2023-04-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Bli fri från tvångstanken du läser i Bibeln; juden. En inympning från satan.

Gud och Israel har de kristna som följare.

Israel utsågs av Gud vår skapare. Det är du som låter djävulen leda dig i fördärvet med ditt hat och okunskap.

1 Mos 17:7-8

7 Och jag skall upprätta mitt förbund mellan mig och dig och dina efterkommande från släkte till släkte, ett evigt förbund. Jag skall vara din Gud och dina efterkommandes Gud. 8 Det land där du bor som främling, hela Kanaans land, skall jag ge dig och dina efterkommande till egendom för evigt. Och jag skall vara deras Gud."

1 Mos 17:19

19 Men Gud sade: "Nej, din hustru Sara skall föda en son åt dig, och du skall ge honom namnet Isak. Jag skall upprätta mitt förbund med honom, som ett evigt förbund med hans avkomma efter honom.

Och Jakob, son till Isak, som namngavs ISRAEL, ärvde förbundet, det eviga i evigheters evigheter.

1 Mos 35:10-13
10 Gud sade till honom: "Ditt namn är Jakob, men du skall inte längre heta Jakob utan Israel skall vara ditt namn." Och han gav honom namnet Israel. 11 Gud sade till honom: "Jag är Gud den Allsmäktige. Var fruktsam och föröka dig. Ett folk, ja, skaror av folk skall komma från dig, och kungar skall utgå från dig. 12 Det land som jag har givit åt Abraham och Isak ger jag till dig. Och åt dina efterkommande skall jag ge detta land."

Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Epic Fail "Och den säden kom Jesus ur, Israel och Judea."

Jesus Kristus härstammar från Den Helige Anden.

Den Helige Anden som judarna inte tror på.

Var det det därför som David bad Gud att inte ta ifrån honom Den helige Anden? För att dom inte tror på den?

Skillnaden är att kunden den tas ifrån människan, nu är den förseglad i människorna som fått den i evighet.

Psalm 51:13

Förkasta mig inte från ditt ansikte
och tag inte din helige Ande ifrån mig.
Citera
2023-04-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Att ha dödsstraff i ett rättssystem för att någon mördat kan vara ok.
Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud gjorde människan till sin avbild. 1 Mosebok 9:6

Men hur vet vi att en mänsklig domstol aldrig dömer en oskyldig till döden?
Helt säkra kan vi inte vara och bibeln förbjuder mördande.

Problematiska verser som du nämner när moseböckerna befallde att Israels folk skulle begå folkmord på de stammar som innan bodde i landet.
Dessa stammar offrade sina barn till Baal, något Gud tyckte var fruktansvärt.

Problematiskt är även moseböckernas dödsstraff för häxkonst.

Om mördande är förbjudet, varför befaller då Gud mord?

Svar: Judendomen har analyserat och kommit fram till att eftersom Gud förbjuder mord, så kan människor vägra att döda häxor och kunde vägra utföra folkmord på kananeer.
Förhållningssättet blir då att människor kan möjligen i domstol döma människor som mördat till dödsstraff, när en människa syndat mot en annan människa.

Mänskliga domstolar kan döma människor som syndat mot människor, men inte människor som syndat mot Gud. Häxor syndar mot Gud och då får den allsmäktige Gud döma.

Efter bronsålderns 5 moseböcker och Israels vägran att utföra folkmord på de människooffrande kananeiska folken, slutar Gud att befalla att människor ska döda folk som syndat mot Gud. Kanske insåg Gud att han ställde människor i ett omöjligt dilemma?

Människor dömer människor som syndat mot människor.

Den allsmäktige är fullt kompetent att när han vil döma och straffa häxor och avgudadyrkare, de som syndat mot Gud.

Huvudbudskapet i hela Gamla Testamentet är att människor ska följa Guds bud.
Att rycka ut 3-4 ställen ur GT som verkar tala för att mord kan vara ok, det är att missa hela poängen med gamla testamentet.

Att döda någon i självförsvar, räddar liv. Det är inte mord.

Att döda i försvarskrig är inte mord.

Citat:
Du har fått många bibelverser från GT som säger att Gud kan förlåta syndare som vänder om, tror du inte på GT?

