2023-04-02, 09:42
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
I fupen står det att Krim-tekniska och NFC är separat samt husransakan men verkar ej vara sekretess på, finns dessa bilagor någonstans?, hittar inte på första sidan.

Har förstått också att rättsläkarens delar är sekretess på.

Hur kommer det sig att allt sånt blir mer sekretess på idag än förr? Barn kan jag förstå men tycker mer och mer att man sällan får allt numera.

Tipsar att använda länken näst längst ner vid fuxarna,jag använde en annan när jag laddade hem fup och fick då bara akt 153. Den näst längst ner fanns allt jag sökte. Tack. Har läst fupen den stora men saknade lite. Detta är det mest organiserade tråd jag sett på FB, grymt jobb alla engagerade gjort.

Har medvetet avvaktat då den var så stor från början men har varit noll problem och komma in, bara lösta allt på första inlägget och på så sätt sluppit massa onödigt.

Tack
Citera
2023-04-02, 09:42
Medlem
M har ju sagt att J stängde dörren till badrummet.
Hur visste hon det? Låg inte hon och sov?
Somnade hon sekunden efter då så hon inte hörde den stora dunsen när J fällde T till golvet?
Citera
2023-04-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
vilken av dom?

Jag menar han som vittnade och ville tillägga något efter att hans vittnesmål va klart, domaren fick stoppa honom, senare kom de fram att det han ville tillägga handlade om att T hade försökt få honom misstänkt.
Nu är han i en artikel på Aftonbladet.

Uppenbart att ingen la någon vikt i det T sa i sina förhör angående grannen.
Citera
2023-04-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag är skeptisk mot rättsläkaren också. Eller hela redovisningen från det att fup släpptes.

Hon kan absolut sin sak.

Men ändrar på innehåll i obduktionsprotokollet och ena stunden känns det som att hon menar en sak och nästa gång känns det som att hon menar en annan. Det blir rörigt.

Ja jag håller med, vet inte hur det brukar vara och man är ju lekman men sett utifrån de känns de lite konstigt runt hela obduktionsdelen, får ingen kläm på det, flummigt, som hon gardera sej mot allt som kan tänkas flyta upp till ytan.
Citera
2023-04-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
M har ju sagt att J stängde dörren till badrummet.
Hur visste hon det? Låg inte hon och sov?
Somnade hon sekunden efter då så hon inte hörde den stora dunsen när J fällde T till golvet?

J hade sagt det till henne tror jag. Dock känns det som att hon säger så för att förklaringen att hon sov igenom allt ska verka rimligare.
Citera
2023-04-02, 10:04
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Varför ville M döda Tove? Vad var hennes uppsåt? Toves syster har uppgett i förhör att de inte hade någon konflikt med M. Det är J som hela tiden hamnar i konflikter med de som säger emot henne. Som jag uppfattat det är det J som drivs av hat och drar med M. Om ni läser förhöret med Js ex-pojkvän F så beskriver han hur manipulerande J är.

Det är inte otänkbart att jagsvaga MH drogs med i JJs aggression, hon hjälpte JJ mer än gick emot TT, om du förstår.

Två tajta tjejer, 18-20 år, gör mycket för att bekräfta och bevisa saker för varandra.

Sannolikt en plötslig aggression där instinkten tog över. Systerskapet och alkoholen påverkade. Fel personligheter i fel rum i fel tid.
Citera
2023-04-02, 10:06
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja jag håller med, vet inte hur det brukar vara och man är ju lekman men sett utifrån de känns de lite konstigt runt hela obduktionsdelen, får ingen kläm på det, flummigt, som hon gardera sej mot allt som kan tänkas flyta upp till ytan.
Vad anser du vara "konstigt"?
Citera
2023-04-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
JJ var tvugnen att få ut TTs kropp ur lgh mycket snabbt då JJ misstänkte/trodde att grannen (som alldeles nyss knackat/ringt på dörren) skulle gå och larma räddningstjänsten.......
Om räddningstjänst/polis dyker upp måste hon släppa in dem, annars bryter de upp dörren......

Så, ut med kroppen i förrådet.......och jag tror att den ligger där, tills strax före transport. JJ försökte nog transportera bort den själv, kanske uppstod det något ljud i trapphuset, JJ rädd att grannar ska vakna, titta ut, så snabbt in med kroppen i lgh, tänka ut att lättare att bära i lakan.....men inser JJ att hon behöver MHs hjälp.

