2023-03-31, 08:47
Medlem
tripprapporters avatar
Stillastående priser i mars enligt Danske Bank som tittar på Hemnets slutpriser. Samtidigt ändrar banken sin prognos över prisfallets storlek från 20% till 25%.

Citat:
Priserna på bostadsrätter i Stockholms kommun låg stilla i mars jämfört med februari, visar preliminära siffror från Danske Bank som bygger på statistik från bostadssajten Hemnet. Det var andra månaden i rad med stillastående priser, trots hot om allt högre räntor.

På vissa lägenhetsstorlekar, 40–60 kvadratmeter, steg priserna till och med med en procent.

Mycket förvånande, tycker bankens chefsekonom Michael Grahn:

”Det framstår som nästan obegripligt att bostadspriserna på detta sätt trotsar tyngdlagen i ett läge där Riksbanken kommer att lyfta styrräntan till över 4 procent fram till sommaren, där reallönerna faller mer än väntat”, skriver han i en kommentar.

Av den anledningen tror Grahn att bostadspriserna faller mer längre fram än tidigare bedömningar, 25 procent från toppen förra våren, jämfört med tidigare spådom om ett prisfall på 20 procent.

https://www.svd.se/a/abazGA/bostadspriser-trotsar-fortsatt-tyngdlagen
Citera
2023-03-31, 09:06
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Stillastående priser i mars enligt Danske Bank som tittar på Hemnets slutpriser. Samtidigt ändrar banken sin prognos över prisfallets storlek från 20% till 25%.

https://www.svd.se/a/abazGA/bostadspriser-trotsar-fortsatt-tyngdlagen
Man tittar på små bostadsrätter när folk vill downsiza och säger att bostadsmarknaden ( Alla bostäder) trotsar tyngdlagen.

Ungefär som bilhandlare tittar på Volvo P1800 och säger att alla Volvon ökar/ står sig bra i pris.
Citera
2023-03-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Absurt är förnamnet. Vilken värld.

Vad ska nyblivna läraren Emma, 26 år se fram emot om 10 år? Inte är det make hus och två bilar i alla fall. Med lite tur blir det iaf Tinder, förstahandskontrakt på hyresrätt och spa 4x/år om 10 år ist.

Mycket som är skit för dagens unga. Bostadsmarknaden är bland de värre delarna. Därtill ett splittrat land med helt degenererad kultur.

Det går bra nu.

Rent krasst så är levnadsstandarden för ungdommar nu betydligt bättre än vad den var för ungdommar när jag växte upp. Dessutom är jag rätt säker på att jag jobbade hårdare, både i skolan och på feriearbetet, än vad dagens ungdom gör.

Tycker rätt ofta att det bara gnälls helt utan anledning. Varför har inte nybivna läraren Emma, 26 år, arbetat på sommrarna, samt två kvlllar i veckan, under uppväxten och sitter med 500kkr på banken för att finansiera ett första boende? Hade själv omkring 200kkr sparat (mest allemansfonder) när jag slutade gymnasiet på 80-talet. Det var inte särskilt ovanligt om man kom från villaområdena. De flesta sparade ungefär hälften av lönen långsiktigt för att kunna köpa bil på 18-årsdagen eller för att ha en grundplåt för att flytta hemmifrån. Klart att folk som kom från hyresområdena bara festade upp pengarna precis som nu men får intrycket av att medelklassen idag agerar precis som (S)-väljare gjorde på 80-talet. Alltså bara gnäller men så fort de får lite över slösas det bort direkt....
Citera
2023-03-31, 09:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Som vanligt drar liksom-fb:s sina egna påhittade storys.
Då skrev jag:
Så som vad?
Nu får du hala fram ett bevis för ditt påstående.

Tvivlar starkt på att du klara av det.

Citat:
Nu kör du en påhittad story igen och låtsas att det hade med en fråga att göra. På ett sätt en listig teknik när man inte har argument.
Det jag skrev var klart och tydligt.
Någon som ser att Rengen klarar av att komma med det minsta lilla i form av redogörelse?

