Bra observerat.
Just den biten med McD som Maja berättar, det tror jag att jag tidigare pekat på (eller så spelar mitt minne mig ett spratt). Det kan ju inte stämma att de kommit överens tidigare om att JJ skulle åka till McD.
Även om JJ ljuger mycket, så är det mest sannolika att hon inte hade för avsikt att åka till Donken från början, men när grannen dyker upp behövs en nödlögn. Inget var bestämt i förväg om McD.
Om Maja ljuger här (varför är väl oklart, vilket syfte skulle hon ha, eftersom Maja redan har erkänt gravfridsbrottet?) eller om hon blandar ihop det JJ har tvingat henne att minnas och berätta. Och minnet har blandats ihop med det som JJ sagt åt henne att berätta för polisen.
Jag tror att JJ kommer upp för att hämta sin egen mobil efter att hon träffat på grannen. Johanna går upp och säger då till Maja att hon åker till Donken.
Och som du säger, stämmer inte heller stegen i tidsordingen 02:43 (Majas steg) med Majas version att hon var på toan när Johanna skriver sms:et och att hon hämtar mobilen från sängen till toan. Johanna är på Donken 02:52 och skriver 02:59, ingar steg registreras då, utan 02:43, som är innan McD resan.
Min teori är att Maja inte är ärlig, hon döljer något. Förutom att minnet alltid är en faktor att ta i beaktande när det har gått så här lång tid, så kan Maja känna behov av att dölja att hon vet mer än hon vill erkänna. Det behöver inte vara mord då.
Men samtidigt har Maja ju faktiskt svarat på sms:et som kom 02:59, så även om hon inte hämtade mobilen utan bara svarade har hon använt mobilen. Kanske från sängen?
Jag tänker själv att efter många månader, många förhör, repitioner med JJ om vad de ska säga, upprivande och hemska upplevelser, då kan minnena blandas ihop.
Tänk efter själv bara vad du har gjort de närmaste dagarna. I vilken ordning skedde det? Ringde du den först inna du gjorde det? När hände det? Var det före eller efter?
Jag vet också att när jag läste förhören från vittnen i ett annat fall, ändrades detaljer, även hos dem som verkligen ville berätta sanningen. Det är intressant, att minnet trots allvaret och viljan ändå förändras.
A 153/1271
Sista förhöret med Maja 25/1-23
"
Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka."
//
"
F: Du berättar att Johanna går iväg och då tänker jag, du berättar att du vaknade och du säger
att du blev hungrig. Eh, och det här med att åka till Donken vems idé är det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt. Bådas.
F: Okej men när Johanna ger sig iväg då i första läget om man säger så var är avsikten då när
hon ger sig iväg i första läget?
M: Ja att hon ska åka och ja köpa en burgare.
F: Mmm visste du hur hon skulle ta sig till Mc Donald´s då?
M: Ja med sin egen bil.
F: Med sin egen bil.
M: Mmm.
F: Okej och sen berättade du att hon mötte grannen.
M: Mmm.
F: Och jag uppfattar att hon kom tillbaka?
M: Ja.
F: Och varför kom hon tillbaka?
M: För att grannen hade sagt att han kunde skjutsa henne.
F: Okej. Ja, så enligt din bild så är Johannas ambition att åka till Donken redan i första läget
om jag fattar dig rätt?"
Lägger in dina punkter i min tidslinje för att se hur det skulle kunna funka :
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre innanför dörren
- 02:40 -JJ har dragit ut Tove utanför dörren för att Maja inte ska se, in i förrådet?
- 02:43- 1. Maja går på toaletten, har mobilen med sig, går tillbaka till sängen 48 steg
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 2. o 3. JJ säger till M. att hon ska till Donken, kanske JJ går in för Maja ser att hon lämnar nycklar, eller så möter Maja upp henne, men då utan mobilen
- 02:46 - JJ och grannen går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD
- 02. 59 4. Maja har gått och lagt sig efter toabesöket vid 02:43 och svarar i mobilen när JJ messar från Donken. Mobilen har hela tiden legat vid sängen
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Risk för ihopblandning av tider då jag druckit ett par glas vin...🤷♀️