2023-03-31, 14:11
Medlem
Ratads avatar
Efter att ha läst artikeln om hur det startade blev det lite klarare varför det gick åt helvete.

Citat:
Entreprenören Aleksandra Avli vill skapa en mansfri plattform där kvinnor kan vara trygga.

Citat:
Hon är sprunget ur nätverket Her, ett slags middagscirkel där kvinnor i karriären kunde utbyta erfarenheter med varandra.
Så det var en skyddad verkstad som var tvungen att ske vid middagar och mingel. Som gjort för att vara ineffektivt alltså. Jag är ingen förespråkare av att jobba långa dygn som machobossar säger att de gör. Framåt 20-tiden är idéerna ofta slut och allt blir skit men upplägget känns lite som att köra moped på en motorväg. Vill man ta hårda tag mot mansplaining och utfrysning är en eftermiddag med vitt vin, snittar och ladd måttligt effektivt.

Citat:
I dagsläget ska Hon ha omkring 1300 medlemmar, men en långt större kö av kvinnor som väntar på att bli insläppta. Tanken är att appen ska förses med premiumfunktioner som ska generera intäkter.
Här skulle någon journalist kunna följa upp med varför medlemmarna inte ville betala för "premium"-innehållet. Vad var innehållet? En diskret avslickning på damernas av en köpt hunk i paketpris?

Synd att ingen yrkesutövande journalist orkade, vågade eller hade hjärnkapaciteten att ställa frågan. Eller hade det räknats som Toxiskt Maskulint™ och Kränkande™ att ta upp det?

Citat:
Nu ansluter alltså Cristina Stenbeck till kretsen av delägare, i en kapitalrunda som totalt tillför 3,5 miljoner kronor.
Pengar som de nu har supit upp alltså.
Citera
2023-03-31, 14:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Låter spretigt och ett onaturligt sätt att skapa nätverk på. Så det är inte konstigt att Linkedin-HON gick under.

Nätverk ska som du skriver, gärna skapas naturligt och av eldsjälar som vill något med det hela. Då blir det mer hållbart i längden.
Det konstiga är i så fall att Sveriges ledande kvinnliga företagare och proffschefer tyckte det var en bra idé när ett gäng Kvinnohataande Incels™ på Flashback klarade av att kalla en spade för en spade.

Aja, nu kan ju Avli gömma sig några månader under täckmanteln Mammaledighet™ så kanske alla Onda™ glömt bort att fråga om det här projektet när hon är på banan igen, trots att hon i artikeln säger att man lär sig massor även i projekt som misslyckas (vilket jag håller med om).
Citera
2023-03-31, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det konstiga är i så fall att Sveriges ledande kvinnliga företagare och proffschefer tyckte det var en bra idé när ett gäng Kvinnohataande Incels™ på Flashback klarade av att kalla en spade för en spade.

Aja, nu kan ju Avli gömma sig några månader under täckmanteln Mammaledighet™ så kanske alla Onda™ glömt bort att fråga om det här projektet när hon är på banan igen, trots att hon i artikeln säger att man lär sig massor även i projekt som misslyckas (vilket jag håller med om).

Jag vet för lite om detta Linkedin-HON projektet för att helt hänga med i det du skriver. Du verkar vara insatt. Så vad menar du med det du skriver?
Citera
2023-03-31, 14:39
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag vet för lite om detta Linkedin-HON projektet för att helt hänga med i det du skriver. Du verkar vara insatt. Så vad menar du med det du skriver?
Här är länken till hur det presenterades.

Notera att Stenbeck säger att hon har noll koll på sociala medier. Alltså så lyckades hon bli övertalad eller blev utsatt för bondfångeri. Skulle vara kul att veta hur det gick till. Undrar även om det var hennes egna ord när hon sa att hon har erfarenhet att tillföra och inte bara pengar. Var det någon som smörat för henne under ett mingel kanske?

Andra frågor man kan fundera över är vad premium skulle ha kostat och om de pengarna även skulle gått till "snittar" till ickebetalande. Där har vi ännu en förklaring som dödat många projekt som sålts in som feministiska. Jag var inne på det tidigare när jag skrev något i stil med att alla kvinnor är jämlika men vissa är mer jämlika än andra. Man måste vara skitnoga med att ingen känner sig felfördelad eller utanför för då rasar allt direkt.