Något? Någon stavelse?
Nej det är tomt.

Förstår Rengen ens enkla meningar?
Finns inte mycket som talar för det. Förmågan att ge ett svar är 0.

Citat:
Ville bara informera dig om det, alltså inget påstående jag behöver förklara. No hard feelings.
Och detta stärker den misstanken. Rengen förstår inte vad han skriver.
Citera
2023-03-31, 10:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Det går en massa rykten om att många ska binda om sina lån i år. Det är väl inte fler än ett vanligt valfritt år? Dock är det ju självklart att de som ska binda om i år får det nog svettigt, ja.
Det är en massa varje år. Och en massa varje kvartal.

Nej det är nog inte fler än vanligt. Bör vara ungefär samma varje år.

Citat:
Jag ser framför mig att allt kommer att ske etappvis. En grupp säljare får det svettigt och blir tvungna att sälja till det erbjudna priset (givet att någon vill köpa och inte väljer att avvakta längre), då kommer priserna att falla pö om pö tills en negativ trend uppstår.
Tittar vi på lägenheter i Stockholm så föll det tvärt från April till Juli. Och har sedan stått still. Eller tom ökat något.

Det verkar som köpare och säljare där har bra koll och insåg vad konjunkturnedgången innebar och justerade kollektivt priserna på 2-3 månader. Sedan var det klart.

Villor har gått trögare med anpassning. Och det bror nog på att innehavstiden är mycket längre och de som bor i villa har mindre koll. Många säljare där har amorterat ned lånen mycket och de kanske köpte 1989 och har inte haft skäl att ha någon direkt koll på marknaden.
Då blir det mer mäklarnas bedömningar som styr. Och de baserar sig på tidigare försäljningar. Så det är inte konstigt att vi ser en mer långsam justering där.

Citat:
Fast vem vet - tror inte att det är många som sitter på mycket cash just nu och väntar på att hugga efter bra pris. Vilka vill köpa bostäder till nuvarande priser idag? Varför inte vänta något år till?
Hushållen sitter på ungefär lika mycket cash hela tiden. Och det är mycket.

Men för den som skall köpa BR har det varit lika rätt att köpa från i Juli 2022 som nu. Ungefär samma priser.
För villor är det nog en lite vikande marknad. Många köpte under corona och det stora suget har mattats av.

Men när det vänder upp och alla som väntat på botten skall köpa, så blir det då i panik. Och det kommer synas på prisuppgången.
Citera
2023-03-31, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vore kul med en sammanställning av amorteringsregler/krav i olika länder, har ju bara koll på ett fåtal men det är oftast 30 år max på hela lånet. Sveriges "skärpta amorteringskrav" är extremt slappt i jämförelse och det omfattar endast en bråkdel av låntagarna. Frågan är varför resten av världen verkar tänka helt annorlunda?
Kan du hala fram lagtexten med kraven i de fåtalet länder du har koll på. Borde inte vara svårt iom att du har koll. För du har väl koll?

Är väl ganska genant ifall du skriver att du har koll och så har du inte koll.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Liksom-efterbliven har troligtvis aldrig rest utanför hembyn så att hen ska ha någon uppfattning om hur ett genomreglerat auktoritärt land som Singapore fungerar är att ha alldeles för höga förväntningar på pojkstackarn.
Ad hominen kan du ju leverera. Sämre med saklighet.
Citera
2023-03-31, 10:19
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då skrev jag:
Så som vad?
Nu får du hala fram ett bevis för ditt påstående.

Tvivlar starkt på att du klara av det.

Det jag skrev var klart och tydligt.
Någon som ser att Rengen klarar av att komma med det minsta lilla i form av redogörelse?

Något? Någon stavelse?
Nej det är tomt.

