2023-03-30, 12:48
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nu gällde det en städskrubb för 2,8 miljoner. Men visst. Att tjäna 400t och inte ens ha råd med en städskrubb är i min värld inte normalt.

Läge, läge, läge.

Finns billiga städskrubbar i Överkalix och Hagfors men där skulle jag ta betalt för att bo. Här har vi en otrolig chans till dippköp! https://www.svenskfast.se/bostadsratt/varmland/hagfors/uddeholm/stjarnsforsvagen-112a/335556?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Citera
2023-03-30, 12:59
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Läge, läge, läge.

Finns billiga städskrubbar i Överkalix och Hagfors men där skulle jag ta betalt för att bo. Här har vi en otrolig chans till dippköp! https://www.svenskfast.se/bostadsratt/varmland/hagfors/uddeholm/stjarnsforsvagen-112a/335556?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Visst är det så och skulle inte vilja bo i Hagfors ens om jag fick en halvmiljon om året för besväret.
Nu är ju det jag tycker är onormalt fullt existerande så det får väl anses ”normalt” och jag är onormal.
Citera
2023-03-30, 13:05
Medlem
Ännu ett objekt som renoveras och säljs inom ett år
Samma stylist
Samma byggare
Samma sliskiga mäklaren och fick dessutom sparken från sitt förra jobb pga korrupta försäljningar.

Objekt som säljs https://www.booli.se/annons/4939427

Objektet när det köptes
https://www.booli.se/annons/4668465
(Denne mäklare är ok och inte inblandad )
Citera
2023-03-30, 13:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Går jag till SBAB och knappar in:
* årsinkomst 400k
* studielån 1000 kr/månad
* Kontantinsats 480k
* Ensamstående, utan barn och annat som reducerar lån.

Så får man max låna 1780 k.

Då skulle man åka på med deras uppgifter:
* tvångssparande 2967/månad
* ränta 4247/månad
* avgift föreningen 2278/månad.

Är det ett bekymmer?

En boendekostnad på 5251 kr/månad. (Sedan bör man lägga på för underhåll och el försäkring mm).

Men jag ser inte riktig problemet här. Hur uppstår misären?

Har man verkligen bara kvar 6-7k efter boende och studielån som skribenten Lugnochro hävdar?
Nog har man väl betydligt mer.
Tog ditt exempel med 10% ränta, vilket skulle göra ett tillägg på 6200kr efter ränteavdraget.
Vilket skulle då ge en boendekostnad på 11400kr/ mån. Vilket inte är så farligt. Med andra ord kan man öka räntan till 10% utan att det kommer att få några direkta konsekvenser?
Citera
2023-03-30, 14:24
Medlem
Citat:
Vad har han egentligen sagt då?
Exakt alltså. Inte vad folk fantiserar om att han sagt.

Det är nämligen så att folk på Riksbanken som räknat igenom frågan har konstaterat att bostadspriserna ökning är fundamentalt motiverade. Dvs ingen bubbla föreligger.

Jag är inte övertygad om att hans räntehöjariver var så stor att han gick emot sin egen organisations rapporter.

https://fastighetstidningen.se/bostadsmarknad-ar-i-obalans/
Detta tex " Marknaden har ställt in sig på att realräntorna kommer att förbli låga och att det därför är lönsamt att äga och bygga fastigheter"

https://www.hbl.fi/artikel/358c463c-e0df-40eb-8e2f-9a230c2fc163
"
Människor har en falsk uppfattning om att allting kommer vara som det alltid har varit, menar Ingves. En sådan missuppfattning är enligt Ingves att priset på bostäder ständigt ska stiga.
– Tack vare att räntorna har varit låga har bostadspriserna stigit kraftigt. Nu är vi vid en brytpunkt där priserna sannolikt sjunker.
"
Citera
2023-03-30, 17:18
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Vad har han egentligen sagt då?
Exakt alltså. Inte vad folk fantiserar om att han sagt.
Det är nämligen så att folk på Riksbanken som räknat igenom frågan har konstaterat att bostadspriserna ökning är fundamentalt motiverade. Dvs ingen bubbla föreligger.
Jag är inte övertygad om att hans räntehöjariver var så stor att han gick emot sin egen organisations rapporter.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Detta tex " Marknaden har ställt in sig på att realräntorna kommer att förbli låga och att det därför är lönsamt att äga och bygga fastigheter"
"
Människor har en falsk uppfattning om att allting kommer vara som det alltid har varit, menar Ingves. En sådan missuppfattning är enligt Ingves att priset på bostäder ständigt ska stiga.
– Tack vare att räntorna har varit låga har bostadspriserna stigit kraftigt. Nu är vi vid en brytpunkt där priserna sannolikt sjunker.
"
Du har givetvis uppfattat det rätt @swedishmetropol.
Som vanligt drar liksom-fb:s sina egna påhittade storys. Dags att ta lite mer fakta om vad Ingves sagt. Ingves till CNBC 11:e jan.

