2023-03-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Det går alldeles utmärkt att döma till nåt annat än det som åklagaren yrkar på, sålänge det ryms inom gärningsbeskrivningen. Exemplet från nedan länk med någon som blir dömd för misshandel istället för grov misshandel är ganska tydlig.

Se https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-ett-annat-brott-an-det-man-atalats-for

Snippadomen visar att svängutrymmet är begränsat.
Citera
2023-03-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Jag är helt med hur du tänker..
Sen, jag vill verkligen inte försvara M. Men jag tror typ seriöst att utifrån att detta är hennes första riktiga ”relation”, vän , men säkert som en kärlekshistoria ändå för M. Någon som vill vara med henne, väljer henne, och får med henne ut på massa galej. Jag tänker att deras vänskapsrelation nästan kan jämföras med en destruktiv kärleksrelation där den ena styr och har makten, och den andra får både ”smek och smisk” om varannat. M var fast. Hon älskade J. Och därför blev hon tvungen att acceptera hennes sidor av hat, och tidigare idéer med hämnd, mordbrand o satan och hans moster.. Jag tror M blev medsjuk. Och avtrubbades ju mer och mer ju längre de umgicks. Jag tror M är oerhört jagsvag och lättpåverkad, och enormt kärlekstörstande. Och detta blev hennes fall…
Flera i denna tråd, inklusive jag, instämmer i din teori. Hon förstörde sitt liv genom att offra allt för vänskapen (kärleken) till JJ. Hon hade för många tillfällen där hon borde agerat och förr eller senare hade det exploderat ändå, som det gjorde den natt Tove dog. MH ska inte ha livstid, men sitta inne ska hon göra.

Och jag har även nämnt det innan men tror MH kommer ta livet av sig om hon får chansen. Den människa verkar inte ha något att leva för. Hon inser nog alla har lämnat henne, familjen är extremt äcklade och förstörda över vad hon har gjort, hon har inga vänner. Självmordsbenägen har hon varit sedan innan och nu har det garanterat eskalerat enormt.
Nu kommer många protestera emot och tycka MH spelar ledsen eller på något sätt är lika mycket psykopat som JJ och att vissa av oss ser henne som offer blablabla - inget i livet är helt svart och vitt men jag respekterar att folk har olika erfarenheter, fördomar, värderingar och synsätt på saker.

Jag tror hon, till skillnad från JJ, genuint är ångerfull över vad de har gjort. Jag tror också hon ångrar hon inte lämnade information i början av utredningen utan höll tyst.
När familjens åklagare pratade om hur detta förstört familjen och de inte ens fick veta var deras barn/syskon var så var ju MH en av dem som grät också. MH bröt ihop igår under sitt förhör och grät så mycket de fick ta paus. MH bröt ihop första dagen och grät när folk lämnade rättssalen för att gå ut på lunchpaus. MH har svårt att prata om förloppet och låter traumatiserad av det de har gjort och det hon har sett. MH klarade inte av att sitta kvar när rättsläkaren skulle vittna.
Det finns absolut inga belägg för att MH skulle ha samma narcissistiska och antisociala (psykopatiska) personlighet som JJ, vilket vissa i tråden försökt antyda.

Man måste kunna få analysera dessa två personer, hur deras relation varit, hur de verkar fungerar som människor, utan att det handlar om att man försvarar någons handlingar. Det är ju sjukt att se på hur två unga tjejer kan utföra något sådant och man börjar reflektera direkt kring hur det har sett ut.

Jag tappade bort mig Min poäng var att jag tror MH är ångerfull och jag tror hon kommer ta livet av sig, kanske svårare på insidan med vak runtomkring.
Citera
2023-03-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rätten vet inte om de andra mordplanerna och mordbränningen som Jj haft ( tror jag?).

Branden hos exet var inte medan åtalspunkt och den andra inställda tänkta mordbranden hos kompisen nämndes inte. Rätten vet inte om hälften av Johannas skruvade mordiska sinne.

