2023-03-31, 21:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som du själv konstaterar finns det inga tekniska bevis för själva mordet. Men det gäller även J. Det är en indiciekedja och två historier där rätten får värdera trovärdigheten var för sig.

Det man bör ha med sig när man läser M s historia är att hon har en väldigt bra anledning att ljuga och hon har en god chans att faktiskt komma undan (om hon nu gjort det). Så det är rimligt att hon ljuger till skillnad från J.

Men går vi då in på indicier/argument som talar för hennes delaktighet.

Hon var delaktig i bråket på Nöjet genom att mota bort T enligt egen utsago.
Hon går aktivt in och letar efter T på krogen
Hon är delaktig i planen att misshandla T på väg hem.
Tillsammans med J får hon med sig T till lägenheten med vetskapen att J vill se T död och även försökt döda henne.
Finns inga vittnen som upplevt M särskilt påverkad av alkoholen. Bara hon själv som påstår det.
Hennes telefon är uppe och går under två kritiska tider när hon påstår att hon sovit.
Hon säger att hon låg i J s säng och där får hon inte ligga utan att J blir arg.
Hon sover igenom överfallet som var så högljutt så grannarna reagerar.
Hon uppfattar inte att grannarna ringer på dörren trots att hennes telefon minuter innan rört på sig.
Hon har rört sig i stora delar av lägenheten utan att upptäcka T.
Det tar henne 23 sekunder att svara med en tumme upp på J s sms. (Nu är vi i driven).

Hon hjälper till att bära kroppen.
Hon är är med inne i granskogen och lyser med lampan.
Hon talar inte om vart kroppen är och ljuger hela utredningen igenom.

F.ö tycker jag hennes agerande efteråt där hon sover, käkar hamburgare, spelar spel, efterfrågar videos från helgen, beter sig normalt enligt familjen tyder på nån störning. Inte under något av förhören noteras ledsamhet eller gråt. Förhörsledaren vädjar till henne att berätta vart kroppen kan hittas och påminner henne om hur känslosamt det var för henne själv, när hon fick träffa sina föräldrar i häktet. Fhl påpekar även att hon inte verkar bry sig.

Jättebra summering!

Maja är lite svår att tolka, och i delar ljuger hon/undanhåller.
Jag tänker ändå att det är svårt att tolka Maja med de problem hon har, inklusive "vissa svårigheter inom autismområdet", kan påverka hur hon uttrycker sin känslor. Det kan kanske innbära att spelandet kan betyda att försöka distrahera sig, avskärma sig.

Jag utesluter iget, och jag utesluter inte att Maja avskärmar sig.

Från P7:an:
"Utredningen kunde också påvisa vissa svårighete inom autismområdet men inte en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas."

Jag kommer aldrig att vara säker på Maja.

Har svårt att smälta att inga vädjanden kunde få Maja att erkänna, innan kroppen hittades.

Samtidigt har jag fallet Lena W i minnet, och hur både Lena och Stefan Ds fru var mycket hjärntvättade av honom. Även hans bästa vän.

Johanna är ingen vanlig tjej. Och den makt hon fått över Maja är inte något vanlig övertag. Extremt skevt förhållande med en som jag ser det ovanligt narcissistisk person, även psykopatiska drag, som har stora problem med hat mot ett antal av sina vänner, mordiska tankar och gärningar, medan Maja är i väldigt underläge med problem med anknytningsproblem, rädsla för överges, diagnos ADD, depression, ångest, varit mycket ensam, upplevt utfrysning, haft självskadeproblem, ångest, dålig självkänsla, svårt att känna sig älskad.... är rädd för djavulen och helvetet....tar aldrig slut. Extremt sårig person.

Jag tror att man inte kan sätta sig in i Majas upplevelse av det som har hänt och hur hon kan uttrycka detta. Vad hon känner kan vara en annan än den hon har förmågan att uttrycka. Det kan också finnas en mängd olika försvarsmekanismer som träder in.

Maja är en gåta.
Och jag litar inte på henne.

Hon är mycket bunden till Johanna och försvarar både Johanna och sig själv.
Citera
2023-03-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Okej, men tror du på att MH inte ens såg TT kropp när hon skulle upp och kissa när JJ var på donken??

Kanske. Beror på ifall JJ täckt över TTs kropp med smutstvätt eller gömt TT i klädkammaren eller vid vindsförrådet.
Citera
2023-03-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Kanske. Beror på ifall JJ täckt över TTs kropp med smutstvätt eller gömt TT i klädkammaren eller vid vindsförrådet.
I klädkammaren hade hon fått ställa T rakt upp o ner så inte så troligt...
Citera
2023-03-31, 21:40
Medlem
Ursäkta mig men det skapas 100-tals (är väl att överdriva) men många Bi-trådar till denna. Där man hyllar JJ som skönhetsdrottning och hjälte! Jag orkar inte se. Loggar ett tag. Take care allesammans ❤️
Citera
2023-03-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Varför skulle hon gömma kroppen, tror nog MH hade fått veta vad som hänt, innan hon gick ner för att flytta på cykeln, när grannen dök upp. Verkar ju helskumt att inte väcka din bästa kompis o säga vad som hänt, direkt efter det hände.
Citera
2023-03-31, 21:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag TROR att J lyft T efter hon fällt henne och slängt henne I golvet ytterligare en gång - då de byter position. Kanske har J därefter dunkat Ts huvud I golvet.

