Citat:
Jag tror ni är flera som missuppfattat vad rättsläkaren säger angående armbågarna. Det rättsläkaren svarar på är om det är rimligt att armbågarna skadats på det sätt man noterat genom att någon DE FACTO håller fast i armarna. Det finns inget sätt att bedöma om skadorna mer sannolikt uppkommit genom att dom tryckts mot golvet av någons armar eller ben, hoppas jag alla vettiga människor fattar egentligen? Så det rättsläkaren säger, precis som i fup, är att skadorna uppkommit av att armbågarna trycks mot golvet, men att det är mindre sannolikt att dom uppkommit av att någon utövat direkt tryck mot armarna.
Vidare säger rättsläkaren i fup att det är mer troligt att JJ hållt fast armarna mot golvet om TT var medvetslös. Med det väl beskrivna förloppet vid *vanliga* fall av strypning upplever jag att rättsläkaren menar att det inte är troligt.
Vidare säger rättsläkaren i fup att det är mer troligt att JJ hållt fast armarna mot golvet om TT var medvetslös. Med det väl beskrivna förloppet vid *vanliga* fall av strypning upplever jag att rättsläkaren menar att det inte är troligt.
Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med dig, kanske missuppfattar? Och jag kan ha missat något som rättsläkaren sagt, eftersom det var flera som direktrapporterade samtidigt.
Om du hittar ett sådant citat, citera gärna. Det är bra om man får en samlad bild av det som sagts i rätten (som är ju det som vi ska gå på nu).
Men min tolkning är att rättsläkaren menar att inget kan uteslutas, men att hon på fråga faktiskt uttryckte att även om det var möjligt att någon tryckt/hållit ner armarnaoch att skadorna uppstått på det viset, var sanolikheten för det liten.
Jag uppfattar dock att i det rättsmedicinska utlåtandet är detta inte lika tydligt, att det är mindre annolikt att skdorna uppstått genom fasthållning.
Där nämner de att skadorna är "förenliga" med att någon hållit fast armarna mot något hårt, men att "de har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta."
Så AL säger inte att skadorna på armbågarna har uppkommit genom tryck mot golvet. Slag, stöt kan ockå vara orsaken alltså.
Just nu hittar jag inte det om att det var möjligt att en person skulle kunna hålla fast armarna. Men jag minns att hon nämnde att det är möjligt att en person kskulle kunna (ungefär) klämma fast armarna mot Toves kropp ed knäna. Och det säger ju sig självt att det är lättare om någon är medvetslös, då är det ju inte ens nödvändigt, men kan väl ha pågått innan medvetslösheten trädde in.
SR:
"18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar om de skador som rättsläkaren hittat på Toves armar. 20-åringen har ju sagt att 18-åringen höll i Toves händer medan hon själv tog strypgrepp på Tove.---------------------------------------------------------------------------------------------------
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren."
Expressen, direktrapportering:
"Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Det kan det, svarar rättsläkaren.
Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.
Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.
Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten. "
svt/Jönköping, drektrapporteringen:
"18-åringens advokat ställde frågor om skadorna på armbågarna. Han undrade om de kunde bero på att Tove tagit emot sig när hon fälldes till golvet. Det kunde de, svarade rättsläkaren."
"Han frågar om skadorna i ögonen.
- En sådan sak talar för att skadan uppkommit på grund av yttre våld.
Han undrar också om skadorna på armbågarna.
- Kan Tove ha tagit emot sig reflexmässigt och fått skadorna då hon faller?
- Det kan man tänka sig."
----------------------------------------------------------------------------------------------
Från den rättsmedicinska rapporten:
"Skadornas uppkomstsätt
A 149/99
"Miukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145,146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjigen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).
Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att de uppkommit på annat sätt, t ex att den avlidna slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgivningen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.""
A 149/100
"[...]Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."