Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Visa mig en källa som hävdar LCOE för solpaneler som skulle indikera "världens dyraste sätt att generera el på". Spoiler, du kommer inte hitta några. För övrigt så är det "oomtvistligt" att solpaneler är en hyfsat okej investering för privatpersoner i Sverige. Det där med att du inte får ut någon el på vintern är bara ett ytterligare inlägg i en lång rad av lögner från din sida. Jag föreslår att du informerar dig i ämnet och läser information som har skapats efter 2008.

Kul att du länkar en video från TwoBitdaVinci. Jag föreslår att du följer kanalen TwoBitdaVinci och särskilt ser hans videos om Solceller för att förstå vilken uppfattning han har om paneler och paneler särskilt för privatpersoner. Han är långt ifrån negativ.

Nu tycks jag i min ilska över era lögner glömt att skriva ut att kostnaden för 180-200k avser ett system om 10kW och inte 5 som du skrev så den får jag väl ta på mig men du får likväl ta på dig att du började svamla om 200k för 5kW från första början

Att du är så arg att tangentbordet glöder framgår tydligt.
Citera
2023-02-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så, för en kostnad av 180.000 kr så får du 200 kwh el i november = värde 200 kr om 1kwh kostar 1 kr, december värde 100 kr, januari värde 150 kr, februari värde 300 kr.

4% ränta på 180.000 kr är brutto 600 kr per månad. Kanske vill man betala anläggningen på 12 år? 180k/12/12 = 1250 kr per månad. Bruttokostnad nov-feb 7400 kr, bruttoinkomst 750 kwh = 750 kronor.

Vem lurade dig?

Säg att du totalt producerar 10k kWh på ett år med Teus anläggning. Snittpris helår runt 1kr per kwh 2022 (rätt mkt högre på vinterhalvåret men då producerar man knappt ett smack så noh ett rimligt antagande). Dvs 10k netto per år. Det ger en vinst runt 4400kr per år efter ränteavdrag och 4% ränta.

45 års återbetalningstid. Inte illa.
Citera
2023-02-04, 19:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Säg att du totalt producerar 10k kWh på ett år med Teus anläggning. Snittpris helår runt 1kr per kwh 2022 (rätt mkt högre på vinterhalvåret men då producerar man knappt ett smack så noh ett rimligt antagande). Dvs 10k netto per år. Det ger en vinst runt 4400kr per år efter ränteavdrag och 4% ränta.

Okay, lite offtopic all nu men sure, det påverkar ju bostadsmarkanden på sätt och vis...

Minimumpris på en kWh ligger väl runt 1kr när man tar med alla skatter och avgifter? Blir lite oseriöst att ha det som snitt i en kalkyl.

Skatt: 50 öre
Elöverföring: 30 öre
Spotpris: 20-400 öre
Citera
2023-02-04, 19:45
Medlem
Citat:
Kan ju också vara en anledning till att innerstan börjat gå som tåget igen.

Jämför du gemene BRF innanför tullarna med gemene BRF utanför tullarna så har de innanför i regel otroligt bra ekonomi. Lån över 3-4k per kvm I föreningen är ovanligt om det inte är nybyggen. Många är helt skuldfria och har passiva inkomster från HR I huset, parkeringsplatser och lokalhyra.

Så fort du kommer utanför tullarna är det snarare regel med 10-15k per kvm I lån. Inga inkomster I övrigt. Tomträtt. Dubbelt så höga avgifter etc.

Så är det ju, agnarna kommer skiljas från vetet nu för BRF:er, i takt med att räntorna sänktes efter finanskrisen har föreningens ekonomi haft väldigt liten inverkan på avgiften. Köparna har bara tittat på avgiften, inga underliggande faktorer, ränta, bindningstider, gjorda renoveringar, potential i hyresintäkter etc granskas (möjligen av andra spekulanter men inte den som köper). Detta kommer ju drastiskt ändras nu när framförallt räntan kommer visa sig i avgiften. Underhåll etc kanske man föreningarna kan skjuta framför sig ett tag till...... Värst borde det vara för äldre hus som nyligen ombildats, hög belåning, ofta i nivå med nyprod och massiv underhållsskuld.
Citera
2023-02-04, 19:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Nja, 1 års elavtal för SE3 är på 211 öre/kWh. Vad blir det för återbetalningstid när du räknar med det?
Köper man el betalar man skatt och moms. Ingår här. Nätavgift skulle du kunna lägga på en del av elen.

Det som gör solpaneler intressant är just att man kommer ifrån skatten på den egenproducerade elen.
Därav att återbetalstid legat på ca 10 år.
Citera
2023-02-04, 19:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, lite offtopic all nu men sure, det påverkar ju bostadsmarkanden på sätt och vis...

Minimumpris på en kWh ligger väl runt 1kr när man tar med alla skatter och avgifter? Blir lite oseriöst att ha det som snitt i en kalkyl.

Skatt: 50 öre
Elöverföring: 30 öre
Spotpris: 20-400 öre
Nej, det är inte alls oseriöst. Här är senaste 10 årens snittpris på el:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
Snittpriset per år är långt under 1 kr/kwh zon 3+4 alla år utom krisåret 2022.

Och så missade du att elpriserna på sommaren är nära noll, utom konstigt nog i augusti, och att solpaneler ger i princip all el på sommaren. Men snittpriset ovan bygger till största delen på vinterhalvåret när det används mest el. Snittpriset sommarhalvåret hittar jag inte men det måste vara mycket lägre än 1kr.

