2023-03-31, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ja, men det är också en del i spelet. Det kommer en framtida rättegång i hovrätten sannolikt och nämndemännen i tingsrätten nu kan alltid också i viss mån påverkas osv... Även om det inte ska kunna ske så är även människorna i domstolsförhandlingen blott mänskliga. Det vet en erfaren försvarsadvokat.
Jag har aldrig hört en advokat uttala sig så fruktansvärt obildat som Sangborn
Oavsett spel så uttrycker hon väldigt märkligt
Finns flera ex
Som bla historien hon drar om barn som tar strypgrepp i Vaxholm på den tiden hon växte upp
Citera
2023-03-31, 00:26
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
I slutändan lär ju inte Sangborn direkt klaga på sin lön om man säger så. Undrar om såna här givna brottsfall känns mer etiskt rätt att tjäna pengar på för försvarsadvokater? Resten är bara ett ride along the case typ och skådespeleri.

Ja att hon får ett saftigt arvode kan du slå dej i backen på! Är du arbetslös och inte vet vad du ska bli; Bliv jurist och din framtid är helt säkrad!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lyssnade på en ljudfil med M och J utan förvrängda röster. J rabblar meningar som låter inövade, med darr på rösten och inlagda snyftningar med jämna mellanrum. Uppenbart fejk.
Reagerar på J:s redogörelse för badrumsscenen där hon lägger skuld på T vid tre tillfällen; knuffar in J i väggen, sparkar mot J, tar stryptag på J. J vill ge intryck av att det ska ha rört sig om en jämn kamp.

Ljudupptagningen på M har en helt annan klang med hörbara kroppsliga reaktioner, skräck i rösten, ett trevande efter de rätta orden.

Att M har haft en rädsla för J är uppenbart. Och bryta deras vänskap kunde hon heller inte göra, för hoten om hämndaktioner fanns hängande över henne hela tiden, som ett mörkt moln.
Jämförbart är våldsutsatta kvinnor i en kärleksrelation, samma slags kontrollmekanismer gäller här.
Vart lyssnade du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du kanske inte förstår det, och det är helt säkert inte din poäng, men jo, det är vad du antyder.

Nej, det är inte det jag antyder. Jag vet vad jag antyder och inte antyder. Du behöver inte lägga ord i min mun, det är direkt ohövligt. Men det är tyvärr flashback-nivå så jag antar att du passar utmärkt här i och för sig.
Citera
2023-03-31, 00:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Vart lyssnade du?
Har varit inne på flera livesändningar, så kommer inte ihåg.
Citera
2023-03-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har aldrig hört en advokat uttala sig så fruktansvärt obildat som Sangborn
Oavsett spel så uttrycker hon väldigt märkligt
Finns flera ex
Som bla historien hon drar om barn som tar strypgrepp i Vaxholm på den tiden hon växte upp

Jag upplevde Sangborn som en urusel advokat. Har följt P4 Jönköpings rapporteringar.
Citera
2023-03-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Ja att hon får ett saftigt arvode kan du slå dej i backen på! Är du arbetslös och inte vet vad du ska bli; Bliv jurist och din framtid är helt säkrad!!
Det gäller att röra sig i rätt kretsar
De som blir kända jurister är de som tjänar grova pengar
Som tex Silbersky
Citera
2023-03-31, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag upplevde Sangborn som en urusel advokat. Har följt P4 Jönköpings rapporteringar.
Jag har hört henne i andra fall och där är hon lika urusel och beteer sig obildat
Citera
2023-03-31, 00:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Nej, det är inte det jag antyder. Jag vet vad jag antyder och inte antyder. Du behöver inte lägga ord i min mun, det är direkt ohövligt. Men det är tyvärr flashback-nivå så jag antar att du passar utmärkt här i och för sig.

Om du hade vetat och förstått det du påstår, så hade du förstått min invändning. Men det gör du bevisligen inte. Du kan inte ens bemöta den, det är vad du kallar "flashback-nivå", och det är du som står för den.
Citera
2023-03-31, 00:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag var nog med på det (rättsliga), men tappade nog bort mig i tankarna på vägen...

Nä, jag tror inte heller att Maja visste vad som var i görningen, men hon kunde säkert ana med det hon visste innan. Och rent juridiskt kan man ju knappt bevisa det, även om Rullman verkar mena att även hon haft uppsåt.

Jag tror inte att det finns bevis nog för att fälla Maja, och hoppas faktiskt på att hon blir fiad på den punkten av den anledningen. Vad man än tror, så ska det bevis utom rimligt tvivel, och tvivel tycker jag att det finns.

Ja, jag kan tycka att Svegfors har varit lite väl ledande i frågor till Maja, samtidigt verkar ju Maja ha svårt med att läsa mellan raderna och behöver input från någon som hjälper henne med sådan tankar som kanske andra har, och att sätta ord på sina egna känslor.

