Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
Jo, naturligtvis är det något i hjärnan. Att det är kuken som styr är bara ett uttryck på att dumheten begås när man är kåt.
Kanske att du har rätt. Det är inte logiken som styr i vart fall. Det är en hunger och ett begär efter spänning och sexuell stimulans. Det styr mig och säkert många gäddor.
Det är inte något du bryter särskilt enkelt... Har du ätit av kunskapens frukt så är det svårt att "oäta" den.
Särskilt den sista raden du skriver tycker jag åskådliggör ganska så tydligt att det i grund och botten rör sig om samma problematik som alla andra missbruk.
Ganska så kul när jag frågade ChatGPT vad missbruk är och fick följande svar.
”Missbruk är när en person använder en substans, till exempel alkohol eller droger, eller utövar en viss beteendemönster såsom spelberoende eller internetberoende på ett skadligt sätt som påverkar deras liv negativt. Missbruk innebär vanligtvis att personen inte kan kontrollera eller begränsa sitt användande av substansen eller beteendet,
trots att det orsakar skada på deras hälsa, relationer eller andra områden i deras liv.
Det är viktigt att skilja mellan missbruk och beroende, som ofta används som synonyma termer. Beroende innebär att personen har utvecklat en fysisk eller psykologiskt behov av substansen eller beteendet och kan uppleva abstinenssymtom om de försöker sluta. Missbruk kan leda till beroende, men det är inte alltid fallet.”