Nja, vid så hårda 5-10 dunkar skulle Ts skallben varit spräckt på flera ställen. Det var det inte.
Det fanns en skada på skallbenet - sannolikt från när T ”fälldes”, ramlade och slog emot något i badrummet. En kort stund senare hördes de 5-10 ”sparkarna”.

Såvitt jag tolkade det var kom ”sparkljuden” från T som inte var medvetslös av fallet men inte heller kapabel att ta sig loss och klösa den som försökte döda henne.
Citera
2023-03-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Tycker du?

" Rättsläkaren: Dödsorsaken fastslagen
Rättsläkaren har nu slagit fast att Tove dog av kvävning till följd av strypning. Man har också redogjort för att det fanns skador på Toves kropp som kan ha "sänkt medvetandegraden".
Hon var således, möjligen, inte vid medvetande när hon ströps, men det vet man inte säkert. "

Ställ dina frågor till: christer.el-mochantaf@gt.se

Som sagt så skriver han mycket om sina egna funderingar. Jag skrev om medvetslöshet vilket inte har rapporterats av rättsläkaren. Medvetandepåverkan är ju inte nödvändigtvis medvetslös.
Man är medvetandepåverkad om man har alkohol i blodet också, men inte medvetslös.

Rättsläkaren sade i vittnesmålet att inget talar för att hon slagit sig medvetslös i fallet.
Senast redigerad av Browser 2023-03-31 kl. 21:46.
Citera
2023-03-31, 21:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hade M koll på att J varit ut och in genom dörren ett antal gånger? (Jag minns inte.)
Ms kronologi ger jag inte mycket för.
Inget hon har nämnt i alla fall. Vad hon berättar är att hon möter J i hallen. J är då påklädd. De pratar kort med varandra, M mår illa. M vänder och hämtar sin mobil (hälsoapp 02:43) i samband med att J går ner första gången.

Låt säga att grannen kommer ner till sin lägenhet igen kl 02:35. Efter 5-10 min smyger J nerför trappan, innan dess har hon hunnit öppna och stänga ytterdörren åtminstone två gånger.
Citera
2023-03-31, 21:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vad hade TT för mobil ? Hamnade allt på molnet ? Annars kanske J passat på att ta några bilder / filmer med Toves mobil . Och därför är de väldigt rädda att någon hittar den .

Jag vet inte vad för mobil hon hade, nicket "Avel" vet nog. Jag tänkte också på att det kanske finns något på den, bilder eller liknande som JJ under alla omständigheter inte vill ska komma fram.....

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte kunnat följa så bra,

Rullman yrkade på livstid alt 18 år för MH; har det framkommit varför han kan nöja sig med 18 år?

Handlar det primärt om åldern, hennes grad av medverkan?

Jag tror att han anser medhjälp och samförstånd, att MH på något sätt faktiskt var med i badrummet.

jag tror inte MH var med i badrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"Åklagaren Adam Rullman menar att 20-åringens beskrivning av 18-åringens delaktighet är trovärdig eftersom hon lika gärna hade kunnat påstå att det var 18-åringen som tagit strypgreppet."

Inget i J:s övriga redogörelse fr o m ankomst till bostaden kl 01:51 tills avfärd mot Donken kl 02:46, håller bevismässigt, inte minst grannarnas vittnesmål intygar J:s lögnaktigheter. Rakt igenom.

Men just M:s delaktighet i mordet ska ses som en sanning för att J - en extremt manipulerande psykopatisk natur - påstår något här?

Hon hade lika gärna kunnat påstå att M tagit strypgreppet, ja. Hon hade kunnat påstå en mängd olika alternativ som innebar att de utförde mordet, gemensamt och i samförstånd.
Men... vid den här tiden hade hon noll vetskap om vad M hade berättat, och eftersom M aldrig var med i badrummet (hypotes) så kunde hon hävda att det rörde sig om en lätt misshandel med ett strypgrepp på 10 sekunder - vem kunde säga emot? M visste om att J hade tagit strypgrepp och fällt T men vad hon däremot saknade vetskap om var hur hårt J höll. Och hur lång tid hon höll.

Slutsats: eftersom M aldrig var med i badrummet skulle hon heller aldrig bestrida J:s version om lätt misshandel; notera rättsläkarens information om att greppet var djupt, hårt och att det krävdes betydligt längre tid än dessa påstådda 10 sek. Troligen flera minuter.

