2023-03-31, 16:14
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kallas för betygsinflation, och den eran inleddes när man ersatte det gamla betygssystemet 1-5 med ett relativt A-F. Det var Liberalerna som låg bakom detta och det blev en katastrof och skolan håller sakta men säkert på att lämna detta. Kanske återgår man till 1-5 som fungerade bra i 40 år. Redan i år tror jag man fimpar individuella kurs-betyg på gymnasiet, så det blir bara ett betyg i matte inte 4 olika för 4 olika kurser på gymnasiet.

Liberalerna var det första parti som tog upp skolproblemen i Sverige. Men en del av deras lösningar var katastrof. De ville väl men kunde inte tänka logiskt och styrdes inte av fakta.
Min poäng är inte att peka finger på vem som gjort vad, vilket lejonparten av debattörer ägnar sig åt.... Barnen är och har alltid varit alla nationers framtid. I Sverige tar vi uppenbarligen alltför lätt på det då stora andel av skolbarnen går ut skolan utan grundläggande färdigheter....samtidigt som vi uppenbarligen, på instruktion från högsta ort, skall fokusera på onani, könsdysfori och hur fint klädesplagget burka är. Språk och matematik mm får de klura ut själva när de blir vuxna? Vi har tappat kompassen.
Citera
2023-03-31, 16:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Min poäng är inte att peka finger på vem som gjort vad, vilket lejonparten av debattörer ägnar sig åt.... Barnen är och har alltid varit alla nationers framtid. I Sverige tar vi uppenbarligen alltför lätt på det då stora andel av skolbarnen går ut skolan utan grundläggande färdigheter....samtidigt som vi uppenbarligen, på instruktion från högsta ort, skall fokusera på onani, könsdysfori och hur fint klädesplagget burka är. Språk och matematik mm får de klura ut själva när de blir vuxna? Vi har tappat kompassen.
Jag som har 5 barn kan tipsa om att vi hittade kompassen för 5-7 år sedan och nu kommer det att gå uppåt med kunskapen i några år. Och woke är totalt ute, och största parti i högstadiet och gymnasiet i (vänster-)Lund är numera M och SD.
Citera
2023-03-31, 16:20
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Jag som har 5 barn kan tipsa om att vi hittade kompassen för 5-7 år sedan och nu kommer det att gå uppåt med kunskapen i några år. Och woke är totalt ute, och största parti i högstadiet och gymnasiet i (vänster-)Lund är numera M och SD.
Kul för er. Ni är undantagen då uppenbarligen. Finns många sådana, barn som inte alls har svårigheter i skolan. Och jag förstår att ditt fokus är din familj. Jag har lite annat perspektiv, samhället i stort. Där ser det inte ut som du beskriver.
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-03-31 kl. 16:23.
Citera
2023-03-31, 16:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag är ingen expert på Finlands alla regeringar och skolpolitik, men! jag är ganska säker på att Finland, precis som Sverige haft en överväldigande grad av vänsterstyre i sin nutida historia.

Och för din information svenska skolan kommunaliserades nångång mitten av 80-talet.
Och ja, det var säkert inget bra beslut, men jag tror knappast det är ensamt ansvarigt för försämringen av svensk skola...

Det var EUs bästa skola vi pratade om inte världens...

och sen bör vi kanske inte enkom räkna PISAresultat som indikator på "bra" skola, utan även saker som

vad lär sig människor, vad leder skolundervisningen till etc etc...

Japan ex. är ju känt för sina antal självmord hos barn och hos vuxna...
https://www.gp.se/nyheter/världen/rekordmånga-självmord-bland-barn-i-japan-1.57066936

Och i sydkorea så klagar man på stressnivån...

https://skolvarlden.se/artiklar/sanningen-bakom-sydkoreas-hyllade-elitskolor

Enligt mig så är det främst trygga harmoniska självständiga och tänkande människor som skolor ska fostra inte robotar.
Asiens skolor är "sjuka" och barn ska inte behöva plugga 12 timmar per dag och all den matematiska kunskap som barnen kan i Singapore, de är dubbelt så bra som svenska, finns i appar och på nätet så den är ändå meningslös.

Kommunaliseringen inleddes 1992, beslutet togs i december 1989.

Det mest katastrofala på 90-talet, t.ex att ordet "kunskap" faktiskt togs bort från alla styrdokument, är orsakade av den flumvänstern som styr skolverket, och inte direkt av politikerna.

Mina barns senaste matte-böcker på NA-linjen (jag är matematiker) är lika tuffa som de jag hade på 1970-talet i Danderyd. Så vi har gått full circle efter katastrofen på 1990-talet som snart blir ett minne blott. Svenska barn är egentligen smarta. På min tid vann svenskar OS i matematik t.ex, en kille från min skola i Danderyd.

Nu över till topic. Flumkvinnors tafatta försök på nätet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-31 kl. 16:25.
Citera
2023-03-31, 16:27
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Det argumentet har jag hör 10.000 gånger i de långa trådarna på FB typ "Varför är män bättre än kvinnor på allt". Kvinnor skulle vara bättre än män på schack. Men de orkar tyvärr inte träna. Det är komplicerat att spela schack, men det inser man inte förrän man verkligen provar. Och en feminist provar aldrig någonting, hon bara har åsikter. Det är kvinnor bra på.

Det är huvud-failen i all feminism. Kvinnor orkar helt enkelt inte hålla männens tempo. Det är därför män leder allting. Och kvoterar man in en kvinna så blir hon alltid överraskad "det var väldigt komplicerat".

Sakfrågan, att via en hemsida hålla kontakten mellan kvinnor, är totalt felaktig. Det är ju män som använder internet, 80-90% av allt skrivet på FB eller wikin eller linkedin är skrivet av män. Kvinnor gillar antagligen att hålla en mer levande kontakt. Den sexistiska affärsiden var dödsdömd från början.