Kvinnor och män bygger som sagt grupper på olika sätt. Det är svårare att få kvinnor att fungera i jobbnätverk som dessa. Speciellt om det finns två sorters medlemmar. Jag kan se det framför mig hur ena gruppen undrar varför de "erbjuds" ett premiummedlemskap och då Toxiskt Maskulint™ undrar "vad fan de får för pengarna" och varför inte alla bara betalar samma medlemsavgift rakt av.

Samtidigt undrar den andra halvan som inte vill betala vad det är de exkluderas från i detta "Inkluderande™" närverk.

Sedan är offerkoftandet, bitterfittandet och projicerandet igång.
Senast redigerad av Ratad 2023-03-31 kl. 14:41.
Citera
2023-03-31, 14:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Här är länken till hur det presenterades.

Notera att Stenbeck säger att hon har noll koll på sociala medier. Alltså så lyckades hon bli övertalad eller blev utsatt för bondfångeri. Skulle vara kul att veta hur det gick till. Undrar även om det var hennes egna ord när hon sa att hon har erfarenhet att tillföra och inte bara pengar. Var det någon som smörat för henne under ett mingel kanske?

Andra frågor man kan fundera över är vad premium skulle ha kostat och om de pengarna även skulle gått till "snittar" till ickebetalande. Där har vi ännu en förklaring som dödat många projekt som sålts in som feministiska. Jag var inne på det tidigare när jag skrev något i stil med att alla kvinnor är jämlika men vissa är mer jämlika än andra. Man måste vara skitnoga med att ingen känner sig felfördelad eller utanför för då rasar allt direkt.

Kvinnor och män bygger som sagt grupper på olika sätt. Det är svårare att få kvinnor att fungera i jobbnätverk som dessa. Speciellt om det finns två sorters medlemmar. Jag kan se det framför mig hur ena gruppen undrar varför de "erbjuds" ett premiummedlemskap och då Toxiskt Maskulint™ undrar "vad fan de får för pengarna" och varför inte alla bara betalar samma medlemsavgift rakt av.

Samtidigt undrar den andra halvan som inte vill betala vad det är de exkluderas från i detta "Inkluderande™" närverk.

Sedan är offerkoftandet, bitterfittandet och projicerandet igång.

IT/teknik - branscherna är ju två områden där kvinnor varit "svaga". Kvinnorna som jobbar inom dessa branscher skapar nätverk för att andra kvinnor ska få upp ögonen för branscherna och för att det ska vara enkelt att hitta information om vad det finns för jobb inom IT, hur det är att jobba inom IT, vad man behöver för utbildning/betyg, osv. Även för att hjälpa varandra, tipsa om jobb, osv.

I kvinnliga nätverk slipper kvinnor dryga män som mansplainar sönder allting. De slipper bli raggade på. De slipper dryga kommentarer från killar/män som inte tycker kvinnor passar till ditten o datten. De slipper kommentarer som "kvinnor ska stå vid spisen och föda ungar" och massa annan hatpropaganda mot kvinnor. Osv.

När en man berättar för en kvinna att han jobbar som sjuksköterska så får han inte höra "män ska ligga i skyttegravarna och offra sig för nationen!"

Om det ens väcker någon reaktion alls så är den 10 gånger av 10 positiv. Det är därför som män inte behöver extra nätverk utöver fackföreningen.

Detta fenomen existerar också inom bistånd och medicin. "Kvinna till kvinna", olika stödgrupper för specifika sjukdomar som drabbar endast kvinnor osv osv osv.

Kvinnor är helt enkelt bra på att bygga nätverk och hjälpa/stötta/rådge/hjälpa fram varandra.

Historiskt och i nutid hjälper kvinnor fram sina söner och män också. "Bakom varje stor man står en stark kvinna" - stämmer till punkt och pricka om man läser historia.

En mänsklig varelse som utvecklar den verbala förmågan tidigt, som hellre använder kommunikation än aggressivitet och andra irrationella känslor - kommer ha naturlig fallenhet för att bygga upp nätverk inom allsköns branscher/områden.

Män har historiskt byggt upp nätverk som Frimurarna, har för mig att det började som en typ av fackförbund(?) Diverse mer eller mindre hemliga politiska sällskap, Sirius bröderna, Hells Angels, alla arméer, alla fotbollssupporter klubbar, osv osv osv.

Det är oftast starkt hierarkiska nätverk, man ska stiga i graderna, man ska vara lojal och lyda order, ofta innefattar det våld och aggressivitet och annat känslostyrt beteende. Historiskt har dessa verkligen tjänat sitt syfte, det är män som innehaft den politiska makten, lagstiftande makten, styrt det sociala och kulturella livet, osv.