En av riskerna J tar med att hävda att det tvärtom är M som tar strypgreppet är att hon mister i trovärdighet om "olyckan"; J var den som hade en pågående konflikt med T och därför beslutar hon sig för att hålla sig så nära sanningen som möjligt. För att samtidigt få sin ultimata hämnd på skvallertackan M. För M skulle med i fallet, så var det bara.
Den besatthet av hämndaktioner gentemot upplevda svikare som J uttrycker är väl dokumenterad i form av vittnesmål, googlingar och hatiska dikter.

J inbillade sig givetvis att hon skulle komma undan med en lindrigare åtalspunkt när hon till sist insåg att att det var kört. Även M skulle bli åtalad eftersom de var två om "misshandeln."

M kan i J:s påhittade badrumsscenario som sagt inte säga emot ett kortvarigt grepp. Om M medverkat i badrummet skulle J:s lögn om de 10 sek spricka - varför? Jo, J kan i häktet aldrig på förhand veta att M kommer att neka, tvärtom måste hon förutsätta att M också erkänner sin del.
Och om M erkänner, då är M plötsligt vittne till att J håller ett stadigt grepp om T:s hals i flera min.

Vad man bör ha i åtanke gällande empatistörningar är att den kognitiva empatin ofta är intakt och till och med ofta hög, den delen som har att göra med intellektuell föreställningsförmåga, därav förmågan att läsa av/scanna sin omgivning och påverka i endera riktning.

Att blanda in M är givet för en hämndlysten person som J. Varför skulle M komma undan när ingen annan i J:s omgivning gör det? Särskilt nu när M har brutit pakten.

J:s reaktion när hon får veta att M har börjat tala sanning:

J: Eh, det är känsligt att prata om så klart. Vi har ju varit jättebra vänner och jag har tyckt om Maja jättemycket. Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom.

J : Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.

Vad J aldrig räknade med var att rättsläkare kan bevisa något annat än ett kortvarigt grepp.
Dennas vittnesmål talar till M:s fördel. Jag anser att Rullman borde ha beaktat rättsläkarens redogörelse och omvärderat åtalet:

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.

En helt strålande analys, jag håller med till fullo!

Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Instämmer med att det är mycket troligt att J låser armarna när hon sitter på T:s mage.
Vad motsäger att M såg till att T inte kunde sparka med benen? I själva verket var M:s uppgift att låsa T:s ben?

JJ säger någon gång att "de vrider sig" (JJ som sitter på TT)......jag tror att många här inte förstår och/eller tar in att JJ är en riktig hästtjej, hon har övat dagligen i nästan 15 år på nervösa hästar (de gör ofta plötsliga rörelser åt sidorna som man parerar med lårmusklerna, man gör sig "tung" i sadeln. Vid hästhoppning tror de oinvigda att det är stigbyglarna man står upp i, men man "står" i sadeln med hjälp av knäna, man pressar knäna mycket hårt mot sadeln.....

Jaa, men om TT kunde sparka, så var det nog ingen MH där.........

Citat:
Grannen d y som ringde på dörren hörde ljud som liknade sparkar. Man ska komma ihåg att avståndet mellan ytterdörren och badrummet är kort; 2.5 m.

Hur många minuter är det mellan att grannen hör första dunsen tills han ringer på och hör sparkarna? Det är nog dom minutrarna som JJ håller strupgreppet......

Citat:
Vad hade J behövt torka upp i badrummet?

Troligen TTs urin, men JJ säger att hon hämtar hushållspapper, torkar och slänger det i en sopsäck. MH säger att det torkas upp med papper, men att det slängs i toaletten......
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja, vid så hårda 5-10 dunkar skulle Ts skallben varit spräckt på flera ställen. Det var det inte.
Det fanns en skada på skallbenet - sannolikt från när T ”fälldes”, ramlade och slog emot något i badrummet. En kort stund senare hördes de 5-10 ”sparkarna”.

Såvitt jag tolkade det var kom ”sparkljuden” från T som inte var medvetslös av fallet men inte heller kapabel att ta sig loss och klösa den som försökte döda henne.

Försökte huh?
Citera
Medlem
Detta ovanliga fall skulle kunna vara sedelärande för de som önskar livet ur någon och tänker att världen vore en bättre plats utan den personen för att referera till en av JJ:s hatlåtar om tvillingarna
Undrar om JJ tycker att världen är bättre nu….

Men har man ingen empati, inget konsekvens-tänk samt saknar impulskontroll, är lättkränkt och hämndlysten och tillräckligt kylig känslomässigt så påverkas man väl inte av detta fall
Nya galningar föds/skapas ju hela tiden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Rättsläkaren pratade ju o 5 stadier vid strypning....varav steg 2 eller 3 var epeleptisk anfall...kanske därav sparkarna...när du kommer in i steg 3 så är livet över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in