Återfallsrisken, den är hög. Men tar man hänsyn till den vid domen?
En fundering - läser domaren och nämndemännen FUP inför beslut?
Citera
2023-03-30, 21:56
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tror man får särskilja på två saker. Det ena är varför JJ berättar det här. Det andra är om det sant eller inte. Det var många i tråden som tidigt anade att så fort bevisläget ändrade sig så skulle JJ komma med en historia som ligger "nära" sanningen. Grannen har redan bevisat tycker jag att förloppet är mycket längre än vad JJ säger.

Kanske stämmer det vad JJ säger. Men, det kan vara något helt annat också. Kanske drog JJ en sopsäck över huvudet på T i badrummet och dödade henne med eller utan hjälp från MH. MH vill inte kännas vid att sopsäckarna ska ha funnits i lägenheten till exempel.

En sak jag reflekterat på angående sopsäckarna så tycker jag inte det är sannolikt att JJ skulle hitta på en sådan historia om att MH inte ville se TT och därför träddes sopsäckar på.
Jag tror på JJ om just det
Citera
2023-03-30, 21:57
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasaduva
Nä tycker det verkar konstigt. Men eftersom det sades att de inte hade några restriktioner under resterande häktningstid 🤔

Johannas facebook har varit borta typ en vecka än sålänge, då jag kollade, men kan ha varit längre tid än så också
Citera
2023-03-30, 21:57
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
En fundering - läser domaren och nämndemännen FUP inför beslut?
Nej! De dömer på det som framkommit under rättegången
Citera
2023-03-30, 21:58
Medlem
Gjorde inte Tove motstånd?
Fanns inte hud från 20-åringen på toves naglar eller sånt finns bara i filmer?
Hon måste varit onykter och fått en smäll på huvet när hon föll i golvet.
Efter det är det svårt att göra motstånd om man är medvetslös.
Citera
2023-03-30, 21:59
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalnaGudrun
Detta att dom båda misstänkta blir kvar i häkte, är inte det en fingervisning om att det blir fällande dom för båda?

Yes det blir det ju. Båda lär bli fällda för iallafall brott mot griftefriden för där har båda erkänt, så får vi se ang mord osv
Citera
2023-03-30, 21:59
Medlem
Citat:
Detta att dom båda misstänkta blir kvar i häkte, är inte det en fingervisning om att det blir fällande dom för båda?

Båda kommer dömas för gravfridsbrott. Antagligen grovt. Så det är fortfarande oklart om båda döms för mord.
Senast redigerad av Kriminallen 2023-03-30 kl. 22:17.
Citera
2023-03-30, 22:00
Medlem
Citat:
Såklart
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är alltså helt upp till rätten att bedöma om det finns rimligt tvivel, det handlar i det fall dom inte anser det inte om att dom är "korkade", utan om att dom gjort en bedömning att mordet rimligen inte kunnat gå till på nåt annat sätt än att MH är skyldig.

Jag lutar personligen åt att det är svårt att se ett scenario där MH faktiskt ligger och sover genom ett mord som är så högljutt att grannarna kommer och knackar på, men sedan är vaken för att äta en hamburgare - det finns många omständigheter som gör MHs historia fullständigt orimlig, mobilens rörelser, det faktum att hon är fullt funktionell när hon lämnar utestället, tidsangivelser som är helt hejkonbejkon osv. Men som sagt, rätten kanske har hittat ett sätt att bedöma det som att det finns en möjlighet att det MH berättar är sant - men fängelse blir det nog i vilket fall.

