2023-04-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Merparten gjorde det. Det syns tydligt i statistiken och du vägrar konsekvent visa något som bevisar motsatsen (som du och merparten av tråden är övertygad om gäller)

Du är ju hopplös, du ändrar hela tiden vad du påstår istället för att erkänna att du hade fel.

Stockholms innerstad verkar i större utsträckning prisat in framtida räntehöjningar än resten av markanden.
Ja, det är sant. Men det är absolut inte det du skrev.

Sen försöker du få mig att bevisa något jag aldrig påstått, men det är väll så du jobbar.
Citera
2023-04-01, 11:19
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Iom att utgångspriserna är ath är det inte speciellt konstigt
I ett inlägg är det billigt i ett annat är ath. Kan inte vara lätt när det är svårt.
Citera
2023-04-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du är ju hopplös, du ändrar hela tiden vad du påstår istället för att erkänna att du hade fel.

Stockholms innerstad verkar i större utsträckning prisat in framtida räntehöjningar än resten av markanden.
Ja, det är sant. Men det är absolut inte det du skrev.

Sen försöker du få mig att bevisa något jag aldrig påstått, men det är väll så du jobbar.

Du frångår hela poängen med mitt inlägg. Argumentera i sak eller inte alls.
Citera
2023-04-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
I ett inlägg är det billigt i ett annat är ath. Kan inte vara lätt när det är svårt.

ATH kan fortfarande vara billigt. Vitkål är ATH men ändå billigt. Förstår att sådant kan vara svårt om man hade problem med grundskolan dock
Citera
2023-04-01, 11:28
Medlem
Citat:
Sthlms innerstad ligger alltid före resten av landet i utvecklingen så det är naturligt. Slutsatsen man kan dra är att Stockholmare är betydligt bättre än resten av landet på att förutspå utvecklingen med kommande räntehöjningar etc. Knappast förvånande.

HOX släpar alltid kraftigt efter tex husmask eller mäklarstatistik.

Enligt FB-logik borde priserna stått stilla mellan april-augusti för att sedan successivt accelerera. Nedgången just nu borde borde med den logiken vara kraftig.

Verkligheten visar på den totala motsatsen. Men det förvånar inte. Gör du alltid motsatsen till fb-retorik så klarar du dig i regel bra i livet.
Du plockade den data som passade din tes. Ackumulerad statistik visar på att dina känslor var hjärnspöke. Priserna följer alltså tillgången på pengar/krediter och har nominellt minskat med 14%.
Citera
2023-04-01, 11:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Hahaha bra där. Antar att du driver eftersom detta hus var ett fullständigt vrak i jämförelse och hade 500kvm tomt mot mitt exempel som hade 3000 kvm

Tog ett exempel bara, det var väl det du frågade efter? Ute i småbyarna i Tyskland var husprisnivån helt klart överkomlig.

Att bostadsannonser i andra länder oftast ser ut som skit vet man om man kollat på bostäder i andra länder. En lägenhet i Kramfors marknadsförs mer proffsigt än många paradvåningar i utländska huvudstäder. Får ju ändå ge svenska mecklare kredd för att de gör ett bra jobb på den fronten med bilder, styling, information osv.
Citera
2023-04-01, 11:30
Medlem
Citat:
Du frångår hela poängen med mitt inlägg. Argumentera i sak eller inte alls.

Vad är din poäng?
Citera
2023-04-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Du plockade den data som passade din tes. Ackumulerad statistik visar på att dina känslor var hjärnspöke. Priserna följer alltså tillgången på pengar/krediter och har nominellt minskat med 14%.

Snarare dina känslor som spökar. Du har lyckats presentera NOLL som styrker att de faktiska ökade räntorna (och inte förväntat ökade räntor) driver störst prisfall.
Citera
2023-04-01, 11:33
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
ATH kan fortfarande vara billigt. Vitkål är ATH men ändå billigt. Förstår att sådant kan vara svårt om man hade problem med grundskolan dock
Haha. Hela den här diskussionen med villan i Tierp har du påstått saker som du själv hade kunnat kolla upp innan du ”shitpostade” och försvarade in i absurdum. När argumenten tog slut blev du tvungen att ta till ad hominem. 😁

Men visst om du jämför med att skuldsätta sig för livet i ett gammalt plankhus med spånisolering och vitkål så förstår jag dina prioriteringar lite bättre.
Citera
2023-04-01, 11:35
Medlem
Citat:
Snitteänta är inte detsamma som rörlig ränta på nya bolån. Det finns självklart en eftersläpning. Nya bolån för de utan väldigt höga inkomster har legat över 3.5% sedan i oktober.
Är din bekanta lärarkompis som sagt det till dig? Knappast att den rörliga räntan låg över 3,5% i Oktober för nya lån. Länka till din källa
Citera
2023-04-01, 11:37
Medlem
Citat:
Nästan alla villor idag har ATH som utgångspeis och säljs 10-15% under det. Därför är något över 2 msek ett högst rimligt antagande.

1 timme och 19 minuter från Tierp till Sthlm C om man ligger exakt på hastighetsbegränsningen hela vägen. Ska du till norra delen av Stan kommer du in på under 1 timme. Tex om du jobbar i Solna eller Sundbyberg.

Lite över 2msek för en villa drygt 1 tim från landets största och dyraste stad.

Jag väntar fortfarande på länkar till objekt en dryg timme utanför tex Hamburg i samma prisklass. Eller för all del Köpenhamn. Borde ju vara oerhört enkelt iom att vi har en sådan bostadsbubbla och svenska bostadspriser är så galna eller hur?

Tycker endast det är ett hyfsat antagande om man har bra koll på just villor i Tierps kommun. Ingen av oss kan väl med stor säkerhet veta om den säljs för 2.2, utgångspris eller t o m högre? Spreaden på villor i landet ligger för mars på +0,03.

Det är korrekt om du kör på en helg utan trafik. Har du jobb i Sthlm kommer du inte i närheten av 1h 20 min under vardagar. Varför ska du jämföra med Hamburg? Knappt någon har väl uttalat sig om det?.

Det mest relevanta är väl ändå att (utgångs)priset gått upp 4,29x sedan det såldes hösten 2008. Det är ingen sund utveckling.
Citera
2023-04-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tog ett exempel bara, det var väl det du frågade efter? Ute i småbyarna i Tyskland var husprisnivån helt klart överkomlig.

Att bostadsannonser i andra länder oftast ser ut som skit vet man om man kollat på bostäder i andra länder. En lägenhet i Kramfors marknadsförs mer proffsigt än många paradvåningar i utländska huvudstäder. Får ju ändå ge svenska mecklare kredd för att de gör ett bra jobb på den fronten med bilder, styling, information osv.

Småbyar absolut. Men detta var ett stort bra renoverat hus 40 min från Sthlm City. 3000 kvm tomt. Vill du prata småbyar på vischan kan du ju försöka hitta en trevlig villa med rätt bra renoveringsgrad för 700-800k som i Kramfors

https://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-kramfors-kommun-kinavagen-14-19809539

Hitta nu en villa med 3000 kvm tomt och 200kvm bo+biyta 40 min utanför en europeisk jämförbar stad. Borde vara superenkelt iom att det är så ”sjukt dyrt” i Sverige. Varför inte 40 min utanför centrala Köpenhamn? 40 min utanför Birmingham?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in