Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Kan du inför Herren säga att du aldrig tänker en ond tanke, aldrig ljuger, stjäl, talar illa om andra människor bakom deras rygg, aldrig har begär efter andras make/makar, aldrig tänker onda tankar om någon som gjort dig illa, aldrig suktar efter världsliga ting (avgudadyrkan), ALDRIG?
Nej, misstänker att du inte kan det, därför behöver du en frälsare.
Israels Gud är min frälsare som förlåter mina synder. Ps 103.
Jag har avslutat de flesta inläggen i tråden med att synd är att brya mot Guds bud, men du har fortfarande inte fattat vad synd är.
Du undrar om jag aldrig tänker en ond tanke. Inbland, men det bryter inte mot något bud. Om jag gerar på tanken och gör något ont då bryter det mot Guds bud. Min uppgift är att göra gott enligt buden, även om jag har är arg etc.
Just detta sa Herren till Kain när Kain hade en jobbig känsla, men
inte hade mördat Abel än:
Herren sade till Kain: »Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den.«
Kain hade inte syndat när han var avundsjuk på brodern Avel som fick sitt offer godkänt av Gud. Kain hade ett val, han kunde råda över situationen, men han valde att mörda sin bror och därmed synda.
Gud sa innan att han skulle fokusera på att göra rätt, men han anklagades inte för avundsjukan. Avundsjukan
var inte synd, men om han inte handlade rätt, hanterade avundet, då riskerade han synda.
om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren.
Särskilt jobbiga känslor av ilska och avund ökar risken att man ska synda, men de är inte synd.
Bibeln ger inget budord som förbjuder ilska och avund.
Men den som lever i glädje, som känner att den kan välsigna andras framgångar, som unnar sin nästa gott, som lever i tacksamhet inför Gud, den personen har lättare att leva utan att känna att den vill bryta mot buden.
Det är bra att arbeta med sitt känsloliv, både för man själv mår gott av det, andra mår bra om jag är glad välsignande och Gud räknar glädjen som en gudstjänst!
Man tjänar Gud med glädje!
En tacksägelsepsalm.
Hylla Herren, hela världen,
tjäna Herren med glädje, träd fram inför honom med jubelrop! Besinna att Herren är Gud, han har gjort oss och vi är hans, hans folk, fåren i hans hjord. Gå in genom hans portar med tacksägelse, kom till hans förgårdar med lovsång. Tacka honom, prisa hans namn, ty Herren är god, evigt varar hans nåd, från släkte till släkte hans trofasthet. Psaltaren 100
Du frågar om jag inte stulit? Sedan jag började följa de sju noakitiska buden runt 2009 har jag varit noga med att inte ens ta hem en penna från jobbet, inte stjäla.
Vid ett tillfälle återlämnade jag ett tappat guldarmband till en dam i min bostadsrättsförening (hon beskrev det väl och jag hittade det nedanför hennes bils bagage utrymme). Dagen efter satt en stooor bukett tulpaner på min dörr som tack.
Det värmer mig mer att jag gjorde henne glad än om jag hade sålt guldet för ett eller två tusen kronor.
Stöld? Jag har en sliten kylväska som jag eg har lpnat av min syster och borde lämna tillbaka, men hon bor 13 mil bort och jag är sällan där.
Det var lätt att låta bli att upprepa otrohet, men jag har haft svårt med att inte bryta mot budordet att inte ha begär till min nästas hustru.
Både att titta i verkligheten och att sluta med porr var krävande och krävde arbete från min sida.
Men idag mår jag gott av sinnesron när jag slipper vara mentalt fixerad vid fel.
Det är idag en välsignelse.
Avgudadyrkan v g avund, nej jag har alltid unnat andra framgång, till och med om de är mer framgångsrika än jag.
Jag läser om flera religioner och det kan ibland ge impulser till avgudadyrkan, men så länge jag släpper tanken har jag inte syndat.
Det viktigaste är att jag i hjärtat vänder min bön till Universums skapare och inget mindre eller skapat.