Citat:
Ursprungligen postat av
Harklank
Räntorna bidrar ju i att ge folk mer känsla av att ha ok månadskostnad. Men det som driver priser på tillgångar mest är när folk förväntar sig att priset ska upp.
På samma sätt som när folk köper en aktie i Apple nära all time high, så kan folk köpa en bra bostad till för högt pris.
När massan av marknadens deltagare börjar förvänta sig sjunkande priser så går priset ner.
När folk sen tror att en botten är nådd så hoppar de på tåget igen. Det kan gå jättefort eller jättelångsamt.
Låter som du tänker dig att när folk tror på stigande bostadspriser så köper som en villa i Bromma, men 6 månader senare när det inte är lika övertygade så säljer dom den och hyr en lägenhet i Kramfors.
I verkligheten hanterar dock inte folk sina bostäder så. Villor tenderar folk bo 30 år i.
Det där är inte ett fungerande resonemang.
Det har ältats många ggr i forumet. Övertygade bubbelpratare har hävdat med stor övertygelse att det räcker med att prisökningarna stannar upp för att priserna skall krascha. Och när det skett så och man frågar varför kraschen uteblir så kommer bubbelpratarna med nya villkor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Nu är du dum på riktigt, reallöneökningar eller mindre boendekostnader verkar positivt. Titta nu fick jag med dina elpriser. Nä stigande boendekostnader har påverkat lika mycket som minskande. SCB har facit, vilket jag länkat till tidigare. Det går bra att citera mig.
Blir bara personangrepp och ingen logik och ingen fakta när Niklas86 exponeras för logik.
Nu var frågan om det vara så att ränteeffekten är så liten att reallöneökningar slog ut den. Men det fick inget svar utan avfärdades med personangrepp.
Påstår man att stigande ränta ger fallande priser, så måste perioder med stigande ränta och stigande bostadspriser förklaras. Det sker inte.
Bubbelpratarna hanterar detta på 3 olika sätt:
1. Man springer och gömmer sig.
2. Personangrepp.
3. Förvirrat prat utan logik, och påståenden som saknar förankring i verkligheten.
Det är nog så att tanken att räntorna styr bostadspriserna är en omhuldad trossats som dom hämtat ut på pastorsexpeditionen. Finns ju lite varianter på punkterna ovan. Som stämmer med hur religiösa människor reagerar på ifrågasättande av deras religions grundvalar.