2023-04-01, 19:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tar det 40 sekunder för NF eller LOP?

Berätta hur du ser på tiden för LOP norra reklampelaren till dekorima.

En sträcka på 75 m.

75 m/40 s är 1,9 m/s

Är det en rimlig hastighet för LOP?

Det borde ta ca 40 sek för LOP till dekorimahörnet från det att NF ser dom. Det är väl ca 50-60 meter från 10 meter norr om Sveavägen 44 till dekorimahörnet? Men det tar 1min 35 sek.
Citera
2023-04-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det borde ta ca 40 sek för LOP till dekorimahörnet från det att NF ser dom. Det är väl ca 50-60 meter från 10 meter norr om Sveavägen 44 till dekorimahörnet? Men det tar 1min 35 sek.
Nu undviker du mina frågor lite.

Jag kokar ner det till:

Vad är du för källa och belägg för att det skulle ta 40 sekunder?
Citera
2023-04-01, 20:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu undviker du mina frågor lite.

Jag kokar ner det till:

Vad är du för källa och belägg för att det skulle ta 40 sekunder?

Meterantalet är väl beläggen. LOP ska med vanlig gånghastighet ta sig ca 50-60 meter. Det tar ca 40 sek
Citera
2023-04-01, 21:14
Medlem
Citat:
Meterantalet är väl beläggen. LOP ska med vanlig gånghastighet ta sig ca 50-60 meter. Det tar ca 40 sek
75 m är ett mer riktigt avstånd om man utgår. Från rekonstruktionen och ritningar . Men det beror exakt på vad man menar med deras position.

Säg 70 m
Citera
2023-04-01, 21:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
75 m är ett mer riktigt avstånd om man utgår. Från rekonstruktionen och ritningar . Men det beror exakt på vad man menar med deras position.

Säg 70 m
Är det verkligen 75 meter från 10 meter norr om Skandias ingång till dekorimahörnet? Då har SE alltså 65 meter från ingången dit. Och minst 105 meter att gå om om han ska vara skuggan. Då blir det ännu tajtare med tid.

Men jag vet inte heller varför du fastnar vid just den biten. Det är inte särskilt viktigt i det här scenariot. NFs observation av skuggan skedde ca 1 min 35 sek innan han hörde skotten. Alltså runt 23:19:55. En tid som gör det svårt att klämma in SE 20 meter norr om Skandias ingång.
Citera
2023-04-02, 00:59
Medlem
Citat:
Är det verkligen 75 meter från 10 meter norr om Skandias ingång till dekorimahörnet? Då har SE alltså 65 meter från ingången dit. Och minst 105 meter att gå om om han ska vara skuggan. Då blir det ännu tajtare med tid.

Men jag vet inte heller varför du fastnar vid just den biten. Det är inte särskilt viktigt i det här scenariot. NFs observation av skuggan skedde ca 1 min 35 sek innan han hörde skotten. Alltså runt 23:19:55. En tid som gör det svårt att klämma in SE 20 meter norr om Skandias ingång.
Därför om du räknar på 1.3 m/s för LOP och 70m till där dom observeras av NF.

Det ger 54 sekunder.

Då är klockan 23:20:36 när NF ser LOP.

Då har GM-SE Max 1 min 36 sekunder att ta sig genom entrén och göra en lov runt norra sidan.

Det är väldigt enkelt att röra sig 20 m + entré på den tiden.
Citera
2023-04-02, 01:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Därför om du räknar på 1.3 m/s för LOP och 70m till där dom observeras av NF.

Det ger 54 sekunder.

Då är klockan 23:20:36 när NF ser LOP.

Då har GM-SE Max 1 min 36 sekunder att ta sig genom entrén och göra en lov runt norra sidan.

Det är väldigt enkelt att röra sig 20 m + entré på den tiden.

Fast nu tänker du bakvänt. Det är inte den sträckan som avgör tiden.

