Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
När inflationen devalverar skattebetalarnas pengar, kommer skattebetalarna att vilja få ut dem från bankerna, eftersom att bankerna inte kommer att kunna betala en ränta som är tillräckligt hög för att kompensera för förlusten.
Så istället för att få 2.8% ränta på en bankkonto kommer folk växla till sig kontanter som ger 0% ränta.
Är det så du tänker att hushållen resonerar?
För egen del ställer jag mig tvivlande till att dom skulle göra så.
De haverister som vill ha kontanter har redan det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Men naturligtvis, när skattebetalarna vill få ut sina pengar, finns pengarna inte kvar.
Nja, du har aldrig tittat i en balansräkning det ser jag. Och definitivt inte i en banks.
Du har öht inte ens förstått vad pengar är.
Det är bara en fordran på en bank.
Så när du säger att pengarna inte finns kvar så är det detsamma som att säga att fordran på banken inte finns kvar. Det är så stolligt att det inte ens kommer upp i svammelnivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Så om inte skattebetalarna kommer att betala, vem kommer då att betala?
Du har valt fel tråd. Men för din och andras utbildning:
* Först förbrukas bankens egna kapital. Dvs ägarna förlorar allt.
* Sedan förbrukas förlagslån. Det är obligationer med sämre rätt, och som bär högre ränta. De obligationsinnehavarna förlorar sin tillgång.
* Därefter träder staten in med insättargaranti för lägre belopp. Det staten plockat in premier för. (I praktiken en dold skatt).
* Därefter konverteras en del inlåning till aktier i banken. Och då återskapas det egna kapitalet. Fast med nya ägare.
Så när skulle skattebetalarna betala ett enda öre?
Om du eller någon har en kommentar så välj en lämpligare tråd för det.