2023-04-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jättefull TT, av ett spetsat glas vin vid JJs köksbord, ev drogad TT, blir näst intill medvetslös, knuffas in i badrummet, fälls, JJ hoppar några gånger på TT med strumpor på.......

I förhöret med TTs bror står det att familjen vände sig till honom redan på söndagen för att försöka få fram info från TTs telefoni, han pluggar tydligen IT, och han "hackade"/"återskapade" en del av TTs inoggningsuppgifter. Kanske han ofrivilligt förstörde något??

Tack, hade just tanken att bläddra i hans förhör. Har undvikit familjens förhör annars så här långt för det är lite för smärtsam läsning förutspår jag. Men ska kolla nu vad som nämns kring detta.
Citera
2023-04-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Oj, var finns det förhöret?

Den finns i FUP. Hans namn börjar på F.
Det är två olika förhör.
Jag minns ej sidor i FUP men under bekanta till J.
Det första F säger i förhöret är att J är sjuk i huvudet och sen får han frågor om deras relation. J var hans första flickvän. Det var J som gjorde slut för ett år sedan.

Det kanske är fel ord men det är intressant att läsa hans redogörelse. J verkar söka sig till människor som hon kan styra. Trots att J berättar att hon startat en brand utanför sitt förra ex H så gör han inte slut för han var 'blint kär' säger han. Och då beskriver han ändå ett förhållande som jag uppfattar har inslag av psykisk misshandel. Själv använder han ordet manipulation .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-02 kl. 00:27.
Citera
2023-04-02, 00:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Fast enligt Maja går det till enligt följande:
1. Går på toaletten
2. Möter JJ och de kmr överens om att JJ ska köpa mat till MH, JJ lämnar lägenhet.
3. JJ återkommer och säger att grannen ska köra.
4. MH hämtar sin telefon i sovrummet efter att de lämnat 02:43.

Det stämmer inte, för de lämnade 02:46.

Bra observerat.

Just den biten med McD som Maja berättar, det tror jag att jag tidigare pekat på (eller så spelar mitt minne mig ett spratt). Det kan ju inte stämma att de kommit överens tidigare om att JJ skulle åka till McD.
Även om JJ ljuger mycket, så är det mest sannolika att hon inte hade för avsikt att åka till Donken från början, men när grannen dyker upp behövs en nödlögn. Inget var bestämt i förväg om McD.

Om Maja ljuger här (varför är väl oklart, vilket syfte skulle hon ha, eftersom Maja redan har erkänt gravfridsbrottet?) eller om hon blandar ihop det JJ har tvingat henne att minnas och berätta. Och minnet har blandats ihop med det som JJ sagt åt henne att berätta för polisen.

Jag tror att JJ kommer upp för att hämta sin egen mobil efter att hon träffat på grannen. Johanna går upp och säger då till Maja att hon åker till Donken.

Och som du säger, stämmer inte heller stegen i tidsordingen 02:43 (Majas steg) med Majas version att hon var på toan när Johanna skriver sms:et och att hon hämtar mobilen från sängen till toan. Johanna är på Donken 02:52 och skriver 02:59, ingar steg registreras då, utan 02:43, som är innan McD resan.

Min teori är att Maja inte är ärlig, hon döljer något. Förutom att minnet alltid är en faktor att ta i beaktande när det har gått så här lång tid, så kan Maja känna behov av att dölja att hon vet mer än hon vill erkänna. Det behöver inte vara mord då.

Men samtidigt har Maja ju faktiskt svarat på sms:et som kom 02:59, så även om hon inte hämtade mobilen utan bara svarade har hon använt mobilen. Kanske från sängen?

Jag tänker själv att efter många månader, många förhör, repitioner med JJ om vad de ska säga, upprivande och hemska upplevelser, då kan minnena blandas ihop.

Tänk efter själv bara vad du har gjort de närmaste dagarna. I vilken ordning skedde det? Ringde du den först inna du gjorde det? När hände det? Var det före eller efter?

Jag vet också att när jag läste förhören från vittnen i ett annat fall, ändrades detaljer, även hos dem som verkligen ville berätta sanningen. Det är intressant, att minnet trots allvaret och viljan ändå förändras.

