I mitt tycke reagerar hon som förväntat, stark lojalitet mot J, avskärmning, minnesblockad p g a trauma och svårigheter med processhanteringen. Det har blivit "to much" så hon reagerar utåt endast på det som är helt åt skogen fel. Vad som rör sig inom henne, vet bara hon och det är inte givet att hon kan sätta ord på det förrän hon lyckats bearbeta det. Jag uppfattar inte henne som apatisk, obrydd eller empatistörd.
M har känt sig udda, värdelös, utanför och osedd. J är den första, som hon upplever, ser henne. J öppnar dessutom en helt ny, spännande, värld för M. J får henne att börja leva, hon blir luften I Ms lungor. För M, som troligtvis aldrig tagit något eget initiativ, är J den optimala vännen.
Det är inte svårt att föreställa sig att M är väldigt mån om deras vänskap och inte vill misshaga J på något vis.
Även om M märker att J är taskig ibland, har hon överseende med det för att inte förlora henne. Där ligger nog orsaken till att M blundar för Js hämnd mot andra också. Att hon inte berättar för föräldrarna beror förmodligen på lojaliteten mot J, att hon inte vill bli förbjuden att umgås med J och att hon inte är någon "doer".
Jag TROR att hon kan konstatera att något är åt skogen fel utan att det ger signal om att hon borde göra något åt det. Jag tror alltså inte att hon struntar i det utan tanken att göra något dyker bara inte upp. Initiativförmågan förefaller saknas.
Jag TROR även att hon blivit så van vid Js svarta sida, att hon inte reagerar nämnvärt på den längre - någon form av normalisering - så länge hon inte själv förväntas agera.
Ms "vanliga" beteende efter mordet, TROR jag är ren avskärmning, att det är för traumatiskt och för mycket att ta in, en ren omedveten överlevnadsstrategi.
Jag TROR inte M reflekterade över huvud taget utan bara "hängde med", ovetande om Js baktankar.
Jag TROR att Ms största, djupaste rädsla ligger i att förlora vänskapen med J, att hon ska bli ensam, övergiven och osedd igen.
Att hon skulle vara rädd för sitt eget och hennes familjs liv, tror jag Svegfors och polisen hjälpte henne att komma fram till. Jag utgår ifrån att hon ännu inte fullt ut sett vidden och konsekvenserna av det som hänt, att hon inte kommer att träffa J på kanske 20 år.
Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)