2023-04-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birdogirl
Mycket intressant iakttagelse ändå! En fråga. Om mobilen stängs av för hand eller om batteriet tar slut, då ser det annorlunda ut va? Kan det finnas fler anledningar till att mobilen ”försvinner” på detta sätt? Förutom att den slås sönder eller kommer under vatten? Om tex batteriet tas ut eller sim-kortet? Eller ngn annan förklaring? Jag skulle kunna leta vid både föredadammen o kvarndammen men lär ju vara värre än att finna en nål i en höstack! Är den dessutom i vatten blir det ännu svårare ju

En mobiltelefon är egentligen en avancerad radiosändare eller walkie-talkie om man vill.

Den har m a o antenner för att skicka och ta emot radiovågor på viss frekvens.

Den ska ju gå att prata i och skicka data. Det görs via antennerna och det är de som man kan manipulera eller stänga av också då men där är MGM inte ens i närheten av att kunna göra något sådant.

Det finns en bra resurs i ett annat fall som jag ska leta fram som beskriver detta lite närmare. Annars så är operatören TRE inne på det i måt av protokollen här.

Jag ska förbereda ett test så den som vill kan kolla med sin egen mobil om man får in Biltemamasten söder om masten.

Bakgrund är då att polisen har letat i bl.a Föredadammen då Biltemamastens antenn i ”tårtbit” ut från masten riktning norrut varit den som Toves mobil kopplat mot och det finns ingen sådan undersökning i förundersökningen vad jag sett så värt att kolla.

Vill någon börja med detta nu så slå

*3001#12345#*

i iPhone och håll koll på ”cellid”. IPhonen uppdaterar var femte sekund. Låt den vara på samma ställe i runt en minut för att få rätt ”täckning”.

Så kolla var man får in vad jag tror är Biltemamastens cellid/antenner:

Cellid/antenn 204152064
Riktning Syd 184°

204152065
Riktning Syd 201°

204152066
Riktning Nordost 35°

204152086
Nord 353°

Jag tar siffrorna ovan direkt från minnet så kan vara någon siffra fel men ska dubbelkolla när mer tid.

Finns appar/inställningar för detta till Android också så bara googla hur man får in ”field test mode” på Android o dyl.

Ett första steg kan vara att se om man runt Kvarndammen får in mastens cellid som pekar norrut.

Här är det givetvis en fördel att ha samma operatör som Tove. Alltså TRE (eller Chili, Hallon eller Wifog som använder nätet som TRE (egentligen Hi3G)).

Ska kolla i fupen om där finns någon cellid på Biltemamasten som bekräftar rätt mast.

Tillägg:

Observera att Tove har en Samsung (dvs Android) av modell SM-A505FN/DS som inte är helt oviktigt i sammanhanget.

Ser nu också i fup att Tre benämner det cellid som Toves mobil kopplar mot sist som Västerleden 330 grader.

Masten i sig står ca 650 meter från Kvarndammsområdet.

Kör man från JJ så kan man teoretiskt fånga upp Västerleden 300 grader innan den ”tårtbit” som visas i akt 153/ s. 153. Frågan är bara var? Givetvis vill den koppling man har innan ligga kvar tills den släpper till Biltemamasten.

Väsentligt är även att tårtbiten från Biltemamasten pekar österut i perioder kl 03:00-03:45 enligt 153/152.

Det kan vara ett tecken på att man kanske inte behöver röra sig särskilt långt från JJ bostad innan Biltemamasten byter från antenn i östlig riktning mot den som pekar norrut. Alltså då i teorin några hundra meter från JJ bostad. Kanske t o m 260 meter vid området Kvarndammen.
Senast redigerad av Avel 2023-04-01 kl. 12:52.
Citera
2023-04-01, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hon har säkert varit en del i det som man kanske skulle kunna kalla "avprogrammering". Jag tror att jag tidigare har kommenterat J*sefins förhör, eller vad man ska kalla det, därför att hon är insiktsfull och har varit ett stort stöd för Maja, även om det blivit tungt för henne själv. De fick samsitta redan efter några veckor, sedan suttit ca 1 månad enligt J*osefin.