Hur svårt kan de vara med synd för er kristna?
Vad är det som gör er kristna till så förbannat benägna att vilja synda?

Jag har aldrig mördat, enkelt.

Jag har vänt om från sexuell otrohet jag begick 1997, enkelt.

Jag har ingen drift att stjäla, men har ibland fått tänka mig för när möjlighet givits så jag inte tar nått som inte är mitt. Enkelt.

Jag ber bara till Gud, ingen avgud och ingen människogud. Enkelt.

I Sverige måste alla slakterier avbloda kött vid slakt så allt kött är enligt 1 Mosebok 9. Enkelt.

Enkelt.
Gud gör det inte svårt för människor.

Gud har givit mig underbar förlåtelse när jag ångrat mina synder och vänt om från dem.

Psalm 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. [u]Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull. Människans dagar är som gräset: hon spirar som blomman på marken, så sveper vinden fram, och den är borta, platsen där den stod är tom. Men evigt varar Herrens nåd mot dem som fruktar honom. Hans trofasthet når till kommande släkten, när man håller hans förbund och minns vad han befallt och lyder. Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde. Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ!

Psaltaren 103

Ja du lär allegorisera rejält för att få ihop det medans du missar Gudomlighetens kraft helt. Att vara skaparen, allsmäktig och rättfärdig, ger vissa fördelar som du inte kan greppa.

Skaparen känner till slutet redan från början. Han känner alla människors hjärtan, känner till deras tankar och planer och missdåd redan innan dom begåtts.

Jesaja 46:9-10

9 Kom ihåg det som har hänt i det förgångna,
ty jag är Gud,
och det finns ingen annan Gud,
ingen som jag.
10 Jag förkunnar från början vad som skall komma
och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan,
allt vad jag vill kommer jag att göra.

Kan du inför Herren säga att du aldrig tänker en ond tanke, aldrig ljuger, stjäl, talar illa om andra människor bakom deras rygg, aldrig har begär efter andras make/makar, aldrig tänker onda tankar om någon som gjort dig illa, aldrig suktar efter världsliga ting (avgudadyrkan), ALDRIG?

Nej, misstänker att du inte kan det, därför behöver du en frälsare. Israel inser att dom behöver en frälsare, dom missade hans första besök, så dom väntar fortfarande.

Vem väntar du på?
Citera
2023-04-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Israel utsågs av Gud vår skapare. Det är du som låter djävulen leda dig i fördärvet med ditt hat och okunskap.

1 Mos 17:7-8

7 Och jag skall upprätta mitt förbund mellan mig och dig och dina efterkommande från släkte till släkte, ett evigt förbund. Jag skall vara din Gud och dina efterkommandes Gud. 8 Det land där du bor som främling, hela Kanaans land, skall jag ge dig och dina efterkommande till egendom för evigt. Och jag skall vara deras Gud."

1 Mos 17:19

19 Men Gud sade: "Nej, din hustru Sara skall föda en son åt dig, och du skall ge honom namnet Isak. Jag skall upprätta mitt förbund med honom, som ett evigt förbund med hans avkomma efter honom.

Och Jakob, son till Isak, som namngavs ISRAEL, ärvde förbundet, det eviga i evigheters evigheter.

1 Mos 35:10-13
10 Gud sade till honom: "Ditt namn är Jakob, men du skall inte längre heta Jakob utan Israel skall vara ditt namn." Och han gav honom namnet Israel. 11 Gud sade till honom: "Jag är Gud den Allsmäktige. Var fruktsam och föröka dig. Ett folk, ja, skaror av folk skall komma från dig, och kungar skall utgå från dig. 12 Det land som jag har givit åt Abraham och Isak ger jag till dig. Och åt dina efterkommande skall jag ge detta land."

Var det det därför som David bad Gud att inte ta ifrån honom Den helige Anden? För att dom inte tror på den?

Skillnaden är att kunden den tas ifrån människan, nu är den förseglad i människorna som fått den i evighet.

Psalm 51:13

Förkasta mig inte från ditt ansikte
och tag inte din helige Ande ifrån mig.
Israel fick ett nytt förbund, och vad säger Gud till israeliterna?