Det är sträckan NF har tagit sig efter att ha sett LOP tills han hör smällarna som uppskattas till 1 min 35 sek.

SE har då haft -5 till 55 sekunder på sig att ta sig in i receptionen, genom den, ha ett samtal, ut på gatan och 20 m norrut och hinna vända.

Det är väldigt tajt med tid det.
Citera
2023-04-02, 01:25
Medlem
Citat:
Fast nu tänker du bakvänt. Det är inte den sträckan som avgör tiden.

Det är sträckan NF har tagit sig efter att ha sett LOP tills han hör smällarna som uppskattas till 1 min 35 sek.

SE har då haft -5 till 55 sekunder på sig att ta sig in i receptionen, genom den, ha ett samtal, ut på gatan och 20 m norrut och hinna vända.

Det är väldigt tajt med tid det.
Nej det är inte bakvänt. Man får räkna på båda sätten.

Stämmer tiden 1 min 35 sekunder så skulle LOP gå med 0,8 m/s och så sakta går man inte. Finns inget stöd för att dom stannat på sträckan heller .

NF misstar sig på flera saker.

Min troligaste bedömning är om man ser att mötet nästan är på mitten av huset. Låter man dom gå åt varsit håll hamnar NF strax Norr om Adolf Fredriks Kyrkogata. Han kan ha blivit hindrad när han skulle passera denna också.

Gör han det blir hans observation av vad han ser på brottsplatsen efter det har hänt mer rimlig och att han hör smällarna.

Ta inte 1. 35 som en enkel sanning för att du vill rentvå SE.
Citera
2023-04-02, 01:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Haha är nu animationen en sanning ?

Det var ju bara tänkt som ett möjligt alternativ för dig...

Har Engström sprungit efter Gedda ??

Han sprang efter poliserna i plural och det har han själv sagt....

Engström har aldrig haft en aning om att Gedda sprang efter den första gruppen poliser ....tänk om och tänk rätt

Animationen https://imgur.com/a/dxUVT5E är ingen absolut sanning, men visar tydligt hur SE kunde springa in i gränden efter att polisen inklusive Gedda (pluralis) sprungit in i gränden före SE. Animationen är baserad på de olika aktörernas vittnesmål och visar tydligt att löpturen är fullt möjlig. Den sker också då vittnena koncentrerar sig på ambulansens ankomst, så att ingen sett SE springa i gränden är både begripligt och inget speciellt konstigt.

En del påstår att löpturen i gränden är påhittad och att endast ett alternativ då återstår; Det osannolika alternativet att SE är GM. Går det att visa att materialet ger stöd för löpturen, vilket animationen gör, så faller den länken i cluedoresonerandet och SE är bara ett vittne. Finns det ett trovärdigt och sannolikt alternativ faller per automatik det osannolika alternativet att SE är GM.

Eftersom du inte verkar klara av att tolka animationen då den är på för hög abstraktionsnivå för dig så får du istället förklara när SE säger att Gedda aldrig sprang före SE i gränden som du påstår. Som du kommer att upptäcka finns inget belägg för detta påhitt av dig i materialet. Gedda är en av de "pluralis" poliser som springer före SE i gränden.

Den osannolika hypotesen att SE är GM står och faller med att alternativa hypoteser saknas. Animationen på löpturen i gränden är en fullt möjlig alternativ hypotes, som inte kräver lånade motiv, påhittade mordvapen och gissningar i världsklass från SE som GM.

SE som vittne är en ganska trivial historia. SE kom sent, höll sig i bakgrunden, sprang i gränden, gick in och lugnade ned sig några minuter inne på Bohemia innan han via mordplatsen rusade till Hötorgets tunnelbanestation där han missade tåget. När han suttit där och väntat några minuter och pustat ut gick han tillbaka till Skandias entré. Som man lägger märke till så syns inte SE på mordplatsen när han inte är där och det är inget "mystiskt" med att övriga vittnen inte noterat SE på mordplatsen heller.