153/902

" Hur reagerade Maja på det då, känner hon likadant menar jag?
Nej, inte i början, men hon har börjat förstå mer och mer för jag är ganska rak och ärlig och
säger vad jag tycker. Frågar hon mig någonting så då säger jag det liksom, jag säger att jag
tycker att Johanna utnyttjat henne, jag tycker inte det är äkta vänskap, jag sa det om ni hade
varit äkta vänner, då hade hon skickat ett brev till dig nu, någonting, alltså om ni hade varit
äkta vänner, om hon brytt sig om dig på riktigt, då hade hon skickat ett brev till dig, då hade
hon inte dragit in dig i den här soppan nu när du är oskyldig. Äkta vänner gör inte sånt, man
håller inte på på det viset, äkta vänskap går inte ut på att man ska dra med sig en polare i
stupet bara för att man själv är på väg att stupa, det är inte så vänskap fungerar. Så det är vad
jag har sagt till Maja liksom att dom har inte varit äkta kompisar. I Majas huvud kanske dom
varit det i början, men vänskap funkar inte så, oavsett vad.
"

Men även förhörsledarna har genom att vägleda Maja in i ett erkännande genom att bit för bit leda Maja in till att berätta saker, varit en del i denna process. Det som leder till att hon berättar om händelser där Johanna behandlat Maja väldigt dåligt, t ex när hon slängde igen porten framför näsan på Maja, låste sin dörr, lät Maja sitta utanför hela natten som straff för att hon inte gick ut på Nöjet (haschkakan) leder Maja vidare i vem Johanna är, vad hon tänkt och pysslat med. Även en berättelse där Maja berättar om hur hon fastnade på ett stängsel som de klättrat över när Securitas jagade dom och Johanna lämnade Maja i sticket är något som visar på Johannas egoism och bristande omtanke på det som hon kallar kompis.

Nu använder förhörsledarna de här uppgifterna som Maja har för att leda in henne vidare i andra situationer, men de gör det också genom att låta Maja själv komma fram till den slutsatsen att det inte är en bra kompis som gör så, inse att hon skyddar någon som inte skyddar henne s a s.

Den här processen kan komma att avstanna om Maja inte får hjälp att gå vidare. Nu blir det fängelse för minst gravfridbrottet, och jag förmodar att någon terapi kommer inte att ske?

Om inte, kan jag ha invändningar till vad fängelse ska vara bra för och vad de ska leda till. Man vill väl att de som går att rehabilitera till bättre personer ska kunna bidra till att fungera i samhället när de kommer ut.

Johanna tror jag dessvärre är bortom räddning.
Jag tycker det är konstigt att så många inte förstår att MH inte kan återge saker riktigt och det måste inte vara (kan men mindre sannolikt) av illvilja, skuld eller avsikt att ljuga. Hon har ganska grava svårigheter och NPF, hon disasossierar troligen när hon är trött och jobbiga saker händer, det blir "overload" och hon blir totalt passiv. Välkänt fenomen och typiskt för hennes funktionshinder. Hon klarar inte stå upp mot JJ, hon klarar inte ens ta beslutet att ta sig därifrån. Detta har säkert hänt förut och JJ har bevittnat det, därav låter hon MH vara i bilen i skogen, ber henne inte om hjälp osv. Men det är säkert de erfarenheterna som gör att JJ inte tror MH kommer "svika henne" heller, det är somMH inte är där liksom och MH har säkert flertalet gånger rott på JJs version av saker och händelser och upplevelser av människors avsikter framför sina egna. Hon VILL inte möta upp JJ dagen efter och åka till naturreservatet, hon försöker slippa, precis som med bränderna, men JJ insisterar. Jag tror inte de satt och planerade i bilen där, jag tror JJ mycket medvetet "talade om" för MH vad som hänt, vad TT "gjort" mot JJ och vad "de" nu tvingas göra pga TT.

Min erfarenhet av personer med MHs svårigheter är ganska omfattande och det är typiska reaktioner på för dem extrema händelser. Med tanke på att de varit i Göteborg och sovit bota innan var MH än mer sårbar/mottaglig för det här. Jag tycker inte "sömnteorin" är helt utan belägg, tvärt om tycker jag den är sannolik och då menar jag inte att MHs tider stämmer, troligare tvärt om och det är typiskt, men att hon slumrat, avskärmat sig mentalt och stängt av pga starka känslor, oförmåga att agera i situationen är troligt och att experter inte togs in för att vittna om det är konstigt imho.