Sedan jag utgjutit min ande över Israels folk skall jag aldrig mer dölja mitt ansikte för dem, säger Herren Gud. Hes 39

Om det är som du säger att Guds ande kunde tas ifrån de under det gamla förbundet så gäller samma sak för de nu under det nya enligt Hesekiel. Men du har förstås fel.

Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande Heb 6:4

Avfällingar som fått helig ande blir av med den. Det finns ingen annan möjlig tolkning.
Citera
2023-04-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Israel fick ett nytt förbund, och vad säger Gud till israeliterna?

Sedan jag utgjutit min ande över Israels folk skall jag aldrig mer dölja mitt ansikte för dem, säger Herren Gud. Hes 39

Om det är som du säger att Guds ande kunde tas ifrån de under det gamla förbundet så gäller samma sak för de nu under det nya enligt Hesekiel. Men du har förstås fel.

Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande Heb 6:4

Avfällingar som fått helig ande blir av med den. Det finns ingen annan möjlig tolkning.

Nej, läs sammanhanget. Paulus vänder sig till dom Kristna (utvalda och märkta med sigillet från tidernas början) och pekar på dom som AVFALLIT. DOM har aldrig blivit pånyttfödda, aldrig fått Helig Ande förseglad. DOM har varit närvarande (på mötena) och fått del av Anden genom dom heliga, men aldrig kommit till tro själva.

Skulle Herren från tidernas begynnelse ha valt ut sina helgon, märkt dom med sigillet och gett dom den utlovade Anden, som dom sen kan förlora?

DET är det nya förbundet, som Jesus med sin gärning instiftade, som innebär bla att den Helige Ande aldrig kan förloras, ett evigt heligt förbund förutbestämt från tidernas begynnelse, profeterat i GT med löfte om att lagen (rättfärdigheten) ska skrivas in i våra hjärtan. DET är den Helige Andens verk.

Efesiebrevet 1:3-14

3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse, 4 liksom han innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom. 5 I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut, 6 för att den härliga nåd som han har skänkt oss i den Älskade skall prisas. 7 I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd 8 som han har låtit flöda över oss, med all vishet och insikt. 9 Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han hade fattat i Kristus, 10 den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden. 11 I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin vilja och sitt beslut, 12 för att vi som har vårt hopp i Kristus skall prisa hans härlighet och ära. 13 I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill. 14 Anden är en handpenning på vårt arv, att hans eget folk skall förlossas, för att hans härlighet skall prisas.
Citera
2023-04-02, 12:26
Medlem
Citat:
Nej, läs sammanhanget. Paulus vänder sig till dom Kristna (utvalda och märkta med sigillet från tidernas början) och pekar på dom som AVFALLIT. DOM har aldrig blivit pånyttfödda, aldrig fått Helig Ande förseglad. DOM har varit närvarande (på mötena) och fått del av Anden genom dom heliga, men aldrig kommit till tro själva.

Skulle Herren från tidernas begynnelse ha valt ut sina helgon, märkt dom med sigillet och gett dom den utlovade Anden, som dom sen kan förlora?

DET är det nya förbundet, som Jesus med sin gärning instiftade, som innebär bla att den Helige Ande aldrig kan förloras, ett evigt heligt förbund förutbestämt från tidernas begynnelse, profeterat i GT med löfte om att lagen (rättfärdigheten) ska skrivas in i våra hjärtan. DET är den Helige Andens verk.

Efesiebrevet 1:3-14

3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse, 4 liksom han innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom. 5 I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut, 6 för att den härliga nåd som han har skänkt oss i den Älskade skall prisas. 7 I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd 8 som han har låtit flöda över oss, med all vishet och insikt. 9 Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han hade fattat i Kristus, 10 den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden. 11 I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin vilja och sitt beslut, 12 för att vi som har vårt hopp i Kristus skall prisa hans härlighet och ära. 13 I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill. 14 Anden är en handpenning på vårt arv, att hans eget folk skall förlossas, för att hans härlighet skall prisas.
Läs Rom 8:23. Guds ande är den första gåvan du får eftersom anden är en förutsättning för att komma till tro. Därför kallas de som avfallit från tron avfällingar. Det kallas logik.
Citera
2023-04-02, 12:44
Medlem
Citat:
Läs Rom 8:23. Guds ande är den första gåvan du får eftersom anden är en förutsättning för att komma till tro. Därför kallas de som avfallit från tron avfällingar. Det kallas logik.