Förstår Rengen ens enkla meningar?
Finns inte mycket som talar för det. Förmågan att ge ett svar är 0.

Och detta stärker den misstanken. Rengen förstår inte vad han skriver.
Hoppas det är många på det här forumet som lyssnar på dig och dina ”experttips” så vi boomers kan njuta av våran sista tid när de överbelånar sig.

Sista gången jag citerar dig, btw. Eftersom du bara duckar, kryper och påbörjar nästa meningslösa attack bara betalningen per ”shitpost utan substans” kommer in på kontot.
Citera
2023-03-31, 10:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
När inflationen devalverar skattebetalarnas pengar, kommer skattebetalarna att vilja få ut dem från bankerna, eftersom att bankerna inte kommer att kunna betala en ränta som är tillräckligt hög för att kompensera för förlusten.
Så istället för att få 2.8% ränta på en bankkonto kommer folk växla till sig kontanter som ger 0% ränta.
Är det så du tänker att hushållen resonerar?

För egen del ställer jag mig tvivlande till att dom skulle göra så.

De haverister som vill ha kontanter har redan det.

Citat:
Men naturligtvis, när skattebetalarna vill få ut sina pengar, finns pengarna inte kvar.
Nja, du har aldrig tittat i en balansräkning det ser jag. Och definitivt inte i en banks.

Du har öht inte ens förstått vad pengar är.
Det är bara en fordran på en bank.

Så när du säger att pengarna inte finns kvar så är det detsamma som att säga att fordran på banken inte finns kvar. Det är så stolligt att det inte ens kommer upp i svammelnivå.

Citat:
Så om inte skattebetalarna kommer att betala, vem kommer då att betala?
Du har valt fel tråd. Men för din och andras utbildning:
* Först förbrukas bankens egna kapital. Dvs ägarna förlorar allt.
* Sedan förbrukas förlagslån. Det är obligationer med sämre rätt, och som bär högre ränta. De obligationsinnehavarna förlorar sin tillgång.
* Därefter träder staten in med insättargaranti för lägre belopp. Det staten plockat in premier för. (I praktiken en dold skatt).
* Därefter konverteras en del inlåning till aktier i banken. Och då återskapas det egna kapitalet. Fast med nya ägare.

Så när skulle skattebetalarna betala ett enda öre?

Om du eller någon har en kommentar så välj en lämpligare tråd för det.
Citera
2023-03-31, 10:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Hur länge ska mäklare och säljare hålla på och sätta sina fantasipriser på husen? Flera hus som jag tittat på ligger ute för en helt vansinnig summa i dagsläget... Kommer det nån gång bli en anpassning till verkligheten för dem eller får man som köpare bara ignorera det och buda 0,5-1 miljon under utgångspriset som utgångsbud? Nog för att priset säkert stiger under budgivning men känns bara så larvigt på nåt vis att sätta utgångspris på en nivå som man vet att man knappast ens kommer nå med en normal budgivning.
Varför tittar du på objekt som du säger har vansinniga priser.
Är det inte bättre att du anpassar objekten du tittar på till den prisnivå du är beredd att betala.

Det är som om jag skulle titta på objekt som kostar 50 MSEK och knorra över priserna. Vill inte jag betala det får jag titta på objekt som är i den prisklass jag vill betala. Eller hur?

Att priserna ligger på 50 MSEK för de objekten är för att en del uppenbarligen vill betala i det häradet. Och det är inte så att de som betalar de beloppen gör FEL. Det är bara deras preferenser.

Om du vill komma över objekt där andra vill betala mer, är du du som behöver justeras. Inte de andra.

-------------------------
Bubbelpratarna i den här tråden menar att andra skall sänka sin betalvilja så att bubbelpratarna kan komma över objekt för en lägre köpeskilling.

Är inte det ganska hemska personligheter.
Citera
2023-03-31, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är en massa varje år. Och en massa varje kvartal.

Nej det är nog inte fler än vanligt. Bör vara ungefär samma varje år.

