2023-04-01, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag tror ni är flera som missuppfattat vad rättsläkaren säger angående armbågarna. Det rättsläkaren svarar på är om det är rimligt att armbågarna skadats på det sätt man noterat genom att någon DE FACTO håller fast i armarna. Det finns inget sätt att bedöma om skadorna mer sannolikt uppkommit genom att dom tryckts mot golvet av någons armar eller ben, hoppas jag alla vettiga människor fattar egentligen? Så det rättsläkaren säger, precis som i fup, är att skadorna uppkommit av att armbågarna trycks mot golvet, men att det är mindre sannolikt att dom uppkommit av att någon utövat direkt tryck mot armarna.

Vidare säger rättsläkaren i fup att det är mer troligt att JJ hållt fast armarna mot golvet om TT var medvetslös. Med det väl beskrivna förloppet vid *vanliga* fall av strypning upplever jag att rättsläkaren menar att det inte är troligt.

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med dig, kanske missuppfattar? Och jag kan ha missat något som rättsläkaren sagt, eftersom det var flera som direktrapporterade samtidigt.

Om du hittar ett sådant citat, citera gärna. Det är bra om man får en samlad bild av det som sagts i rätten (som är ju det som vi ska gå på nu).

Men min tolkning är att rättsläkaren menar att inget kan uteslutas, men att hon på fråga faktiskt uttryckte att även om det var möjligt att någon tryckt/hållit ner armarnaoch att skadorna uppstått på det viset, var sanolikheten för det liten.

Jag uppfattar dock att i det rättsmedicinska utlåtandet är detta inte lika tydligt, att det är mindre annolikt att skdorna uppstått genom fasthållning.

Där nämner de att skadorna är "förenliga" med att någon hållit fast armarna mot något hårt, men att "de har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta."

Så AL säger inte att skadorna på armbågarna har uppkommit genom tryck mot golvet. Slag, stöt kan ockå vara orsaken alltså.

Just nu hittar jag inte det om att det var möjligt att en person skulle kunna hålla fast armarna. Men jag minns att hon nämnde att det är möjligt att en person kskulle kunna (ungefär) klämma fast armarna mot Toves kropp ed knäna. Och det säger ju sig självt att det är lättare om någon är medvetslös, då är det ju inte ens nödvändigt, men kan väl ha pågått innan medvetslösheten trädde in.

SR:
"18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar om de skador som rättsläkaren hittat på Toves armar. 20-åringen har ju sagt att 18-åringen höll i Toves händer medan hon själv tog strypgrepp på Tove.
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Expressen, direktrapportering:
"Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.

Det kan det, svarar rättsläkaren.

Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.

Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.

Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
svt/Jönköping, drektrapporteringen:
"18-åringens advokat ställde frågor om skadorna på armbågarna. Han undrade om de kunde bero på att Tove tagit emot sig när hon fälldes till golvet. Det kunde de, svarade rättsläkaren."

"Han frågar om skadorna i ögonen.

- En sådan sak talar för att skadan uppkommit på grund av yttre våld.

Han undrar också om skadorna på armbågarna.

- Kan Tove ha tagit emot sig reflexmässigt och fått skadorna då hon faller?

- Det kan man tänka sig.
"

----------------------------------------------------------------------------------------------
Från den rättsmedicinska rapporten:

"Skadornas uppkomstsätt

A 149/99
"Miukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145,146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjigen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).
Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att de uppkommit på annat sätt, t ex att den avlidna slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgivningen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.
""

A 149/100
"[...]Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."
Citera
2023-04-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok du hittar på vad som passar dig allteftersom alltså. Du ljuger, kort och gott. Då vet vi det.

Att bilen stod med motorn på tvivlar jag inte en sekund på. Men du har visst bestämt motsatsen

Är det för dig själv du känner att du behöver motivera MHs möljigen syften? För jag har då inte sett någon annan påstå något annat.

Det har inte framgått om bilen stod på eller inte, så här får vi gissa.

Det mest logiska är väl ändå att man inte vill göra väsen av sig, och stänger således av bilen så inte omgivningen ska notera vad man håller på med. Eller tror du att J drog igång bilen så M inte skulle frysa när hon skulle sova?

Det är inte första gången en misstänkt skyller på fylla/sömn för att slippa ta ansvar. Det är ett välbekant mönster man ofta ser i förhör. Just M s förhör är i många avseenden orimlig och när hon dessutom ljuger utredningen igenom så blir det svårt att ta hennes tupplurar på allvar. Speciellt när dom infaller i kritiska moment.