Nej, Rom 8:23 handlar om kroppens förvandling, och att den Helige Anden är hjälparen i väntan på detta.

Läs sammanhanget så klarnar det bättre.

Romarbrevet 8:22-27

22 Vi vet att hela skapelsen ännu samfällt suckar och våndas. 23 Och inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt,[d] också vi suckar inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning. 24 Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser? 25 Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt. 26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, 27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.
Citera
2023-04-02, 12:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Kan du inför Herren säga att du aldrig tänker en ond tanke, aldrig ljuger, stjäl, talar illa om andra människor bakom deras rygg, aldrig har begär efter andras make/makar, aldrig tänker onda tankar om någon som gjort dig illa, aldrig suktar efter världsliga ting (avgudadyrkan), ALDRIG?

Nej, misstänker att du inte kan det, därför behöver du en frälsare.
Israels Gud är min frälsare som förlåter mina synder. Ps 103.

Jag har avslutat de flesta inläggen i tråden med att synd är att brya mot Guds bud, men du har fortfarande inte fattat vad synd är.

Du undrar om jag aldrig tänker en ond tanke. Inbland, men det bryter inte mot något bud. Om jag gerar på tanken och gör något ont då bryter det mot Guds bud. Min uppgift är att göra gott enligt buden, även om jag har är arg etc.

Just detta sa Herren till Kain när Kain hade en jobbig känsla, men inte hade mördat Abel än:
Herren sade till Kain: »Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den.«

Kain hade inte syndat när han var avundsjuk på brodern Avel som fick sitt offer godkänt av Gud. Kain hade ett val, han kunde råda över situationen, men han valde att mörda sin bror och därmed synda.

Gud sa innan att han skulle fokusera på att göra rätt, men han anklagades inte för avundsjukan. Avundsjukan
var inte synd, men om han inte handlade rätt, hanterade avundet, då riskerade han synda.
om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren.

Särskilt jobbiga känslor av ilska och avund ökar risken att man ska synda, men de är inte synd.
Bibeln ger inget budord som förbjuder ilska och avund.

Men den som lever i glädje, som känner att den kan välsigna andras framgångar, som unnar sin nästa gott, som lever i tacksamhet inför Gud, den personen har lättare att leva utan att känna att den vill bryta mot buden.
Det är bra att arbeta med sitt känsloliv, både för man själv mår gott av det, andra mår bra om jag är glad välsignande och Gud räknar glädjen som en gudstjänst!

Man tjänar Gud med glädje!

En tacksägelsepsalm.
Hylla Herren, hela världen,
tjäna Herren med glädje, träd fram inför honom med jubelrop! Besinna att Herren är Gud, han har gjort oss och vi är hans, hans folk, fåren i hans hjord. Gå in genom hans portar med tacksägelse, kom till hans förgårdar med lovsång. Tacka honom, prisa hans namn, ty Herren är god, evigt varar hans nåd, från släkte till släkte hans trofasthet
. Psaltaren 100

Du frågar om jag inte stulit? Sedan jag började följa de sju noakitiska buden runt 2009 har jag varit noga med att inte ens ta hem en penna från jobbet, inte stjäla.

Vid ett tillfälle återlämnade jag ett tappat guldarmband till en dam i min bostadsrättsförening (hon beskrev det väl och jag hittade det nedanför hennes bils bagage utrymme). Dagen efter satt en stooor bukett tulpaner på min dörr som tack.
Det värmer mig mer att jag gjorde henne glad än om jag hade sålt guldet för ett eller två tusen kronor.

Stöld? Jag har en sliten kylväska som jag eg har lpnat av min syster och borde lämna tillbaka, men hon bor 13 mil bort och jag är sällan där.

