Citat:
Ursprungligen postat av
SthlmHolmes
J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man säger. Så då hamnade hon med huvudet ungefär här tror jag.
F: Okej. Hon har vridit sig ett kvarts varv helt enkelt?
J: Ja nåt sånt.
F: Är det, i det här skedet så sitter du på henne då samtidigt som hon vrider sig, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag hann kanske alltså riktigt sätta mig ner när hon vred sig utan när hon var här då vet jag att jag hade satt mig på henne men mellan här vart det väldigt tumult liksom.
F: Okej. Ja och då har du markerat skissen med en tvåa och det är i läge två då som du vet att du sitter på henne?
J: Ja precis.
F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
F: Hur sitter hon?
J: Det minns jag inte.
F: Sitter hon på rumpan eller sitter hon på huk eller står hon på knä?
J: Det minns jag faktiskt inte.
F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet. Är det så jag ska förstå dig?
BF: Och var är hon någonstans i förhållande till Tove och dig?
J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag.
F: Rita ett kryss där också. Du kan skriva vad du menar med det. Majas position här så skriv bara Maja där det räcker. Okej och där håller hon i Toves händer är det rätt uppfattat?
F: Vad gör du då?
J: Och då tar jag ju mina händer om Toves hals och säger liksom va fan håller du på med. Och då tar jag ett grepp om hennes hals och trycker till.
F: Okej. Och din minnesbild av Majas, vad gör Maja då? J: Hon håller fortfarande i Toves händer.
F: Säger du väl?
J: Ja hon håller i Toves händer fortfarande. Det gjorde hon ett tag.
BF: Var var Toves händer när Maja höll i dem?
J: Mot golvet men jag kommer inte exakt ihåg men är ganska säker på att det var mot golvet.
BF: Mot golvet.
J: Att Maja höll ner Toves händer då.
BF: Men alltså man har ju en hand på var sida så att säga av kroppen.
J: Ja, jag alltså jag kommer inte ihåg exakt vart händerna var faktiskt. Men först så tar ju Maja tag i Toves händer när dem är liksom om min hals och sen försöker hon dra ner dem mot golvet för jag uppfattade det som det.
F: Och det här är under tiden som du håller kring Toves hals?
En del luckor i berättelsen och tror Johanna oftast ljuger när hon säger "mmm".
- Hur och när kom Maja in i badrummet? Johanna säger att Maja är kvar i badrummet. Kvar sen när?
- Om man ligger ner är det svårt att nå upp och runt om någons hals som sitter på en, speciellt om man själv är liten och den man har sittandes på en är stor/lång.
- Om någon tar händerna om ens hals försöker man väl själv att få bort händerna?
- Om Maja satt kvar med Toves händer ett tag? det låter som mer än 10 sekunder.
Edit: läste nu att Maja va i badrummet med Tove vid "rundvandringen". Ett sånt tomt och litet badrum behöver man inte ens gå in i, räcker att stå på tröskeln och titta in en sekund.
De hade planerat och nu stängt in Tove i badrummet mellan sig.
Jag hakar på din berättelse:
1. De kommer till lägenheten 01.52
2. JJ och TT går till köket och sätter sig. MH säger att hon mår dåligt och lägger sig i sovalkoven.
3. Tidpunkt 02:19 MH (enligt plan/överenskommelse med/eller instruktion från JJ) säger att hon mår illa och går till toaletten, där hon gör något udda ljud för att påkalla JJ och TT uppmärksamhet. Kanske en icensatt hög duns? Både JJ och TT rusar in till toaletten. Detta händelseförlopp tar några minuter i anspråk.
4. Då befinner sig alla tre i toaletten, när Tove märker att MH mår bra (TT säger till JJ, här finns inget att se och syftar på MH) och hon försöker ta sig ut från toaletten. Men då låser JJ dörren och misshandel/mord är ett faktum. Klockan är nu ca 02:25-02:30.
5. Tidpunkt 02.43 är det färdigt och de tar sig ut från toaletten.
6. Några minuter senare så möter hon granne och de åker mot mc. 02:49.
Denna teori kan både innehålla MH på toaletten under mordet och utan MH. Men eftersom MH i överenskommelse med JJ lurar in henne på toaletten är hon att betrakta som medgärningsman.