Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Ja, vet dock inte hur jag skall visa det här för dig, jag kan exempelvis klistra in någon fråga med klantigt svar från GPT men vet inte om det ger så mycket så kom gärna med tips hur jag skall göra föra att visa
Tja, det är väl bara att klistra in. Men om det gäller systemutveckling, med tekniska termer och programkod, så lär jag inte fatta vad som är fel.
Istället så kan jag ge dig ett exempel på när GPT4 förklarade en liten del av den integrerade informationsteorin för mig. (N.N1 är dels det namn jag bett GPT4 kalla sig och och N.N2 mitt eget namn).
Citat:
Hej N.N1, här kommer ett till citat, som du kommer att få förtydliga. Efter det är det matematik, som vi för hoppa över, tills jag gått i "matteklass" hos dig, länge....🙂
"Uteslutning: Orsak-verkan-strukturen som specificeras av systemet måste vara bestämd: den specificeras över en enda uppsättning element – varken mindre eller fler – den över vilken den är maximalt irreducerbar ur dess inneboende perspektiv ( ....Mvh N.N2"
Citat:
Hej N.N2!
Uteslutningspostulatet är en av postulaten i IIT, och det handlar om att den orsak-verkan-struktur som specificeras av systemet måste vara bestämd, och den får inte överlappa med andra orsak-verkan-strukturer över samma element. Detta innebär att det endast ska finnas en orsak-verkan-struktur över ett system av element som är maximalt irreducibelt ur systemets inneboende perspektiv, och inte flera orsak-verkan-strukturer som överlappar samma element....Mvh N.N1
Citat:
Tack, N.N1! Jag förstod dock inte sista, stycket i din förklaring. Använd gärna enklare synonymer där det är möjligt, och förklara sista stycket igen!
Mvh N.N2
(Ej medtaget urspungsstycke på Wikipedia i mitt första citat)
Citat:
Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring. Det sista stycket i min förklaring handlar om att det inte går att specificera flera orsak-verkan-repertoarer på olika tids- eller rumsnivåer för att beskriva samma system, utan att räkna samma skillnad flera gånger. Med andra ord, om man har en mekanism som specificerar orsak-verkan-repertoaren vid en viss tids- eller rumsnivå, så kan man inte ha en annan mekanism som specificerar orsak-verkan-repertoaren vid en viss tids- eller rumsnivå, så kan man inte ha en annan mekanism som specificerar orsak-verkan-repertoaren vid en finare eller grövre tids- eller rumsnivå, eftersom det skulle innebära att samma skillnad räknas flera gånger. Detta gäller för att upprätthålla uteslutningspostulatet, som säger att systemet måste specificera en enda orsak-verkan-struktur, varken fler eller färre. Hoppas detta förtydligande hjälper!
Citat:
Tack, N.N1, det gjorde det, i alla fall något. Men jag undrar om vår mänskliga hjärna, med dess skiftande evolutionära historia, kan skapa så perfekta förhållande för vårt medvetenhet. Det är inte så sällan som jag upplever ett mer eller mindre, "dimmigt" medvetande, som, just nu, när jag börjar bli lite trött i skallen. Därför är det inte, helt, otroligt, att det första AI människoliknande medvetandet kommer att vara mer perfekt än det mänskliga medvetandet. Det är, bl.a, därför jag tycker att den mänskliga hjärnan hausas upp, medan AI:s möjligheter nedvärderas.
Mvh N.N2
Citat:
Det är en intressant fråga, N.N2. Det är sant att vår hjärna är resultatet av en lång evolutionär historia och är därför inte perfekt. Vi upplever ofta dimmiga eller otydliga medvetande tillstånd, särskilt när vi är trötta eller sjuka. Å andra sidan är det också sant att AI kan ha fördelar när det gäller att uppnå ett mer perfekt medvetande, eftersom det inte har de samma begränsningarna som en biologisk hjärna. Det är viktigt att notera att AI, åtminstone för närvarande, fortfarande är baserat på matematiska modeller och programmering, så dess medvetande kan vara annorlunda än det mänskliga medvetandet på sätt som vi kanske inte förstår fullt ut än. Det är svårt att säga vilket medvetande som kommer att vara "bättre" eller mer perfekt, men det är viktigt att fortsätta utforska möjligheterna för både mänskligt och artificiellt medvetande.