Det var lätt att låta bli att upprepa otrohet, men jag har haft svårt med att inte bryta mot budordet att inte ha begär till min nästas hustru.
Både att titta i verkligheten och att sluta med porr var krävande och krävde arbete från min sida.
Men idag mår jag gott av sinnesron när jag slipper vara mentalt fixerad vid fel.
Det är idag en välsignelse.

Avgudadyrkan v g avund, nej jag har alltid unnat andra framgång, till och med om de är mer framgångsrika än jag.
Jag läser om flera religioner och det kan ibland ge impulser till avgudadyrkan, men så länge jag släpper tanken har jag inte syndat.
Det viktigaste är att jag i hjärtat vänder min bön till Universums skapare och inget mindre eller skapat.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-04-02 kl. 13:03.
Citera
2023-04-02, 14:02
Medlem
Citat:
Jag har avslutat de flesta inläggen i tråden med att synd är att brya mot Guds bud, men du har fortfarande inte fattat vad synd är.

Jo jag har fattat vad synd är, det är du som inte fattar att du inte kan sluta synda och bli rättfärdig i Guds ögon. Du är FALLEN, korrupt, och behöver en frälsare (räddare) som går in i ditt ställe.

DET är vad synden handlar om.

Bibeln, från början till slut, berättar om just detta misslyckande. Om och om igen, misslyckas människan att lyda Herren och följa lagen.

Adam och Eva i det perfekta paradiset, med daglig direktkontakt med Herren, kunde inte låta bli att synda. Kain, som också hade direktkontakt med Herren, kunde inte heller låta bli då han kände sig försmådd. ALLA dom första människorna förföll i synd så att Gud var tvungen att utplåna dom. Endast Noah fann Herren hopp i.

Och trots detta, trots Noahs stora verk, kunde inte heller han låta bli att synda.

Och trots att Herren talade direkt till Israel, via Abraham, Isak och Jakob, via Moses, via profeterna, och gav dom ALLA verktyg dom behövde för att bli rättfärdiga i hans ögon (lagen, offren, högtiderna) så kunde dom ÄNDÅ INTE sluta synda. Trots att dom blev straffade av Herren, förvisade, förslavade, om och om igen, så skaffade dom sig ÄNDÅ avgudar, begick äktenskapsbrott, mördade, stal....jaa ALLT DET DÄR SOM MÄNNISKOR som du och jag har så svårt att motstå.

Högmod går före fall. Herren offrade sig för din skull, han har i skrifterna försökt hjälpa dig att se DITT BEHOV av hans nåd. Men du är förstockad. Kanske Herren medvetet har stängt dina ögon?

Det är Herren som ska äras, inte du och ditt högmod.

Och Israel väntar fortfarande på denna frälsare, men vem väntar du på?
Citera
2023-04-02, 14:16
Medlem
Citat:
Nej, Rom 8:23 handlar om kroppens förvandling, och att den Helige Anden är hjälparen i väntan på detta.

Läs sammanhanget så klarnar det bättre.

Romarbrevet 8:22-27

22 Vi vet att hela skapelsen ännu samfällt suckar och våndas. 23 Och inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt,[d] också vi suckar inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning. 24 Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser? 25 Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt. 26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, 27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.
Kroppens förvandling är uppståndelse, när vi föds av Anden (Joh 3).

Som du läst är den första gåvan Guds ande. Den får du vid dopet (Apg 2:38). Tron är en av Andens gåvor (1Kor 12:9). Den som avfaller från tron blir av med trons gåva och Guds ande. Total reversal. Enkel logik som inte är svår att fatta. Jesus sa också att vissa bara tror en kort tid, men de har haft en tro på Gud och avfallit. Det är omöjligt att omvända de, alltså har Gud övergett de för att de vänt honom ryggen. Det finns inget som heter en gång frälst, alltid frälst, annars skulle satan inte försöka vilseleda de utvalda. Dessutom gör Gud så här med de som vägrar tro.

Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten. 2Thess 2

Tror du verkligen att satan och de änglar som följde honom har Guds ande? Från början hade alla änglar det, men det är inte troligt att de skulle ha Guds ande än i dag. Inte heller avfällingar får ha kvar Guds ande. Allt annat är ologiskt.
Citera
2023-04-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Jag ser det inte så.

