2023-04-02, 13:36
Medlem
En femtioårig man kan utan problem vara i lika god fysisk och mental form som en vältränad 20-åring. Grått hår är det få som har något emot, så det är väl egentligen bara skallighet och rynkor man behöver oroa sig för. Rynkor kommer väl inte på allvar förrän i sextioårsåldern.
Citera
2023-04-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
Tack Snickar:n.

Nu spelar det ingen roll hur man gör, men att välja rätt föräldrar med rätt gener hjälper nog en del.

Man vet ju inte vad man gått miste om förrän i 90:års åldern, då man kan summera livet. Dom äldsta Skåningar och Kirunabor som aldrig varit utanför hemorterna dom vet inte vad dom missat. Jag är i alla fall nöjd.
Ja lite så..nu är jag 66 men är helt övertygad om att generna styr det mesta...ta min granne tex..för 3 år sedan cyklade dom en lång runda varje dag..jobb i trädgården mm. ingen rökning å aldrig sprit..de slutade jobba i 50 årsåldern..alltså levt ett otroligt sunt liv..gott om pengar å inget har fattats dom överhuvudtaget...då var dom runt 70. nått år senare dog gubben helt plötsligt å tanten går med rullator nu..å detta hände på några år bara...å andra sidan jobbade jag för en beställare på 75 år som söp varje dag..tuppade av vid middagstid i soffan men lika djävla pigg på morra dan efter...ser bra ut å sköter sig annars...han håller fortfarande på likadant å inget verkar bita på honom...varje morgon satt han å åt riktig frukost vid 8 tiden å läste tidningen...men jag tror att just röra sig mycket å liksom engagera sig i allt å inget är possitivt.
Citera
2023-04-02, 13:44
Medlem
går inte att säga. beror ju framförallt på kost. du kan se ut som 30 till du är kanske 50-55. Har en tjejkompis som man kan tro är runt 30, hon är 55.. och kvinnor brukar se äldre ut än vad män gör!

äter du mycket socker / kolhydratsrik kost kommer du åldras väldigt snabbt te.x. tror det är värre än to.m alkohol och rökning, men kombinerar du det så tja, då kommer du se rätt gammal ut vid 40 sådär.

Bästa för huden vad gäller föryngrande effekt är f.ö solskyddskräm. Något man kom fram till ganska nyligen, innehåller något ämne som är bra + såklart bra att skydda sig mot UV-strålning då det har en väldigt avgörande roll för hur din hud kommer bevaras.

Sen kan man ju alltid äta tillskott av kollagen. träning och fasta kommer också ha en föryngrande effekt och kroppen kommer åldras saktare pg.a att du producerar mer testo + träningen i sig är bra såklart.
Senast redigerad av Scribble 2023-04-02 kl. 13:48.
Citera
2023-04-02, 13:48
Medlem
Om man kollar på "1-100" videos på Youtube (finns med bara kvinnor eller bara män eller både och) så ser man i detalj hur vi människor åldras för varje år som går. Vid 13-14 sker en markant skillnad då de flesta kommer in i puberteten, och sen vid ca 22-26, speciellt efter 25, så går de flesta från att vara ungdomar till vuxna. Sen vid ca 45 börjar de flesta gå från unga vuxna till lite äldre. Sen när de är ca 60 börjar de bli ännu lite äldre, och sen efter 85 börjar de flesta bli gamla på riktigt, och några år efter 90 ser de flesta ut att kunna dö vilken dag som helst.

Men det finns både fräschare gamlingar och mindre fräscha, det finns t.ex. en modell från Singapore som heter Chuando Tan som är 57 år men många skulle säkert gissa på ca 25-30 när de ser på honom, och även till exempel Brad Pitt som är 59 ser fortfarande väldigt bra ut. Mycket har väl att göra med hur väl man tar hand om sig själv och sin kropp, men däremot finns det väl inga professionella längdskidåkare eller annan konditionsidrott som är över 35, Gunde Svan slutade redan vid 30 års ålder och Nils Van Der Poel som är 26 har ju redan lagt ner sin karriär. Så ja, redan vid 25-30 börjar det gå utför konditionsmässigt för de flesta, men man kan fortfarande se någorlunda bra ut så länge man tar hand om sig nästan hur länge som helst, eller åtminstone till man är riktigt gammal.
Senast redigerad av next-chapter 2023-04-02 kl. 14:04.
Citera
2023-04-02, 13:52
Medlem
Tyckte nog jag märkte ett hack nedåt i kondition och skadebenägenhet när jag blev 60.