A 153/1271
Sista förhöret med Maja 25/1-23

"Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.
"
//
"F: Du berättar att Johanna går iväg och då tänker jag, du berättar att du vaknade och du säger
att du blev hungrig. Eh, och det här med att åka till Donken vems idé är det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt. Bådas.
F: Okej men när Johanna ger sig iväg då i första läget om man säger så var är avsikten då när
hon ger sig iväg i första läget?
M: Ja att hon ska åka och ja köpa en burgare.
F: Mmm visste du hur hon skulle ta sig till Mc Donald´s då?
M: Ja med sin egen bil.
F: Med sin egen bil.
M: Mmm.
F: Okej och sen berättade du att hon mötte grannen.
F: Och jag uppfattar att hon kom tillbaka?
M: Ja.
F: Och varför kom hon tillbaka?
M: För att grannen hade sagt att han kunde skjutsa henne.
F: Okej. Ja, så enligt din bild så är Johannas ambition att åka till Donken redan i första läget
om jag fattar dig rätt?
"

Lägger in dina punkter i min tidslinje för att se hur det skulle kunna funka :
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre innanför dörren
- 02:40 -JJ har dragit ut Tove utanför dörren för att Maja inte ska se, in i förrådet?
- 02:43- 1. Maja går på toaletten, har mobilen med sig, går tillbaka till sängen 48 steg
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 2. o 3. JJ säger till M. att hon ska till Donken, kanske JJ går in för Maja ser att hon lämnar nycklar, eller så möter Maja upp henne, men då utan mobilen
- 02:46 - JJ och grannen går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD
- 02. 59 4. Maja har gått och lagt sig efter toabesöket vid 02:43 och svarar i mobilen när JJ messar från Donken. Mobilen har hela tiden legat vid sängen
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Risk för ihopblandning av tider då jag druckit ett par glas vin...🤷‍♀️
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-02 kl. 00:18.
Citera
2023-04-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Ja att hon får ett saftigt arvode kan du slå dej i backen på! Är du arbetslös och inte vet vad du ska bli; Bliv jurist och din framtid är helt säkrad!!
Sagborn är inte anklagad! Hon gör sitt jobb som försvarare.
Citera
2023-04-02, 00:17
Medlem
Alltså.... Den där J..... Man blir ju så fascinerad.
Försök till mordbränder.... flera stycken. Spraya en bil..
Säger att dem ska locka med T för att slå henne... Vem gör så?!
Vill döda en annan människa... Planerar att döda... Googlar för att få info...
Om nu inte M var med i badrummet, som jag tror, så säger hon i rätten att M var med för att sätta dit henne..
Börjar digga till musiken efter mordet... glad o lättad...
Vad är det J för en människa....?!
Citera
2023-04-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har du sid nr i FUP? Jag vill se själv exakt vad pojkvännen säger att J sagt. Jag behöver kontext. Kan t ex ha rört sig om att J nästan är lite stolt över det och då vill hon ha credden själv. Eller kanske tyckte M hjälpte till för lite när hon var med, så att det inte riktigt räknades.

Beror på vad "varit med" innebär. Hon har ju helt klart varit med i planeringsgasen iaf. Jag tror inte hon tänt på. Men hon har tittat på.

Är inte inne i fupen för stunden. Men du scrollar ner till Bekanta till Johanna, förhör med F

Där berättar han att JJ berättat om att HON tänt på Hs lägenhetsdörr. Detta berättar han i gengäld till en vän och då bryter hon ihop.
Citera
2023-04-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Den finns i FUP.. Hans namn börjar på F.
Det är två olika förhör.
Jag minns ej sidor i FUP men under bekanta till J.
Det första F säger i förhöret är att J är sjuk i huvudet' och sen får han frågor om deras relation. J var hans första flickvän. Det var J som gjorde slut för ett år sedan.
Det kanske är fel ord men det är intressant att läsa hans redogörelse. J verkar söka sig till människor som hon kan styra.
Jag har också läst hans förhör
Den killen var ganska nedbruten efter relationen med J
Citera
2023-04-02, 00:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nope, none of the above. Som sagt. Läs förhören kring tidpunkten när MH började prata, så kanske det klarnar. Fast jag tvivlar iofs. Du förefaller tämligen faktaresistent.

Men snälla. Jag har fup framför mig och det gick till precis så som jag beskrev.

Har du egen version kring vad som fick M att börja prata så vill jag gärna höra den.
Citera
2023-04-02, 00:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jadu... vart ska jag ens börja?
Personliga påhopp som vanligt från din sida när du vägrar inse att du har fel...

Kan lova dig att lägenheternas ytterväggar är jävligt isolerade, vet du varför? För att det är så man bygger hus!

Det är ju jävligt märkligt då att jag sitter här i ett hus som inte har tillstymmelse till isolering ens i ytterväggarna. Men nu var det ju inte i ytterväggar som TT sparkade.

Moderna hus byggs dock med isolering även i innerväggarna. Hur det är med den saken i JJs hus och framförallt i väggarna till toaletten och sovalkoven vet inte jag, och uppenbarligen inte du heller även om du försökte ge sken av det. Och så blev du avslöjad och det kunde du inte ta, ditt lättkränkta kryp!