"Sweden is facing its ‘day of reckoning’ as house prices plummet".

"property prices are tumbling. And this downturn is not surprising given the “dysfunctional” nature of the market,".
Citera
2023-03-30, 17:39
Medlem
Att utesluta en kommande ändring och slopande av ränteavdraget kan bli väldigt
kostsamt. Något för köpare att ta i beaktande. Det blir färre kvm per person framgent är min tro.
Citera
2023-03-30, 18:03
Bannlyst
Citat:
Hur skulle det kunna inträffa???
I första hand ryker ägarnas värden. Sedan förlagslån.
Och det skall mycket till om inte det räcker.
Och skulle det inte räcka så börjar fordringsägarnas tillgångar naggas i kanten.

Så hur skulle det kunna bli en fråga för skattebetalarna?
När inflationen devalverar skattebetalarnas pengar, kommer skattebetalarna att vilja få ut dem från bankerna, eftersom att bankerna inte kommer att kunna betala en ränta som är tillräckligt hög för att kompensera för förlusten.

Men naturligtvis, när skattebetalarna vill få ut sina pengar, finns pengarna inte kvar. Så det enda sättet skattebetalarna kan få ut sina pengar är om Riksbanken i det scenariot trycker ut pengarna. Men om Riksbanken trycker ut pengarna, förstör det bara värdet ännu mer.

Så om inte skattebetalarna kommer att betala, vem kommer då att betala? Alla som har svenska kronor kommer att betala. Det inkluderar skattebetalare och icke-skattebetalare.

Det är inflation, så när du trycker ut mer pengar än vad som efterfrågas, förstör du värdet på alla pengar som redan är i omlopp. Så, skattebetalarna kommer att betala, inte för att de är skattebetalare, utan för att de äger svenska kronor och får sin inkomst i svenska kronor. Allas lön kommer att minska i värde. Inflation äventyrar allas pengar.

Nu är det inflation som är risken, så det spelar ingen roll om din bank går under eller inte. Du kommer fortfarande att förlora. I händelse av att din bank går omkull, förlorar du dina pengar. Men nu, som i t.ex USA, eftersom att staten inte låter bankerna gå omkull, kommer alla som har USD förlora köpkraften istället.
Citera
2023-03-30, 18:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Där uttalar han sig om realränta. Och ifall den är låg finns lönsamhet i sådant som har ett signifikant ränteberoende. Här talar vi om företag och deras verksamhet.

Detta visar vikten av att se mer exakt vad han säger.

Citat:
"
"
Den är från 2022-05. Hade varit mer intressant med något äldre. Men låt oss för all del titta här.

– Det är viktigt att höja räntan i tillräckligt god tid för att få stadga i situationen. Annars kan den skena i väg, med allvarliga följder, säger riksbankschefen Stefan Ingves.

Håller jag med om men det var väl inte riktig i god tid som det blev.

För några veckor sedan överraskade Riksbanken marknaden med att höja styrräntan till 0,25

Den som skriver artikeln berättar om sin verklighet.

Det kan jag hålla med om. Det är inte särskilt kontroversiellt.

Men Riksbanken har haft fel förut. När pandemin bröt ut 2020 förutspådde banken att bostäderna skulle tappa i värde.
– Logiken var att en sjunkande efterfrågan skulle påverka bostadspriserna, men det blev inte så. Eftersom människor inte kunde åka på charterresa började de konsumera bostäder i stället.

