Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-01, 16:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhojtan
Att det är ett djupt neuralt nätverk betyder inte att den på något sätt tänker eller har medvetande. Tekniken bakom har funnits länge, det revolutionerande är bara den enorma skalan och bredden av träningsdata. ChatGPT är i grunden samma funktion som googles autocomplete i sökfältet, men skillnaden är att mängden träningsdata är många storleksgrader större, och en API för att öka användarvänligheten och utföra små kommandon. Ett neuralt nätverk är en fin abstraktion för att få en bättre översikt över hur miljontals väldigt grundläggande räkneoperationer kan utföras i många steg på en valfri mängd indata. En entitet med 1000 i IQ kommer betrakta oss i enlighet med träningsdatan, men med bättre filtrering och precision.
Det du skriver ovan är din hypotes om vad det djupa neutrala nätverket är kapabelt till. Men det finns en inbyggd komplexitet här som ingen människa kan greppa. Det kan vara så att de har byggt en konstgjord hjärna som vi inte har förmågan att begripa. Den visar redan nu tecken på intelligent resonerande. T.ex kan den förklara vad som är roligt i en rolig bild. Det kräver mer än att bara söka svar i en textmassa.

Och utvecklingen stannar inte här. De har gått ut med att de tränar GPT5 nu och det beräknas vara klart i december. Det pratas om att den versionen kan uppnå AGI. https://interestingengineering.com/innovation/gpt-5-chatgpt-indistinguishable-human
Citera
2023-04-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det du skriver ovan är din hypotes om vad det djupa neutrala nätverket är kapabelt till. Men det finns en inbyggd komplexitet här som ingen människa kan greppa. Det kan vara så att de har byggt en konstgjord hjärna som vi inte har förmågan att begripa. Den visar redan nu tecken på intelligent resonerande. T.ex kan den förklara vad som är roligt i en rolig bild. Det kräver mer än att bara söka svar i en textmassa.

Och utvecklingen stannar inte här. De har gått ut med att de tränar GPT5 nu och det beräknas vara klart i december. Det pratas om att den versionen kan uppnå AGI. https://interestingengineering.com/innovation/gpt-5-chatgpt-indistinguishable-human

Vilken smörja, du sitter och skriver dina fantasier.
Citera
2023-04-01, 20:23
Bannlyst
TIll framtiden: jag tänkte bara passa på att flika in till er som läser det här år 2053 att verkligen notera att verkar finnas många som är extremt imponerade av den här AIn som ska ligga någonstans kring 80 i IQ och inte ens klarar av att göra en vettig regex (gamla saker, lite som runskrift) för att validera en mailadress. Den tekniska utvecklingen har inte varit särskilt imponerande dom senaste 20 åren sisådär. Vi får hoppas att ni har det bättre.
Citera
2023-04-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
TIll framtiden: jag tänkte bara passa på att flika in till er som läser det här år 2053 att verkligen notera att verkar finnas många som är extremt imponerade av den här AIn som ska ligga någonstans kring 80 i IQ och inte ens klarar av att göra en vettig regex (gamla saker, lite som runskrift) för att validera en mailadress. Den tekniska utvecklingen har inte varit särskilt imponerande dom senaste 20 åren sisådär. Vi får hoppas att ni har det bättre.

Mycket bra inlägg. runt 1995 - 2005 var troligen programmerare som bäst, efter det har det gått utför. Programmerare idag håller generellt låg nivå och behöver inte lära sig eftersom utvecklingsverktyg och mängden kod att hitta på nätet är så omfattande. Man behöver knappt tänka själv

Programmerare blir inte bättre, de försämras. Samma med många tekniker som stått stilla eller till och med gått tillbaka
Citera
2023-04-01, 22:15
Medlem
Citat:

Det är är inte många människor som klarar det heller men gpt klarade av det när jag frågade den om det tidigare.

Det är få eller inga människor som är bra på så många olika saker som gpt är och då är vi ändå vara i början.
Förstår man inte vidden av det har man missat rätt mycket.
Citera
2023-04-01, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det var ett ovanligt korkat inlägg.

Citat:
Det är är inte många människor som klarar det heller men gpt klarade av det när jag frågade den om det tidigare.

Det är få eller inga människor som är bra på så många olika saker som gpt är och då är vi ändå vara i början.
Jag tror inte du förstod inlägget riktigt. Jag kanske skulle ha skrivit "Jag är övertygad om att ni har det bättre" istället för "Vi får hoppas att ni har det bättre."
Citera
2023-04-01, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstod inlägget riktigt. Jag kanske skulle ha skrivit "Jag är övertygad om att ni har det bättre" istället för "Vi får hoppas att ni har det bättre."

Jodå jag förstod det utmärkt.
Citera
2023-04-01, 22:38
Medlem
Citat:
Det var ett ovanligt korkat inlägg.
På vilket sätt? Att bara säga att något är korkat ger inte speciellt mycket
Citera
2023-04-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
På vilket sätt? Att bara säga att något är korkat ger inte speciellt mycket

När du skrev den smörjan är du garanterat inte mottaglig för information men du vet själv att du har noll koll om det du skrev. Du är ingen programmerare.
Citera
2023-04-01, 22:51
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Att beömma chatgpt för att vara "bra på" mer än många människor är ungefär som att berömma Googles sökmotor för att vara smartare än majoriteten.
Att den rent semantiskt utifrån textstruktur kan känna igen frågor och ge dig information utifrån en stor databas är det vad du anser är genuin intelligens?
Citera
2023-04-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
När du skrev den smörjan är du garanterat inte mottaglig för information men du vet själv att du har noll koll om det du skrev. Du är ingen programmerare.
Så du som har koll, kan du säga vad som är så "smart" med chatgpt? det är inte speciellt svårt
Citera
2023-04-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Att beömma chatgpt för att vara "bra på" mer än många människor är ungefär som att berömma Googles sökmotor för att vara smartare än majoriteten.
Att den rent semantiskt utifrån textstruktur kan känna igen frågor och ge dig information utifrån en stor databas är det vad du anser är genuin intelligens?

Nej det är inte samma sak. En sökmotor kan inte resonera och diskutera om ett ämne men det kan Chatgpt. Bättre än många användare här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in