Svårare blir det däremot, om man mot bättre vetande klamrar sig fast vid det osannolika alternativet, att förklara hur SE sköt OP utan motiv och utan mordvapen då ingenting i hela materialet tyder på att han gjorde det.

Kvar när det osannolika alternativet har tagits bort är det sannolika alternativet att SE var ett vittne utan skarpladdat vapen 28 feb 1986 på Sveavägen. Animationen och materialet stödjer i högsta grad denna LÖSNING.

Ibland är sanningen så enkel att den är svär att förstå.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-02 kl. 01:53.
Citera
2023-04-02, 02:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, gärningsmannen SE.
Som vittne var han där även dessa 20-25 min vilket förklarar alla uppgifter som berör just den tiden alt. att han även som vittne ska ha ljugit ihop dessa uppgifter.

Jag betvivlar att SE befann sig på mordplatsen 20-25 min. Jag tycker inte hans berättelse ger stöd för det.

Angående SEs iakttagelser från mordplatsen tycks själva mordet fattas. SE kom ut för sent efter samtalet med HO tydligen.
Sedan ser SE LJ i gränden och hör LP säga "mörkblå täckjacka". Tror man att LP rusade runt och ropade "operation" och "ambulans" får man tro att hon också klarade av att säga "täckjacka" och "mörkblå" vilket SE hörde en bit bort från kroppen när LP var nära honom. Att vittnen runt OPs kropp koncentrerade på livräddning inte hörde detta "samtal" är inget konstigt.

När SE har sprungit in till Bohemia i gränden saknas några minuter i hans historia. Några vittnen ser SE inne på Bohemia och kontaktar polisen under mordnatten. SE ser inte ambulansens ankomst och hör inte LP ropa att "det är OP som ligger där." När SE återvänder till mordplatsen blir han avvisad av polisen när han inte kan beskriva GM. Lite avundsjukt lyssnar han på hur ett annat vittne får beskriva en mörk rock på GM för polisen. Av ett annat vittne får han reda på att offret är OP.

Nu när SE återigen tittar på sin klocka upptäcker han att han plötsligt har bråttom till tunnelbanan på riktigt och springer bort till Kungsgatan. Väl på perrongen inser han att han missat tåget och sätter sig ned för att pusta ut och lugna ned nerverna några minuter. Att SE varit bort till Kungsgatan har han själv berättat för kollegor på Skandia.

Därefter återvänder han till Skandias reception för att ringa hem och ta en kopp kaffe.

Det mesta tyder på att SE inte var på mordplatsen så många minuter som det vittne han är utan att han har överdrivit sin närvaro senare på samma sätt som han sett personer hantera OP och själv efteråt berättat om sin delaktighet. Att inte berätta om besöket på Bohemia och på Hötorgets tunnelbana är också "lögner" för att göra sig intressantare som vittne. Att SE kom för sent till mordplatsen stödjer vittnar HOs berättelse.

När cluedobrigaden försöker koppla ihop dessa punkter så landar de obegripligt nog i slutsatsen att SE sköt OP utan motiv och utan mordvapen. Det visar på en häpnadsväckande dålig slutledningsförmåga.

"När man skalat bort det osannolika så återstår bara det sannolika" som han i Sherlock-Holmesmössan sa. SE är tydligen bara ett ganska ointressant men sannolikt vittne i alla fall.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-02 kl. 02:57.
Citera
2023-04-02, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Animationen https://imgur.com/a/dxUVT5E är ingen absolut sanning, men visar tydligt hur SE kunde springa in i gränden efter att polisen inklusive Gedda (pluralis) sprungit in i gränden före SE. Animationen är baserad på de olika aktörernas vittnesmål och visar tydligt att löpturen är fullt möjlig. Den sker också då vittnena koncentrerar sig på ambulansens ankomst, så att ingen sett SE springa i gränden är både begripligt och inget speciellt konstigt.

