2023-03-30, 15:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Äpplen och päron. Visst kan vi ha nedärvda egenskaper och förmågor som är programmerade i vårt DNA. Det är inte det jag pratar om. Vad jag menar är att ett nyfött barn inte har någon insikt i vad som är rätt och fel utifrån guds bud eller samhälleliga moralregler. Detta är något som lärs in av föräldrar och/eller samhälle. Förmåga att känna empati är något helt annat. Påstår du att gud planterar empati i nyfödda?

Ok.
Svårt att dra en tydlig gräns mellan vad som bestäms av gener respektive memer.
Men ja, jag tror att personliga egenskaper som hur empatiska respektive hur systematiska vi är t ex, är medfödda egenskaper.

Sedan lär vi oss tidigt i livet att interagera socialt med andra och utvecklar så våra sociala färdigheter.
Guds bud och dito blir ett komplement ovanpå allt detta. Tror att det var en nödvändig strategi för att skala upp samhällen till civilisationer.
Citera
2023-03-30, 15:47
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Den största synden är att kasta bort sitt liv. Jag är skyldig.
Sluta med det. Det är glömt och förlåtet En ny dag har tagit vid!
Du visste inte bättre. Kunde inte.

Du är fri nu att vara vid liv i Jesus.
Citera
2023-03-30, 15:54
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Men du lever, tack.

Kanske ber du, ibland, tack.
Till den ende universums skapare, tack.

Du kanske aldrig mördat, tack.

Du kanske har slutat krångla till livet genom att ta det som inte är ditt (stöld), tack.

Du kanske faktiskt tar ansvar för din sexualitet, tack.

Rättfärdighet är enkelt.

Världen blir en bättre plats om fler håller de mest grundläggande buden utan att synda.
Först kommer nåden och förlåtelsen. Sen är man helt fri att göra vad man vill i sällskap med Jesus. Vad man vill. Du är fri.
Vi är syndare. Synda inte.
Jesus förstår. Just a closer walk with thee. Varför skulle du vilja synda. Du har allt. Du är synd. Tills du inte kan synda mer.

Ja vad är synd? Det kan inte finnas nån mer synd. För vi är förklarade rättfärdiga i Jesus. Vi ska inte fortsätta synda. Men vi är synd.
Citera
2023-03-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej. Gud är en person.
Fundera över varför Herren säger "låt OSS"...."till VÅRAN"...."lika OSS"... i skapelseberättelsen...

Vilka är dom andra? Som vi har skapats till en avbild av?

1 Mos 1:26

26 Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden."
Citera
2023-03-30, 19:26
Medlem
Citat:
Du har inte lagt fram ett enda bibelord som stödjer dig i tolkningen att mördande genom människooffer skulle vara ok.

Kristendomen byggde en lära om att Abraham som inte offrade Isak förebådade att jesus skulle "offras" på ett kors, trots att bibeln förbjuder mord.

Kristendomen tror inte bokstavligen på vad som står i gamla testamentet.

Är det mord att döda någon som Gud befallit?

5 Mos 20:16-17

Men i de städer som tillhör dessa folk och som Herren, din Gud, ger dig till arvedel skall du inte låta något som andas få leva. 17 Du skall ge dem till spillo: hetiterna och amoreerna, kananeerna och perisseerna, hiveerna och jebusiterna, så som Herren, din Gud, har befallt dig,

Citat:
Att utsättas för prövningar är en del av livet, för Abraham, Adam och Eva, Job etc och Gud godkänner det, läs de första kapitlen i Jobs bok.

Gud prövar människan på jorden, det är en integrerad del av att leva.
Det finns många bibelställen säger det.

Människans uppgift när vi går genom prövning är att inte bryta mot Guds bud, att inte synda.

Inte bryta mot Guds ord, ändå gör vi det, även GT:s profeter och helgon? INGEN skulle bli räddad om det vore så. Läs Davids lovsånger till Herren och förstå ditt stora missförstånd.

Synden föds vi med och kan inte låta bli att fortsätta, DÄRFÖR behövs en frälsare. Israel väntar fortfarande, men hur ska det gå för dig?
Citera
2023-03-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Fundera över varför Herren säger "låt OSS"...."till VÅRAN"...."lika OSS"... i skapelseberättelsen...

Vilka är dom andra? Som vi har skapats till en avbild av?

1 Mos 1:26

26 Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden."
Då ljuger Jesaja igen, enligt dig, när han talar i Guds namn och säger att han ensam skapat allt och att ingen var vid hans sida.