Så 1 kr/kwh är högt räknat på intäkterna ett helt år med solpaneler i Sverige zon 3+4.

Detta sagt så är det ju finfint för mig och alla andra att någon ut egen plånbok lägger ut 180k som aldrig betalar sig. För de genererar trots allt el, som de sedan inte behöver köpa, så konkurrensen på elbörsen går ner något och då även mitt pris eftersom jag har rörligt elpris, alltid.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-04 kl. 19:59.
Citera
2023-02-04, 20:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, det är inte alls oseriöst. Här är senaste 10 årens snittpris på el:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
Snittpriset per år är långt under 1 kr/kwh zon 3+4 alla år utom krisåret 2022.

Och så missade du att elpriserna på sommaren är nära noll, utom konstigt nog i augusti, och att solpaneler ger i princip all el på sommaren. Men snittpriset ovan bygger till största delen på vinterhalvåret när det används mest el. Snittpriset sommarhalvåret hittar jag inte men det måste vara mycket lägre än 1kr.

Så 1 kr/kwh är högt räknat på intäkterna ett helt år med solpaneler i Sverige zon 3+4.

Detta sagt så är det ju finfint för mig och alla andra att någon ut egen plånbok lägger ut 180k som aldrig betalar sig. För de genererar trots allt el, som de sedan inte behöver köpa, så konkurrensen på elbörsen går ner något och då även mitt pris eftersom jag har rörligt elpris, alltid.

Det där är spotpris enbart på elen, sen tillkommer moms, energiskatt (50 öre), överföringsavgift (32 öre). Du betalar väldigt sällan 1 kr per kWh.

Sen kan jag väl hålla med om att solceller på ett villatak är en tveksam "investering" men skulle inte använda 1kr/kWh som snittkostnadsinput i kalkylen för då framstår jag som en okunnig idiot.
Citera
2023-02-04, 21:00
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag kan trösta dig med att den absoluta eliten i ekonomi inom Sverige, tex RB inte är speciellt bra på prognoser..
Frågan är om de är bättre än FB.
Att bostäder skall ned ytterligare 2023 är en no-brainer som jag tror de flesta förstår.
Plånböckerna krymper kraftigt för de flesta iom inflation och räntor. Och därigenom lånelöftena som till stor del styr priserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Tycker inte "de flesta" verkar försåt det. Men jag ser ingen annan väg (iofs hyrestorsk - så inte helt opartisk, hehe). Villorna verkar ha tagit mest stryk hittills - den stora bomben finns dock i BRF där massiva avgiftningshöjningar är att vänta de kommande åren när de bundna lånen förhandlas om från ibland så lågt som 0,5% till omkring 4%. Som lök på laxen: högre räntor på insatsen, högre värme/elkostnad och ev kostnader för underhåll/renovering.

Nej, du har rätt, tyvärr kanske de flesta inte förstår det, Jag raljerade lite.
Man kanske inte ska begära det heller när så många oockså tror tror att när inflationen går ner så sjunker kostnadsläget och vi får mer i plånboken.
Ja, BRF är en tickande bomb. Vi får hoppas köparna snart bli så intelligenta att de tittar på årsredovisningarna och ser vad ökade kostnader kommer innebära. Men det nog för mkt att hoppas på.
Citera
2023-02-04, 21:12
Medlem
Citat:

...som dessutom bara är värdelöst skrot efter 20 år på sin höjd
Citera
2023-02-04, 23:54
Medlem
Citat:
Kan ju också vara en anledning till att innerstan börjat gå som tåget igen.

Jämför du gemene BRF innanför tullarna med gemene BRF utanför tullarna så har de innanför i regel otroligt bra ekonomi. Lån över 3-4k per kvm I föreningen är ovanligt om det inte är nybyggen. Många är helt skuldfria och har passiva inkomster från HR I huset, parkeringsplatser och lokalhyra.

Så fort du kommer utanför tullarna är det snarare regel med 10-15k per kvm I lån. Inga inkomster I övrigt. Tomträtt. Dubbelt så höga avgifter etc.

Nä priserna gick ned kvalitetsjusterat. Tåget har gått, 27% är den reala nedgången på villor i Stockholm. Nästa vecka höjer RB med minst 50p, enligt liksom-fb så spelar inte räntan någon roll för valutan 😂. Experterna säger dock annat
Citera
2023-02-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi har haft en tillgångsinflation som har gynnat de som äger tillgångar. Det har ersatts av en vanlig inflation på gods.

Det är inte klokt vad t ex silket har gått upp i pris! Det går inte att hitta något raffigt under 500 spänn!

Har kommit till samma insikt, men det är ju inte för inte vi är tvillingsjälar.
F.ö. är det inte priset som går upp, det är mängden silke du får per krona som går ner
Citera
2023-02-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nä priserna gick ned kvalitetsjusterat. Tåget har gått, 27% är den reala nedgången på villor i Stockholm. Nästa vecka höjer RB med minst 50p, enligt liksom-fb så spelar inte räntan någon roll för valutan 😂. Experterna säger dock annat

Glöm inte att liksom-fb också är tydlig med att räntor inte har någonting med bostadspriser att göra och om folk får problem så kan man "bara sälja lite aktier" eftersom var och varannan svensk är börsmiljonär.

flanders, du tyckte ju att en boendekostnad på 30k inte var något konstigt för ett ungt par med 60k netto ihop. Vi är snart där, vi får se om det är det pris alla vill betala framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in