Citat:
Ja, det är hon förmodligen, och jag minns också att Jj sa att Maja tyckte att det var obehagligt att se (vilket Johanna inte säger något om vad gäller henne själv).
Citat:
J visste om Ms känslighet, vilket medför att det är mest troligt att J mellanlandade T i vindsförrådet innan hon gav sig iväg för att flytta cykeln så att M inte skulle se T och bryta ihop, därav Ts kyla. Jag kan absolut inte tänka mig att J skulle våga lämna T i lgh med M.
Ja, en mycket möjlig hypotes. Det enda som säger emot är tjejernas egna uppgifter att Tove ska ha varit i hallen sedan. Det borde då innebära att Jj drar Tove åter in i lgh?
Citat:
M hade inga verbala svårigheter, så att sätta ord på sina känslor och tankar, om hon bara lyckades fånga dem, tror jag inte vållade bekymmer.
Jag är inte lika säker. En sak att ha orden, men har Maja tillgång till sina känslor på ett sunt sätt? Vet hon själv ens hur hon känner?
Att vara verbl betyder inte alltid att man vet hur ens inre fungerar tänker jag.
Citat:
Betydligt värre torde förhörsfrågorna varit, då det kognitiva sattes på prov och alla hennes eh, vittnade om hennes problem med processhanteringen, först att förstå och därefter formulera ett svar. De många ja/nej-frågorna hon fick var helt klart för att underlätta för henne och troligtvis läste de av hennes kroppsspråk när hon svarade. Jag uppfattade FL som skicklig.
Det är mycket intresant hur förhören är upplägda. Jag har suttit lite idag och läst Majas förhör. Jag får kanske återkomma med det. Men jag kan se att det är (minst) två förhörsledare; en som mjukara upp mrken lite, och sedan L*ennart som förhör även JJ. L förhör Maja när hon bestämt sig för att "erkänna" gravfrisbrottet. L är lite "hårdare" men samtidigt vaksam. Maja har lite svårt att tyda undermeningarna, och man behöver vara övertydlig. Jag tycker också att det verkar som att förhhörsledarna är mycket skickliga.
Citat:
M är typexempel på en person som riskerar bli utnyttjad. Det är väldigt mycket enklare att säga ja och hänga på än att säga nej och behöva formulera en motivering. Tyvärr är det nog så, att om hon inte fastnat i Js garn, hade hon fastnat i någon annan fiskares.
Ja, Maja är förstås en person som lätt skulle hamna i någon annans garn. Men att råka ut för Johanna! Det måste ändå vara ett unikum?!
Hur många Johannor finns det som just Maja skulle råka ut för?
Citat:
Det var rörande och talande när hon sa att J var den första som såg henne och det förklarar varför hon ogärna ville göra henne sur eller besviken. Vänskapen med J var luften i hennes lungor.
Ja, så sorgligt att denna önskan att bli sedd, och rädsla för att bli övergiven av Johanna, bidrog till något så destruktivt och mycket sorgligt.
Jag tror faktiskt att Maja när hon får bearbeta detta, kommer att må mycket dåligt av det hon inte gjort, gjort och det som ändå kunde ha undvikits.
Jag tror inte att man kan lägga denna skuld på henne på det sätt man kan göra på de flesta människor, majoriteten, eftersom Maja är som Maja är, och på många vis är även hon ett offer.
Det är otroligt sorgligt hela denna historia, jag ser varje dag att Tove kunde varit min dotter.
Jag lägger (nästan) all skuld på Johanna, där jag kan även där se en människa, som rids av mycket psykisk ohälsa, på det vis att hon styrs av mycket destruktiva, negativa tankar som occuperar henne, istället för de många möjligheter hon kunde ha byggt upp till ett bra liv både för sig själv och andra.
Citat:
Med det lilla som framkommit under rättegången finns risken att M skulle kunna bli dömd på indiciekedjan. Om Rullman tror på den eller ej, framgår inte tydligt, men han vill ha den testad.
Vi har ju enbart det lilla som framkommit via direktrapporteringen att gå på, så hela Rullmans bild har vi inte. Men av det som jag uppfttat känns det inte som att det finns några indicier som väger särskilt tungt, utom möjligen att Maja varit i lgh, att det verkar lite osannolikt att hon när hon varit vaken varken hört något (dunsar, grannens påringningar), sett något (Toves kropp). Men utom rimligt tvivel?
Nej, jag har svårt att tro att Maja kan bli fälld på indiciekedjan. Den är väldigt, väldigt svag.
Man vet aldrig.