2023-04-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sthlms innerstad ligger alltid före resten av landet i utvecklingen så det är naturligt. Slutsatsen man kan dra är att Stockholmare är betydligt bättre än resten av landet på att förutspå utvecklingen med kommande räntehöjningar etc. Knappast förvånande.

Om nu alla andra marknader bara följer efter Stockholms innerstad så skulle samma 3 månader mönster synas där, men det gör det inte. Ditt påstående passade nästan in en på ett marknadsegment, men du har ändå magiskt rätt. Du lever verkligen i din egna värld.

Citat:
HOX släpar alltid kraftigt efter tex husmask eller mäklarstatistik.

Det är precis tvärtom eftersom mäklarstatistik kör glidande medelvärde över 3 månader. Det har dessutom inget med ditt påstående att göra.

Citat:
Enligt FB-logik borde priserna stått stilla mellan april-augusti för att sedan successivt accelerera. Nedgången just nu borde borde med den logiken vara kraftig.

Verkligheten visar på den totala motsatsen. Men det förvånar inte. Gör du alltid motsatsen till fb-retorik så klarar du dig i regel bra i livet

Och så avslutar du med att slås lite mot väderkvarnar. Du kan ju försöka svara på folks argument istället för att hitta på vad alla andra tycker.
Senast redigerad av trickget 2023-04-01 kl. 10:56.
Citera
2023-04-01, 10:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Lustigt att alla ni som påstår att tråden kryllar av folk som påstår att inflationen skulle gå upp eller att priserna skulle ha rasat med 50% aldrig kan referera till dessa skribenter eller deras inlägg.
Inga problem med att hitta inlägg som yrar om att inflationen skall gå upp mycket mer. Men behöver vara mer än blind för att inte se de inläggen.

Var har någon efterfrågat dessa inlägg av mig och jag inte kunnat leverera? Vänligen länka.

Det med att priserna skulle falla runt 50% länkade jag ju ett inlägg om bara några sidor bak i tråden.
Du har ju ingen koll alls.

EDIT:
Här har vi tom ett hyperinflationsinlägg:
(FB) Thedéen inställd på ny höjning i april: ”Inflationen kan vara värre än vi trodde”
Senast redigerad av liksom-fb 2023-04-01 kl. 11:07.
Citera
2023-04-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om nu alla andra marknader bara följer efter Stockholms innerstad så skulle samma 3 månader mönster synas där, men det gör det inte. Ditt påstående passade nästan in en på ett marknadsegment, men du har ändå magiskt rätt. Du lever verkligen i din egen värld.

Det är precis tvärtom eftersom mäklarstatistik kör glidande medelvärde över 3 månader. Det har dessutom inget med ditt påstående att göra.

Och så avslutar du med att slås lite mot väderkvarnar. Du kan ju försöka svara på folks argument istället för att hitta på vad alla andra tycker.

Visa statistik som styrker det faktum att priserna sjunker mest när räntorna slagit igenom. All statistik pekar på motsatsen. Vilket var hela poängen med diskussionen.
Senast redigerad av flanders 2023-04-01 kl. 11:02.
Citera
2023-04-01, 10:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Nu vet jag sedan tidigare att du är efterbliven men priset gick från 56 467 till 52 280 med 255 sålda objekt i STOCHOLM LÄN. Du vet mongo. Län är inte samma sak som kommun.
Jag ser inte att Hemnet levererar data för län. Det är bara på kommun-nivå.

Borde inte Stockholms kommun och Stockholms län iaf röra sig ungefär likartat?
Citera
2023-04-01, 11:00
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kippinge-norrtalje-kommun-kippingevagen-92-18837876

Nyrenoverad villa på 160 kvm med garage och jättetomt på över 3000 kvm. Endast lite över 3 msek.

Dryga 40 min till Sthlm C med bil. Helt otroligt vad billigt det är med villa i Stockholm. Väntar fortfarande på liknande objekt till samma priser 40 min utanför centrala Hamburg, Amsterdam, Bryssel, Köpenhamn eller andra liknande städer. Obefintlig leverans från bubbelpratarna
Citera
2023-04-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser inte att Hemnet levererar data för län. Det är bara på kommun-nivå.

