2023-04-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Restauranger har mycket bokningar men folk gör av med 20-30% mindre när de är ute. De slår hårt mot dom just nu.

En gissning är att de har ökade inköpskostnader/personalkostnader och hyror/lån.
Citera
2023-04-02, 14:13
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/nyheter/kris-for-smahusbranschen-tvarstopp/
Kris för småhusbranschen: ”Tvärstopp”

Försäljningen av nyproducerade småhus sjunker kraftigt i Sverige, och hittills har 800-900 personer varslats om uppsägning på svenska småhusfabriker.

Det rapporterar Ekot på söndagen baserat på uppgifter från bland annat branschorgansiationen Trä- och möbelföretagen.

Och så blir det. När bostadspriserna faller under produktionskostnaden så blir det stopp i produktionen.
Precis det jag sagt i alla år.
Så nu lär alla årens bubbelpratare som avfärdat mig ställa sig på rad och medge att jag hade rätt (För dom är väl hedervärda människor).

Det har varit mycket krumbuktande när bubbelpratarna genom åren skulle fantisera ihop varför priserna kan stiga men produktionskostnaden inte skulle ha ökat. Och allt krumbuktande kunde falsifieras med data från verkligheten.
Bubblan är bara en trossats. Och troende kommer alltid att försöka fantisera ihop skäl till varför deras trossatser är sanna.

När folket inte längre har råd att finansiera sina liv med högre och högre skuldsättning och bygga bubblan större och större faller marknaden som en sten, precis så som jag har sagt hela tiden.

Det har varit mycket krumbuktande från diverse stollar om att den ökade skuldsättningen inte har drivit priserna men nu ser vi att jag har haft rätt hela tiden.

Det fascinerande är att priserna och BNP faller som en sten utan att arbetslösheten ökar, detta bevisar att skuldsättningen inte gått till något produktivt.
Precis som jag hävdat hela tiden.
Citera
2023-04-02, 14:47
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Tackar.
Ja, bara man skummade ser man att det är restaurang och bygg som verkar vara de som är mest fragila i dagens klimat.

Precis när vi pratar om detta så publicerar SVT en artikel på ämnet:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/article39218971.svt

Citat:
Antalet konkurser i Sverige fortsätter att öka – för åttonde månaden i rad.

[...]

Hittills i år har 1 749 företag försatts i konkurs, jämfört med 1 340 under samma period i fjol. Det motsvarar en ökning med 30 procent.

Restaurangbranschen och byggbranschen är särskilt drabbade.
Citera
2023-04-02, 14:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Precis när vi pratar om detta så publicerar SVT en artikel på ämnet:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/article39218971.svt
😃
de kanske var in här och läste och fick ett uppslag?
Citera
2023-04-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja danskarna verkar ha samma preferenser dom svenskar. Inte otippat. Man ska ha krypavstånd till allt och är beredd att betala rejält för det. Men tråden har svårt att acceptera människors preferenser och bubbelpratarna här blev lyriska över hur billig en stor kåk I Blekinges skogar var.
VSB (vilket skulle bevisas). Nu blev du till åtlöje igen, sen tjänar man i Danmark runt 50% högre. Har detta ytterligare något din lärarkompis sagt? 😂
Citera
2023-04-02, 15:21
Medlem
Citat:
Lånelöftena är inte bindande. Så längden på deras giltighet är goddag yxskaft.

För centrala Stockholm har vi ett prisfall från April 2022 till Juli 2022. Sedan ligger prisnivån still.
Det med lånelöften och räntor har uppenbarligen inte med saken att göra. Ränteändringar och ändringar i lånelöften har efter Juli inte haft någon påverkan på pris.

Den kausalitet man försöker sig på måste ju ha överensstämmelse med mätdata från verkligheten också.
Goddag yxskaft, väntar här, då du äger bevisbördan. Jag kan gett dig fakta, verifierad statistik och logik. Kanske du kan ta få hjälp av dina batikkvinnor? Annars får du helt enkelt avskrivas.
Citera
2023-04-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
VSB (vilket skulle bevisas). Nu blev du till åtlöje igen, sen tjänar man i Danmark runt 50% högre. Har detta ytterligare något din lärarkompis sagt? 😂

Objektet i Karise låg 40% längre från Stan än det jag presenterade. Det enda som eventuellt bevisats är att priserna i Danmark, korrigerat för lön och valuta är ungefär som i Sverige.

Att medellönerna överlag i Danmark är 50% högre än i Sverige får du styrka med länk. +25% korrigerar för valuta enligt wiki

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage

Skattetrycket i Danmark är däremot 5% högre än i Sverige och de har 3-4 gånger högre fastighetsskatt.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/
Senast redigerad av flanders 2023-04-02 kl. 16:40.
Citera
2023-04-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Objektet i Karise låg 40% längre från Stan än det jag presenterade. Det enda som eventuellt bevisats är att priserna i Danmark, korrigerat för lön och valuta är ungefär som i Sverige.

