Citat:
Mycket intressant iakttagelse ändå! En fråga. Om mobilen stängs av för hand eller om batteriet tar slut, då ser det annorlunda ut va? Kan det finnas fler anledningar till att mobilen ”försvinner” på detta sätt? Förutom att den slås sönder eller kommer under vatten? Om tex batteriet tas ut eller sim-kortet? Eller ngn annan förklaring? Jag skulle kunna leta vid både föredadammen o kvarndammen men lär ju vara värre än att finna en nål i en höstack! Är den dessutom i vatten blir det ännu svårare ju
En mobiltelefon är egentligen en avancerad radiosändare eller walkie-talkie om man vill.
Den har m a o antenner för att skicka och ta emot radiovågor på viss frekvens.
Den ska ju gå att prata i och skicka data. Det görs via antennerna och det är de som man kan manipulera eller stänga av också då men där är MGM inte ens i närheten av att kunna göra något sådant.
Det finns en bra resurs i ett annat fall som jag ska leta fram som beskriver detta lite närmare. Annars så är operatören TRE inne på det i måt av protokollen här.
Jag ska förbereda ett test så den som vill kan kolla med sin egen mobil om man får in Biltemamasten söder om masten.
Bakgrund är då att polisen har letat i bl.a Föredadammen då Biltemamastens antenn i ”tårtbit” ut från masten riktning norrut varit den som Toves mobil kopplat mot och det finns ingen sådan undersökning i förundersökningen vad jag sett så värt att kolla.
Vill någon börja med detta nu så slå
*3001#12345#*
i iPhone och håll koll på ”cellid”. IPhonen uppdaterar var femte sekund. Låt den vara på samma ställe i runt en minut för att få rätt ”täckning”.
Så kolla var man får in vad jag tror är Biltemamastens cellid/antenner:
Cellid/antenn 204152064
Riktning Syd 184°
204152065
Riktning Syd 201°
204152066
Riktning Nordost 35°
204152086
Nord 353°
Jag tar siffrorna ovan direkt från minnet så kan vara någon siffra fel men ska dubbelkolla när mer tid.
Finns appar/inställningar för detta till Android också så bara googla hur man får in ”field test mode” på Android o dyl.
Ett första steg kan vara att se om man runt Kvarndammen får in mastens cellid som pekar norrut.
Här är det givetvis en fördel att ha samma operatör som Tove. Alltså TRE (eller Chili, Hallon eller Wifog som använder nätet som TRE (egentligen Hi3G)).
Ska kolla i fupen om där finns någon cellid på Biltemamasten som bekräftar rätt mast.
Tillägg:
Observera att Tove har en Samsung (dvs Android) av modell SM-A505FN/DS som inte är helt oviktigt i sammanhanget.
Ser nu också i fup att Tre benämner det cellid som Toves mobil kopplar mot sist som Västerleden 330 grader.
Masten i sig står ca 650 meter från Kvarndammsområdet.
Kör man från JJ så kan man teoretiskt fånga upp Västerleden 300 grader innan den ”tårtbit” som visas i akt 153/ s. 153. Frågan är bara var? Givetvis vill den koppling man har innan ligga kvar tills den släpper till Biltemamasten.
Väsentligt är även att tårtbiten från Biltemamasten pekar österut i perioder kl 03:00-03:45 enligt 153/152.
Det kan vara ett tecken på att man kanske inte behöver röra sig särskilt långt från JJ bostad innan Biltemamasten byter från antenn i östlig riktning mot den som pekar norrut. Alltså då i teorin några hundra meter från JJ bostad. Kanske t o m 260 meter vid området Kvarndammen.
Senast redigerad av Avel 2023-04-01 kl. 12:52.
Senast redigerad av Avel 2023-04-01 kl. 12:52.

sorry, läste slarvigt.