2023-04-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ok, men då borde du förstå mitt svar om sqlite

Det som inträffat inom programmering är att det har blivit många fler programmerare som kan mindre. Detta på grund av utvecklingsmiljöer och annat bidrar med mer hjälp. Dagens programmerare pusslar ihop kod snarare än att de utvecklar egen teknik.

Du som är fullstack, skulle du kunna skriva en egen webserver? Du behöver inte kunna men skulle du kunna? Även om man är fullstack så brukar de inte förstå tekniken under ytan eller de applikationer som används i fullstackutvcecklingen.

Förr skrev programmerare nästan allt själva, det tog självklart längre tid jämfört med att hitta färdig kod och pussla ihop saker. Men man lär sig bättre av att skriva saker från grunden.

Utvcklingsmiljöer gav inte alls samma hjälp som man får idag, det gör det det självklart svårare men också det gör att man lär sig bättre.

Annat exempel på hur många kodare skriver idag. de flesta använder stilen "lowerCamelCase", den stilen togs fram av java och fått extremt genomslag. Detta för att det anpassat för DDD (https://en.wikipedia.org/wiki/Domain-driven_design). DDD är katastrof men ger bra med klirr om man är konsult. DDD är orsaken till att behovet av programmerare är nästan oändligt.

Förr var det mycket mer DOD (https://en.wikipedia.org/wiki/Data-oriented_design). Det har en högre tröskel men blir koden håller längre. Exempelvis är sqlite typisk DOD kod, den blir inte gammal.

Det du skriver är rent trams.

Ja jag har utvecklat en hel webb, front end, back end, mobilappar. Satt upp och driftat hela miljön. Detta är vad en senior full stack developer klarar på egen hand.

Utvecklare idag har långt mer omfattande kunskap än de hade i början av min karriär och inte mindre som du påstår.
Citera
2023-04-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Inte för att det spelar så stor roll, men är det verkligen världens mest använda databas? Vad har du för källa på det?
exempelvis så skeppas den med i browsern du sitter och surfar i nu, du tror inte det krossar resten

alltså den är så använd för att den är lätt att embedda i annan kod
Citera
2023-04-02, 19:56
Bannlyst
Citat:
Det som inträffat inom programmering är att det har blivit många fler programmerare som kan mindre.
Procentandelen dåliga programmerare lär vara bra mycket större idag än 1971, men samtidigt har ju den totala mängden riktigt bra programmerare ökat också.

Citat:
Dagens programmerare pusslar ihop kod snarare än att de utvecklar egen teknik.
Det beror ju på vad man gör. Sitter man och gör websiter är det mest copy-paste. Sitter du och gör ChatGPT 6 är det antagligen inte så mycket copy-paste.

Citat:
Du som är fullstack, skulle du kunna skriva en egen webserver? Du behöver inte kunna men skulle du kunna? Även om man är fullstack så brukar de inte förstå tekniken under ytan eller de applikationer som används i fullstackutvcecklingen.
Kan du skriva maskinkoden som webservern ska köras på? Även om man är webserverutvecklare så brukar de inte förstå tekniken under ytan eller de applikationer som används i webserverutveckligen.

Citat:
Men man lär sig bättre av att skriva saker från grunden.
Ja, exakt. Skriv maskinkoden för webserven nu.

Citat:
Annat exempel på hur många kodare skriver idag. de flesta använder stilen "lowerCamelCase"...
Vem bryr sig vilket case som är standard i ett visst språk? Och jag skulle säga att det är extremt ovanligt att använda sig av det i t.ex. Python, generellt.
Citera
2023-04-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det du skriver är rent trams.
känslig?

Citat:
Ja jag har utvecklat en hel webb, front end, back end, mobilappar. Satt upp och driftat hela miljön. Detta är vad en senior full stack developer klarar på egen hand.

Utvecklare idag har långt mer omfattande kunskap än de hade i början av min karriär och inte mindre som du påstår.

