2023-04-02, 10:54
Medlem
trngws avatar
Bara för att ge ytterligare ett exempel på vad som kan vara en fullt rimlig förklaringsmodell.

De tre kommer till JJ lägenhet. Går in i köket och sätter sig. JJ och TT pratar. MH kollar mobilen. MH mår illa och går in och lägger sig på JJ säng. Kvar i köket är JJ och TT, och MHs mobil. TT tar upp mobilen, under tiden hon och JJ samtalar snurrar hon mobilen nervöst mellan fingrarna, lite som en "fidget-spinner".

JJ vill visa TT sitt nyrenoverade badrum.

Ni vet alla vad som händer nu.

Därefter börjar JJ städa. Det sas att en av anledningarna för JJ att elda upp TT var att undanröja fingeravtryck. Men nu städar JJ lägenheten efter mordet på TT. Det inkluderar så klart att torka bort TT fingeravtryck från MH mobil.

Det finns ingenting ens remotely orimligt i ovanstående förklaring.

MH-hatarna kommer så klart att påstå att det inte stämmer med vad MH sagt. Det betyder i så fall att de menar att vi kan lita på det MH säger.

Det fungerar inte att göra som MH-hatarna, att hela tiden bara tro på det man vill och påstå att allt som inte passar är lögn.

Ovanstående är inte till för att förklara VAD som hände, utan för att visa att det kan finnas många olika fullt rimliga förklaringar till den tekniska bevisning som finns.
Citera
2023-04-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Intressant att du tar upp confirmation bias. Det är precis det jag läser in de som försöker desperat hitta luckor för att MH är oskyldig.

- Det är oerhört svårt för JJ att ensam mörda TT, nästintill omöjligt utan en längre fajt och rop.
- MHs agerande innan och efter mordet är långtifrån något man skulle förvänta sig från en oskyldig.
- Hennes mobil rörde sig minuter efter att TT dog, 0243. Ändå säger hon sig inte sett eller hört något.
- MH och JJ ville båda få TT till lägenhet, och båda var med och dumpade TT. Att denna samarbetskedja bryts under några minuter är inte otänkbart men osannolikt.
Etc.

Notera: det är fakta som går emot MH, inte confirmation bias. Vad är det som driver de som desperat försöker göra henne oskyldig? Confirmation bias, med en släng av halo-effekten och group thinking förmodligen.

Att många har svårt att tänka sig att M var delaktig i mordet kan ha sin förklaring i att hon väldigt tidigt i tråden beskrevs som snäll och omtänksam. Att hon dessutom har ett begåvningshandikapp gör att man ömmar lite extra. Man vill inte att hon att hon ska vara skyldig! Det vill inte jag heller såklart.

För egen del faller nästan allt på plats om M faktiskt var med i badrummet och hjälpte till. Hennes beteende före och efter mordet förklaras också enklast med att hon var med.

När man försöker få ihop M s historia så finns det mängder av indicier som måste förklaras på ganska orimliga sätt enligt mig. Det blir lite väl många för att helheten ska bli trovärdig.

Och jag är ganska säker på att rätten inte finner nån tilltro till M s historia.
Citera
2023-04-02, 10:57
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Om det nu är så att Clea tycker det finns luckor i nuvarande utlåtande ifrån rättsläkare, vilket hon hävdat och jag själv kan tycka stämma, då kan det ju vara så att det ändå passar henne ganska bra till skillnad ifrån att kalla in en expert som i värsta fall kan styrka åklagarsidans påstådda händelseförlopp
Det resonemanget förstår inte jag mig på (det är min åsikt), hon kan kalla in en annan expert och låta den göra bedömningen. Råd fråga experten innan det läggs fram som en komplettering om det inte tros stärka Cleas tvivel så läggs det inte fram.

Till syvende och sist så är det Cleas uppgift att se till att försvara sin klient med alla stående giltiga medel...

Dessutom är det två rättsläkare som utfört obduktionen även Johan Berg* vidimerar
"utlåtande ifrån rättsläkare"
Senast redigerad av Romper 2023-04-02 kl. 11:02. Anledning: .
Citera
2023-04-02, 11:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Hade MH varit rädd för J och inte inblandad så hade MH sprungit därifrån och ringt polisen. Då hade hon inte behövt vara rädd längre.

För att polisen då genast hade låst in JJ för all framtid och MH bara sluppit undan? Lite naivt att tro det.

Det hade med all säkerhet varit mycket bättre för MH att göra så, till och med om hon är skyldig. Men människors psyke funkar oftast inte så.

Var hon rädd innan kör hon blivit ännu mer rädd nu, direkt chockad. Vilket hon väl också påtalat. En person i chock kan bli duktigt handlingsförlamad.
Citera
2023-04-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om J befarat att polisen skulle komma tror jag att hon låtit T ligga kvar i lgh. J är på McD, M är ensam med T. Vem skulle mest troligt bli misstänkt?
Jo, men J skulle bli lika misstänkt.

