2023-03-28, 17:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Notera att om man läser Bratis ordagrant så säger inte MiKj att han varit med BW hela kvällen:

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
---Hur många kan efter eget vetande säga att BW var på fest i Rabyn innan?
Jag har motsägande uppgifter som jag vill kunna lägga åt sidan om de inte stämmer. De uppgifterna är att alibi är en vän som BW spenderat dagen med och stor del av kvällen med. Alltså ingen fest. Många trådsanningar här, därför frågar jag.
(min fetning)

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, det ger ju inte varandra alibi ur denna berättelse från Bratis. Varför skulle någon påstå det, MK säger ju inget vad han eller BW gjort efter 2:00. Det finns kanske en anledning till varför han undviker att beröra detta ämne i samtalet med Bratis..hm.

Andra fetningen : Det kallar jag för en sorts Kalle Anka -logik. Mycket märkligt att sammanblanda den grupp av tunga "yrkesbrukare", riktiga knarkare , med dessa båda partyknarkande brats som båda kommer från välbemedlade hem med föräldrar med fina arbeten, sommarstuga o sv . Det är en helt annan sak att MK och BW, som kommer från denna finare vänkrets och bakgrund, ballar ur på samma gång, än dessa knarkare där det är så gott som helt förutbestämt att de når detta öde till slut.

Jag håller med dig att det underligt detta med vad MK säger till Bratis att BW inte alls hade varit på fest i Radbyn. Jag undrar då om inte även MK också kan ha varit med på festen i Radbyn. En möjlighet. Bratis hade ju hört om ryktet i tråden att BW kunde varit där, han kanske då enbart frågade MK om bara just om BW hade varit där. MK kanske då slår även bort sig själv från denna fest om han ljuger att BW inte hade varit där, kan han tänka. I och med att de var tillsammans innan på dagen till sent på kvällen kan chansen öka att de fortsatte sena kvällen/natten tillsammans ? Inte omöjligt.

Om besöket på festen i Radbyn(om de var där) förläggs ganska sent på kvällen mot natten och varför inte närmare 2.00, kanske MK vill ha ett tryggt avstånd från denna fest. Om BW kopplas till den och MK vet att han också kan kopplas till detta kanske sena festbesök, känner han att det är bättre att ta bort även BW från denna fest. Med: Vi var inte där. Hm.. Invecklad spekulering av mig. Jag tänker högt här, för vidare diskussion om detta.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 17:58.
Citera
2023-03-28, 17:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
MK är en känd mytoman så han kan givetvis ha ljugit och sagt att dom inte var i Radbyn.
Vem vet, kanske BW och MK plötsligt dök upp på festen i Radbyn? BW kan även ha varit inne en sväng själv och kollat läget medans MK väntade i bilen. I efterhand vill man under inga omständigheter bli ihopkopplade så nära inpå stadts stängning. Då passar det kanske bättre att kvinnomisshandlaren Shane kommer in i bilden?

Jag vet att det är svårt för dig att förstå att vad BW och MiKj gör innan 02:00 är helt oväsentligt ur alibisynpunkt. Om de skakat tass med kungen eller om de varit på fest i Radbyn, skit samma, det är inte på något sätt ett alibi eftersom båda säger sig ha begett sig till Stadt vid stängning.

Om du inte tror mig kan du fråga någon annan.
Citera
2023-03-28, 18:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Nej, det ger ju inte varandra alibi ur denna berättelse från Bratis. Varför skulle någon påstå det, MK säger ju inget vad han eller BW gjort efter 2:00. Det finns kanske en anledning till varför han undviker att beröra detta ämne i samtalet med Bratis..hm.

Andra fetningen : Det kallar jag för en sorts Kalle Anka -logik. Mycket märkligt att sammanblanda den grupp av tunga "yrkesbrukare", riktiga knarkare , med dessa båda partyknarkande brats som båda kommer från välbemedlade hem med föräldrar med fina arbeten, sommarstuga o sv . Det är en helt annan sak att MK och BW, som kommer från denna finare vänkrets och bakgrund, ballar ur på samma gång, än dessa knarkare där det är så gott som helt förutbestämt att de når detta öde till slut.

Jag håller med dig att det underligt detta med vad MK säger till Bratis att BW inte alls hade varit på fest i Radbyn. Jag undrar då om inte även MK också kan ha varit med på festen i Radbyn. En möjlighet. Bratis hade ju hört om ryktet i tråden att BW kunde varit där, han kanske då enbart frågade MK om bara just om BW hade varit där. MK kanske då slår även bort sig själv från denna fest om han ljuger att BW inte hade varit där, kan han tänka. I och med att de var tillsammans innan på dagen till sent på kvällen kan chansen öka att de fortsatte sena kvällen/natten tillsammans ? Inte omöjligt.