Låt mig gissa, du har troligen använt C#, kanske java eller javscript för denna utveckling?
Det är språk gjorda för att binda ihop komponenter. Jag tror inte du utvecklat de system från noll eller en bara haft grundkomponenter, och exempelvis kodat i C++

De här apparna du gjort är troligen hårdkodade mot just de kunder du haft som uppdragsgivare. Ändrar man designen i databasen, vad händer med de appar du utvecklat. Klarar de att anpassa sig automatiskt eller behöver de refaktoriseras om databasens struktur förändras?
Citera
2023-04-02, 20:00
Medlem
Citat:
Vem bryr sig vilket case som är standard i ett visst språk? Och jag skulle säga att det är extremt ovanligt att använda sig av det i t.ex. Python, generellt.
Duktiga kodare förstår det, inte så duktiga kodare förstår inte

Att skriva 10 000 rader kod är inte samma sak som att hantera över en miljon rader kod. Det ställs helt andra krav med så stora kodmassor och därför är stilen viktig, du måste kunna räkna ut vad koden är och vad den gör, ingen kommer ihåg flera miljoner rader kod. Nya programmerare måste kunna börja jobba i koden med, det utan att läsa på i flera år
Citera
2023-04-02, 20:01
Bannlyst
Citat:
exempelvis så skeppas den med i browsern du sitter och surfar i nu, du tror inte det krossar resten
Jag har inte sagt att det inte stämmer att det är världens mest använda databas, jag var bara lite förvånad och hittade inga såna uppgifter och vill gärna veta om det faktiskt är så därför undrade jag efter en källa på det.

Citat:
alltså den är så använd för att den är lätt att embedda i annan kod
Ja, alltså jag vet mycket väl vad SQLite är.
Citera
2023-04-02, 20:02
Medlem
Citat:
känslig?

Låt mig gissa, du har troligen använt C#, kanske java eller javscript för denna utveckling?
Det är språk gjorda för att binda ihop komponenter. Jag tror inte du utvecklat de system från noll eller en bara grundkomponenter, exempelvis i C++

De här apparna du gjort är troligen hårdkodade mot just de kunder du haft som uppdragsgivare. Ändrar man designen i databasen, vad händer med de appar du utvecklat. Klarar de att anpassa sig automatiskt eller behöver de refaktoriseras om databasens struktur förändras?

Jag har under min karriär använt över 20 olika språk. Exemplet som jag gav då jag utvecklade en hel webb och appar gjorde jag för egen räkning. Jag skapade min egen produkt och hade ingen uppdragsgivare. Skapade min egen kundgrupp alltså.

Sällan har jag hört så mycket onyanserat trams som från dig, du är helt okunnig om programmering.
Citera
2023-04-02, 20:03
Medlem
Citat:
Kan du skriva maskinkoden som webservern ska köras på? Även om man är webserverutvecklare så brukar de inte förstå tekniken under ytan eller de applikationer som används i webserverutveckligen.

Japp, jag kan maskinkod (assembler). Självklart skulle jag inte göra det för det tar för mycket tid men jag kan. Och det är poängen, viktiga att förstå tekniker och det var man tvungen att lära sig förr, idag behövs inte det så väldigt många kodare har ingen aning om vad som faktiskt händer när de kompilerat koden
Citera
2023-04-02, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har under min karriär använt över 20 olika språk.
Varför har du använt så många olika språk?
Är du duktig så är det i princip bara C++ som gäller för logiken, du är bra mycket snabbare med det än alla andra om du behärskar språket
Citera
2023-04-02, 20:07
Bannlyst
Citat:
Sällan har jag hört så mycket onyanserat trams som från dig, du är helt okunnig om programmering.
Jag håller med, men lite mer nyanserat. Helt okunning skulle jag inte säga, men det verkar en aning föråldrat, om man säger så och då är det svårt att ha åsikter om dagens programmering.

Citat:
Japp, jag kan maskinkod (assembler).
Assembler är inte maskinkod.
Citera
2023-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Assembler är inte maskinkod.
Det är assembler som används om du skall koda maskinkod (ha 100% kontroll av vad som produceras)
Citera
2023-04-02, 20:13
Medlem
Citat:
Varför har du använt så många olika språk?
Är du duktig så är det i princip bara C++ som gäller för logiken, du är bra mycket snabbare med det än alla andra om du behärskar språket

Jag är en senior utvecklare som sagt. Har hållit på ett tag och har arbetar åt många uppdragsgivare då jag även varit konsult. Då får man bred erfarenhet.

Du resonerar oerhört inskränkt och är möjligen väldigt junior om du ens har någon kompetens alls. Att bara påstå att det är bara C++ som gäller är häpnadsväckande. Hur använder du det i en webbläsare, där är det Javascript som gäller. Eller nu med AI så växer Python.

Detta börjar dock bli OT och du håller alldeles för låg nivå för att fortsätta denna diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in