För att inte tala om katolska kyrkan. Där snackar vi manligt nätverkande.
Citera
2023-03-31, 15:05
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
IT/teknik - branscherna är ju två områden där kvinnor varit "svaga". Kvinnorna som jobbar inom dessa branscher skapar nätverk för att andra kvinnor ska få upp ögonen för branscherna och för att det ska vara enkelt att hitta information om vad det finns för jobb inom IT, hur det är att jobba inom IT, vad man behöver för utbildning/betyg, osv. Även för att hjälpa varandra, tipsa om jobb, osv.
Nu var tanken med detta nätverk bra mycket större än IT- och teknikbranschen. Jag har inte sett något om att dessa ens skulle vara uttalad del av satsningen mer än att några av finansiärerna varit chefer på företag som jobbar med information. Det var nog tänkt för kvinnliga chefer, ledare, företagsägare och konsulter överlag.

Citat:
I kvinnliga nätverk slipper kvinnor dryga män som mansplainar sönder allting. De slipper bli raggade på. De slipper dryga kommentarer från killar/män som inte tycker kvinnor passar till ditten o datten. De slipper kommentarer som "kvinnor ska stå vid spisen och föda ungar" och massa annan hatpropaganda mot kvinnor. Osv.

När en man berättar för en kvinna att han jobbar som sjuksköterska så får han inte höra "män ska ligga i skyttegravarna och offra sig för nationen!"
Att det såldes in som en skyddad mötesplats var nog inte problemet. De hade ju en lista på 1300 kvinnor som ville in.

Citat:
Om det ens väcker någon reaktion alls så är den 10 gånger av 10 positiv. Det är därför som män inte behöver extra nätverk utöver fackföreningen.
Källa på det? Jag har nämligen arbetat på jobb där jag hade behövt både fackförening och ett nätverk som kunde ha hjälpt mig. Jag fick klara mig själv för att jag ekonomiskt inte var berättigad hjälp och en jurist (manlig) gav mig till sist en handfull tips för att det jag utsatts för "var för jävligt".

Citat:
Detta fenomen existerar också inom bistånd och medicin. "Kvinna till kvinna", olika stödgrupper för specifika sjukdomar som drabbar endast kvinnor osv osv osv.

Kvinnor är helt enkelt bra på att bygga nätverk och hjälpa/stötta/rådge/hjälpa fram varandra.

Historiskt och i nutid hjälper kvinnor fram sina söner och män också. "Bakom varje stor man står en stark kvinna" - stämmer till punkt och pricka om man läser historia.
Kvinnor bygger säkert bra nätverk - så länge ingen känner sig felfördelad eller kränkt. Jag killgissar starkt att det var så finansieringen kraschade här. Du som tydligen gillar plattityder känner säkert till historien om Alla, Vemsomhelst, Någon och Ingen.

Citat:
En mänsklig varelse som utvecklar den verbala förmågan tidigt, som hellre använder kommunikation än aggressivitet och andra irrationella känslor - kommer ha naturlig fallenhet för att bygga upp nätverk inom allsköns branscher/områden.

Män har historiskt byggt upp nätverk som Frimurarna, har för mig att det började som en typ av fackförbund(?) Diverse mer eller mindre hemliga politiska sällskap, Sirius bröderna, Hells Angels, alla arméer, alla fotbollssupporter klubbar, osv osv osv.
Så jag kan bara maila till någon av dessa grupper och säga "Jag kommer förbi på tisdag kväll! Kostar det något?

Hälsningar, en överbetald CIS-karaktär"
.

Citat:
Det är oftast starkt hierarkiska nätverk, man ska stiga i graderna, man ska vara lojal och lyda order, ofta innefattar det våld och aggressivitet och annat känslostyrt beteende. Historiskt har dessa verkligen tjänat sitt syfte, det är män som innehaft den politiska makten, lagstiftande makten, styrt det sociala och kulturella livet, osv.

För att inte tala om katolska kyrkan. Där snackar vi manligt nätverkande.
Har du fått någon varning om off topic än?
Citera
2023-03-31, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vi trodde att det skulle vara enklare än det var. Det var väldigt komplicerat.”
Det argumentet har jag hör 10.000 gånger i de långa trådarna på FB typ "Varför är män bättre än kvinnor på allt". Kvinnor skulle vara bättre än män på schack. Men de orkar tyvärr inte träna. Det är komplicerat att spela schack, men det inser man inte förrän man verkligen provar. Och en feminist provar aldrig någonting, hon bara har åsikter. Det är kvinnor bra på.

