Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Men lägg av nu. Du måste väl ändå se att Kalvå har ett helt annat tryck i skären där i utgången av kurvan, både på inner- och ytterskida, än de andra som mest försöker hålla balansen. Kalvå skapar fart genom att fullt medvetet ta några rejäla skateskär, vilket syns tydligt på filmen som du bifogade länk till. Har du sett den?
Kalvå ? Var om generelle regler som SVT og de som hade informert Bruunoo det her, som jeg skrev, så att man kan gjøre sine egne bedømninger på et bedre vis neste gang.
Men ok att du tog opp det endå, for da kan vi ta lite detaljer om skejt med innerskidan i kurver. Bare du sier det så ropar kroppen min fel,fel,fel. Att skejta er att trycka skidan i en vinkel utad med vikt på innerkanten av skidan. Ingen vil gjøre det med venstre skidan i en venstrekurva, vill kjennes klantig og merkelig og på ingen måte effektivt.
Får ta en hockeyanalogi igen. Ikke noe hockeyhall der jeg vokste opp, men vi gick mye på skridsko på småvatn. Det du sier er som å si at når en hockeyspiller legger over i en venstrekurve i full fart, vil han tjene på å gå på innerskjær og skejta innåt med venstre ben i kurvan ?
De som åker skidor själva forstår at det båda dumt og svårt att få till, og håper att jeg med analogien også får hockeykropper til å känna hur unaturlig det ville ha varit