Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Borde väl göras när man sätter in pengarna och börjar spela snarare än när man skall ta ut vinsten?
Ja fast vinster är ju inget som spelaren skulle stämma spelbolaget för. Är det däremot så att spelbolaget vägrar betala ut en vinst kommer ju saken i ett annat läge dock.
Jo, man tycker att det borde kollas redan när pengar sätts in, fast det kanske är för administrativt jobbigt. Kan tänka mig att man gör det om någon sätter in mycket på en gång, dock. Sätter man in en klumpsumma på fem miljoner kanske de kollar. Men jag måste erkänna att det är spekulationer från min sida, jag är som sagt inte så insatt i exakt hur det fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Atamon
Varifrån fick han dessa 5 miljoner krinor som han spelade bort? Har han en skuld på 5 miljoner nu?
Har han omsatt 5 miljoner eller förlorat 5 miljoner?
Och hade han lika gärna kunnat stämma spelbolaget om han spelat lika mycket men vunnit 5 miljoner kronor? Åtalet rör väl inte de birtspelade pengarna utan det faktum att de lät honom spela trots uppenbart spelmissbruk?
Många frågor!
Tror du är den tredje som frågar "men om han vunnit då?" här.

Se här för ett par svar:
(FB) Spelare som förlorade 5 miljoner på 3 års tid stämmer Betsson
(FB) Spelare som förlorade 5 miljoner på 3 års tid stämmer Betsson
Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Nu vet jag inte exakt vilka grunder som åberopas men generellt sett är det svårt att få några pengar om man själv har gått med vinst i Sverige.
Gör man gällande förmögenhetsskada enligt skadeståndslagen (endast brottsliga handlingar är aktuella) krävs att man har skadats ekonomiskt, gör man gällande rättsprincipen om obehörig vinst så krävs att motparten verkligen har gjort en vinst från en och gör man gällande att avtalen (som varje lagt spel är) är ogiltiga och därför kräver tillbaka pengar så måste man ha något att kräva tillbaka.
Sverige är inte som USA där man (som det verkar) automatiskt ger pengar till folk för att ett företag har agerat felaktigt, det krävs en rättslig grund för att ha rätt till pengarna här.
Det krävs ju rättslig grund i USA också, däremot så är de mycket mer benägna att betala ut pengar utan en faktiskt ekonomisk skada.
Det finns även en tendens där att lagstifta om ersättningsbelopp för sånt som överhuvudtaget inte orsakat någon skada. Kommer t.ex. ihåg att för ett par årtionden sen så hade Kalifornien en lag där vilken privatperson som helst kunde stämma vissa företag som inte skrivit annonser enligt en exakt mall. Några kom på den ljusa iden att gå igenom en bilannonstidning (det här var på tiden då tryckta såna fortfarande var normen) och stämma varenda bilhandlare som skrivit "APR" eller "A.P.R." eller liknande istället för "Annual Percentage Rate" angående sina finansieringserbjudanden och drog hem miljoner.
Det hade förstås aldrig gått i Sverige, men USA är ju notoriskt för sina skadestånd, både vad gäller summor och under vilka omständigheter de ges ut.