Om besöket på festen i Radbyn(om de var där) förläggs ganska sent på kvällen mot natten och varför inte närmare 2.00, kanske MK vill ha ett tryggt avstånd från denna fest. Om BW kopplas till den och MK vet att han också kan kopplas till detta kanske sena festbesök, känner han att det är bättre att ta bort även BW från denna fest. Med: Vi var inte där. Hm.. Invecklad spekulering av mig. Jag tänker högt här, för vidare diskussion om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Notera att om man läser Bratis ordagrant så säger inte MiKj att han varit med BW hela kvällen:

(min fetning)

Noterar det du säger: HAN SÄGER. Just det. MK säger detta till Bratis, ja
Citera
2023-03-28, 18:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

(min fetning)

Sluta nu att agera försvarsadvokat åt BW och MK och försök samarbeta med oss andra i tråden stället. Det här är inte ett normalt beteende av någon som påstår sig vilja lösa fallet. Du har väl inget för att skydda dom, eller?
Du verkar ju närmast desperat som du går an...
Är det inte fel fotbollsplan påstår du att ChEr inte är BW's alibi, hon är inte heller den som var hos UA, sen är du inne på Shane och Radbyn och nu blandar du om korten ang MK och Bratis möte. Vad fan är det med dig?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 18:14.
Citera
2023-03-28, 18:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Noterar det du säger: HAN SÄGER. Just det. MK säger detta till Bratis, ja

OK Du har givetvis genomskådat MiKj. Berätta nu vad han ville uppnå med det han sade till Bratis.
Citera
2023-03-28, 18:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag vet att det är svårt för dig att förstå att vad BW och MiKj gör innan 02:00 är helt oväsentligt ur alibisynpunkt. Om de skakat tass med kungen eller om de varit på fest i Radbyn, skit samma, det är inte på något sätt ett alibi eftersom båda säger sig ha begett sig till Stadt vid stängning.

Om du inte tror mig kan du fråga någon annan.

Det var många som begav dig till stadt, grejen är den att just dessa herrar inte vill bli sammankopplade. Det verkar vara oerhört svårt för dig att förstå.
Citera
2023-03-28, 18:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det var många som begav dig till stadt, grejen är den att just dessa herrar inte vill bli sammankopplade. Det verkar vara oerhört svårt för dig att förstå.

Jag tror att alla med 100+ i IQ ser att MiKj kopplar sig mycket starkt till BW denna dag. Han har varit med BW hela dagen och en stor del av kvällen. MiKj placerar dem båda vid Stadt:

Bratis skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det är inte Hen*rik jag syftar på.
Vad jag tänker är att BW och den person jag fått dessa uppgifter ifrån avslutade resan med att kolla om det var något att se nere vid hotellet. Man brukade göra så.---

Om detta betyder att MiKj är tillsammans ända fram till 02:00 eller om de kommit dit tidigare går inte att avgöra.

Normalbegåvade personer ser att MiKj varken tar avstånd från BW eller försöker ge sig eller BW alibi.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 18:26.
Citera
2023-03-28, 18:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Detta är ju djupt humoristiskt. MiKj berättar hur han och BW är tillsammans hela dagen och större delen av kvällen och Pudeln drar slutsatsen att dessa herrar inte vill bli sammankopplade.

Lägg som lök på laxen den andra drömmaren, Skvaggs påstående, att den andre gärningsmannen är BW:s alibi (innan BW gick till damen för natten). Så MiKj är BW:s alibi som inte vill bli sammankopplade med BW (enligt Pudeln) men går till polisen och ger BW alibi (enligt Skvagg). Finns det någon starkare sammankoppling till en annan person än att ge denne alibi vid tiden för ett mord?

Skvagg och Pudeln kanske tror att de är överens, men det beror på att de tänker så dunkelt att de inte kan förklara för varandra vem som var med vem när, var och hur.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 19:14.
Citera
2023-03-28, 19:16
Medlem
Du är nog den nästsista jag skulle delge mina källor. Kanske ett konstigt tips men i all välmening. Bäst du hör dig för med GW för mig litar du inte på. GW gillar inte flashback så jättemycket (understatement!). Du är varnad.….
Citat:
Källa på detta? Har du kikat i naveln igen eller har InkaInka skickat PM?