Ett icke kritiskt moment var ju när hon blev avsläppt av J när allt var över. Hon borde ju varit helt slut. Men då håller hon sig vaken 1 timma och spelar spel. Märkligt va, hur pigg hon blev helt plötsligt?
Citera
2023-04-01, 12:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för ett bra inlägg! Det du beskriver stämmer bra överens på en del par som mördar tillsammans Både man/man och man/kvinna. Det kan givetvis vara så även här.

Ser man på tidigare (framför allt utomlands då det är ovanligt) par som mördar så är ofta den svage (följaren) isolerad med den drivande. Det kan handla om en långvarig normaliseringsprocess där den den drivande flyttar fram gränserna för vad den svage är villig att genomföra. Konstiga tankar och idéer kan frodas så länge dom är isolerade. Den svage blir till slut helt i beroendeställning till den starke.

Men jag tycker inte M varit isolerad till grad att hon kan friskrivas från ansvaret att kontakta utomstående efter hon fått insyn i vad J vill göra och även gjort. M har gått i skolan, haft kontinuerlig kontakt med bup, och stöttande föräldrar. Hon hade kunnat prata med många olika personer om faran J utsätter andra för.

Hon tycker om att hänga med J och festa. Jag anser att hon gör ett aktivt val och väljer att fortsätta denna resa, utan att vare sig varna andra eller lämna tåget, trots att hon har den möjlighen.
Om M hade berättat för någon om Js mörka sidor hade hon satt deras vänskap på spel och därmed också sin källa till välbefinnande. Egoistiskt ja, men inte helt svårförståeligt.

Visst hade M haft möjlighet att både larma och lämna, Lämna den enda person hon upplevt som vän och som såg henne. Lämna det som gav hennes liv mening och gå tillbaka till självförakt och ensamhetskänsla. Jag ser inte valet som så svårt.

Vi ser Ms agerande ur ett helikopterperspektiv inte genom hennes ögon.
Citera
2023-04-01, 12:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inte alls. Och det har jag redan förklarat. Men du fattar inte heller det, noterar jag.

Så det är det inte på något vis kontraintuitivt att gömma en kropp för någon som man tidigare delat mordbrandsplaner med och som man typ 30 minuter senare visar kroppen för? Inte på något som helst vis? Är du säker på att du tänkt igenom det här?

Citat:
Jag säger inte att det måste gått till så, jag påtalar bara objektiva fakta, nämligen att det inte finns några bevis för att det inte rimligen skulle kunna gått till så.

Korrekt, ingen vet exakt hur det gått till. Det är dock fullt möjligt att göra antaganden med de fakta som ligger på bordet. Och dessa pekar med all önskvärd tydlighet att M ljuger skjortan av sig.

Citat:
Vilken historia om minnesförlust menar du?

M:s, såklart. Hon påstod i rättegången att hon inte berättade för polisen för att hon hade bortträngda minnen, men att dessa minnen återvände efter ett tag. Av en ren händelse sammanföll denna tidpunkt med att J pekat ut M som deltagande i bilresan. Men du ser inget skumt i detta? Hon är sanningsenlig?

Citat:
Dock kan jag generellt säga att det är svårt att motbevisa att den som varit berusad inte skulle kunna ha några minnesluckor. Men det är väl också mycket välkända objektiva fakta som du bara vägrar erkänna.

Stopp och belägg. Varför pratar du alkohol? M sa inte att minnesförlusten berodde på alkohol, utan för att det som hände var "traumatiskt". Hennes hjärna "blockerade hennes minnesfunktion". Men sen "återvände" minnena. Missade du den biten?
Citera
2023-04-01, 12:33
Medlem
Jag tror inte ett dugg på att M sov när Tove dog
Mordet var planerat av JJ sedan tidigare och M var införstådd i planen. Den aktuella kvällen kom Tove till Nöjet utan pojkvännen, utan tvillingsyster el någon annan spec nära vän. Därmed blev hon ett enklare offer och tillfället gjorde mördaren. JJ såg sin chans att verkställa planen o hon började med att slå till Tove. Senare under natten skickar hon in M på Nöjet för att kolla upp så att Tove ff är kvar och att hon inte träffat någon som hon kanske kommer ha sällskap med hem på natten. Sedan väntar dom bara ut henne och tar med henne hem till JJ. Under vänskapliga förhållanden
Väl inne i lgh slår båda två ner Tove i badrummet. M håller ner Toves armar mot golvet och JJ sitter på Toves bröstkorg och tar strypgreppet
Resten vet vi
Att MH överhuvudtaget kan äta hamburgare efter Toves död är något förbryllande men kanske det förklarar att hon faktiskt har ett funktionshinder
Om jag inte minns fel så hittade man spår i MHs blod av ADHD medicin
I Ms fall yrkar åklagaren på fängelse i 18 år och jag tycker att det är ett långt straff i hennes fall
Ett annat omtalat fall är Åmselemorden i slutet av 80-tal början 90-tal (??) där den unga kvinnan dömdes till 2 års fängelse. Hon ansågs inte ha en egen vilja utan var medföljaren i dom brutala morden
Citera
2023-04-01, 12:33
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Vilken historia om minnesförlust menar du?