Att medellönerna överlag i Danmark är 50% högre än i Sverige får du styrka med länk. +25% korrigerar för valuta enligt wiki

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_wage

Skattetrycket i Danmark är däremot 5% högre än i Sverige och de har 3-4 gånger högre fastighetsskatt.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/
Nu är det ditt påstående, så du har såklart bevis bördan. Jag sågade dig bara dina gissningar vid fotknölarna. Stockholm är för övrigt mer tätbefolkat än CPH. Du gissade motsatsen vilket åter igen var fel. Sen är CPH regionen mer befolkat än Stockholm som inte ens har en vettig flygplats. Nu är du ju en fattiglapp enligt egen utsago, så du får väl fortsätta recensiera villor långt ute i spenaten som prisvärda. Nu fick du åter igen fakta som motsade dina känslor.
Citera
2023-04-02, 17:06
Medlem
Citat:

Tänk också på att man i Danmark beroende på bilmodell kan ha över 100% skatt/moms (ja på riktigt) på inköpspriset. så det kan kosta sjukt mycket att bo utanför stan om man i och med det behöver äga 2 bilar.

Volvo V60 D4 Momentum som är en av Sveriges vanligaste bilar skiljer sig väldigt mycket i inköpspris.

Sverige: 373 900 kronor.
Danmark: 779 999 kronor.
Senast redigerad av Larsbeeffly 2023-04-02 kl. 17:13.
Citera
2023-04-02, 17:08
Medlem
Citat:
Nu är det ditt påstående, så du har såklart bevis bördan. Jag sågade dig bara dina gissningar vid fotknölarna. Stockholm är för övrigt mer tätbefolkat än CPH. Du gissade motsatsen vilket åter igen var fel. Sen är CPH regionen mer befolkat än Stockholm som inte ens har en vettig flygplats. Nu är du ju en fattiglapp enligt egen utsago, så du får väl fortsätta recensiera villor långt ute i spenaten som prisvärda. Nu fick du åter igen fakta som motsade dina känslor.

Du har inte bevisat ett smack vilket detta meningslösa svammel till inlägg fastslår. Jag väntar fortfarande på länk som befäster ditt påstående om att medellöner i Danmark är 50% högre än I Sverige. Men det lär bara komma svammel likt detta.

Du har aldrig länkar till ditt svammel

Stockholms populationsdensitet är 4800 per kvadrat kilometer.

https://worldpopulationreview.com/world-cities/stockholm-population

Köpenhamn 6800.

https://worldpopulationreview.com/world-cities/copenhagen-population

Köpenhamn mao +40% mer tätbefolkat.
Citera
2023-04-02, 17:19
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/kris-for-smahusbranschen-tvarstopp/
Kris för småhusbranschen: ”Tvärstopp”

Försäljningen av nyproducerade småhus sjunker kraftigt i Sverige, och hittills har 800-900 personer varslats om uppsägning på svenska småhusfabriker.

Det rapporterar Ekot på söndagen baserat på uppgifter från bland annat branschorgansiationen Trä- och möbelföretagen.

Och så blir det. När bostadspriserna faller under produktionskostnaden så blir det stopp i produktionen.
Precis det jag sagt i alla år.
Så nu lär alla årens bubbelpratare som avfärdat mig ställa sig på rad och medge att jag hade rätt (För dom är väl hedervärda människor).

Det har varit mycket krumbuktande när bubbelpratarna genom åren skulle fantisera ihop varför priserna kan stiga men produktionskostnaden inte skulle ha ökat. Och allt krumbuktande kunde falsifieras med data från verkligheten.
Bubblan är bara en trossats. Och troende kommer alltid att försöka fantisera ihop skäl till varför deras trossatser är sanna.

Jag tänker att nyproduktionen lär bromsa in kraftigt. Det kommer på sikt mildra fallet eftersom utbudet kommer minska, är min tanke. Köper man NeoBo över börsen köper man lgh till 12 000 kr/kvm, inte illa när produktionskostnaden ligger > 40 000 kr/kvm.
Citera
2023-04-02, 18:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag tänker att nyproduktionen lär bromsa in kraftigt. Det kommer på sikt mildra fallet eftersom utbudet kommer minska, är min tanke. Köper man NeoBo över börsen köper man lgh till 12 000 kr/kvm, inte illa när produktionskostnaden ligger > 40 000 kr/kvm.
Varför skulle utbudet minska? Kan ju likaväl bli tvärtom. Efterfrågan minskar?
Inte lika många som är sugna på att låna två milj till 5% ränta som det var till 1% ränta?
Sedan kan de bli fler som måste sälja när de tömt andra källor vilket kan utöka utbudet mer?

Observera frågetecknen då detta var inget svar utan en fundering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in