Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
Om du bygger färre hus och lägenheter kommer utbudet minska.
Absolut, om man får en befolkningsminskning kommer efterfrågan på bostadsfastigheter minska. Hur den befolkningstrenden ser ut kan jag faktiskt inte svara på.
Tror det är bra mycket färre unga förstagångsköpare nu och dom kommande åren, än vad det varit de sista 10 åren. Storken kom med få bebisar runt 00-skiftet, antar att "den nya flugan" internet var mer intressant än att krypa på frugan. Antagligen något minskat tryck på små lgh framöver.
Å andra sidan ska alla andragenerations-boomers (födda ca '85-'95) nu in i villor eller större lägenheter så på den sidan lär vi se ett bibehållet tryck, då jag tror 40-talisterna lever lite längre än tidigare generationer och bor kvar.
Senaste årens elpris-cirkus har ju dock påverkat förutsättningarna på villamarknaden lite, villor med dyr uppvärmning har straffats.
Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
Folk måste alltid bo nånstans, de kan inte bo ute på gatan. Om villaägare säljer för att söka hyresrätt så ökar trycket på hyresrätter vilket leder till långa köer, etc, som i sin tur driver efterfrågan på bostadsrätter.
Sen finns det givetvis andra parametrar att beakta och det är t ex befolkningsminskning och vid utflytt ifrån storstäder till småstäder, eller trångboddhet. Men rent strukturellt ger ju minskad utbud att priserna inte sjunker lika mycket.
Ja, under 2000- och 2010-talet flyttade kidsen till storstaaan. Nu är mitt intryck att trenden har vänt något. Innerstaden lär fortsätta vara hetast men knappast så att alla går över lik för att få bo där längre. (Tillräckligt många lär dock göra det för att upprätthålla pristrycket.) Corona lärde oss att det går att bo idylliskt och ta mötena via videolänk istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
Obs, detta gäller på lång sikt, på kort sikt är räntorna viktigast. Med lång sikt menar jag +5 år.
Ja, stannar produktionen idag, ger det nog utslag först om 8-10 år, skulle jag tro.
Mitt upplevda 90-tal: När backloggen var avklarad och inga nya husbyggnadsjobb fanns (ca 1993), tog det ca 10 år innan bristen gjorde sig påmind, var min känsla.
Det faktum att det var snålt med nybyggnationer mellan 1993-2013, har garanterat del i att bopriserna gick som tåget mellan 2002-2022.
Sedan
revs det faktiskt miljonprogramshus under 90-talet. Vi snackar hus som förvisso har en arkitektur som man kan förvänta sig av en förort till Minsk, men ändå hus som så "bara" stått i ~25 år.
Sedan fanns det ju förstår andra faktorer som påverkar bostadsmarknaden och är svåra att förutse, typ flyktinginvandring, vilket får en omedelbar effekt på antalet tillgängliga HR i allmännyttan.