Dock kan jag generellt säga att det är svårt att motbevisa att den som varit berusad inte skulle kunna ha några minnesluckor. Men det är väl också mycket välkända objektiva fakta som du bara vägrar erkänna.
Hur mycket drack M den kvällen?
Citera
2023-04-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hon har säkert varit en del i det som man kanske skulle kunna kalla "avprogrammering". Jag tror att jag tidigare har kommenterat J*sefins förhör, eller vad man ska kalla det, därför att hon är insiktsfull och har varit ett stort stöd för Maja, även om det blivit tungt för henne själv. De fick samsitta redan efter några veckor, sedan suttit ca 1 månad enligt J*osefin.

153/902

" Hur reagerade Maja på det då, känner hon likadant menar jag?
Nej, inte i början, men hon har börjat förstå mer och mer för jag är ganska rak och ärlig och
säger vad jag tycker. Frågar hon mig någonting så då säger jag det liksom, jag säger att jag
tycker att Johanna utnyttjat henne, jag tycker inte det är äkta vänskap, jag sa det om ni hade
varit äkta vänner, då hade hon skickat ett brev till dig nu, någonting, alltså om ni hade varit
äkta vänner, om hon brytt sig om dig på riktigt, då hade hon skickat ett brev till dig, då hade
hon inte dragit in dig i den här soppan nu när du är oskyldig. Äkta vänner gör inte sånt, man
håller inte på på det viset, äkta vänskap går inte ut på att man ska dra med sig en polare i
stupet bara för att man själv är på väg att stupa, det är inte så vänskap fungerar. Så det är vad
jag har sagt till Maja liksom att dom har inte varit äkta kompisar. I Majas huvud kanske dom
varit det i början, men vänskap funkar inte så, oavsett vad.
"

Men även förhörsledarna har genom att vägleda Maja in i ett erkännande genom att bit för bit leda Maja in till att berätta saker, varit en del i denna process. Det som leder till att hon berättar om händelser där Johanna behandlat Maja väldigt dåligt, t ex när hon slängde igen porten framför näsan på Maja, låste sin dörr, lät Maja sitta utanför hela natten som straff för att hon inte gick ut på Nöjet (haschkakan) leder Maja vidare i vem Johanna är, vad hon tänkt och pysslat med. Även en berättelse där Maja berättar om hur hon fastnade på ett stängsel som de klättrat över när Securitas jagade dom och Johanna lämnade Maja i sticket är något som visar på Johannas egoism och bristande omtanke på det som hon kallar kompis.

Nu använder förhörsledarna de här uppgifterna som Maja har för att leda in henne vidare i andra situationer, men de gör det också genom att låta Maja själv komma fram till den slutsatsen att det inte är en bra kompis som gör så, inse att hon skyddar någon som inte skyddar henne s a s.

Den här processen kan komma att avstanna om Maja inte får hjälp att gå vidare. Nu blir det fängelse för minst gravfridbrottet, och jag förmodar att någon terapi kommer inte att ske?

Om inte, kan jag ha invändningar till vad fängelse ska vara bra för och vad de ska leda till. Man vill väl att de som går att rehabilitera till bättre personer ska kunna bidra till att fungera i samhället när de kommer ut.

Johanna tror jag dessvärre är bortom räddning.

Jag utgick från att de får psykologhjälp i fängelset. Det kallas ju ändå för kriminalvård. Men det kanske inte är så.

J har ju uppenbarligen både narcissistiska och psykopatiska drag och kommer troligen alltid ha problem med relationer och manipulera sin omgivning. Men jag tror att det med hjälp av terapi (om J är villig) kan gå att komma åt det enorma hatet som hon byggde upp inom sig. J verkar som förblindad av det. Det kanske inte hade behövt sluta med mord om någon vuxen fått insyn i hennes känsloliv. Men det är förstås bara spekulation.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-01 kl. 12:38.
Citera
2023-04-01, 12:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Exakt, och det är därför man måste lyfta blicken och sluta med det vi inte kan - psykologisera MH.