Är 64 nu.

Fortfarande snygg dock :-)
Senast redigerad av Shunruy 2023-04-02 kl. 14:05.
Citera
2023-04-02, 14:00
Medlem
Nu när jag tänker på det om mina bekanta...de som hade de finaste ansiktena å finaste hyn....det är dom som är rynkigast nu som 65 åringar...gener igen...
Citera
2023-04-02, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Finns såna , jag är 48 o får ofta legga på bolag ,lever hälsosamt med sömn,gym,vodka o så.

Men 48 är ingen ålder om man håller formen. Vissa kan t.o.m. se ut som 35 och då är det ju utseendet av en 35-åring de vill ha.

Jag pratar om helgrått hår och skägg, alltså över 60 och man ser gammal men ändå är attraktiv.

Lyckas man vara vältränad och klär sig stiligt så kommer man träffa yngre kvinnor för det finns alltid några som tänder på det. Det kanske krävs en skräddarsydd kostym, en fin klocka, en dyr bil för att signalera en slags status, men det finns alltid någon yngre kvinna som hellre vill ha de än yngre män.

Att jämföra med kvinnor i samma ålder går inte. Måste vara en på miljonerna som vill ha en kvinna i 60-70-årsåldern, hur vältränad och uppklädd hon än är.

Klä upp någon av dessa herrar och ställ dem i en bar så kommer denne få ligga med en ung vacker kvinna om han vill 100 av 100 gånger:

https://www.pinterest.com/faminga/sexy-old-men/

Oavsett om de är kända eller inte.
Citera
2023-04-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag är ingen expert. Men 30 minuter om dagen med lagom flås, typ en snabb promenad och ett par till tre tyngre 1-2 timmars pass i veckan tycker jag är balanserat.

Inte balanserat är 1-2 timmars snabb gång på morgonen innan frukost, sen ett hårt spinningpass på lunchen följt av styrke pass varje dag utom söndag.

Även långa pass 2-4 timmars cykling eller liknande är slitande och bör undvikas.
Nej exakt du vet inte.
Det är relativt.
Det finns oändligt många faktorer som har betydelse.

Det är ju enbart något individen själv känner något som när.
Sedan förstår jag inte varför långa pass skulle vara slitande?
Dessa har ju lägre intensitet.

Du kan sitta på ett kontor för att sedan komma hem och ta en 2 timmar skogspromenad i högt tempo, löpning i lågt tempo under 2 timmar eller säg sitta hemma och cykla 3 timmar framför en film.

Grejen är ju den att kroppen är gjord för att röras.
Problemet med långa pass är att det kan bli svårt att hinna med saker om man säg har en familj.
Men att som säg sitta hemma på lördag morgon och cykla 3 timmar är ju inte per automatik skadligt.
Citera
2023-04-02, 14:31
Medlem
35, 40 år, gäller alla män.
Citera
2023-04-02, 14:31
Medlem
carminaburanas avatar
En sak jag märk är att när man var yngre (25-35) så behövde man bara gå ner till sin "matchvikt" för att se bra ut. Min var väldigt låg då jag tyckte jag såg bäst ut smal. Går jag ner så lågt nu (44 år) ser jag riktigt jävla sliten ut, de där strecken från näsan till munnen är djupa, ögorn i sjunkna och djupa hålor. Jag får lägga till 5 kilo.

Jag har alltid fått komplimanger för att folk tycker jag ser mycket yngre ut än vad jag är, sen fick jag cushings syndrom 2020 och sen dess har inget varit samma, så sjukdom kan göra mycket.

Jag varken röker eller dricker inte,men polare som gör det och är i samma ålder såg märkbart äldre ut.

Sömn gör mycket med
Citera
2023-04-02, 14:32
Medlem
Kosmos.s avatar
Någonstans mellan 30-40 beroende på leverneoch genetik.
Citera
2023-04-02, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
En femtioårig man kan utan problem vara i lika god fysisk och mental form som en vältränad 20-åring. Grått hår är det få som har något emot, så det är väl egentligen bara skallighet och rynkor man behöver oroa sig för. Rynkor kommer väl inte på allvar förrän i sextioårsåldern.
Dröm på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in