Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jo, jag var nog med på det (rättsliga), men tappade nog bort mig i tankarna på vägen...
Nä, jag tror inte heller att Maja visste vad som var i görningen, men hon kunde säkert ana med det hon visste innan. Och rent juridiskt kan man ju knappt bevisa det, även om Rullman verkar mena att även hon haft uppsåt.
Jag tror inte att det finns bevis nog för att fälla Maja, och hoppas faktiskt på att hon blir fiad på den punkten av den anledningen. Vad man än tror, så ska det bevis utom rimligt tvivel, och tvivel tycker jag att det finns.
Ja, jag kan tycka att Svegfors har varit lite väl ledande i frågor till Maja, samtidigt verkar ju Maja ha svårt med att läsa mellan raderna och behöver input från någon som hjälper henne med sådan tankar som kanske andra har, och att sätta ord på sina egna känslor.
Själv pendlar jag fram och åter, men har stannat vid att det ändå finns några punkter som gör att jag inte tror på henne fullt ut. Det är dels att Maja pratar om den kalla kroppen (som ju inte kan ha kallnat) och sedan är det nog så att Tove ligger kvar (spekulation som inte kan bevisas) i badrummet.
Hade kropppen flyttats tror jag nog att Maja hade sagt om Johanna hade bett om hjälp att få ut kroppen.
Jag tycker att JJ verkar väldigt svävande om hur det går till när Maja kommer och hjälper till med händerna. Här ser jag två möjligheter:
- att JJ inte vill berätta att hon ber Maja hjälpa till. Det skulle förstöra hennes version av den lätta och korta strypningen. Och Maja vill inte erkänna att hon vairt där inne.
- att JJ hittar på för att det är det enda sättet att kom åt Maja som inte alls varit med.
Det troligste är för mig att Maja visste om vad som hände, hon hörde, men ingrep inte. Precis som med de tänkta mordbränderna väntar hon ut ända in i det sista, men klarar inte av heller att avstyra eller säga nej fast hon inte vill. Hon berättar inte heller för någon.
Det är möjligt att Svegfors och även polisen börjat få upp ögonen på Maja. Maja har blivit utnyttjad av en person som bara tänkt på sig själv. Kanske bheövs en typ av avprogrammering, likt de som har varit i sekter? Någonting känns väldigt fel i hur hon lyder Johannas minsta vink.
Maja är långt ifrån iskall som Johanna. Jag berördes av hennes berättelse om det hemska ljudet när Tove drogs i gruset. Så kan inte en människa utan känslor berätta, inte ens fantisera ihop. Det är helt klart självupplevt.
Utan Johanna hade aldrig Maja hamnat i den här sitsen. Hon har haft en extrem otur att hon hana ti klorna på Johanna. Johanna däremot hade även utan Maja hamnat i en liknande situation förr eller senare. Det var bara en tidsfråga.
Ja, nu for mina tankar iväg igen från vad man skulle kunna bedöma Maja rent juridiskt för vad gäller brottet. Det enda jag kan se att man kan bevisa, det är gravfridsbrottet. Hon har ju inte tuttat eld på Tove, så där undrar jag om man kan fälla för grovt, även om hon undanhöll att hon vissta att Tove var död och bortfraktad.
Ja, att M reagerade så starkt på släpljuden i skogen tyder på att hon är tunnhudad. Och J sa i något förhör att M tyckte att det var obehagligt att bära. J visste om Ms känslighet, vilket medför att det är mest troligt att J mellanlandade T i vindsförrådet innan hon gav sig iväg för att flytta cykeln så att M inte skulle se T och bryta ihop, därav Ts kyla. Jag kan absolut inte tänka mig att J skulle våga lämna T i lgh med M.
M hade inga verbala svårigheter, så att sätta ord på sina känslor och tankar, om hon bara lyckades fånga dem, tror jag inte vållade bekymmer. Betydligt värre torde förhörsfrågorna varit, då det kognitiva sattes på prov och alla hennes eh, vittnade om hennes problem med processhanteringen, först att förstå och därefter formulera ett svar. De många ja/nej-frågorna hon fick var helt klart för att underlätta för henne och troligtvis läste de av hennes kroppsspråk när hon svarade. Jag uppfattade FL som skicklig.
M är typexempel på en person som riskerar bli utnyttjad. Det är väldigt mycket enklare att säga ja och hänga på än att säga nej och behöva formulera en motivering. Tyvärr är det nog så, att om hon inte fastnat i Js garn, hade hon fastnat i någon annan fiskares.
Det var rörande och talande när hon sa att J var den första som såg henne och det förklarar varför hon ogärna ville göra henne sur eller besviken. Vänskapen med J var luften i hennes lungor.
Med det lilla som framkommit under rättegången finns risken att M skulle kunna bli dömd på indiciekedjan. Om Rullman tror på den eller ej, framgår inte tydligt, men han vill ha den testad.