifrån?

Enerström och Palme hade ju en evighetslång dust med varandra kändes det som. Det var väl Palme som såg till att vattnet blev avstängt till Enerströms läkarmottagning, i hopp om att få fason på Enerström, hans många artiklar, tåg genom Sthlm där man Palmehatade i grupp.

Nu får man ju tänka om angående SE.

SE som ensam GM är för mig helt uteslutet eftersom det bygger på vilda antaganden om fruktansvärt osannolika sammanträffanden.

Men som del i grupp är han ju mer av ett blankt blad för mig. Då kan han ju veta om att LOP ska komma och kan vara förberedd med ett vapen. Då kan han också via andra få information om vad som hände på brottsplatsen.

Finns det någon substans i det spåret? Har tex Glaser stay behind-kopplingar blir ju det mer intressant
Citera
2023-04-03, 21:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, att någon med starkt motiv, med tillgång till vapen, som har våldskapital, och helt utan alibi befinner sig i närområdet får det ju att rycka lite i brallorna.

CP kunde man säkert få för en påse tjack eller ett par tusenlappar kan jag tänka mig.

SE "ryckte" väl OP i brallorna efter mordet enligt egen utsaga?

Om SE hade något direkt våldskapital är väl mer anekdotiskt. SE "brusade upp lite" en gång flera år efter mordet enligt uppgifter i TPs bok.

Någon tillgång på vapen för SE har inte ens KP påvisat efter att han "slaktade" det av TP föreslagna vapensamlarens lånevapen efter NFCs nollresultat på pressträffen.

Det starkaste i hela teorin att SE sköt OP är väl just motivet att "SE var moderat". Det har tre års polisutredande faktiskt kunna påvisa. Något annat som pekade mot SE som GM kom inte fram under denna utredning. Det var KP väldigt tydlig med på pressträffen.

CP däremot är ett mycket intressant spår. CP blev till och med dömd i tingsrätten för mordet.
Citera
2023-04-03, 22:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu får man ju tänka om angående SE.

SE som ensam GM är för mig helt uteslutet eftersom det bygger på vilda antaganden om fruktansvärt osannolika sammanträffanden.

Men som del i grupp är han ju mer av ett blankt blad för mig. Då kan han ju veta om att LOP ska komma och kan vara förberedd med ett vapen. Då kan han också via andra få information om vad som hände på brottsplatsen.

Finns det någon substans i det spåret? Har tex Glaser stay behind-kopplingar blir ju det mer intressant

Jag vet inte, TP och PU vet sannolikt (iaf TP) om det finns mer substans i uppslaget. Synd att Glaser gick in i demensdimma innan han dog (typ) 2017, annars borde man ha hört honom, skrapa ordentligt på den Glaserska ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in