2023-04-02, 09:42
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vilka länder tänker du skulle ligga bakom det? Tror det beror mycket på vilken skurkstatus person/nation bakom har. Men en inte allt för vågad gissning vore väl åkare från centraleuropa som presterar stabila topp 20 resultat men inte tillräckligt bra för att bli ekonomiskt oberoende, typ Stadlober, Tjeckerna och Italienarna.

Jag står dock fast vid min åsikt att Sverige och Norge borde driva på för en utbrytning ur FIS och låta längdåkningen stå på sina egna ben alternativt samarbeta mer med skidskyttet. Så som FIS misshandlat den här sporten är bedrövligt och IBU känns betydligt mer seriösa.
Då kan man vända på frågan, vilka åkare skulle kunna tänkas vara drivande i att skapa en förändring?
Citera
2023-04-02, 17:54
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vilka länder tänker du skulle ligga bakom det? Tror det beror mycket på vilken skurkstatus person/nation bakom har. Men en inte allt för vågad gissning vore väl åkare från centraleuropa som presterar stabila topp 20 resultat men inte tillräckligt bra för att bli ekonomiskt oberoende, typ Stadlober, Tjeckerna och Italienarna.

Jag står dock fast vid min åsikt att Sverige och Norge borde driva på för en utbrytning ur FIS och låta längdåkningen stå på sina egna ben alternativt samarbeta mer med skidskyttet. Så som FIS misshandlat den här sporten är bedrövligt och IBU känns betydligt mer seriösa.

Sponsrat av Saudi exakt likt golfen var tanken. Inte realistiskt men lite kul tanke.

Att ryssarna hittar på något eget kanske inte är omöjligt. Tror nog att en utbrytning i någon form ändå kan ske om ett antal åkare går samman och har med sig någon stor sponsor i ryggen.
Citera
2023-04-02, 18:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tycker det verkar vara en osannolik tanke med en utbrytningsliga (eller vad man skulle kalla det) i längdskidor. FIS är säkert inte bredd att släppa ifrån sig längdskidorna. Skall då utbrytningsligan arrangera sitt eget VM? IOK skulle knappast acceptera utbrytningsligan före FIS och då skulle man inte kunna kvala in till OS genom den. De åkare som inte gillar hur FIS sköter längdåkningen kan ju redan idag välja att åka i Ski Classics. Skulle man då ha världscup/FIS-tävlingar i FIS regi, SkiClassics och en utrbrytningsliga samtidigt eller parallellt? Skulle sponsorer och högklassiga åkare räcka till för dessa tre olika tävlingsformat.

Jag tycker inte jämförelsen med golf och LIV fungerar särskilt bra. Tävlingskonceptet och traditionerna skiljer sig väldigt mycket åt.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-04-02 kl. 18:50.
Citera
2023-04-03, 11:13
Medlem
Alkibiadess avatar
11 maj släpps landslagets träningsgrupper.
Citera
2023-04-03, 12:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det verkar vara en osannolik tanke med en utbrytningsliga (eller vad man skulle kalla det) i längdskidor. FIS är säkert inte bredd att släppa ifrån sig längdskidorna. Skall då utbrytningsligan arrangera sitt eget VM? IOK skulle knappast acceptera utbrytningsligan före FIS och då skulle man inte kunna kvala in till OS genom den. De åkare som inte gillar hur FIS sköter längdåkningen kan ju redan idag välja att åka i Ski Classics. Skulle man då ha världscup/FIS-tävlingar i FIS regi, SkiClassics och en utrbrytningsliga samtidigt eller parallellt? Skulle sponsorer och högklassiga åkare räcka till för dessa tre olika tävlingsformat.

Jag tycker inte jämförelsen med golf och LIV fungerar särskilt bra. Tävlingskonceptet och traditionerna skiljer sig väldigt mycket åt.

En »utbrytning« är inte endast osannolik, den är utsiktslös. Enda möjligheten är om FIS anser att det finns värden i att längdåkning bildar ett separat förbund, vilket inte kommer att ske.
Citera
2023-04-03, 15:13
Medlem
bcdefgs avatar
Den gångna säsongen så var det stora bekymret på damsidan mängden sjukdagar, men när åkarna var friska så presterades det bättre än nånsin:

Ebba blev en vinnare och tog dubbla VM-guld
Frida vann tour de ski (andra svenska segern genom tiderna)
Maja blev första svenska att försvara segern i en ”delvärldscup”
Emma Ribom tog sina första världscupsegrar
Jonna vann tredje raka mästerskapsguldet
Linn gjorde en imponerande comeback med två fjärdeplatser i VM
Man tar nio av tolv individuella medaljer på VM

Borde man inte då fundera på varför det gått så bra innan man börjar bestämma om hur man ska göra om?
Citera
2023-04-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Borde man inte då fundera på varför det gått så bra innan man börjar bestämma om hur man ska göra om?
Ganska uppenbart att det gått så bra eftersom alla 6 åkare upptäckt vad som funkar och därefter lagt ett upplägg som funkar för dem personligen.
Citera
2023-04-03, 20:29
Medlem
Metallharrys avatar
Ebba, Jonna och Emma må ha varit med i landslaget "på pappret", men Ebba laddade ju exempelvis upp på egen hand på hemmaplan inför VM. Emma och Jonna har kört egna läger under säsongen samtidigt som landslaget haft läger under sin regi. Så visst finns det väl fog för ledningen att fundera på hur man ska driva verksamheten vidare i framtiden.
Citera
2023-04-03, 20:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Att Emma och Jonna kört egna läger är ju för att landslaget valt bort läger utomlands och på hög höjd. Så blir det när man skall köra på minsta-gemensamma-nämnaren i landslaget. Risk att det blir ännu mer så nu när man skall försöka få utbrytarna tillbaka in i landslaget. Jag är tveksam om det är rätt väg att gå.
Citera
2023-04-03, 20:46
Medlem
Citat:
Att Emma och Jonna kört egna läger är ju för att landslaget valt bort läger utomlands och på hög höjd. Så blir det när man skall köra på minsta-gemensamma-nämnaren i landslaget. Risk att det blir ännu mer så nu när man skall försöka få utbrytarna tillbaka in i landslaget. Jag är tveksam om det är rätt väg att gå.
Ja det är mycket bättre om vi bara tar ut Emma och Jonna i landslaget och så får resten klara sig själva.
Citera
2023-04-03, 21:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ja det är mycket bättre om vi bara tar ut Emma och Jonna i landslaget och så får resten klara sig själva.

Nej, men jag tycker landslaget måste stå för något.
Citera
2023-04-03, 21:26
Medlem
Citat:
Nej, men jag tycker landslaget måste stå för något.
Jag förstår inte varför landslaget måste stå för något. Den gångna säsongen är bevis för att när storstjärnorna får lägga upp det som de vill kommer också resultaten. I Norge så har väl det också konstaterats att de åkare som styrt sin egen träning mest är de som lyckats.

Det enda landslaget behöver rätta till är den orättvisa som uppstått när hälften av stjärnorna fått flexibilitet i laget (med fördelar som de har med sig) medan den andra halvan behövt gå utanför. Nu verkar ju poletten trillat ned hos Byström efter att åkarna behövt vara tydliga så förhoppningsvis är problemet löst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in