Citat:
Ursprungligen postat av
horochhapna
Enkelt svar egentligen. Så länge bolånetorsken vill leva på KALP och äta nudlar, falukorv och sälja ena bilen för att klara sig. Och så länge de vill skippa semestern framöver. Och bara jobba för att leva och betala hyra till banken (hosthost menar ränta).
Har de tur kan de hyra ut villan för 25 tusen i månaden. Så kanske de har råd att flytta in med narkomaner ett tag i nån hyresrätt. "Tillfälligt". Tills "priserna vänder", så verklighetsfrånvända.
Nåväl. Ge det en kort tid till. Låt räntan tugga på. På booli är utbudet på hus i sthlm 3x högre än på hemnet. Enormt uppdämt säljbehov
Det går en massa rykten om att många ska binda om sina lån i år. Det är väl inte fler än ett vanligt valfritt år? Dock är det ju självklart att de som ska binda om i år får det nog svettigt, ja.
Jag ser framför mig att allt kommer att ske etappvis. En grupp säljare får det svettigt och blir tvungna att sälja till det erbjudna priset (givet att någon vill köpa och inte väljer att avvakta längre), då kommer priserna att falla pö om pö tills en negativ trend uppstår. Jag tror på en negativ trend men inte en ren och skär bostadskrasch a lá Japan år 1990-1991.
Fast vem vet - tror inte att det är många som sitter på mycket cash just nu och väntar på att hugga efter bra pris. Vilka vill köpa bostäder till nuvarande priser idag? Varför inte vänta något år till?