Hur kan Jesus vara den som skapat allting och vara en annan person än den som du säger är skaparen? För du tror väl inte att det är ett grupparbete? I så fall kan jag hänvisa dig till första budet.
Citera
2023-03-30, 21:31
Medlem
Citat:
Då ljuger Jesaja igen, enligt dig, när han talar i Guds namn och säger att han ensam skapat allt och att ingen var vid hans sida.

Hur kan Jesus vara den som skapat allting och vara en annan person än den som du säger är skaparen? För du tror väl inte att det är ett grupparbete? I så fall kan jag hänvisa dig till första budet.

Nu låter du en aning förvirrad, menar du att Jesaja har skapat allting ensam?

3 personer är Gudomligheten. Fadern, sonen och den helige anden. Dom är var för sig och i varandra, samtidigt. Svårt att förstå? Jaa, det är för att du (vi) är människor som inte kan greppa dom dimensioner som finns utanför vår uppfattningsförmåga. Vi får liksom vänta och se hur det hänger ihop.

Jag upprepar frågan: Vilka var det som deltog i skapandet av människan och vilka är vi skapade att likna? Vilka är dessa i 1:a Moseboken?
Citera
2023-03-30, 21:47
Medlem
Citat:
Nu låter du en aning förvirrad, menar du att Jesaja har skapat allting ensam?

3 personer är Gudomligheten. Fadern, sonen och den helige anden. Dom är var för sig och i varandra, samtidigt. Svårt att förstå? Jaa, det är för att du (vi) är människor som inte kan greppa dom dimensioner som finns utanför vår uppfattningsförmåga. Vi får liksom vänta och se hur det hänger ihop.

Jag upprepar frågan: Vilka var det som deltog i skapandet av människan och vilka är vi skapade att likna? Vilka är dessa i 1:a Moseboken?
Jesaja säger att Herren säger: Jag ensam har skapat allt och ingen var jämte mig. Men det tror du inte på.

Ingen deltog i skapandet av människan. Människan är till av naturen och Kristus är en av oss och det är här han skapar det som blev allt, på slutet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-03-30 kl. 22:17. Anledning: Det räcker så
Citera
2023-03-30, 22:52
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Guds ande. Ingen annan kan lägga till nåt. Till det som är gjort. Gud allena. Han såg att det var gott så.
Och det är gott. Mycket gott.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-03-30 kl. 22:55.
Citera
2023-04-01, 13:24
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Är det mord att döda någon som Gud befallit?

5 Mos 20:16-17

Men i de städer som tillhör dessa folk och som Herren, din Gud, ger dig till arvedel skall du inte låta något som andas få leva. 17 Du skall ge dem till spillo: hetiterna och amoreerna, kananeerna och perisseerna, hiveerna och jebusiterna, så som Herren, din Gud, har befallt dig,

Att ha dödsstraff i ett rättssystem för att någon mördat kan vara ok.
Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. 1 Mosebok 9:6

Men hur vet vi att en mänsklig domstol aldrig dömer en oskyldig till döden?
Helt säkra kan vi inte vara och bibeln förbjuder mördande.

Problematiska verser som du nämner när moseböckerna befallde att Israels folk skulle begå folkmord på de stammar som innan bodde i landet.
Dessa stammar offrade sina barn till Baal, något Gud tyckte var fruktansvärt.

Problematiskt är även moseböckernas dödsstraff för häxkonst.

Om mördande är förbjudet, varför befaller då Gud mord?

Svar: Judendomen har analyserat och kommit fram till att eftersom Gud förbjuder mord, så kan människor vägra att döda häxor och kunde vägra utföra folkmord på kananeer.
Förhållningssättet blir då att människor kan möjligen i domstol döma människor som mördat till dödsstraff, när en människa syndat mot en annan människa.

Mänskliga domstolar kan döma människor som syndat mot människor, men inte människor som syndat mot Gud. Häxor syndar mot Gud och då får den allsmäktige Gud döma.

Efter bronsålderns 5 moseböcker och Israels vägran att utföra folkmord på de människooffrande kananeiska folken, slutar Gud att befalla att människor ska döda folk som syndat mot Gud. Kanske insåg Gud att han ställde människor i ett omöjligt dilemma?

Människor dömer människor som syndat mot människor.

Den allsmäktige är fullt kompetent att när han vil döma och straffa häxor och avgudadyrkare, de som syndat mot Gud.

Huvudbudskapet i hela Gamla Testamentet är att människor ska följa Guds bud.
Att rycka ut 3-4 ställen ur GT som verkar tala för att mord kan vara ok, det är att missa hela poängen med gamla testamentet.

Att döda någon i självförsvar, räddar liv. Det är inte mord.

Att döda i försvarskrig är inte mord.

