2023-04-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Objektet i Karise låg 40% längre från Stan än det jag presenterade. Det enda som eventuellt bevisats är att priserna i Danmark, korrigerat för lön och valuta är ungefär som i Sverige.

Att medellönerna överlag i Danmark är 50% högre än i Sverige får du styrka med länk. +25% korrigerar för valuta enligt wiki

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage

Skattetrycket i Danmark är däremot 5% högre än i Sverige och de har 3-4 gånger högre fastighetsskatt.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/
Och så har vi valutan. Hade jag jobbat i Danmark så hade jag tjänat 300kdkr per månad. Men efter du är en fattiglapp så fattar du inte vad de som tjänar mycket har för skillnad. Du har bevisbördan. Det är allmänkunskap här nere och vi vet vad lönekuvertet visar. Givetvis kräver det löner över fattigman. Du får länka till fler ruckel ute i spenaten om det känns bättre. Fakta is a bitch
Citera
2023-04-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Och så har vi valutan. Hade jag jobbat i Danmark så hade jag tjänat 300kdkr per månad. Men efter du är en fattiglapp så fattar du inte vad de som tjänar mycket har för skillnad. Du har bevisbördan. Det är allmänkunskap här nere och vi vet vad lönekuvertet visar. Givetvis kräver det löner över fattigman. Du får länka till fler ruckel ute i spenaten om det känns bättre. Fakta is a bitch

Lönerna i mina länkar har redan justerats för valuta. Med valutan inräknad är lönerna i snitt +25% högre i snitt i Danmark. Vad det ev är i något enskilt yrke är oväsentligt.

Du påstår en massa. Att lönerna är 50% högre i Danmark, att Stockholm har högre populationsdensitet än Kph. Inga länkar öht. Jag har med länkar påvisat den direkta motsatsen och ber dig gång på gång bifoga länkar som bekräftar ditt svammel. Men jag får bara mer svammel till svar utan länkar.
Citera
2023-04-02, 18:45
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Varför skulle utbudet minska?

Om du bygger färre hus och lägenheter kommer utbudet minska.

Citat:
Kan ju likaväl bli tvärtom. Efterfrågan minskar?

Absolut, om man får en befolkningsminskning kommer efterfrågan på bostadsfastigheter minska. Hur den befolkningstrenden ser ut kan jag faktiskt inte svara på.

Citat:
Inte lika många som är sugna på att låna två milj till 5% ränta som det var till 1% ränta?
Sedan kan de bli fler som måste sälja när de tömt andra källor vilket kan utöka utbudet mer?

Observera frågetecknen då detta var inget svar utan en fundering.

Folk måste alltid bo nånstans, de kan inte bo ute på gatan. Om villaägare säljer för att söka hyresrätt så ökar trycket på hyresrätter vilket leder till långa köer, etc, som i sin tur driver efterfrågan på bostadsrätter.

Sen finns det givetvis andra parametrar att beakta och det är t ex befolkningsminskning och vid utflytt ifrån storstäder till småstäder, eller trångboddhet. Men rent strukturellt ger ju minskad utbud att priserna inte sjunker lika mycket.

Obs, detta gäller på lång sikt, på kort sikt är räntorna viktigast. Med lång sikt menar jag +5 år.
Citera
2023-04-02, 19:04
Medlem
Citat:
”Du kommer få se längre fram” trådens ständiga mantra.

Precis som i början av covid. Då var 95% av FB överens om att bostadsmarknaden skulle krascha totalt och flera 100 000 skulle dö. I de trådarna så skulle vi som var skeptiska ”få se längre fram”.

Personligen har jag ALDRIG hört talas om någon som köpt bostad till maximerat lånelöfte. Men på FB gör hela Sverige det till 85% belåningsgrad. Gärna toppat med blanco

Hur många bostadskrascher har historiskt varit klara inom ett år? Så om man tror att lågkonjunkturen måste slå först innan nästa ras kommer så jämförs man med covid-massdöd…hög nivå.
Citera
2023-04-02, 19:05
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3

Absolut, om man får en befolkningsminskning kommer efterfrågan på bostadsfastigheter minska. Hur den befolkningstrenden ser ut kan jag faktiskt inte svara på.