Själv pendlar jag fram och åter, men har stannat vid att det ändå finns några punkter som gör att jag inte tror på henne fullt ut. Det är dels att Maja pratar om den kalla kroppen (som ju inte kan ha kallnat) och sedan är det nog så att Tove ligger kvar (spekulation som inte kan bevisas) i badrummet.
Hade kropppen flyttats tror jag nog att Maja hade sagt om Johanna hade bett om hjälp att få ut kroppen.

Jag tycker att JJ verkar väldigt svävande om hur det går till när Maja kommer och hjälper till med händerna. Här ser jag två möjligheter:

- att JJ inte vill berätta att hon ber Maja hjälpa till. Det skulle förstöra hennes version av den lätta och korta strypningen. Och Maja vill inte erkänna att hon vairt där inne.

- att JJ hittar på för att det är det enda sättet att kom åt Maja som inte alls varit med.

Det troligste är för mig att Maja visste om vad som hände, hon hörde, men ingrep inte. Precis som med de tänkta mordbränderna väntar hon ut ända in i det sista, men klarar inte av heller att avstyra eller säga nej fast hon inte vill. Hon berättar inte heller för någon.

Det är möjligt att Svegfors och även polisen börjat få upp ögonen på Maja. Maja har blivit utnyttjad av en person som bara tänkt på sig själv. Kanske bheövs en typ av avprogrammering, likt de som har varit i sekter? Någonting känns väldigt fel i hur hon lyder Johannas minsta vink.

Maja är långt ifrån iskall som Johanna. Jag berördes av hennes berättelse om det hemska ljudet när Tove drogs i gruset. Så kan inte en människa utan känslor berätta, inte ens fantisera ihop. Det är helt klart självupplevt.

Utan Johanna hade aldrig Maja hamnat i den här sitsen. Hon har haft en extrem otur att hon hana ti klorna på Johanna. Johanna däremot hade även utan Maja hamnat i en liknande situation förr eller senare. Det var bara en tidsfråga.

Ja, nu for mina tankar iväg igen från vad man skulle kunna bedöma Maja rent juridiskt för vad gäller brottet. Det enda jag kan se att man kan bevisa, det är gravfridsbrottet. Hon har ju inte tuttat eld på Tove, så där undrar jag om man kan fälla för grovt, även om hon undanhöll att hon vissta att Tove var död och bortfraktad.
Ja, att M reagerade så starkt på släpljuden i skogen tyder på att hon är tunnhudad. Och J sa i något förhör att M tyckte att det var obehagligt att bära. J visste om Ms känslighet, vilket medför att det är mest troligt att J mellanlandade T i vindsförrådet innan hon gav sig iväg för att flytta cykeln så att M inte skulle se T och bryta ihop, därav Ts kyla. Jag kan absolut inte tänka mig att J skulle våga lämna T i lgh med M.

M hade inga verbala svårigheter, så att sätta ord på sina känslor och tankar, om hon bara lyckades fånga dem, tror jag inte vållade bekymmer. Betydligt värre torde förhörsfrågorna varit, då det kognitiva sattes på prov och alla hennes eh, vittnade om hennes problem med processhanteringen, först att förstå och därefter formulera ett svar. De många ja/nej-frågorna hon fick var helt klart för att underlätta för henne och troligtvis läste de av hennes kroppsspråk när hon svarade. Jag uppfattade FL som skicklig.

M är typexempel på en person som riskerar bli utnyttjad. Det är väldigt mycket enklare att säga ja och hänga på än att säga nej och behöva formulera en motivering. Tyvärr är det nog så, att om hon inte fastnat i Js garn, hade hon fastnat i någon annan fiskares.
Det var rörande och talande när hon sa att J var den första som såg henne och det förklarar varför hon ogärna ville göra henne sur eller besviken. Vänskapen med J var luften i hennes lungor.

Med det lilla som framkommit under rättegången finns risken att M skulle kunna bli dömd på indiciekedjan. Om Rullman tror på den eller ej, framgår inte tydligt, men han vill ha den testad.
Citera
2023-03-31, 00:41
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det gäller att röra sig i rätt kretsar
De som blir kända jurister är de som tjänar grova pengar
Som tex Silbersky

Ja absolut! Och var och en som haft eget företag och anlitat en jurist för något litet papper med underskrift kan lugnt räkna med ett arvode på över 10000:- om inte ännu mer. Jurister tar hutlöst mycket betalt! Vad Sangborn kommer att plocka ut för detta rättsfall vågar man knappt tänka på.
Citera
2023-03-31, 00:46
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Instämmer till 190%. Oavsett om gör ett jpbb så är Hon särdeles smaklös och gränslös. Karma is patient..

Den enda advokat jag känt sama förskt för är den inkompetenta, ja närmast halvtokiga, Inger Rönnbäck som försvarade Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius.

Jag tänkte också på Inger (när jag hör/läser om hur Clea agerar) som svingade hej vilt utan framgång men kom inte på vad hon hette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in