Hade varit kul att se vilken dag de hade mest trafik på sidan. Killgissar på 10 inloggningar.
Återigen. Hade journalistjäveln gjort sitt jobb hade Avli såklart fått en fråga på det. "Är inte styrelsen just erfarna rävar som jobbat med liknande projekt, finansiering och administration". Istället blir det styckvis plattityder. Var journalisten själv med i nätverket och inte vågade göra sitt jobb på grund av Systerskapet™?
Citera
2023-03-31, 16:33
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Asiens skolor är "sjuka" och barn ska inte behöva plugga 12 timmar per dag och all den matematiska kunskap som barnen kan i Singapore, de är dubbelt så bra som svenska, finns i appar och på nätet så den är ändå meningslös.

Kommunaliseringen inleddes 1992, beslutet togs i december 1989.

Det mest katastrofala på 90-talet, t.ex att ordet "kunskap" faktiskt togs bort från alla styrdokument, är orsakade av den flumvänstern som styr skolverket, och inte direkt av politikerna.

Mina barns senaste matte-böcker på NA-linjen (jag är matematiker) är lika tuffa som de jag hade på 1970-talet i Danderyd. Så vi har gått full circle efter katastrofen på 1990-talet som snart blir ett minne blott. Svenska barn är egentligen smarta. På min tid vann svenskar OS i matematik t.ex, en kille från min skola i Danderyd.

Nu över till topic. Flumkvinnors tafatta försök på nätet.
Din optimism är bra, men vad betyder det att böckerna på na-linjen liknar de du använde för 40-50 år sedan? Och kunskapsinnehållet i dessa böcker finns bevisligen inte tillgodogjorda hos eleverna själv med tanke på hur dåliga förkunskaperna är till högskolorna, särskilt hos pojkar. Betygen, könsfördelningen, programvalen mm är mycket annorlunda idag än tidigare. Du är kanske en engagerad förälder som hjälper dina barn dagligen med läxor mm. Det visar bara att du är en engagerad förälder. Säger inget om helheten.

Nä, först måste lögnerna och missvisande information bort. Svårt att ändra eller rätta till när alla använder sin egna tillrättalagda info eller gömmer den info som är mindre smickrande.
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-03-31 kl. 16:36.
Citera
2023-03-31, 16:50
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad ska denna tråd handla om egentligen?

Ytterligare en tråd med tematiken: Kvinnor är värdelösa?

En jävligt stor andel affärsidéer/ projekt ledda av enkom män, (förmodligen betydligt större andel än dito kvinnor) har lagts ner, misslyckats etc etc....
men startas det därför x antal trådar i ämnet: Män är värdelösa?
Nej, då är man mer nyanserad och riktar in sig på det verkliga problemen som kan vara allt möjligt.

Men, tydligen finns det ett enormt kliande behov i världen, som visar sitt fula tryne ofta på flashback, att klanka ner på just gruppen kvinnor.

Märkligt det där.

Hade det startats ett linkedin BARA för män med manliga ägare som uttryckte sig på liknande sätt som dessa kvinnor angående att de inte hade någon affärsmodell hade det nog blivit en tråd på FB också och skrattats

Och ETC och dyl hade garanterat skrivit förstasidor om ”mansgrisarna” som ville stänga ut kvinnor från sitt grabbiga nätverk
Citera
2023-03-31, 17:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Hade det startats ett linkedin BARA för män med manliga ägare som uttryckte sig på liknande sätt som dessa kvinnor angående att de inte hade någon affärsmodell hade det nog blivit en tråd på FB också och skrattats

Och ETC och dyl hade garanterat skrivit förstasidor om ”mansgrisarna” som ville stänga ut kvinnor från sitt grabbiga nätverk
Hade det ens hade varit en efterfrågad exkluderande tjänst. Skulle man hålla kollegor, potentiella nyrekryteringar och värdefulla kontakter exkluderade bara för att de är eller identifierar sig som kvinnor?

Jag är oerhört skeptisk.
Citera
2023-03-31, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Haha, så vem skänkte män allt som finns i världen så att de i sin tur kunde skänka det till kvinnor?
Jag förklarade tidigare att ni kvinnor inte begriper hur värde skapas och du skyndar dig att bekräfta det. Fantastiskt.
Citera
2023-03-31, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Jag förklarade tidigare att ni kvinnor inte begriper hur värde skapas och du skyndar dig att bekräfta det. Fantastiskt.
Du begriper inte hur värde skapas alltså?
Då kanske du ska begränsa dig till att tala om saker som du faktiskt känner till.
Citera
2023-03-31, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du begriper inte hur värde skapas alltså?
Då kanske du ska begränsa dig till att tala om saker som du faktiskt känner till.
Män skapar värde, kvinnor åker räkmacka på dessa värden.

Bara genom att läsa din totalt intetsägande motfråga blir det tydligt att du inte förstår frågeställningen men måste ändå käfta emot eftersom tampongen sitter på tvären och du söker någon annan att skylla på. Ursäkta, men jag har annat att göra än att jollra med vuxenbäbisar.
Citera
2023-03-31, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Män skapar värde, kvinnor åker räkmacka på dessa värden.

Bara genom att läsa din totalt intetsägande motfråga blir det tydligt att du inte förstår frågeställningen men måste ändå käfta emot eftersom tampongen sitter på tvären och du söker någon annan att skylla på. Ursäkta, men jag har annat att göra än att jollra med vuxenbäbisar.
Så ännu en gång bekräftar du att du inte förstår hur värde skapas.

Jag tyckte väl det verkade som att du hade en tampong på tvären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in