Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
https://www.di.se/nyheter/kris-for-smahusbranschen-tvarstopp/
Kris för småhusbranschen: ”Tvärstopp”
Försäljningen av nyproducerade småhus sjunker kraftigt i Sverige, och hittills har 800-900 personer varslats om uppsägning på svenska småhusfabriker.
Det rapporterar Ekot på söndagen baserat på uppgifter från bland annat branschorgansiationen Trä- och möbelföretagen.
Och så blir det. När bostadspriserna faller under produktionskostnaden så blir det stopp i produktionen.
Precis det jag sagt i alla år.
Så nu lär alla årens bubbelpratare som avfärdat mig ställa sig på rad och medge att jag hade rätt

(För dom är väl hedervärda människor).
Det har varit mycket krumbuktande när bubbelpratarna genom åren skulle fantisera ihop varför priserna kan stiga men produktionskostnaden inte skulle ha ökat. Och allt krumbuktande kunde falsifieras med data från verkligheten.
Bubblan är bara en trossats. Och troende kommer alltid att försöka fantisera ihop skäl till varför deras trossatser är sanna.
När folket inte längre har råd att finansiera sina liv med högre och högre skuldsättning och bygga bubblan större och större faller marknaden som en sten, precis så som jag har sagt hela tiden.
Det har varit mycket krumbuktande från diverse stollar om att den ökade skuldsättningen inte har drivit priserna men nu ser vi att jag har haft rätt hela tiden.
Det fascinerande är att priserna och BNP faller som en sten utan att arbetslösheten ökar, detta bevisar att skuldsättningen inte gått till något produktivt.
Precis som jag hävdat hela tiden.