Folk måste alltid bo nånstans, de kan inte bo ute på gatan. Om villaägare säljer för att söka hyresrätt så ökar trycket på hyresrätter vilket leder till långa köer, etc, som i sin tur driver efterfrågan på bostadsrätter.

Sen finns det givetvis andra parametrar att beakta och det är t ex befolkningsminskning och vid utflytt ifrån storstäder till småstäder, eller trångboddhet. Men rent strukturellt ger ju minskad utbud att priserna inte sjunker lika mycket.

Obs, detta gäller på lång sikt, på kort sikt är räntorna viktigast. Med lång sikt menar jag +5 år.
Som du skrev på sista raden +5 år. Absolut, till slut lyfter marknaden igen. Tänkte mer initialt eller 2024.

Redogjorde i morse på hur jag tror marknaden kommer bete sig de närmaste fyra åren så kanske skulle lagt till

2028: Då tror jag vändningen kommer men med en förhoppningsvis nyktrare bostadspolitik än de sista femton åren.
Citera
2023-04-02, 19:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Nyproduktion står för en liten andel av det totala utbudet och det rör sig snarare mot normal byggtakt än något totalstopp.

Inom småhusbyggarbranschen kan jag nog tycka mig se en viss överetablering. Finns väl nära 20 olika bolag som bygger kataloghus?
Citera
2023-04-02, 19:14
Medlem
Citat:

Tror det är bra mycket färre unga förstagångsköpare nu och dom kommande åren, än vad det varit de sista 10 åren. Storken kom med få bebisar runt 00-skiftet, antar att "den nya flugan" internet var mer intressant än att krypa på frugan. Antagligen något minskat tryck på små lgh framöver.
Å andra sidan ska alla andragenerations-boomers (födda ca '85-'95) nu in i villor eller större lägenheter så på den sidan lär vi se ett bibehållet tryck, då jag tror 40-talisterna lever lite längre än tidigare generationer och bor kvar.

Senaste årens elpris-cirkus har ju dock påverkat förutsättningarna på villamarknaden lite, villor med dyr uppvärmning har straffats.

Citat:

Ja, under 2000- och 2010-talet flyttade kidsen till storstaaan. Nu är mitt intryck att trenden har vänt något. Innerstaden lär fortsätta vara hetast men knappast så att alla går över lik för att få bo där längre. (Tillräckligt många lär dock göra det för att upprätthålla pristrycket.) Corona lärde oss att det går att bo idylliskt och ta mötena via videolänk istället.

Citat:

Ja, stannar produktionen idag, ger det nog utslag först om 8-10 år, skulle jag tro.
Mitt upplevda 90-tal: När backloggen var avklarad och inga nya husbyggnadsjobb fanns (ca 1993), tog det ca 10 år innan bristen gjorde sig påmind, var min känsla.
Det faktum att det var snålt med nybyggnationer mellan 1993-2013, har garanterat del i att bopriserna gick som tåget mellan 2002-2022.
Sedan revs det faktiskt miljonprogramshus under 90-talet. Vi snackar hus som förvisso har en arkitektur som man kan förvänta sig av en förort till Minsk, men ändå hus som så "bara" stått i ~25 år.

Sedan fanns det ju förstår andra faktorer som påverkar bostadsmarknaden och är svåra att förutse, typ flyktinginvandring, vilket får en omedelbar effekt på antalet tillgängliga HR i allmännyttan.
Citera
2023-04-02, 19:19
Medlem
Citat:
Objektet i Karise låg 40% längre från Stan än det jag presenterade. Det enda som eventuellt bevisats är att priserna i Danmark, korrigerat för lön och valuta är ungefär som i Sverige.

Att medellönerna överlag i Danmark är 50% högre än i Sverige får du styrka med länk. +25% korrigerar för valuta enligt wiki

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage

Skattetrycket i Danmark är däremot 5% högre än i Sverige och de har 3-4 gånger högre fastighetsskatt.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/
Karise ligger 3 min närmare Köpenhamn än vad Kippinge ligger Stockholm enligt google kartorna.