Vad vet vi? Vad är mest logiska logiska utifrån det vi vet? Givet detta - hänger tidslinjen och handlingarna ihop?

Vi kan prata detaljer, som vi inte kan bevisa, hur länge som helst utan att komma nånvart.
Jag tycker att man sänker blicken om man helt bortser ifrån möjliga förklaringar till Ms agerande och uteslutande bygger sina logiska slutsatser på sina egna tolkningar av givna fakta, utifrån sina egna preferenser.
Citera
2023-04-01, 12:43
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om M hade berättat för någon om Js mörka sidor hade hon satt deras vänskap på spel och därmed också sin källa till välbefinnande. Egoistiskt ja, men inte helt svårförståeligt.

Visst hade M haft möjlighet att både larma och lämna, Lämna den enda person hon upplevt som vän och som såg henne. Lämna det som gav hennes liv mening och gå tillbaka till självförakt och ensamhetskänsla. Jag ser inte valet som så svårt.

Vi ser Ms agerande ur ett helikopterperspektiv inte genom hennes ögon.
Fast det där är inte riktigt sant.
Hon hade flera andra vänner, studiekamrater från Komback som hon brukade umgås med. Men J var väl den med flest gemensamma intressen, party, hattaxter som de kunde skratta åt tillsammans osv.
Det finns att läsa i förundersökningen.
Citera
2023-04-01, 12:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om du bor i en bostad med fler personer. Prova då efter att de somnat, gärna lite på fyllan, att gå ett par rum bort och hoppa på golvet så det dunsar av hela din kroppstyngd. Kolla sedan om de vaknade. Fundera också på hur de där dunsarna lät i rummet under.

Därefter är du nog ganska övertygad om att det KAN ha varit som MH berättar 😉
Då jag hör till tvivlarna, borde ditt inlägg adresserats till de tvärsäkra förnekarna. 🙃
Citera
2023-04-01, 12:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för ett bra inlägg! Det du beskriver stämmer bra överens på en del par som mördar tillsammans Både man/man och man/kvinna. Det kan givetvis vara så även här.

Ser man på tidigare (framför allt utomlands då det är ovanligt) par som mördar så är ofta den svage (följaren) isolerad med den drivande. Det kan handla om en långvarig normaliseringsprocess där den den drivande flyttar fram gränserna för vad den svage är villig att genomföra. Konstiga tankar och idéer kan frodas så länge dom är isolerade. Den svage blir till slut helt i beroendeställning till den starke.

Men jag tycker inte M varit isolerad till grad att hon kan friskrivas från ansvaret att kontakta utomstående efter hon fått insyn i vad J vill göra och även gjort. M har gått i skolan, haft kontinuerlig kontakt med bup, och stöttande föräldrar. Hon hade kunnat prata med många olika personer om faran J utsätter andra för.

Hon tycker om att hänga med J och festa. Jag anser att hon gör ett aktivt val och väljer att fortsätta denna resa, utan att vare sig varna andra eller lämna tåget, trots att hon har den möjlighen.

Ja det var ett bra inlägg ”Sybel”” skrev.

Men är det inte så att en så pass lättstyrd person som M framstår som - faktiskt också är en farlig person? En person som går att förmå till vad som helst?

Att J är farlig och kommer sitta inlåst länge är rimligt. Men en person som M som går att dra med på planer att klå upp någon efter besöket på ”Nöjet”, att M spanade efter offret och kanske deltog i att lura med sig offret till en lägenhet - är inte bra.
Dessutom deltog faktiskt M mycket aktivt i att forsla bort och gömma kroppen - och nekade därefter i många veckor. Trots att hon inte påverkades av J en enda gång under häktestiden.

Det må vara J som varit mest drivande - men det gör inte M utan skuld. Hon är i högsta grad en farlig person eftersom hon saknar moralisk kompass att inte delta och dessutom har styrkan att ljuga i så många veckor efteråt.
Senast redigerad av coli 2023-04-01 kl. 12:49.
Citera
2023-04-01, 12:49
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker att man sänker blicken om man helt bortser ifrån möjliga förklaringar till Ms agerande och uteslutande bygger sina logiska slutsatser på sina egna tolkningar av givna fakta, utifrån sina egna preferenser.

Jag har byggt upp händelsekedjan helt utifrån fakta från utomstående vittnesmål (ej MH och JJ) och it-fakta, allt utifrån FUP.

Det är grunden.

Sedan sannolikhetslära för att förklara handlingar mellan faktapunkterna ovan.

Jag tar mig friheten att leka psykolog ibland, men det är mest kuriosa. Det är inte de som är avgörande.

Ska skriva lite längre om jag hinner idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in