En del påstår att löpturen i gränden är påhittad och att endast ett alternativ då återstår; Det osannolika alternativet att SE är GM. Går det att visa att materialet ger stöd för löpturen, vilket animationen gör, så faller den länken i cluedoresonerandet och SE är bara ett vittne. Finns det ett trovärdigt och sannolikt alternativ faller per automatik det osannolika alternativet att SE är GM.

Eftersom du inte verkar klara av att tolka animationen då den är på för hög abstraktionsnivå för dig så får du istället förklara när SE säger att Gedda aldrig sprang före SE i gränden som du påstår. Som du kommer att upptäcka finns inget belägg för detta påhitt av dig i materialet. Gedda är en av de "pluralis" poliser som springer före SE i gränden.

Den osannolika hypotesen att SE är GM står och faller med att alternativa hypoteser saknas. Animationen på löpturen i gränden är en fullt möjlig alternativ hypotes, som inte kräver lånade motiv, påhittade mordvapen och gissningar i världsklass från SE som GM.

SE som vittne är en ganska trivial historia. SE kom sent, höll sig i bakgrunden, sprang i gränden, gick in och lugnade ned sig några minuter inne på Bohemia innan han via mordplatsen rusade till Hötorgets tunnelbanestation där han missade tåget. När han suttit där och väntat några minuter och pustat ut gick han tillbaka till Skandias entré. Som man lägger märke till så syns inte SE på mordplatsen när han inte är där och det är inget "mystiskt" med att övriga vittnen inte noterat SE på mordplatsen heller.

Svårare blir det däremot, om man mot bättre vetande klamrar sig fast vid det osannolika alternativet, att förklara hur SE sköt OP utan motiv och utan mordvapen då ingenting i hela materialet tyder på att han gjorde det.

Kvar när det osannolika alternativet har tagits bort är det sannolika alternativet att SE var ett vittne utan skarpladdat vapen 28 feb 1986 på Sveavägen. Animationen och materialet stödjer i högsta grad denna LÖSNING.

Ibland är sanningen så enkel att den är svär att förstå.

Så han sprang alltså efter Gedda enligt dig ?

Blev han av med Gedda vid barackerna sen ?

Det du inte verkar fatta är att Engström inte har sprungit efter några poliser..

Om han nu såg dom första poliserna springa utan hans jävla signalement så kunde han väl isåfall säga det till Gedda.
Citera
2023-04-02, 09:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej det är inte bakvänt. Man får räkna på båda sätten.

Stämmer tiden 1 min 35 sekunder så skulle LOP gå med 0,8 m/s och så sakta går man inte. Finns inget stöd för att dom stannat på sträckan heller .

NF misstar sig på flera saker.

Min troligaste bedömning är om man ser att mötet nästan är på mitten av huset. Låter man dom gå åt varsit håll hamnar NF strax Norr om Adolf Fredriks Kyrkogata. Han kan ha blivit hindrad när han skulle passera denna också.

Gör han det blir hans observation av vad han ser på brottsplatsen efter det har hänt mer rimlig och att han hör smällarna.

Ta inte 1. 35 som en enkel sanning för att du vill rentvå SE.

Stödet för att dom stannat finns ju iofs i NFs vittnesmål.

Sen är jag medveten om att han inte behöver ha rätt eller att det som stå angivet är korrekt. Jag sa bara att om hans vittnesmål stämmer så är det svårt att få in SE som skuggan.

Jag har aldrig påstått att det är en sanning. Men man behöver inte ta det som en enkel lögn bara för att man vill få in SE som gm heller.

När det är konstigheter med avstånd och tid i SEs förhör är det ju nästan som bevis för att han är gm. Varför ska man använda olika måttstockar för olika vittnen hela tiden?

NF borde ju med samma logik som man misstänker SE med, också vara misstänkt. Han är ju på plats, stämmer in på signalementet, uppger konstigheter i förhören och syns inte av någon annan. Varför uppger inte LOP att de mötte honom tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in