Här fanns lite fakta från Köpenhamn
https://www.oresundsinstituttet.org/fakta-bostadsmarknaden-i-oresundsregionen-2-2/
Ägarlägenhet i Köpenhamn (q1 2022) 51552DKK (ca 78K Sek)/kvm
En bostadsrätt i Stockholm kostade (februari 2022) 86870kr/kvm enligt Svensk Mäklarstatistik
Sen tillkommer ju föreningslånen på BRF som saknas i ägarlägenhet. Räknar man på 5K där så blir lägenheten i Köpenhamn runt 18% billigare.
Senast redigerad av DattMamon666 2023-04-02 kl. 19:23.
Citera
2023-04-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ändå är restaurangbranschen i högkonjunktur oavsett vad din polare säger. I Sthlm är det svårare än någonsin att få ett bord. En uppfattning hos hela min umgängeskrets som bor i innerstan och äter ute 2-3 kvällar i veckan.

Jag använder olika IP och tittar väldigt brett så knappast.

Spännande hur man kan ta en egen upplevelse av hur "ens umgängeskrets som bor i innerstan" väljer att leva och sedan applicera på ett helt land. Säger en hel del om din förmåga att analysera situationen.
Citera
2023-04-02, 19:53
Medlem
Citat:
Lönerna i mina länkar har redan justerats för valuta. Med valutan inräknad är lönerna i snitt +25% högre i snitt i Danmark. Vad det ev är i något enskilt yrke är oväsentligt.

Du påstår en massa. Att lönerna är 50% högre i Danmark, att Stockholm har högre populationsdensitet än Kph. Inga länkar öht. Jag har med länkar påvisat den direkta motsatsen och ber dig gång på gång bifoga länkar som bekräftar ditt svammel. Men jag får bara mer svammel till svar utan länkar.
Jo jag gav dig precis länkar om hus du kunde köpa runt CPH med pendling under 1 h ifrån C. Som sågade din tes. Du måste väl klara något själv? 50% löner är i underkant, jag skulle själv på 100% extra. En städare tjänar runt 40-50kkr/månad. Men lågutbildade tjänar såklart under 100k per månad.

En enkel tandläkare tjänar t ex 15,797.99€ Per månad.
https://levnadskostnader.com/priser-och-lon-i-kopenhamn/

Tjänar en tandläkare under 200k/månad i Stockholm med de högre priserna än ö-staden Köpenhamn? 😂
Citera
2023-04-02, 20:08
Medlem
MrLevaLivets avatar
"Varningen: Stort prisfall att vänta på bostäder"

"Flera tunga bostadsnyheter har kommit på sistone. Bostadsmarknadens rekordutbud leder enligt Danske Bank till större prisfall senare i år. Andra nyheter rör bluffbostäder och hyreshöjningar på i snitt 4 procent."

"Bostadsmarknaden är just nu motsägelsefull. Det syns inget prisfall under mars, men under ytan pågår en dramatisk utveckling, visar ny statistik."

Betalartikel, nyfiken, vad är det för ny statistik?

https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-i-ar-enligt-prognoser
Citera
2023-04-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo jag gav dig precis länkar om hus du kunde köpa runt CPH med pendling under 1 h ifrån C. Som sågade din tes. Du måste väl klara något själv? 50% löner är i underkant, jag skulle själv på 100% extra. En städare tjänar runt 40-50kkr/månad. Men lågutbildade tjänar såklart under 100k per månad.

En enkel tandläkare tjänar t ex 15,797.99€ Per månad.
https://levnadskostnader.com/priser-och-lon-i-kopenhamn/

Tjänar en tandläkare under 200k/månad i Stockholm med de högre priserna än ö-staden Köpenhamn? 😂

Jag har redan postat flera länkar som visar vad medellönerna i Danmark ligger på kontra sverige. Runt +25%. Du länkar till en patetisk sida helt utan någon som helst trovärdighet om vad en tandläkare ev tjänar. Snacka om ridå. Sen kommer lite mer substanslöst svammel.

Jag väntar fortfarande på länkar som visar att Köpenhamn är mer glesbefolkat än Stockholm som du hävdade. Mina trovärdiga källor visade den totala motsatsen..Men du kommer leverera mer svammel och eventuellt någon mer pinsam alibilänk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in