2023-03-30, 18:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om man startar ett nätverk endast för kvinnor så kan man ju inte räkna med mycket support från männen. Med det som är iögonfallande är att det just är kvinnorna som inte har varit beredda på att stöjda (betala) ett sådant nätverk.

Det är samma med sport.
Männen följer sitt favoritlag, köper biljetter och åker på matcher i ur och skur, betalar TV-licenser för att se matcher, köper tröjor och annat som stödjer lagen.

När det kommer till matcher med tjejlagen, rätt tomma läktare, kvinnor vill inte betala varkern tv-licenser eller merchandiseprodukter för att stödja tjejerna (men självklart gnäller man på männen att man inte får lika bra betalt)

Det är kvinnorna som sviker kvinnorna. Det ser man rätt ofta...

Jag visste inte ens att det här LinkedIn nätverket existerade. Men visst hjälper och stöttar kvinnor varandra. Jag är tex med i en stor grupp på Facebook med bara kvinnor där allt mellan himmel och jord avhandlas.

Kvinnor är överlag inte lika intresserade av fotboll som män är överlag.

Det är de kvinnliga fotbollsspelarna som kräver högre löner.
Citera
2023-03-30, 19:04
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om man startar ett nätverk endast för kvinnor så kan man ju inte räkna med mycket support från männen. Med det som är iögonfallande är att det just är kvinnorna som inte har varit beredda på att stöjda (betala) ett sådant nätverk.

Det är samma med sport.
Männen följer sitt favoritlag, köper biljetter och åker på matcher i ur och skur, betalar TV-licenser för att se matcher, köper tröjor och annat som stödjer lagen.

När det kommer till matcher med tjejlagen, rätt tomma läktare, kvinnor vill inte betala varkern tv-licenser eller merchandiseprodukter för att stödja tjejerna (men självklart gnäller man på männen att man inte får lika bra betalt)

Det är kvinnorna som sviker kvinnorna. Det ser man rätt ofta...

Jag kan inte påminna mig att jag sett en kvinnlig fotbollsspelare kräva lika bra betalt som en man. Det krävs en genusvetare för att vara så verklighetsfrånvänd.
Citera
2023-03-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag visste inte ens att det här LinkedIn nätverket existerade. Men visst hjälper och stöttar kvinnor varandra. Jag är tex med i en stor grupp på Facebook med bara kvinnor där allt mellan himmel och jord avhandlas.

Kvinnor är överlag inte lika intresserade av fotboll som män är överlag.

Det är de kvinnliga fotbollsspelarna som kräver högre löner.

Det finns även gott om icke fotbollspelande kvinnor som kräver högre löner för damfotbollspelare. T om kvinnor som är totalt ointresserade av fotboll som gapar i falsett så fort det är VM och damspelarnas lägre ersättning kontra männen åter kommer i ropet.

Andemeningen i hela den debatten är att det är männens ansvar att se till att damspelarna får mer pengar. Att alla dessa kvinnor som kräver högre löner för damspelare och att de ska kunna leva på sin sport osv själva skulle ställa upp, organisera sig, gå på matcher, betala TV-abonnemang, köpa souvenirer eller på andra sätt ekonomiskt stötta damlagen så att spelarna kan tjäna pengar, den tanken har liksom aldrig slagit dom. Utan det är männen som ska lösa det. "Dags för män att komma in i matchen" som Nilla Fischer sa i sitt hjärndöda tacktal på fotbollsgalan 2018

Lite samma fenomen verkar man kunna skönja i den här sexistiska linkedin-idén. När inte män finansierar så blir det inget av det hela. Feminism funkar bara när någon annan (dvs män) betalar. Och detta var alltså ännu ett i raden av klockrena exempel på det.
Citera
2023-03-30, 19:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag kan inte påminna mig att jag sett en kvinnlig fotbollsspelare kräva lika bra betalt som en man. Det krävs en genusvetare för att vara så verklighetsfrånvänd.
Det är lite märkligt. Jag, som ändå inte är intresserad av fotboll, kan påminna mig om att jag har sett och hört detta ganska ofta. På radio har det ibland varit i det närmast tjatigt.

https://www.svt.se/sport/fotboll/avslojar-summorna-i-nya-landslagsavtalet

Det jag däremot inte kan påminna mig om att jag någonsin hört är varifrån de här pengarna ska komma. Vem är det som bekostar fotbollsspelarnas löner?
Citera
2023-03-30, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad ska denna tråd handla om egentligen?

Ytterligare en tråd med tematiken: Kvinnor är värdelösa?

En jävligt stor andel affärsidéer/ projekt ledda av enkom män, (förmodligen betydligt större andel än dito kvinnor) har lagts ner, misslyckats etc etc....
men startas det därför x antal trådar i ämnet: Män är värdelösa?
Nej, då är man mer nyanserad och riktar in sig på det verkliga problemen som kan vara allt möjligt.