Citat:
Jag vet mycket väl hur planlösningen ser ut och vilka mått det är i den lilla lägenheten, något du uppenbarligen inte har en aning om eftersom du fortfarande är helt nitisk till att din älskling ska vara oskyldig och har sovit sig igenom tredje världskriget som alla andra hört men inte hon...

Se där ja, nu har vi nått tredje världskriget. Jag nämnde richterskalan, men tredje världskriget är ju till och med ett snäpp upp från richterskalan. Det gick fortare än jag trodde för TT's sparkar att väcka hela världen. Jösses vilket troll du är. Snacka om att inte ha några relevanta argument. Tredje världskriget

Ja, bara den som ljuger och inte vet ett skit vad den snackar om, måste ta till sådana överdrifter

Citat:
Dessutom var det över 20 år sedan man använde richterskalan...

Men lilla vän, du har verkligen ingen koll alls. Richterskalan används än idag. Den har använts nyligen i många olika fall, Nordstream-explosionerna är ett exempel som dyker upp på rak arm, där Richterskalan användes för att ange magnituden.

Citat:
Googla "Momentmagnitudskalan" och uppdatera dig till år 2023 och lägg ner ditt trollande som förstör sida upp och sida ner i tråden.

Som sagt, lilla vän, det ena förtar inte det andra. Googla du istället, Nordstream Richterskalan så ska du få se. Du kan googla många olika händelser och se att det richterskalan fortfarande används i stor utsträckning.

Citat:
Är rätt jävla tröttsamt att se "idiot, troll, efterblivna" eller andra skällsord när du får slut på argument.

Efterblivna tror jag inte är ett ord jag använt. Men det är kanske ett ord du identifierar dig med, vad vet jag.

Så du får kalla mig troll, men jag får inte kalla andra det? Det var ju sympatiskt av lilla dig. Trollet här är du, det är ett som är säkert.
Och du hittar argument i så gott som varenda inlägg jag skriver. Det är möjligen bara du som är för trögfattad för att fatta det, och korkad nog att påstå en sådan lögn. Troll.
Citera
2023-04-02, 00:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Är inte inne i fupen för stunden. Men du scrollar ner till Bekanta till Johanna, förhör med F

Där berättar han att JJ berättat om att HON tänt på Hs lägenhetsdörr. Detta berättar han i gengäld till en vän och då bryter hon ihop.

Tack, jag hittade det själv och hann svara dig igen innan du skrev detta
Citera
2023-04-02, 00:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Indiciekedjag kan se snäv ut för Maja, att hon varit med hela vägen, men det finns inga som helst bevis på att hon varit delaktig i mordet.
Å andra sidan kan man tolka det som att Maja var upptagen med mordet just då hon inte hade mobilen i handen, men det i sig är inte heller ett bevis.

Kl 02:19 ---------------- visar Majas mobil 33 steg
Kl 02:30----------------eller närmare 02:30, mordet (01:51 och 02:49)
Kl 02:43-----------------Majas mobil 48 steg
Kl 02:45-----------------börjar Toves mobil röra på sig ( JJ tar upp den för att åka till McD?)
Kl 02:46 ----------------JJs mobil 71 steg(JJ hämtar sin egen mobil för att åka till McD?)
KL02:47-----------------Toves mobil börjar röra sig i riktning McD
Kl 02:52-----------------JJ vid McD
KL 02:59----------------JJ sms:ar Maja, som svarar iom några sekunder
02:45-tiden för T:s mobil har jag missat.

Ytterligare en hållpunkt tidsmässigt:
Grannen väntar 2-3 min efter att ha hört dunsarna med att gå upp.
Är nere i sin lägenhet igen inom 2 min.
5 minuter har nu förflutit sedan första dunsen.
Efter 5-10 min hörs dörren uppifrån öppnas och stängas minst 2 gånger; grannarna står i hallen och lyssnar.
J går ner, grannen går ut och de samtalar 2-3 min.
J går upp igen och är nere inom ett par min. När hon lämnar lägenheten tillsammans med T:s mobil är kl 02:46. Mobilen hämtas alltså efter samtalet med grannen.
J bör då ha gått ner ungefär kl 02:43 första gången, vilket är överensstämmande om M går och hämtar sin mobil i sovalkoven efter att J lämnat lägenheten.
Med ovanstående tider borde J ha haft 6-7 min på sig för att gömma T om hon var ensam om att utföra gärningen? När hon står påklädd i hallen och möter M på väg mot badrummet har hon precis hunnit dra ut T strax utanför dörren och vindsförrådet.

"Tummen upp"-svaret kommer efter 23 sek.
Senast redigerad av Reviews 2023-04-02 kl. 00:54.
Citera
2023-04-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bra observerat.