MH har använts av JJ som ett verktyg, lojal partner/husdjur och hon har höjts och sänkts tills hennes redan dåliga självkänsla enbart hängde på JJs gillande och att hon tror på JJ framför sig själv är gaslightning helt enkelt. JJ kunse inte skylla på MH, MH kunde inte kontrollera narrativet helt enkelt och JJ tror bara hennes intellekt är överlägset, MH värderar hon enbart efter nytta för sig själv. MH är inte oskyldig, hon var där, hon vet delar av vad som hände hon höll tyst men hon är ett av JJs offer hon med. Avprogramering var en bra beskrivning.
Citera
2023-04-01, 12:03
Medlem
SweKingCalles avatar
Vad hände i rättegången egentligen ???

Varför behövde inte J redogöra för tiden efter de kom till lgh ?
J menar ju att hon fällde T när de kom in i princip?
Alltså fattade det 30-40 min ? Vad hände ?
Dunsarna var ju ca 02.4 ?

M:s redogörelse stämmer ju inte alls ihop ?

Men den skulle ju väl kunna stämma med ett hopkok från illhagen där J tar bort ansvaret från M för hon måste säkert hjälpa M med historien ?

Sen att historien faller på alla motbevis och att M droppade om att T låg i hallen , så kom det fram att de bråkade i badrummet, där J förvränger historien om ett kort förlopp olycka för att rädda sitt skinn lite som ev redan började straxt efter 02 ?

Klart alla bevis hjälper till att få fram sanningen, det hade de inte räknat med, men M vidhåller den ursprungliga ihopdiktade historien för vad annars skall hon säga ?

Tror ni J grämer sig över T mobilen som var med till donken ;-)
Tror ni hon grämer sig över att de tände ficklampan på hennes egna mobil vid fp ;-)

Ursäkta ;-) lite konstigt skrivet kanske men ni får väl läsa 2 ggr för att fatta ;-)
Citera
2023-04-01, 12:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inte alls. Och det har jag redan förklarat. Men du fattar inte heller det, noterar jag.

Återigen visar du bara hur trögt du fattar. Jag säger inte att det måste gått till så, jag påtalar bara objektiva fakta, nämligen att det inte finns några bevis för att det inte rimligen skulle kunna gått till så.
Att du inte fattar varför det är viktigt, eller ens vad det betyder, förändrar inte dessa objektiva fakta.

Vilken historia om minnesförlust menar du?

Dock kan jag generellt säga att det är svårt att motbevisa att den som varit berusad inte skulle kunna ha några minnesluckor. Men det är väl också mycket välkända objektiva fakta som du bara vägrar erkänna.

Varför bryr du dig?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-01 kl. 12:05.
Citera
2023-04-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Självklart ska alla möjliga förklaringar undersökas, men sedan hamnar man oundvikligen i sannolikhetsläran.

Och det viktiga som jag anser försvunnit i detta case: händelseförloppet i en logisk händelsekedja: två tog TT till lägenheten, två mördade TT, två dumpade. Samarbete, i samförstånd. En logisk röd tråd, som polisutredningen kom fram till och ingen lyckats falsifiera.

Behöver inte vara svårare.

Som tur är har ju rättsväsendet i uppdrag att utesluta och väga in alternativa skeenden och förlopp. Annars vore det ju lätt som en plätt och himla smidigt att döma.
Citera
2023-04-01, 12:08
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att det är försök att hitta förklaringar kan jag hålla med dig om. Om de är rätt eller fel vet varken du eller jag. Vi bedömer sannolikheten utifrån våra egna referenser, vilket kan bli helt fel då det är M och inte oss det handlar om.

Återigen utgår du ifrån dig själv när du skriver vad M skulle kunna och inte kan. Varken du eller jag har en aning om vad som rör sig I hennes huvud.

Exakt, och det är därför man måste lyfta blicken och sluta med det vi inte kan - psykologisera MH.

Vad vet vi? Vad är mest logiska logiska utifrån det vi vet? Givet detta - hänger tidslinjen och handlingarna ihop?

Vi kan prata detaljer, som vi inte kan bevisa, hur länge som helst utan att komma nånvart.
Citera
2023-04-01, 12:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon måste inte nödvändigtvis vara skyldig för att hon ljuger.

Hon har ljugit under utredningens gång, men vad som varit upprepningar av vad J tutat I henne, sammanblandningar, blockeringar och eget hittepå har jag svårt att avgöra.

Jag blir heller inte klok på vad som är vad under förhandlingen. Kanske hon talar sanning men att hon inte lyckas uttrycka sig så att vi kan tolka vad hon faktiskt menar.
Det förefaller osannolikt att hon skulle ha sovit, men att hon varken hört eller sett något skulle kunna vara fullt möjligt enligt flera i tråden. Dessa har gjort mig tveksam från att tidigare varit övertygad om att det skulle vara omöjligt.