Och här kom vi till själva kärnan då.
1. RB gör bedömningen att priserna på bostäder skall falla under corona-pandemin.
2. RB har fel. Istället väljer folk att prioritera upp villor och större bostäder vilket driver upp pris.
3. Ingves menar att ränta kan driva upp pris men levererar inget som helst stöd för det. (Vilket är störande för kapitalkostnaden för producenten minskar tvärtom med låg räntan vilket leder till lägre pris).
4. Ingves talar om att priserna sannolikt sjunker. Dvs han är inte säker.
5. Ingves kommenterar inte de perioder med höjd ränta som sammanfaller med stigande bostadspriser. Det hade jag velat läsa om.
6. Det som hänt är att folk uppenbarligen prioriterat tillbaka boyta och vill mm. Priserna är inte tillbaka till pre-corona. Däremot är restriktionsuppgången korrigerad. Men det har inte så mycket med ränta att göra.
Citera
2023-03-30, 18:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Som vanligt drar liksom-fb:s sina egna påhittade storys.
Så som vad?
Nu får du hala fram ett bevis för ditt påstående.

Tvivlar starkt på att du klara av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Dags att ta lite mer fakta om vad Ingves sagt. Ingves till CNBC 11:e jan.

"Sweden is facing its ‘day of reckoning’ as house prices plummet".

"property prices are tumbling. And this downturn is not surprising given the “dysfunctional” nature of the market,".
Och vad har dom med frågan att göra?
Du verkar ju inte ens förstå frågan.
Citera
2023-03-30, 18:56
Medlem
Citat:
Där uttalar han sig om realränta. Och ifall den är låg finns lönsamhet i sådant som har ett signifikant ränteberoende. Här talar vi om företag och deras verksamhet.

Detta visar vikten av att se mer exakt vad han säger.

Den är från 2022-05. Hade varit mer intressant med något äldre. Men låt oss för all del titta här.

– Det är viktigt att höja räntan i tillräckligt god tid för att få stadga i situationen. Annars kan den skena i väg, med allvarliga följder, säger riksbankschefen Stefan Ingves.

Håller jag med om men det var väl inte riktig i god tid som det blev.

För några veckor sedan överraskade Riksbanken marknaden med att höja styrräntan till 0,25

Den som skriver artikeln berättar om sin verklighet.

Det kan jag hålla med om. Det är inte särskilt kontroversiellt.

Men Riksbanken har haft fel förut. När pandemin bröt ut 2020 förutspådde banken att bostäderna skulle tappa i värde.
– Logiken var att en sjunkande efterfrågan skulle påverka bostadspriserna, men det blev inte så. Eftersom människor inte kunde åka på charterresa började de konsumera bostäder i stället.

Och här kom vi till själva kärnan då.
1. RB gör bedömningen att priserna på bostäder skall falla under corona-pandemin.
2. RB har fel. Istället väljer folk att prioritera upp villor och större bostäder vilket driver upp pris.
3. Ingves menar att ränta kan driva upp pris men levererar inget som helst stöd för det. (Vilket är störande för kapitalkostnaden för producenten minskar tvärtom med låg räntan vilket leder till lägre pris).
4. Ingves talar om att priserna sannolikt sjunker. Dvs han är inte säker.
5. Ingves kommenterar inte de perioder med höjd ränta som sammanfaller med stigande bostadspriser. Det hade jag velat läsa om.
6. Det som hänt är att folk uppenbarligen prioriterat tillbaka boyta och vill mm. Priserna är inte tillbaka till pre-corona. Däremot är restriktionsuppgången korrigerad. Men det har inte så mycket med ränta att göra.

Summa summarum, Ingves har sagt exakt det som jag med flera påpekat dvs "Tack vare att räntorna varit låga har bostadspriserna stigit kraftigt." Det står svart på vitt.
Citera
2023-03-30, 19:04
Medlem
Epistemologens avatar
Det är roligt att läsa affärspressen och alla intervjuer med tyckare, experter och före detta politiker. De är alla ense om att allt är riksbankens fel, som höll räntan för låg. Samt att riksbanken nu borde fortsätta att hålla räntan för låg. Innan inflationen blossade upp var de väldigt tysta om problemen med låg ränta. Nu kräver de högljutt låg ränta. Det är lite slapstick-komik över det hela. Synen av någon som faller på ändan i hög hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in