Borde inte Stockholms kommun och Stockholms län iaf röra sig ungefär likartat?

Som sagt tidigare så använder jag booli. Jag har gjort det i ett år nu.

Sen nej då det är så få objekt i sthlms kommun som sålts och priserna varierar så mycket.
Citera
2023-04-01, 11:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Nästan alla villor idag har ATH som utgångspeis och säljs 10-15% under det. Därför är något över 2 msek ett högst rimligt antagande.

1 timme och 19 minuter från Tierp till Sthlm C om man ligger exakt på hastighetsbegränsningen hela vägen. Ska du till norra delen av Stan kommer du in på under 1 timme. Tex om du jobbar i Solna eller Sundbyberg.

Lite över 2msek för en villa drygt 1 tim från landets största och dyraste stad.

Jag väntar fortfarande på länkar till objekt en dryg timme utanför tex Hamburg i samma prisklass. Eller för all del Köpenhamn. Borde ju vara oerhört enkelt iom att vi har en sådan bostadsbubbla och svenska bostadspriser är så galna eller hur?
Lite över 2 msek är ju då en prisjustering på -20% om de lyckas få det. Det kallar jag att bubblan är på väg att spricka och de som tidigare (2019-2022) bytte upp sig för man ”tjänar på att bo” kommer om de måste sälja att vara beredd på att gå back. Eftersom i princip all spekulation på normala villor är borta.
Citera
2023-04-01, 11:12
Medlem
Citat:
Visa statistik som styrker det faktum att priserna sjunker mest när räntorna slagit igenom. All statistik pekar på motsatsen. Vilket var hela poängen med diskussionen.

Du försöker påstå att de framtida ränthöjningarna direkt prisades in på 3 månader.
Det är ju uppenbar inte sant. Inte ens i Stockholms innerstad priserna fortsatte ju ned hela hösten.
Citera
2023-04-01, 11:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-kippinge-norrtalje-kommun-kippingevagen-92-18837876

Nyrenoverad villa på 160 kvm med garage och jättetomt på över 3000 kvm. Endast lite över 3 msek.

Dryga 40 min till Sthlm C med bil. Helt otroligt vad billigt det är med villa i Stockholm. Väntar fortfarande på liknande objekt till samma priser 40 min utanför centrala Hamburg, Amsterdam, Bryssel, Köpenhamn eller andra liknande städer. Obefintlig leverans från bubbelpratarna

Åker man 1 timme utanför en europeisk storstad har man i princip hamnat i nästa.

Här är ändå ett hus för 260k EUR i Meldorf en timme "utanför" Hamburg:

https://www.markt.de/meldorf/haeuser-zum-kauf/zentrumnahes+und+charmantes+stadthaus/a/5afb996c/
Citera
2023-04-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Lite över 2 msek är ju då en prisjustering på -20% om de lyckas få det. Det kallar jag att bubblan är på väg att spricka och de som tidigare (2019-2022) bytte upp sig för man ”tjänar på att bo” kommer om de måste sälja att vara beredd på att gå back. Eftersom i princip all spekulation på normala villor är borta.

Iom att utgångspriserna är ath är det inte speciellt konstigt
Citera
2023-04-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du försöker påstå att de framtida ränthöjningarna direkt prisades in på 3 månader.
Det är ju uppenbar inte sant. Inte ens i Stockholms innerstad priserna fortsatte ju ned hela hösten.

Merparten gjorde det. Det syns tydligt i statistiken och du vägrar konsekvent visa något som bevisar motsatsen (som du och merparten av tråden är övertygad om gäller)
Citera
2023-04-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Åker man 1 timme utanför en europeisk storstad har man i princip hamnat i nästa.

Här är ändå ett hus för 260k EUR i Meldorf en timme "utanför" Hamburg:

https://www.markt.de/meldorf/haeuser-zum-kauf/zentrumnahes+und+charmantes+stadthaus/a/5afb996c/

Hahaha bra där. Antar att du driver eftersom detta hus var ett fullständigt vrak i jämförelse och hade 500kvm tomt mot mitt exempel som hade 3000 kvm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in