2023-04-02, 10:51
Medlem
Eastwings avatar
Vid 74 år och 5 månader börjar pungen hänga och synen försämras.
Citera
2023-04-02, 10:53
Medlem
najass avatar
Inte tillstymmelse till humangenetisk frågeställning

Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2023-04-02, 10:56
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Det beror helt och hållet på hur mycket stress man har i livet, vad man äter för typ av mat, om man röker, super, om man utsätter sin kropp för toxiner på en daglig basis, ens livsstil och lite genetik etc.

En normie som har ätit skitkost och levt osunt hela sitt liv brukar se gammal ut när han närmar sig 30års åldern. På mitt jobb blev jag ganska chockad över hur gamla många 25-åringar såg ut att vara. Tunnhåriga och rynkiga, ser ut att vara 38-åringar. Självklart så skyller dom håravfallet på högt testosteron för coping skull men i själva verket är det toxiner och skitkost som är boven.

Om man äter bra och lever ett stressfritt liv så ser man yngre ut oavsett om man har dålig genetik. Många förknippar träning och motion med anti-aging men tyvärr bidrar det bara till mer kortisol och stress så många bodybuilders och maratonlöpare åldras snabbare utseendemässigt. Det är väldigt få som tar upp detta ämnet utan de flesta tror att man ser yngre ut om man tränar, så är det inte. Bra kost, sömn och ett stressfritt liv är det viktigaste.

Precis så. Hur man ens kan fundera på att höga testosteronvärden skulle ge håravfall är ju häpnadsväckande. Då skulle ju gubbar ha mer hår än yngre.

Långdistanslöpning är dessutom verkligen dåligt för åldrandet. Allt löst på kroppen hänger längre och längre ner och fötter och rygg slits ner oerhört snabbt. Alltså det ger en gångstil och rörelsemönster som man känner igen från ålderdomshemmet.
Citera
2023-04-02, 11:11
Medlem
Vill man nu leva friskt å långe skall man va smal till gränsen till mager...
Citera
2023-04-02, 11:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Efter 40 börjar det hända grejer på allvar..

Det finns väl en anledning till att det görs en amerikansk komedifilm som heter ”This is 40”.
Citera
2023-04-02, 11:21
Medlem
Ghastens avatar
Generna och mycket sprit och cigaretter har jag märkt på vänner.
Känner enäggstvillingar den ena har alltid druckit mycket och rökt.
Fram till 40 var dom väldigt lika nu 10 år senare träffade på deras 50 års fest. Trodde först han som dricker var pappan.

Även sett gamla klasskompisar börja förfallet redan vid 30.
Citera
2023-04-02, 11:36
Medlem
Utseendemässigt försämras man runt 40 år. Men det betyder inte att styrkan försvinner.

Jag är 66 år och gillar att gå ut på restaurang. Att det ibland inte blir rätt kost kompenserar jag med att varje dag äta olika sorters frukt.

Jag tror inte på moderat till lugn träning. När jag tränar försöker jag komma upp till 85% av maxpulsen, ibland mer. Det som då stärker mig är vilan. Efter 2 dagar kan jag träna lika hårt igen. Lugna promenader och sådant ger inte så stora hälsoeffekter utan man måste söka pulshöjningen och helst träna hårt 30-40 minuter
Den kommande vilar i 2 dagar är det som bygger upp.

Man får upp testosteron-nivåerna men kan eventuellt behöva tillskott av zink. Beträffande hårväxten har mitt problem alltid varit att hårbotten har kliat och det bildas beläggningar som försämrar tillväxten. Det är mycket svårt att lösa detta medicinskt.
Ät mycket frukt, undvik stress och bråka inte för mycket med andra människor, blir mina råd.
Citera
2023-04-02, 11:43
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vill man nu leva friskt å långe skall man va smal till gränsen till mager...
Exakt. Man åldras av att låta magen jobba.
Dom som levt längst har varit smala. Äta ett stort mål per dag, dricka te och äta en frukt samt meditera är bra grejor.

Därför är det inte perfekt att äta 5 ggr och hänga på gymmet för då sliter man ut sig.

Dom som jag känner som hänger på gymmet mest har starkast manliga drag och ser några år äldre ut än dom är.
Citera
2023-04-02, 11:44
Medlem
Proton83s avatar
Han snickaren i inlägg 3 hans yrke ger honom en smidig och välbevarad kropp och förmodligen väldigt nöjd med det för hans kropp tvingas till helt nya muskelvarianter hela dagarna.

Extremidrottarna tror man ju kommer att leva i minst 100 år. Knappast: Om dom inte dör av leda för sin tråkiga och enahanda tortyr innan 50-60:årsåldern. Kvinnliga plattbröstade extremidrottare har tränat och tävlat bort kvinnliga attributen som dom är födda med för att locka män med manligt attribut.
Mensen har manhaftigheten gjort slut på som tar bort kvinnliga könshormonet Östrogen, kvar är manliga könshormonet testosteronet.

Männen och kärlekspartners i sina liv dom har flytt, för vem vill vara ihop med partners som bara tänker på träning dygnet runt och som ser ut som bengetter.

På ålderns höst vid (50-60) hankar dom sig fram med rullator efter alla utslitna muskelfästen som ensamma enstöringar.
Citera
2023-04-02, 11:45
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Ni som är "gamla", när anser ni att er kropp började förfalla på allvar med allt fler krämpor, utseendet blev plötsligt förfulat på kort tid och ni tappade er potens etc? Vilken ålder är den magiska åldern för detta förfall enligt er?

Jag såg Marchus Schenkenberg som hastigast på något program på TV idag och han såg för jävlig ut. Kan ju inte vara 55 ens. Men det är klart, 55 är ju gammalt som fan.
40 så går det utför rejält. Efter det krävs att man håller i ordentligt om man vill hålla sig i form. Tar mkt längre tid att bygga muskler, mkt kortare tid att bygga fett och lång tid som fan att återhämta sig från skador. Efter 50 börjar det bli än en jävligare uppförsbacke
Citera
2023-04-02, 11:56
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vad är hård respektive lagom träning?

Jag är ingen expert. Men 30 minuter om dagen med lagom flås, typ en snabb promenad och ett par till tre tyngre 1-2 timmars pass i veckan tycker jag är balanserat.

Inte balanserat är 1-2 timmars snabb gång på morgonen innan frukost, sen ett hårt spinningpass på lunchen följt av styrke pass varje dag utom söndag.

Även långa pass 2-4 timmars cykling eller liknande är slitande och bör undvikas.
Citera
2023-04-02, 12:00
Medlem
Nu är detta individuellt men efter 30 började jag få tunnare hår och gråa hårstrån men inget som märktes av särskilt mycket förrän jag började närma mig 40.
Efter 40 blev det svårare att öka styrka i gymmet och jag börja lägga på mig fett lättare så jag fick börja tänka på vad jag åt.

Så jag skulle säga att efter 30 börjar det väl men det går långsamt och är knappt märkbart och efter 40 börjar det märkas av, nu har jag inte nått 50 än men skulle gissa att efter 50 går det verkligen utför.

Vi män håller oss iaf mycket längre än kvinnor.
För kvinnor börjar det oftast gå utför rejält efter 25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in