Men, tydligen finns det ett enormt kliande behov i världen, som visar sitt fula tryne ofta på flashback, att klanka ner på just gruppen kvinnor.

Märkligt det där.
Det är inte ett dugg märkligt, de som byggde världen som du njuter frukterna av var män. Visserligen bara en bråkdel av alla män, men alla var män. Ni kvinnor byggde ingenting denna gång heller. Börjar det inte snart gå upp ett liljeholmens för dig att feminismen bara var en kapitalistisk lögn för att locka ut er ur köket för att använda era kroppar som billig arbetskraft?
Citera
2023-03-30, 20:16
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Har du inte sett det? Det har varit ett åtekommande mantra.

Som tennis-damerna. De ville ha lika prispengar. Sen uppstod en psuedo-diskussion om vad lika betalt var då herrarna spelade sju set och damern fem set.

Vilket ledde till än mera psudo-argument om huruvida de var lika slitigt att träna inför fem eller sju set.

Det kokade ner till: det är (typ) lika jobbigt att träna för alla, så alla vinnare män eller kvinnor ska ha lika segersumma.

Jag svarar som jag tänkte då: är det lika jobbigt att träna oavsett om man är dam eller herr, vinnare eller förlorare.

Borde inte alla som deltar få samma ersättning?

Spelar ingen roll om du vinner Wimbeldon eller åker ut i första omgången. Träninigen var lika hård. Klart de ska ha samma del av kakan som vinnaren. Eller?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-03-30 kl. 20:24.
Citera
2023-03-30, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Det är inte ett dugg märkligt, de som byggde världen som du njuter frukterna av var män. Visserligen bara en bråkdel av alla män, men alla var män. Ni kvinnor byggde ingenting denna gång heller. Börjar det inte snart gå upp ett liljeholmens för dig att feminismen bara var en kapitalistisk lögn för att locka ut er ur köket för att använda era kroppar som billig arbetskraft?
Nej alla var inte män. Så jag säger som jag brukar: visa lite tacksamhet till alla kvinnor som åstadkommit mer än du någonsin kommer att göra och vars arbete du får njuta frukterna av trots att du själv bidragit med ett smack.
Citera
2023-03-30, 20:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

De som byggde världen som du och jag njuter frukterna av idag var arbetarklassens kvinnor och män. Till och med barnen slet långa skift på fabrikerna och jordbruken.

Kapitalismen behöver konsumenter absolut. Kvinnosakskämparna/feminismen såg till att kvinnors löner och arbetsvillkor förbättrades, sakta men säkert.
Citera
2023-03-30, 20:29
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/EaPval/jamstallda-loner-har-ar-historiska-avtalet

Citat:
”USA:s fotbollsförbund har nått överenskommelser med sina dam- och herrlandslag, som innebär att de kommer att få samma ersättning.
Det är det första förbundet i världen som lovar lika löner för båda könen.
De två kollektivavtalen sträcker sig över 2028 och har godkänts av spelarfacken.
Jag känner stor stolthet för att tjejerna som nu växer upp får se det här, att man ser deras värde utan att de ska behöva kämpa för det, säger anfallaren Margaret Purce enligt nyhetsbyrån AP.
Ja, varför skulle kvinnor behöva kämpa för något? De vill inte springa ett maratonlopp, de vill åka taxi till mållinjen och välja vinnaren utan att behöva kämpa. Jag är man, Messi är man. Vi ska ha samma lön, visst? Det ska inte ligga mig till last att den korta jäveln fuskar genom att träna hårt.
Citera
2023-03-30, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej alla var inte män. Så jag säger som jag brukar: visa lite tacksamhet till alla kvinnor som åstadkommit mer än du någonsin kommer att göra och vars arbete du får njuta frukterna av trots att du själv bidragit med ett smack.
Nu ger du bara utlopp för ditt önsketänkande. Visa respekt för din far som lärt dig att äta utan kork på gaffeln.
Citera
2023-03-30, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
De som byggde världen som du och jag njuter frukterna av idag var arbetarklassens kvinnor och män. Till och med barnen slet långa skift på fabrikerna och jordbruken.

Kapitalismen behöver konsumenter absolut. Kvinnosakskämparna/feminismen såg till att kvinnors löner och arbetsvillkor förbättrades, sakta men säkert.
Dumheter. Utan män skulle kvinnor vara mat åt djuren, du vet att det är sant så varför inte bara erkänna för dig själv så mår du kanske lite bättre?
Citera
2023-03-30, 20:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Dumheter. Utan män skulle kvinnor vara mat åt djuren, du vet att det är sant så varför inte bara erkänna för dig själv så mår du kanske lite bättre?

Är det vad du behöver intala dig för att hålla ditt sköra manliga ego intakt så låt gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in