2023-03-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Nu klev du upp på hästen igen. Du är ett problem för du vill inte ens öppna för dialog utan bara slingrar dig.

Du klarar inte svara för dig och får dina resonemang ramponerade, då "slingrar jag mig"?

Lär dig klara debattera istället.
Citera
2023-03-31, 15:51
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inte kvinnor som "förstört" svenska skolan. Det är Vänster, som inte vill mäta, testa, ställa krav.

Dock är kvinnor mer Väsnter än män, så ni har något större ansvar.

Svenska skolan är på väg upp igen. Tack vare manligt tänk som logik, textning, träning.
Nu pratar du strunt. Det trixas med statistiken. Häng med i debatten.
Citera
2023-03-31, 15:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu pratar du strunt. Det trixas med statistiken. Häng med i debatten.
Och vad tänkte du på, lite mer fokuserat beskrivet, och gärna utan att trycka ner andra om du klarar det?
Citera
2023-03-31, 15:53
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du klarar inte svara för dig och får dina resonemang ramponerade, då "slingrar jag mig"?

Lär dig klara debattera istället.
Debatt är mötande av argument, inte att stjälpa en diskho av oväsentligt och whatsboutism till svar.
Citera
2023-03-31, 15:53
Medlem
Citat:
Det är inte kvinnor som "förstört" svenska skolan. Det är Vänster, som inte vill mäta, testa, ställa krav.

Dock är kvinnor mer Vänster än män, så ni har något större ansvar för svenska skolans nergång 1990-2010.

Svenska skolan är på väg upp igen. Tack vare manligt tänk som logik, textning, träning.

det är snarast div. högerliberal politik som ställt till den svenska skolan med skolpeng, privatisering och sämre resurser etc etc..

som sagt svenska skolan var rankad extremt högt för inte alltförlänge sen, och då var det i stort en skola som var formad av socialdemokrati.

Vi borde titta på hur Finland har konstruerat sin skola, låt mig gissa att den inte förstörts av div. klåfingrig högerpolitik.
Citera
2023-03-31, 15:54
Medlem
Citat:
Debatt är mötande av argument, inte att stjälpa en diskho av oväsentligt och whatsboutism till svar.

Tsss...jag krossade ditt resonemang och det kan du inte tåla.

väx upp.
Citera
2023-03-31, 15:55
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Och vad tänkte du på, lite mer fokuserat beskrivet, och gärna utan att trycka ner andra om du klarar det?
Det publiceras med jämna mellanrum artiklar hur betyg och skolresultat friseras för att visa goda resultat, eftersom så konkurrerar skolorna med varandra om elevunderlaget.
Citera
2023-03-31, 15:56
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Tsss...jag krossade ditt resonemang och det kan du inte tåla.

väx upp.
Yupp.
Citera
2023-03-31, 15:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
det är snarast div. högerliberal politik som ställt till den svenska skolan med skolpeng, privatisering och sämre resurser etc etc..

som sagt svenska skolan var rankad extremt högt för inte alltförlänge sen, och då var det i stort en skola som var formad av socialdemokrati.

Vi borde titta på hur Finland har konstruerat sin skola, låt mig gissa att den inte förstörts av div. klåfingrig högerpolitik.
Den finska skolan styrs med auktoritet och kunskap. Säker på att det är vänster?

Sveriges nedgång i PISA-resultaten började 2000 och pågick till 2010, problemen inleddes när Göran Persson (s) kommunaliserade skolan. Ett fruktansvärt felbeslut. Högern vill tvärtom förstatliga skolan.

PISA-resultaten har förbättrats senaste 6 åren och jag kan se på mina egna barn att skolan lämnat Vänster-flummet bakom sig och satsar på kunskap och prov. Och det fungerar.

Världens bästa skola enligt PISA finns i Singapore HongKong och Japan. Den är så Höger-styrd att t.o.m. jag blir rädd.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-31 kl. 15:59.
Citera
2023-03-31, 16:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det publiceras med jämna mellanrum artiklar hur betyg och skolresultat friseras för att visa goda resultat, eftersom så konkurrerar skolorna med varandra om elevunderlaget.
Det kallas för betygsinflation, och den eran inleddes när man ersatte det gamla betygssystemet 1-5 med ett relativt A-F. Det var Liberalerna som låg bakom detta och det blev en katastrof och skolan håller sakta men säkert på att lämna detta. Kanske återgår man till 1-5 som fungerade bra i 40 år. Redan i år tror jag man fimpar individuella kurs-betyg på gymnasiet, så det blir bara ett betyg i matte inte 4 olika för 4 olika kurser på gymnasiet.

Liberalerna var det första parti som tog upp skolproblemen i Sverige. Men en del av deras lösningar var katastrof. De ville väl men kunde inte tänka logiskt och styrdes inte av fakta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-31 kl. 16:02.
Citera
2023-03-31, 16:05
Avstängd
Citat:
Det kallas för betygsinflation, och den eran inleddes när man ersatte det gamla betygssystemet 1-5 med ett relativt A-F. Det var Liberalerna som låg bakom detta och det blev en katastrof och skolan håller sakta men säkert på att lämna detta. Kanske återgår man till 1-5 som fungerade bra i 40 år. Redan i år tror jag man fimpar individuella kurs-betyg på gymnasiet, så det blir bara ett betyg i matte inte 4 olika för 4 olika kurser på gymnasiet.

Liberalerna var det första parti som tog upp skolproblemen i Sverige. Men en del av deras lösningar var katastrof. De ville väl men kunde inte tänka logiskt och styrdes inte av fakta.

det förklarar dock inte vikande pisa resultat, där är det väll endå
sämre lärare/skola.
alt
sämre barn.

en kombination av ovan.
bägge är ju lätta att ”bevisa”
Citera
2023-03-31, 16:13
Medlem
Citat:
Den finska skolan styrs med auktoritet och kunskap. Säker på att det är vänster?

Sveriges nedgång i PISA-resultaten började 2000 och pågick till 2010, problemen inleddes när Göran Persson (s) kommunaliserade skolan. Ett fruktansvärt felbeslut. Högern vill tvärtom förstatliga skolan.

PISA-resultaten har förbättrats senaste 6 åren och jag kan se på mina egna barn att skolan lämnat Vänster-flummet bakom sig och satsar på kunskap och prov. Och det fungerar.

Världens bästa skola enligt PISA finns i Singapore HongKong och Japan. Den är så Höger-styrd att t.o.m. jag blir rädd.

Jag är ingen expert på Finlands alla regeringar och skolpolitik, men! jag är ganska säker på att Finland, precis som Sverige haft en överväldigande grad av vänsterstyre i sin nutida historia.

Och för din information svenska skolan kommunaliserades nångång mitten av 80-talet.
Och ja, det var säkert inget bra beslut, men jag tror knappast det är ensamt ansvarigt för försämringen av svensk skola...

Det var EUs bästa skola vi pratade om inte världens...

och sen bör vi kanske inte enkom räkna PISAresultat som indikator på "bra" skola, utan även saker som

vad lär sig människor, vad leder skolundervisningen till etc etc...

Japan ex. är ju känt för sina antal självmord hos barn och hos vuxna...
https://www.gp.se/nyheter/världen/rekordmånga-självmord-bland-barn-i-japan-1.57066936

Och i sydkorea så klagar man på stressnivån...

https://skolvarlden.se/artiklar/sanningen-bakom-sydkoreas-hyllade-elitskolor

Enligt mig så är det främst trygga harmoniska självständiga och tänkande människor som skolor ska fostra inte robotar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in