Jag tror kroppen finns i förrådet från ca 2.40-till ca 5.00........ca 2,5 timmar.....

Det bör också varit rätt kallt, därav MHs känsla av att TT är "iskall".

Men min hypotes.

PS.
När JJ pratar med grannen utelämnar hon namnet på den "fulla" kompisen, hon kanske vill ha en backup på VEM som ramlat/spytt om nu räddingstjänst ändå dyker upp......

Håller med , mycket möjligt senarie

Tog hon nytt rent lakan och svepte i T i ?
Citera
2023-04-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti

Ja. Man vill att den skall vara tydligare. Blir att man istället tänker vad det är hon egentligen menar. Men hoppas att rätten fått en klarare bild.
Citera
2023-04-02, 10:15
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, om M befinns skyldig till mord så måste det ju finnas tillräckligt med underlag för att fälla henne. Man kan liksom inte bara anta att en full ungdom omöjligt kan somna titt som tätt mitt i natten och ta för givet att denna ska registrera ljud inifrån toaletten.

En fruktansvärd och fullkomligt brutal gärning har begåtts och då är det lätt att låta sig dras med känslomässigt. Men M kan faktiskt vara oskyldig till huvudgärningen. Och då vore det skandal om hon döms till mord.

M har själv sagt att hon hämtar sin mobil vid det andra tillfället. - Varför har inte advokaten snappat upp det, för den tiden talar till M:s fördel?
Så även den första tiden då hon förmodligen också tar med sig mobilen ut till badrummet. - Varför ställer man ingen fråga om hon tog med sig mobilen?

Efter rättegången får jag uppfattningen att åklagaren bara hade bestämt sig från första början att båda är skyldiga till huvudbrottet.
Ändå framkom det i förhöret med rättsläkaren att det var "möjligt" att J ensam hade kunnat fixera T:s armar med sina ben.
Hon fick också frågan om någon annan hade kunnat hålla nere T:s armar på det sätt J beskriver. Svaret blev att sannolikheten för just det ansågs "liten".

Konfirmeringsbias?

Intressant att du tar upp confirmation bias. Det är precis det jag läser in de som försöker desperat hitta luckor för att MH är oskyldig.

- Det är oerhört svårt för JJ att ensam mörda TT, nästintill omöjligt utan en längre fajt och rop.
- MHs agerande innan och efter mordet är långtifrån något man skulle förvänta sig från en oskyldig.
- Hennes mobil rörde sig minuter efter att TT dog, 0243. Ändå säger hon sig inte sett eller hört något.
- MH och JJ ville båda få TT till lägenhet, och båda var med och dumpade TT. Att denna samarbetskedja bryts under några minuter är inte otänkbart men osannolikt.
Etc.

Notera: det är fakta som går emot MH, inte confirmation bias. Vad är det som driver de som desperat försöker göra henne oskyldig? Confirmation bias, med en släng av halo-effekten och group thinking förmodligen.
Citera
2023-04-02, 10:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
M har varit med…
Hon har inte sovit o inte kräkts eller ens mått illa antagligen och hon sov inte då hon ju vaknade för hon mådde illa och gick upp till o från o svarar med vändande text till J när hon skriver hon är på Donken… som sagt, är man totalt utan sömn o full så sover man ordentligt ,,,det gjorde inte M… då hade hon hört livet som pågick
Det fetade är faktiskt knepigt för du utgår ifrån dig själv, vad du (och de flesta av oss andra) anser logiskt och mest troligt. MEN vi vet inte ett skvatt om varför M sa att hon sov.
- kanske hon sov
- kanske hon halvsov, inte vaken ej heller sovande
- kanske hon bara fortsatte upprepa den ursprungliga historian
a) för att hon inte vill erkänna att hon deltagit
b) för att hon inte vill berätta att hon hört
c) för att hon inte kan formulera ett vettigt svar

Anledningen vet bara M själv. Gissar gör vi utifrån våra egna preferenser.
Citera
2023-04-02, 10:20
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Ja. Man vill att den skall vara tydligare. Blir att man istället tänker vad det är hon egentligen menar. Men hoppas att rätten fått en klarare bild.

Det RL. menar står i Aktbilaga 149 sidan 100. Dödsorssak 1 Kvävning, sk. Manuell strypning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in