Kontrollfråga: Vem var den andre mannen i GW:s bil? Vi har ju lite olika bud: MiKj, Shane och HeJu.
Citera
2023-03-28, 19:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Du är nog den nästsista jag skulle delge mina källor. Kanske ett konstigt tips men i all välmening. Bäst du hör dig för med GW för mig litar du inte på. GW gillar inte flashback så jättemycket (understatement!). Du är varnad.….

Och jag kan varna dig för att folk som har varit med länge i tråden är rätt så vana vid folk som "hittat lösningen" och har "källor" som de inte vill "delge" andra.

Folk som verkligen har källor kan hänvisa till artiklar, böcker, tv-program osv. Personer som resonerar som du har sällan en riktig källa. Det är mer ett ord som ni använder för att göra er själva mer intressanta.
Citera
2023-03-28, 19:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej jag har inte missat något
Jag vill höra vad just du tror Sculley, fick Helena skjuts från stan eller gick hon?
Du kan väl inte ständigt förhålla dig "neutral" till allt?

Vart hittar man källan till den påstådda vittnesuppgiften vid Systembolaget?
Har det blivit en trådsanning?
Det var mycket folk som rörde sig i området vid stängning, "en man och kvinna i sällskap" är en beskrivning som passar in på vem som helst.

Brovittnet's uppgift betraktas som ytterst osäker av polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om detta tror jag ingenting. Jag har inte fler uppgifter än någon annan i tråden, så varför skulle jag inte kunna hålla mig neutral? Tycker det räcker med “säkra” uppgifter och pajkastning i tråden utan min medverkan.

Kanske fler skulle iakttagit Helena om gick hem, men samtidig bör man ha i minnet att det var betydligt mindre bebyggelse ut mot Ekudden på den tiden.

Källan till den påstådda vittnesuppgiften vid Systembolaget känner jag inte till.

Citat:
Ok, det förklarar varför Ugglan ständigt hänvisar till detta vittne.

Nu är denna örfil inte menad till dig, Sculley, utan bara till den evigt okunnige och opåläste Pudelfrillan - som dessutom anser att det är något misstänkt med mig (alla) som har den jobbiga förmågan att komma ihåg saker från olika mediala sammanhang, saker som måste kunna betraktas som fakta eftersom de finns i förundersökningen och förmedlas just i media!

Så: Uppgiften om att en person gjorde en iakttagelse av en man och kvinna på Österlånggatan i höjd med gamla Systembolaget gående i riktning FRÅN torget (!!!) finns i det första avsnittet i radiodokumentären från 2017. Det är bara att lyssna efter cirka sex minuter!

Sedan sägs också innan uppgiften om iakttagelsen på Österlånggatan att Helena hördes fråga inne på stadshotellet om det var någon som skulle GÅ (!!!) åt hennes håll. Ser man på, detta hemska !

Jag är ledsen Pudeln, men du är alltid sjua eller åtta på bollen. Eller inte med i matchen överhuvudtaget ...

Börja vid cirka sex minuter, alltså: https://sverigesradio.se/fallethelena
Senast redigerad av Ugglan. 2023-03-28 kl. 19:50.
Citera
2023-03-28, 19:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Detta är ju djupt humoristiskt. MiKj berättar hur han och BW är tillsammans hela dagen och större delen av kvällen och Pudeln drar slutsatsen att dessa herrar inte vill bli sammankopplade.

Herregud, du måste ju vara helt tappad...
Det här är inga offentliga uppgifter!
MK trodde givetvis att det han och Bratis pratade om gällande BW och Helena's försvinnande skulle stanna mellan dom

Du verkar inte förstå att MK berättade det här på fyllan, han kanske aldrig har sagt något om detta tidigare, alt. har varit väldigt återhållsam om vad som hände den kvällen.
30 år senare när Bratis träffar på honom på en fest har han distans till det hela, han är packad och "off guard", helt enkelt inte försiktig eller på sin vakt. Inte fan utgår MK från att Bratis skriver på Flashback och kommer delge deras samtal i Helena-tråden. MK är nyinflyttad i Mariestad efter 20 år i Stockholm, han är nyfiken och vill veta hur snacket går nu när han har kommit "hem". MK är så nyfiken att han det första han gör när han stöter ihop med Bratis är att börja prata om Helena's försvinnande. Han har förmodligen redan innan festandet bestämt sig för att snoka i det här.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in