Om du bor i en bostad med fler personer. Prova då efter att de somnat, gärna lite på fyllan, att gå ett par rum bort och hoppa på golvet så det dunsar av hela din kroppstyngd. Kolla sedan om de vaknade. Fundera också på hur de där dunsarna lät i rummet under.

Därefter är du nog ganska övertygad om att det KAN ha varit som MH berättar 😉
Citera
2023-04-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hon har säkert varit en del i det som man kanske skulle kunna kalla "avprogrammering". Jag tror att jag tidigare har kommenterat J*sefins förhör, eller vad man ska kalla det, därför att hon är insiktsfull och har varit ett stort stöd för Maja, även om det blivit tungt för henne själv. De fick samsitta redan efter några veckor, sedan suttit ca 1 månad enligt J*osefin.

153/902

" Hur reagerade Maja på det då, känner hon likadant menar jag?
Nej, inte i början, men hon har börjat förstå mer och mer för jag är ganska rak och ärlig och
säger vad jag tycker. Frågar hon mig någonting så då säger jag det liksom, jag säger att jag
tycker att Johanna utnyttjat henne, jag tycker inte det är äkta vänskap, jag sa det om ni hade
varit äkta vänner, då hade hon skickat ett brev till dig nu, någonting, alltså om ni hade varit
äkta vänner, om hon brytt sig om dig på riktigt, då hade hon skickat ett brev till dig, då hade
hon inte dragit in dig i den här soppan nu när du är oskyldig. Äkta vänner gör inte sånt, man
håller inte på på det viset, äkta vänskap går inte ut på att man ska dra med sig en polare i
stupet bara för att man själv är på väg att stupa, det är inte så vänskap fungerar. Så det är vad
jag har sagt till Maja liksom att dom har inte varit äkta kompisar. I Majas huvud kanske dom
varit det i början, men vänskap funkar inte så, oavsett vad.
"

Men även förhörsledarna har genom att vägleda Maja in i ett erkännande genom att bit för bit leda Maja in till att berätta saker, varit en del i denna process. Det som leder till att hon berättar om händelser där Johanna behandlat Maja väldigt dåligt, t ex när hon slängde igen porten framför näsan på Maja, låste sin dörr, lät Maja sitta utanför hela natten som straff för att hon inte gick ut på Nöjet (haschkakan) leder Maja vidare i vem Johanna är, vad hon tänkt och pysslat med. Även en berättelse där Maja berättar om hur hon fastnade på ett stängsel som de klättrat över när Securitas jagade dom och Johanna lämnade Maja i sticket är något som visar på Johannas egoism och bristande omtanke på det som hon kallar kompis.

Nu använder förhörsledarna de här uppgifterna som Maja har för att leda in henne vidare i andra situationer, men de gör det också genom att låta Maja själv komma fram till den slutsatsen att det inte är en bra kompis som gör så, inse att hon skyddar någon som inte skyddar henne s a s.

Den här processen kan komma att avstanna om Maja inte får hjälp att gå vidare. Nu blir det fängelse för minst gravfridbrottet, och jag förmodar att någon terapi kommer inte att ske?

Om inte, kan jag ha invändningar till vad fängelse ska vara bra för och vad de ska leda till. Man vill väl att de som går att rehabilitera till bättre personer ska kunna bidra till att fungera i samhället när de kommer ut.

Johanna tror jag dessvärre är bortom räddning.

Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag tycker det är konstigt att så många inte förstår att MH inte kan återge saker riktigt och det måste inte vara (kan men mindre sannolikt) av illvilja, skuld eller avsikt att ljuga. Hon har ganska grava svårigheter och NPF, hon disasossierar troligen när hon är trött och jobbiga saker händer, det blir "overload" och hon blir totalt passiv. Välkänt fenomen och typiskt för hennes funktionshinder. Hon klarar inte stå upp mot JJ, hon klarar inte ens ta beslutet att ta sig därifrån. Detta har säkert hänt förut och JJ har bevittnat det, därav låter hon MH vara i bilen i skogen, ber henne inte om hjälp osv. Men det är säkert de erfarenheterna som gör att JJ inte tror MH kommer "svika henne" heller, det är somMH inte är där liksom och MH har säkert flertalet gånger rott på JJs version av saker och händelser och upplevelser av människors avsikter framför sina egna. Hon VILL inte möta upp JJ dagen efter och åka till naturreservatet, hon försöker slippa, precis som med bränderna, men JJ insisterar. Jag tror inte de satt och planerade i bilen där, jag tror JJ mycket medvetet "talade om" för MH vad som hänt, vad TT "gjort" mot JJ och vad "de" nu tvingas göra pga TT.