Det är huvud-failen i all feminism. Kvinnor orkar helt enkelt inte hålla männens tempo. Det är därför män leder allting. Och kvoterar man in en kvinna så blir hon alltid överraskad "det var väldigt komplicerat".

Sakfrågan, att via en hemsida hålla kontakten mellan kvinnor, är totalt felaktig. Det är ju män som använder internet, 80-90% av allt skrivet på FB eller wikin eller linkedin är skrivet av män. Kvinnor gillar antagligen att hålla en mer levande kontakt. Den sexistiska affärsiden var dödsdömd från början.

Hade varit kul att se vilken dag de hade mest trafik på sidan. Killgissar på 10 inloggningar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-31 kl. 15:48.
Citera
2023-03-31, 15:34
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej mäns biologi är överhuvudtaget inte med under processen då foster utvecklas i livmödrar.
Inte heller har de varit speciellt närvarande genom tiderna i barnomsorgsarbete.
och kvinnor dominerar fortsatt idag i denna typ av arbete i form av dagispersonal, skolpersonal, föräldraledighet etc etc.

men jag vet....den typen av arbete har ju inte bidragit ett endaste skit till något av värde i den mänskliga existensen...
Tror du skall kliva ner från din höga höst och samtidigt passa på och ta ut stören ur rektum. Vår skola är sämre och mer kaotisk än vad den varit på fyra decennier. Vår skola är dessutom sämst i klassen inom eu. Tidigare låg vi ganska högt. Så, fundera igen om du tycker kvinnor skall ta kred för den prestationen. Eller är det återigen alla män på dagis och skolor som förstör....för inom dessa yrken är de ju i majoritet.
Citera
2023-03-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tror du skall kliva ner från din höga höst och samtidigt passa på och ta ut stören ur rektum. Vår skola är sämre och mer kaotisk än vad den varit på fyra decennier. Vår skola är dessutom sämst i klassen inom eu. Tidigare låg vi ganska högt. Så, fundera igen om du tycker kvinnor skall ta kred för den prestationen. Eller är det återigen alla män på dagis och skolor som förstör....för inom dessa yrken är de ju i majoritet.

Svenska skolan låg högt upp på 70 tidigt 80 tal ex...var lika mycket kvinnlig dominans då.

Hur förklarar du det?

Eller vi kan ta den skola som är rankad högst i EU, utan att veta säkert, så höftar jag raskt att det är Finland.

Ska vi kolla om kvinnor även dominerar den finska skolan?

om en skola är bra eller dålig...handlar inte om könet på lärarna utan om en mängd andra faktorer...
sort av pedagogik, resurser, utbildningsnivå på lärarna, lärarlöner, social status, satsningar, antal elever per klass etc etc etc...
Senast redigerad av Merapi 2023-03-31 kl. 15:44.
Citera
2023-03-31, 15:46
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Svenska skolan låg högt upp på 70 tidigt 80 tal ex...var lika mycket kvinnlig dominans då.

Hur förklarar du det?

Eller vi kan ta den skola som är rankad högst i EU, utan att veta säkert, så höftar jag raskt att det är Finland.

om en skola är bra eller dålig...handlar inte om könet på lärarna utan om en mängd andra faktorer...
sort av pedagogik, resurser, satsningar, antal elever per klass etc etc etc...
Nu klev du upp på hästen igen. Du är ett problem för du vill inte ens öppna för dialog utan bara slingrar dig.
Citera
2023-03-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Nu klev du upp på hästen igen. Du är ett problem för du vill inte ens öppna för dialog utan bara slingrar dig.

Du klarar inte svara för dig....då "slingrar jag mig"?
Citera
2023-03-31, 15:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Hur förklarar du det?

sort av pedagogik, resurser, utbildningsnivå på lärarna, lärarlöner, social status, satsningar, antal elever per klass etc etc etc...
Det är inte kvinnor som "förstört" svenska skolan. Det är Vänster, som inte vill mäta, testa, ställa krav.

Dock är kvinnor mer Vänster än män, så ni har något större ansvar för svenska skolans nergång 1990-2010.

Svenska skolan är på väg upp igen. Tack vare manligt tänk som logik, textning, träning. Av samma anledning är den finska skolan bättre än den svenska. Läraren i Finland har fokus på kunskap och har en stor auktoritet. Auktoritetsstyrda skolor är Manliga skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in