MH var enligt din mening "fullt funktionell" när hon lämnar utestället, och därför måste hon ha hållit Toves armar när JJ dödade Tove... inser du inte själv det fullständigt orimliga i den slutsatsen?
Vem är det för övrigt som har fastställt att MH var "fullt funktionell" när hon lämnade utestället? Eller är det något du har hittat på för att det passar ditt narrativ?
Faktum är att det räcker med 0,2 promille i blodet för att man enligt lagen inte skall anses vara "fullt funktionell". Påstår du alltså att du vet att MH var i princip nykter när hon lämnade Nöjet?
Tänk till lite nu och sluta med sådan "skönmålning"!

Vet du inte hur det kan vara att vara full, mitt i natten, det kan bli jävligt rörigt kring vad som skett, och när, och av vem, och inte. Om jag stampar i golvet här där jag är nu så kommer de under mig att tro att huset håller på att rämna, men de som ligger och sover i rummet intill kommer förmodligen inte att höra ett skvatt, in mindre om de är fulla. Det handlar om hur ljud färdas i en byggnad. Toan och sovalkoven är i varsin ände av bostaden. Det kan tänkas dunkas en hel del i badrummet utan att det hörs nämvärt, om alls i sovalkoven. Särskilt inte av någon berusad sömndrucken. Man kan vara duktigt berusad och halvt utslagen och ändå trycka i sig en hel kebabrulle. Fan, har du aldrig varit full, på fest, på krogen, kännt hungern, tröttheten, blurriga minnesbilderna?
Citera
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Flera i denna tråd, inklusive jag, instämmer i din teori. Hon förstörde sitt liv genom att offra allt för vänskapen (kärleken) till JJ. Hon hade för många tillfällen där hon borde agerat och förr eller senare hade det exploderat ändå, som det gjorde den natt Tove dog. MH ska inte ha livstid, men sitta inne ska hon göra.

Och jag har även nämnt det innan men tror MH kommer ta livet av sig om hon får chansen. Den människa verkar inte ha något att leva för. Hon inser nog alla har lämnat henne, familjen är extremt äcklade och förstörda över vad hon har gjort, hon har inga vänner. Självmordsbenägen har hon varit sedan innan och nu har det garanterat eskalerat enormt.
Nu kommer många protestera emot och tycka MH spelar ledsen eller på något sätt är lika mycket psykopat som JJ och att vissa av oss ser henne som offer blablabla - inget i livet är helt svart och vitt men jag respekterar att folk har olika erfarenheter, fördomar, värderingar och synsätt på saker.

Jag tror hon, till skillnad från JJ, genuint är ångerfull över vad de har gjort. Jag tror också hon ångrar hon inte lämnade information i början av utredningen utan höll tyst.
När familjens åklagare pratade om hur detta förstört familjen och de inte ens fick veta var deras barn/syskon var så var ju MH en av dem som grät också. MH bröt ihop igår under sitt förhör och grät så mycket de fick ta paus. MH bröt ihop första dagen och grät när folk lämnade rättssalen för att gå ut på lunchpaus. MH har svårt att prata om förloppet och låter traumatiserad av det de har gjort och det hon har sett. MH klarade inte av att sitta kvar när rättsläkaren skulle vittna.
Det finns absolut inga belägg för att MH skulle ha samma narcissistiska och antisociala (psykopatiska) personlighet som JJ, vilket vissa i tråden försökt antyda.

Man måste kunna få analysera dessa två personer, hur deras relation varit, hur de verkar fungerar som människor, utan att det handlar om att man försvarar någons handlingar. Det är ju sjukt att se på hur två unga tjejer kan utföra något sådant och man börjar reflektera direkt kring hur det har sett ut.

Jag tappade bort mig Min poäng var att jag tror MH är ångerfull och jag tror hon kommer ta livet av sig, kanske svårare på insidan med vak runtomkring.

Stackars flicka. Någonstans är det väl synd om Johanna också fast hon är en sådan best.
Jag hoppas inte Maja tar sitt liv. Det kan mycket väl vara så att hon är styrd av Johanna och då borde hennes straff bli lindrigare.
Art hennes familj tagit avstånd från henne är inget jag läst. Hoppas det inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in