Min erfarenhet av personer med MHs svårigheter är ganska omfattande och det är typiska reaktioner på för dem extrema händelser. Med tanke på att de varit i Göteborg och sovit bota innan var MH än mer sårbar/mottaglig för det här. Jag tycker inte "sömnteorin" är helt utan belägg, tvärt om tycker jag den är sannolik och då menar jag inte att MHs tider stämmer, troligare tvärt om och det är typiskt, men att hon slumrat, avskärmat sig mentalt och stängt av pga starka känslor, oförmåga att agera i situationen är troligt och att experter inte togs in för att vittna om det är konstigt imho.

MH har använts av JJ som ett verktyg, lojal partner/husdjur och hon har höjts och sänkts tills hennes redan dåliga självkänsla enbart hängde på JJs gillande och att hon tror på JJ framför sig själv är gaslightning helt enkelt. JJ kunse inte skylla på MH, MH kunde inte kontrollera narrativet helt enkelt och JJ tror bara hennes intellekt är överlägset, MH värderar hon enbart efter nytta för sig själv. MH är inte oskyldig, hon var där, hon vet delar av vad som hände hon höll tyst men hon är ett av JJs offer hon med. Avprogramering var en bra beskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag uppfattar det som att en 'avprogrammering' började när M fick samsittning. Samsittaren beskriver sig som en 'extramamma' för henne på häktet. Och berättar bl a för M att det du beskriver om din relation till J är ingen 'äkta vänskap.' M har då bl a berättat att J blir arg om hon inte får som hon vill t ex när M inte orkade festa. Samsittaren verkar bli lite av en psykolog för M. Det är nästan så man undrar om det verkligen var platsbrist eller en medveten strategi att placera de ihop?
Jag undrar vad samsittaren är häktad för själv? Någon som vet?
Samsittaren säger att M inte är någon svag person men med väldigt dåligt självförtroende och självkänsla'. Hon tolkar det som att J både lyft upp henne och tryckt ned henne samtidigt.
Och att M blivit väldigt styrd, använder ordet marionettdocka.

Det sista fick mig att tänka på Milgrams psykologiska experiment från 60-talet som visade att människor kan överge sina moraliska övertygelser och istället lyda order när de ställs under en auktoritet.

Intressanta inlägg.
Jag tror inte heller att samsittningen var helt pga platsbrist.
Samsittaren borde kompenseras på något sätt av polisen för att hon utfört deras arbetsuppgifter.
Citera
2023-04-01, 12:17
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"Åklagaren Adam Rullman menar att 20-åringens beskrivning av 18-åringens delaktighet är trovärdig eftersom hon lika gärna hade kunnat påstå att det var 18-åringen som tagit strypgreppet."

Inget i J:s övriga redogörelse fr o m ankomst till bostaden kl 01:51 tills avfärd mot Donken kl 02:46, håller bevismässigt, inte minst grannarnas vittnesmål intygar J:s lögnaktigheter. Rakt igenom.

Men just M:s delaktighet i mordet ska ses som en sanning för att J - en extremt manipulerande psykopatisk natur - påstår något här?

Hon hade lika gärna kunnat påstå att M tagit strypgreppet, ja. Hon hade kunnat påstå en mängd olika alternativ som innebar att de utförde mordet, gemensamt och i samförstånd.
Men... vid den här tiden hade hon noll vetskap om vad M hade berättat, och eftersom M aldrig var med i badrummet (hypotes) så kunde hon hävda att det rörde sig om en lätt misshandel med ett strypgrepp på 10 sekunder - vem kunde säga emot? M visste om att J hade tagit strypgrepp och fällt T men vad hon däremot saknade vetskap om var hur hårt J höll. Och hur lång tid hon höll.

Slutsats: eftersom M aldrig var med i badrummet skulle hon heller aldrig bestrida J:s version om lätt misshandel; notera rättsläkarens information om att greppet var djupt, hårt och att det krävdes betydligt längre tid än dessa påstådda 10 sek. Troligen flera minuter.