Citat:

Inte bryta mot Guds ord, ändå gör vi det, även GT:s profeter och helgon? INGEN skulle bli räddad om det vore så. Läs Davids lovsånger till Herren och förstå ditt stora missförstånd.

Synden föds vi med och kan inte låta bli att fortsätta, DÄRFÖR behövs en frälsare. Israel väntar fortfarande, men hur ska det gå för dig?

Du har fått många bibelverser från GT som säger att Gud kan förlåta syndare som vänder om, tror du inte på GT?

Hur svårt kan de vara med synd för er kristna?
Vad är det som gör er kristna till så förbannat benägna att vilja synda?

Jag har aldrig mördat, enkelt.

Jag har vänt om från sexuell otrohet jag begick 1997, enkelt.

Jag har ingen drift att stjäla, men har ibland fått tänka mig för när möjlighet givits så jag inte tar nått som inte är mitt. Enkelt.

Jag ber bara till Gud, ingen avgud och ingen människogud. Enkelt.

I Sverige måste alla slakterier avbloda kött vid slakt så allt kött är enligt 1 Mosebok 9. Enkelt.

Enkelt.
Gud gör det inte svårt för människor.

Gud har givit mig underbar förlåtelse när jag ångrat mina synder och vänt om från dem.

Psalm 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. [u]Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull. Människans dagar är som gräset: hon spirar som blomman på marken, så sveper vinden fram, och den är borta, platsen där den stod är tom. Men evigt varar Herrens nåd mot dem som fruktar honom. Hans trofasthet når till kommande släkten, när man håller hans förbund och minns vad han befallt och lyder. Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde. Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ!

Psaltaren 103
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-04-01 kl. 14:18.
Citera
2023-04-01, 23:36
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Var föddes Jesus?
Vilken härstamning har Jesus på den mänskliga sidan?
Vilka spred Jesus budskapet till FÖRST?
Var korsfästes Jesus?
Från vilken plats återvände Jesus till fadern?
Till vilken plats kommer Jesus till tillbaks?
Var kommer Jesus upprätta sitt kungarike och till vilka uppgavs det löftet?
Vilka är dom 144 000, vilka stammar kommer dom ifrån?
¨
Svar:

Israel, Israel, Israel, Jerusalem, Jerusalem, Jerusalem och Judarna, Judarna, Judarna....

Och jaa, dom måste vända om först...inse sitt svek...men Herren kommer inte tillbaks förrän dom ropar efter honom och Herrens plan och Herrens löften bryter han aldrig...för annars blir även löftena du tror på tomma ord.

Så folket du "hatar" är nyckeln till din frälsning....utan dom ingen frälsning för dig heller.
Bli fri från tvångstanken du läser i Bibeln; juden. En inympning från satan.

Gud och Israel har de kristna som följare.
Citera
2023-04-01, 23:42
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Och den säden kom Jesus ur, Israel och Judea. Fundera över det och vad din "förbannelse" därmed får för effekt.

ALLA människor, inklusive hedningarna, eller i synnerhet hedningarna, såna som DU, hemfaller åt avgudadyrkan UTAN Guds ande. DÄRFÖR utsåg Herren ett folk, Israel och Judarna, att frambringa frälsningen genom FRÄLSAREN vars gener kommer ur det folk du förbannar.

Så fundera över VEM som går Djävulens ärenden istället.

Herren gör det inte för deras skull, inte ens för din skull, han gör det för sitt eget heliga namns skull. Och trots att du i din enfald tror att du vet bättre än Herren, så kommer du få möjlighet att åtnjuta evigheten. Men du måste vända om....

Eze 36:22-28

“Therefore say to the house of Israel, ‘Thus says the Lord GOD: “I do not do this for your sake, O house of Israel, but for My holy name’s sake, which you have profaned among the nations wherever you went.

“And I will sanctify My great name, which has been profaned among the nations, which you have profaned in their midst; and the nations shall know that I am the LORD,” says the Lord GOD, “when I am hallowed in you before their eyes.

“For I will take you from among the nations, gather you out of all countries, and bring you into your own land.

“Then I will sprinkle clean water on you, and you shall be clean; I will cleanse you from all your filthiness and from all your idols.

“I will give you a new heart and put a new spirit within you; I will take the heart of stone out of your flesh and give you a heart of flesh.

“I will put My Spirit within you and cause you to walk in My statutes, and you will keep My judgments and do them.

“Then you shall dwell in the land that I gave to your fathers; you shall be My people, and I will be your God.
Epic Fail "Och den säden kom Jesus ur, Israel och Judea."

Jesus Kristus härstammar från Den Helige Anden.

Den Helige Anden som judarna inte tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in