Just den biten med McD som Maja berättar, det tror jag att jag tidigare pekat på (eller så spelar mitt minne mig ett spratt). Det kan ju inte stämma att de kommit överens tidigare om att JJ skulle åka till McD.
Även om JJ ljuger mycket, så är det mest sannolika att hon inte hade för avsikt att åka till Donken från början, men när grannen dyker upp behövs en nödlögn. Inget var bestämt i förväg om McD.

Om Maja ljuger här (varför är väl oklart, vilket syfte skulle hon ha, eftersom Maja redan har erkänt gravfridsbrottet?) eller om hon blandar ihop det JJ har tvingat henne att minnas och berätta. Och minnet har blandats ihop med det som JJ sagt åt henne att berätta för polisen.

Jag tror att JJ kommer upp för att hämta sin egen mobil efter att hon träffat på grannen. Johanna går upp och säger då till Maja att hon åker till Donken.

Och som du säger, stämmer inte heller stegen i tidsordingen 02:43 (Majas steg) med Majas version att hon var på toan när Johanna skriver sms:et och att hon hämtar mobilen från sängen till toan. Johanna är på Donken 02:52 och skriver 02:59, ingar steg registreras då, utan 02:43, som är innan McD resan.

Min teori är att Maja inte är ärlig, hon döljer något. Förutom att minnet alltid är en faktor att ta i beaktande när det har gått så här lång tid, så kan Maja känna behov av att dölja att hon vet mer än hon vill erkänna. Det behöver inte vara mord då.

Men samtidigt har Maja ju faktiskt svarat på sms:et som kom 02:59, så även om hon inte hämtade mobilen utan bara svarade har hon använt mobilen. Kanske från sängen?

Jag tänker själv att efter många månader, många förhör, repitioner med JJ om vad de ska säga, upprivande och hemska upplevelser, då kan minnena blandas ihop.

Tänk efter själv bara vad du har gjort de närmaste dagarna. I vilken ordning skedde det? Ringde du den först inna du gjorde det? När hände det? Var det före eller efter?

Jag vet också att när jag läste förhören från vittnen i ett annat fall, ändrades detaljer, även hos dem som verkligen ville berätta sanningen. Det är intressant, att minnet trots allvaret och viljan ändå förändras.

A 153/1271
Sista förhöret med Maja 25/1-23

"Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.
"
//
"F: Du berättar att Johanna går iväg och då tänker jag, du berättar att du vaknade och du säger
att du blev hungrig. Eh, och det här med att åka till Donken vems idé är det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt. Bådas.
F: Okej men när Johanna ger sig iväg då i första läget om man säger så var är avsikten då när
hon ger sig iväg i första läget?
M: Ja att hon ska åka och ja köpa en burgare.
F: Mmm visste du hur hon skulle ta sig till Mc Donald´s då?
M: Ja med sin egen bil.
F: Med sin egen bil.
F: Okej och sen berättade du att hon mötte grannen.
F: Och jag uppfattar att hon kom tillbaka?
M: Ja.
F: Och varför kom hon tillbaka?
M: För att grannen hade sagt att han kunde skjutsa henne.
F: Okej. Ja, så enligt din bild så är Johannas ambition att åka till Donken redan i första läget
om jag fattar dig rätt?
"

Lägger in dina punkter i min tidslinje för att se hur det skulle kunna funka :
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
- 02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
- 02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut
- 02:39- går ner till sig, då hörs inget längre innanför dörren
- 02:40 -JJ har dragit ut Tove utanför dörren för att Maja inte ska se, in i förrådet?
- 02:43- 1. Maja går på toaletten, har mobilen med sig, går tillbaka till sängen 48 steg
- 02:45- det har dröjt 5- 10 min efter sista sparken innan JJ kommer ut. JJ har Toves mobil med sig (visar rörelse)
- de pratar lite och
- 02:46 JJ hämtar något i lgh (sin egen mobil? JJs mobil visar 71 steg), medan grannen hämtar sin jacka
- 02:46 2. o 3. JJ säger till M. att hon ska till Donken, kanske JJ går in för Maja ser att hon lämnar nycklar, eller så möter Maja upp henne, men då utan mobilen
- 02:46 - JJ och grannen går nedför trappen och ut från huset och sätter sig i bilen
- 02:47 påbörjar Toves mobil resan till McD
- 02. 59 4. Maja har gått och lagt sig efter toabesöket vid 02:43 och svarar i mobilen när JJ messar från Donken. Mobilen har hela tiden legat vid sängen
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Risk för ihopblandning av tider då jag druckit ett par glas vin...🤷‍♀️

Jag är kanske dum nu men jag förstår inte krocken med mobilanvändningarna där 02:43 plus 02:46. Vad är det som motsätter sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in