Det är såå konstigt, varför väljer man att åka till McD när man har en död kropp hemma, som man själv precis har dödat. Är man inte stressad att få bort kroppen så fort som möjligt...
Citera
2023-04-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
M berättar även att J har berättat att J låser toalettdörren för att M inte ska höra vad som händer på toaletten. Vad har en låst dörr med hörseln att göra? M har ett mycket bra detaljminne när det kommer till vad J har berättat.
Det här är intressant...
J låser dörren. Jag är inte förvånad för hon hade för avsikt att misshandla o kanske döda.
Men det måste vara fruktansvärt när T märker att hon låser dörren.... panik...

Jag tror ju att det är sant och att M satt passiv nånstans och led...
Men även om M inte var med... så försöker man stoppa det eller ringer polisen... Man är ju delaktig om man inte ingriper.
Citera
2023-04-02, 11:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att många har svårt att tänka sig att M var delaktig i mordet kan ha sin förklaring i att hon väldigt tidigt i tråden beskrevs som snäll och omtänksam. Att hon dessutom har ett begåvningshandikapp gör att man ömmar lite extra. Man vill inte att hon att hon ska vara skyldig! Det vill inte jag heller såklart.

För egen del faller nästan allt på plats om M faktiskt var med i badrummet och hjälpte till. Hennes beteende före och efter mordet förklaras också enklast med att hon var med.

När man försöker få ihop M s historia så finns det mängder av indicier som måste förklaras på ganska orimliga sätt enligt mig. Det blir lite väl många för att helheten ska bli trovärdig.

Och jag är ganska säker på att rätten inte finner nån tilltro till M s historia.

Så tillskrivs en grupp av många människor återigen en tro som få, för att inte säga ingen, har gett uttryck för.

Jag har inte sett någon som sagt att den har svårt att tänka sig att M skulle kunna varit delaktig.

Jag tex har inte svårt att tänka mig det. Jag ser bara inte att det finns ovedersägeliga bevis för saken. Vilket krävs för fällande dom.

Vilka är alla dessa, "många" som har påstått det?

Eller är det bara hittepå och lögn?
Det är tydligt att en del hittar på precis vad som helst bara för att sätta dit MH.
Citera
2023-04-02, 11:12
Medlem
Snart (om några minuter) ska GW berätta sin upplevelse under rättegångsdagarna (på TV4 Nyhetsmorgon).
Citera
2023-04-02, 11:13
Medlem
Är det någon som vet hur planlösningen ser ut för lägenheten?
Var är toalett, kök, vardagsrum o sovalkov, vilken vägg vetter mot trappuppgången?
Citera
2023-04-02, 11:14
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

För mig är det i grunden enkelt.

Om hon är oskyldig, varför berättar hon inte en historia som är trovärdig? Borde vara enklaste sak i världen.

Istället slänger hon in mikrosömn under alla känsliga tider och vaken i övrigt, förråd, walkin-closet, mat under illamående etc som bara är påhitt som de mest insatta, polis och åklagare, redan falsifierat.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-02 kl. 11:18.
Citera
2023-04-02, 11:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det första intyget (Som Clea hänvisar till) är preliminärt eller med andra ord, inte färdigt, alla analyser är inte gjorda....

Det är inte det preliminära intyget som rätten ska bedöma.

Men Clea Är minsann utbildad inom rätts medicin!

Eller med hennes egna ord till RL. Du är ju läkare och jag är ju advokat...

Ja, det där agerandet från Clea att inför rätten dra upp preliminära resultat som vid vidare utredning avfärdats är extremt oprofessionellt. Hon fick också en reprimand från rätten för det, typ "Du får nog acceptera vad rapporten säger".
Citera
2023-04-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är en intressant frågeställning det här med MHs mobils rörelser.

Det är något som MH-hatarna desperat klamrar sig fast vid. Att MHs mobil rörde sig 10-15 minuter innan mordet och igen 10-20 minuter efter mordet.

Det faktum att MHs mobil kan ha registrerat rörelse när MH låg på sängen och sov vägrar MH-hatarna desperat att ens kommentera. Huvudet i sanden.

Samma visa med den mest intressanta frågan. Under hela den korta tidsperiod då TT har mördats, då är MHs mobil blick stilla.

När MH är med och fäller TT till golvet, åsamkar henne en huvudskada, brottar ner henne och med våld håller fast hennes huvud, då rör sig mobilen inte ett skvatt.

Också detta vägrar MH-hatarna desperat att kommentera.

Dina inlägg börjar bli rätt dryga nu med alla påhopp och går emot både fakta och logiskt tänkande.
Det är därför som ingen vill svara på dig.

Nu vet jag inte ens vad du vill komma fram till, du ger dubbla budskap både som "MH-hatare" och "MH-älskare"

Låg hon och sov eller är hon med och fäller Tove i badrummet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in