Idén om synd handlar om att förhålla sig till att människan inte är perfekt. Vi begår alla fel och tanken på den syndiga människan å ena sidan och en felfri Gud (om man nu tror på Gud) å andra sidan, är ett sätt att acceptera våra egna, och andras, fel och brister.

Och att skänka hopp om att vi, och alla andra, kan bättra oss om vi bara anstränger oss.
Senast redigerad av Shunruy 2023-04-02 kl. 14:27.
Citera
2023-04-02, 14:38
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jo jag har fattat vad synd är, det är du som inte fattar att du inte kan sluta synda och bli rättfärdig i Guds ögon. Du är FALLEN, korrupt, och behöver en frälsare (räddare) som går in i ditt ställe.

DET är vad synden handlar om.

Bibeln, från början till slut, berättar om just detta misslyckande. Om och om igen, misslyckas människan att lyda Herren och följa lagen.

Adam och Eva i det perfekta paradiset, med daglig direktkontakt med Herren, kunde inte låta bli att synda.

Du tror mer på den obibliska kristna syndafallsläran än på vad den ursprungliga Bibeln, gamla testamentet säger.
Omvänd dig till bibeltro istället.

Gud förlåter människor som ångrar sin synd och vänder om från synden:

Psalm 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull. Människans dagar är som gräset: hon spirar som blomman på marken, så sveper vinden fram, och den är borta, platsen där den stod är tom. Men evigt varar Herrens nåd mot dem som fruktar honom. Hans trofasthet når till kommande släkten, när man håller hans förbund och minns vad han befallt och lyder. Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde. Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ

Psaltaren 103
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-04-02 kl. 14:42.
Citera
2023-04-02, 17:42
Medlem
Citat:
Kroppens förvandling är uppståndelse, när vi föds av Anden (Joh 3).

Som du läst är den första gåvan Guds ande. Den får du vid dopet (Apg 2:38). Tron är en av Andens gåvor (1Kor 12:9). Den som avfaller från tron blir av med trons gåva och Guds ande. Total reversal. Enkel logik som inte är svår att fatta. Jesus sa också att vissa bara tror en kort tid, men de har haft en tro på Gud och avfallit. Det är omöjligt att omvända de, alltså har Gud övergett de för att de vänt honom ryggen. Det finns inget som heter en gång frälst, alltid frälst, annars skulle satan inte försöka vilseleda de utvalda. Dessutom gör Gud så här med de som vägrar tro.

Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten. 2Thess 2

Tror du verkligen att satan och de änglar som följde honom har Guds ande? Från början hade alla änglar det, men det är inte troligt att de skulle ha Guds ande än i dag. Inte heller avfällingar får ha kvar Guds ande. Allt annat är ologiskt.

Jag har inte läst att "den första gåvan" är Guds Ande. Att det är en gåva, jaa, men inget om att det finns någon slags ordning på den Helige Anden. Däremot, när man väl fått den Helige Anden, kan man få olika ande-gåvor. Men det har ingenting med själva frälsningen att göra. Den är och förblir EN enda Helig Andes utgjutelse som alla som kommer till tro får Den Helige Anden förseglad för evigt.

Vad menar Jesus annars här? Kan han förlora det Fadern har gett Honom? Eller kan någon som Fadern inte gett Honom, få den Helige Anden?

Johannes 10:28-30

27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett"

Den "första frukten" är, enligt Paulus (tex 1 Kor 15:22-24), när alla vi som kommit till tro på Jesus, frälsaren, blir förvandlade och förenas med Herren för evigt.

Den andra döden, är alla andra, syndare som begått dödssynden (=inte kommit till tro på Jesus), som kommer uppstå på sista dagen för att få den slutliga DOMEN.

Våra kroppar är inte förvandlade ännu. Våra kroppar kan fortfarande bli sjuka, gamla och dö. I graven ruttna och bli till jord. När tiden är inne kommer våra kroppar att förvandlas, uppståndelsen, bli odödliga och fria från korruptionen (=synden`), DET är vad Romarbrevet 8:23 handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in