Tittar vi på lägenheter i Stockholm så föll det tvärt från April till Juli. Och har sedan stått still. Eller tom ökat något.

Det verkar som köpare och säljare där har bra koll och insåg vad konjunkturnedgången innebar och justerade kollektivt priserna på 2-3 månader. Sedan var det klart.

Villor har gått trögare med anpassning. Och det bror nog på att innehavstiden är mycket längre och de som bor i villa har mindre koll. Många säljare där har amorterat ned lånen mycket och de kanske köpte 1989 och har inte haft skäl att ha någon direkt koll på marknaden.
Då blir det mer mäklarnas bedömningar som styr. Och de baserar sig på tidigare försäljningar. Så det är inte konstigt att vi ser en mer långsam justering där.

Hushållen sitter på ungefär lika mycket cash hela tiden. Och det är mycket.

Men för den som skall köpa BR har det varit lika rätt att köpa från i Juli 2022 som nu. Ungefär samma priser.
För villor är det nog en lite vikande marknad. Många köpte under corona och det stora suget har mattats av.

Men när det vänder upp och alla som väntat på botten skall köpa, så blir det då i panik. Och det kommer synas på prisuppgången.

Kraschen har inte börjat än, kött huvud.
Vänta ett år.
Citera
2023-03-31, 11:05
Medlem
DVikings avatar
Kan ju kika lite på amorteringsregler för olika länder. Sverige har väl tråden hyfsad koll på redan.

Spanien, verkar vara max 40 år terms eller tills låntagaren fyller 70 år:

https://www.bbva.es/en/personas/productos/hipotecas/simulador-hipotecas.html

UAE, max 25 år eller till 65 års ålder:

https://www.mortgagefinder.ae/en/calculator

Sydkorea, max 40 år men nygifta och de under 40 kan eventuellt få 50 år.

Singapore, 35 år eller max 75 års ålder.

Freehold Property
Up to 35 years or 75 years of age, whichever is earlier. For example, if you are 25 years old now and buying a freehold property, the maximum loan period is 35 years. The loan duration plus the age of the applicant must be less than or equal to 75 years.

Hittar inget annat land med nån regel att amortering sker endast ned till 50% och att det är "interest-only" därefter. Dessutom med endast 1% (dvs 100 år mellan 70% och 50% LTV). Vore kul att se en sammanställning på LTV (bolånetak) och amortering för flera länder. Om nån har koll så fyll gärna på
Citera
2023-03-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Rent krasst så är levnadsstandarden för ungdommar nu betydligt bättre än vad den var för ungdommar när jag växte upp. Dessutom är jag rätt säker på att jag jobbade hårdare, både i skolan och på feriearbetet, än vad dagens ungdom gör.

Tycker rätt ofta att det bara gnälls helt utan anledning. Varför har inte nybivna läraren Emma, 26 år, arbetat på sommrarna, samt två kvlllar i veckan, under uppväxten och sitter med 500kkr på banken för att finansiera ett första boende? Hade själv omkring 200kkr sparat (mest allemansfonder) när jag slutade gymnasiet på 80-talet. Det var inte särskilt ovanligt om man kom från villaområdena. De flesta sparade ungefär hälften av lönen långsiktigt för att kunna köpa bil på 18-årsdagen eller för att ha en grundplåt för att flytta hemmifrån. Klart att folk som kom från hyresområdena bara festade upp pengarna precis som nu men får intrycket av att medelklassen idag agerar precis som (S)-väljare gjorde på 80-talet. Alltså bara gnäller men så fort de får lite över slösas det bort direkt....

26 åriga läraren Emma går in på 45k i månaden i Stockholm. Träffar hon en manlig lärare som är några år äldre tjänar han 50k. 95k brutto i Sthlm. Det paret har sedan 73k i månaden netto. Med den inkomsten går man säkert en hemsk framtid till mötes. Kanske får gå till soppköken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in