En av riskerna J tar med att hävda att det tvärtom är M som tar strypgreppet är att hon mister i trovärdighet om "olyckan"; J var den som hade en pågående konflikt med T och därför beslutar hon sig för att hålla sig så nära sanningen som möjligt. För att samtidigt få sin ultimata hämnd på skvallertackan M. För M skulle med i fallet, så var det bara.
Den besatthet av hämndaktioner gentemot upplevda svikare som J uttrycker är väl dokumenterad i form av vittnesmål, googlingar och hatiska dikter.

J inbillade sig givetvis att hon skulle komma undan med en lindrigare åtalspunkt när hon till sist insåg att att det var kört. Även M skulle bli åtalad eftersom de var två om "misshandeln."

M kan i J:s påhittade badrumsscenario som sagt inte säga emot ett kortvarigt grepp. Om M medverkat i badrummet skulle J:s lögn om de 10 sek spricka - varför? Jo, J kan i häktet aldrig på förhand veta att M kommer att neka, tvärtom måste hon förutsätta att M också erkänner sin del.
Och om M erkänner, då är M plötsligt vittne till att J håller ett stadigt grepp om T:s hals i flera min.

Vad man bör ha i åtanke gällande empatistörningar är att den kognitiva empatin ofta är intakt och till och med ofta hög, den delen som har att göra med intellektuell föreställningsförmåga, därav förmågan att läsa av/scanna sin omgivning och påverka i endera riktning.

Att blanda in M är givet för en hämndlysten person som J. Varför skulle M komma undan när ingen annan i J:s omgivning gör det? Särskilt nu när M har brutit pakten.

J:s reaktion när hon får veta att M har börjat tala sanning:

J: Eh, det är känsligt att prata om så klart. Vi har ju varit jättebra vänner och jag har tyckt om Maja jättemycket. Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom.

J : Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.

Vad J aldrig räknade med var att rättsläkare kan bevisa något annat än ett kortvarigt grepp.
Dennas vittnesmål talar till M:s fördel. Jag anser att Rullman borde ha beaktat rättsläkarens redogörelse och omvärderat åtalet:

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.
det fetade:
EXAKT vad min hjärna har försökt få fram så jag kunde uttrycka det själv i ord men min ADHD hjärna är oftast i kaos. Du satte ord på exakt så jag försökt tänka!

Jag har tänkt lite som så att för att Johanna skulle lyckats med "olyckshändelsen" skulle det vara bäst att inte berätta att Maja var med då "skvallerMaja" mest troligt skulle berätta hur det verkligen gick till.
MEN hämndlystna Johanna, där livet kretsar kring att söka hämnd för elaka svikande vänner, tar hämndbegäret över inför att tänka rationellt så detta blir den ultimata, sista hämnden hon kommer ha möjlighet att ge Maja.

Då Johanna VET att Maja inte var med inne på toan så behöver hon inte oroa sig att Maja skvallrar om "olyckshändelsen"

OM Maja varit med på toaletten så vet Johanna självklart att Maja skulle berättat om det, (åtminstone kan hon inte vara säker att Maja inte skulle säga nått) särskilt njutningen som säkert strålade ut ur Johannas ögon under själva dödsögonblicket.

Många här som tycker att Maja ljuger för att skydda sig själv, MEN hade Maja varit med där inne så hade Johannas "olyckshändelse" motbevisats på fler sätt än av rättsläkaren, och det VET Johanna.

Av hela mitt hjärta tror jag faktiskt Maja är oskyldig till att vara med själva mordet, men självklart ska hon få ett rimligt straff till det hon varit med om.
Citera
2023-04-01, 12:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att en bil blir kall på insidan efter att dörrar öppnas och stängs flera gånger när det endast är några plusgrader ute fattar ju vem som helst. Eller tror du bilen stod igång med motorn på, för att M frös?

Ok du hittar på vad som passar dig allteftersom alltså. Du ljuger, kort och gott. Då vet vi det.

Att bilen stod med motorn på tvivlar jag inte en sekund på. Men du har visst bestämt motsatsen

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Anledningen är precis som alla andra gånger när hon påstår att hon sovit. Hon vill avskärma sig från det hemska hon står anklagad för. Sover du, har du inte sett eller hört nåt och kan således inte svara på frågor.

Är det för dig själv du känner att du behöver motivera MHs möljigen syften? För jag har då inte sett någon annan påstå något annat.
Citera
2023-04-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nog för att det är första april i dag men jag frågade Om TOVE inte ang. JJ.

Okej?
sorry, läste slarvigt.
Citera
2023-04-01, 12:24
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Va?????

Det är 1 april idag 😝
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera