2023-03-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Får väl gratulera till att vara behjälplig med att utrota fattigdomen om du tycker det är ok att ha kvar
6-7tusen efter boende och studielån om du har en årsinkomst på 400t.
Existensminimum för socialgrupp 4 är 5717kr plus boende.

För jag förmodar att du inte anser dig fattig, då kan ju inte ”existensminimumsnubben” heller anse sig fattig.

Ännu en som inte fattat hur bolån funkar.

En person med 400t i årsinkomst får inte låna 2720000 som räkneexemplet visade. Där behöver du en inkomst på 600t, dvs 50tkr brutto vilket efter skatt ger 37000kr give or take. Efter att räntor, amortering och avgift betalats så är det runt 20000kr kvar till annat. Det klarar du väl av att leva på som ensamstående eller ?
Citera
2023-03-30, 11:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

En person med 400t i årsinkomst får inte låna 2720000 som räkneexemplet visade. Där behöver du en inkomst på 600t, dvs 50tkr brutto vilket efter skatt ger 37000kr give or take. Efter att räntor, amortering och avgift betalats så är det runt 20000kr kvar till annat. Det klarar du väl av att leva på som ensamstående eller ?

6.8x är kanske lite i överkant (går dock men bör ha högre inkomst för att få den multipeln) men något tak på 4.5x gäller inte. Många banker ger 6x, eller 5.5x i alla fall.

2720/5.5= 500 -> månadslön på 41k brutto 31k netto. SBAB ger 2500k i lån med den lönen t.ex, bara kolla online. SBAB vill ha månadsbruttolön på 43.5k för att låna ut 2720k.
Citera
2023-03-30, 11:23
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Man kan låna, varje fall i dagsläget ca 6,5 x årslön. Så det räcker med dryga 400t.

Men, visst. Tjäna 600t och tycka att det är ok att bo i en stor städskrubb är väl upp till var och en.
Citera
2023-03-30, 11:31
Medlem
Citat:
Man kan låna, varje fall i dagsläget ca 6,5 x årslön. Så det räcker med dryga 400t.

Men, visst. Tjäna 600t och tycka att det är ok att bo i en stor städskrubb är väl upp till var och en.

Nej, detta stämmer absolut inte i alla fall. I undantagsfall ja. För majoriteten av befolkningen så är det 4,5 gånger årsinkomsten.
Citera
2023-03-30, 11:39
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Nej, detta stämmer absolut inte i alla fall. I undantagsfall ja. För majoriteten av befolkningen så är det 4,5 gånger årsinkomsten.
Har läst det i tråden flera gånger. Lånar inte själv så blev tvungen att kolla upp det. 😇
Men 6,5 verkar gälla men om det är ett undantag har jag ingen koll på.

https://www.bostadslån.com/vanliga-fragor/hur-stort-bostadslan-kan-jag-ta

Men oavsett. När dessa priser normaliseras med den högre räntan sjunker levnadsstandarden drastiskt och möter socialgrupp 4 ganska fort. Lägg till ett par procent ränta i höst så är fattigdomen borta. 👍🏻
Citera
2023-03-30, 11:54
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Har läst det i tråden flera gånger. Lånar inte själv så blev tvungen att kolla upp det. 😇
Men 6,5 verkar gälla men om det är ett undantag har jag ingen koll på.

Över 4,5 gånger måste man amortera ytterligare 1 procentenhet.
Citera
2023-03-30, 11:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Tror inte han menar att det nödvändigtvis är en bra affär ekonomiskt utan att det finns andra fördelar.
Hur lång är kötiden för en hyfsad 4 rums hyresrätt i Stockholm? 20 år?

Det har lämnats 3st! hyresrätter med 4 rum på Södermalm till bostadskön under 2023
Kortaste kötiden är ynka 29 år... Dvs lagom till pensionen kan man flytta ut från studentlyan.

Visserligen gick det 1st 4a i Årsta som bara hade 3 års kötid, men där ligger hyran på 19,890 kr/mån och då kanske höga lån inte är så farligt. Alternativet verkar vara att betala 240 000 per år i hyra dvs inom 20 år utan ev hyreshöjningar har man betalat 5 miljoner i hyra. Det är nog en mindre ekonomisk förlust mot att köpa en lägenhet just nu även om båda alternativen är dåliga.

https://bostad.stockholm.se/bostad/202221644/
Givetvis finns det fördelar med att äga sitt boende, men det var inte hans vinkel.
Just nu är det ingen ekonomisk fördel att äga sitt boende. Vilket är lite unikt sett till de senaste 25 åren.
Citera
2023-03-30, 12:00
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Över 4,5 gånger måste man amortera ytterligare 1 procentenhet.
Ok. Tackar. Ja, då måste man ju upp ett snäpp till i årslön för att låna det som ursprungsfrågan gällde.
Citera
2023-03-30, 12:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Kan du utveckla det där? Tänker du på ränteläget eller andra faktorer?

Det är extremt märkligt med hur stilla priserna står. Säljarna verkar ha lite is i magen ändå, trots kanske kärv privatekonomi.
Om priserna står still eller sjunker och lånekostnaderna stiger och vi har hög inflation som äter bort tillgångsvärden så är det knappast en bra affär att köpa just nu.
Tidigare har vi haft stigande priser och sjunkande lånekostnader.
Att lånen inflateras ned är en tröst för ett tigerhjärta då realvärdet på boendet sjunker lika mycket pga inflationen.
Citera
2023-03-30, 12:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Får väl gratulera till att vara behjälplig med att utrota fattigdomen om du tycker det är ok att ha kvar
6-7tusen efter boende och studielån om du har en årsinkomst på 400t.
Existensminimum för socialgrupp 4 är 5717kr plus boende.

För jag förmodar att du inte anser dig fattig, då kan ju inte ”existensminimumsnubben” heller anse sig fattig.
Det är många bubbelpratare som inte har någon vidare verklighetskontakt när det gäller lånande.
Det har varit ett problem sedan bubbeltrådens start 2010.

Går jag till SBAB och knappar in:
* årsinkomst 400k
* studielån 1000 kr/månad
* Kontantinsats 480k
* Ensamstående, utan barn och annat som reducerar lån.

Så får man max låna 1780 k.

Då skulle man åka på med deras uppgifter:
* tvångssparande 2967/månad
* ränta 4247/månad
* avgift föreningen 2278/månad.

Är det ett bekymmer?

En boendekostnad på 5251 kr/månad. (Sedan bör man lägga på för underhåll och el försäkring mm).

Men jag ser inte riktig problemet här. Hur uppstår misären?

Har man verkligen bara kvar 6-7k efter boende och studielån som skribenten Lugnochro hävdar?
Nog har man väl betydligt mer.
Citera
2023-03-30, 12:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Din argumentation bygger på antaganden om perfekt konkurrens. Vad tyder på att det är en sådan situation för företag som bygger bostäder?
Nej det finns inget sådant antagande. Det har du hittat på.

Produktionen kommer öka även med kass konkurrens.

Sedan kommer inte konkurrensen var särskilt kass. Vad gäller bostadsbyggande är det en verksamhet med väldigt låg tröskel. Liten kapitalkostnad och låga kompetenskrav. Nästan vem som helst kan gå igång.

Material är tämligen global tillgängligt så det är ingen flaskhals.
Citera
2023-03-30, 12:25
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är många bubbelpratare som inte har någon vidare verklighetskontakt när det gäller lånande.
Det har varit ett problem sedan bubbeltrådens start 2010.

Går jag till SBAB och knappar in:
* årsinkomst 400k
* studielån 1000 kr/månad
* Kontantinsats 480k
* Ensamstående, utan barn och annat som reducerar lån.

Så får man max låna 1780 k.

Då skulle man åka på med deras uppgifter:
* tvångssparande 2967/månad
* ränta 4247/månad
* avgift föreningen 2278/månad.

Är det ett bekymmer?

En boendekostnad på 5251 kr/månad. (Sedan bör man lägga på för underhåll och el försäkring mm).

Men jag ser inte riktig problemet här. Hur uppstår misären?

Har man verkligen bara kvar 6-7k efter boende och studielån som skribenten Lugnochro hävdar?
Nog har man väl betydligt mer.
Nu har jag ju korrigerat mig men förstår att du tycker detta är kul. Jag med. 😎
Nu gällde det en städskrubb för 2,8 miljoner. Men visst. Att tjäna 400t och inte ens ha råd med en städskrubb är i min värld inte normalt.

Sen räknar jag inte vad min boendekostnad är utan om jag klarar mig på det som blir kvar efter att allt är betalt i slutet på varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in