2023-03-28, 07:05
Medlem
Jag kan hjälpa till här Sculley. Det är väldigt enkelt det här också när man väl räknat ut det. Helena hittade ingen på Stadt att få skjuts av eller promenera tillsammans hem med. Hon började då bli lite orolig, ringde Ulrika. Sedan hörde hon sig för i baren igen om ingen skulle åt hennes håll. Nej ingen.

MEN och här kommer kruxet och ett avgörande ögonblick för fallet och ett ödesdigert ögonblick i Helenas liv. Hon träffar BW utanför Stadt, en nära vän som erbjuder henne skjuts hem. Resten är kriminalhistoria.
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tror ni båda missade frågan i inlägget från IB03. Mitt svar var att det är inte bara BW som sagt att Helena skulle gå hem.
Citera
2023-03-28, 07:18
Medlem
Hoppas ni har rövslickad varandra klart nu. Klubben för inbördes beundran, Ugglan och Thord.

Ni är så himla duktiga ska ni veta. Ett axplock: Helena gick hem eller vänta hon började i alla fall gå hem. Halvt poäng till dig Ugglan, hon gick runt kvarteret för att stiga in i en bil så visst hon började med att gå. Och sen blir hon mördat av ett gäng danskar i en bil som hon kanske kände och om inte då körde de ikapp henne. Och så var det ju helt säkert PU också som ni så gärna vill få in. Henne kände Helena också tillräckligt bra för att åka hem med honom. Visst..
Det är så att ni inte kommer förstå för ni inte vill förstå. Vad är så känsligt för er? Jag kan säga er en sak: BW har både i utredningen samt här i tråden lagt ut falska spår. Ganska många.
Där var från början helt avgörande för honom att alla skulle tro att Helena gick hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tack! Tyvärr låter jag mig provoceras av allt trams alldeles för ofta. Jag har min egen coach i det ämnet, Judaland, som tålmodigt försöker lära mig att inte tappa humöret. Dock har även jag fel ibland, gör onödiga misstag, MEN jag gör allt jag kan för att leverera så objektiva inlägg som möjligt.

Men fetning (under "Visa mer"): Så är det: Tyckande och troende - men inga bevis!

I övrigt är du själv mycket analytisk, faktaintresserad och tålmodig, och avskyr en massa löst hopplock. Det var inte min mening att "tackla dig" för ett par veckor sedan - mitt humör var dåligt då. Judaland gav mig en uppsträckning för det misstaget!
Citera
2023-03-28, 08:05
Medlem
[quote=Skvagg|83965054]Hoppas ni har rövslickad varandra klart nu. Klubben för inbördes beundran, Ugglan och Thord.

Ni är så himla duktiga ska ni veta. Ett axplock: Helena gick hem eller vänta hon började i alla fall gå hem. Halvt poäng till dig Ugglan, hon gick runt kvarteret för att stiga in i en bil så visst hon började med att gå. Och sen blir hon mördat av ett gäng danskar i en bil som hon kanske kände och om inte då körde de ikapp henne. Och så var det ju helt säkert PU också som ni så gärna vill få in. Henne kände Helena också tillräckligt bra för att åka hem med honom. Visst..
Det är så att ni inte kommer förstå för ni inte vill förstå. Vad är så känsligt för er? Jag kan säga er en sak: BW har både i utredningen samt här i tråden lagt ut falska spår. Ganska många.
[b][b]Där var från början helt avgörande för honom att alla skulle tro att Helena gick hem.

Fast hur ser laget med ebeneezer, inkainka, Zorro och ev IB03 ut. Blandar seriösa inlägg med ibland härskande utspel eller sandlådenivå i stil med, jag avgår ur tråden”. Inte för att jag försvarar nån men dom flesta verkar ha en egen agenda?
Då kan det ju vara så att minst 1 vet exakt vad som hänt. Eller?
Citera
2023-03-28, 08:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tror ni båda missade frågan i inlägget från IB03. Mitt svar var att det är inte bara BW som sagt att Helena skulle gå hem.

Nej jag har inte missat något
Jag vill höra vad just du tror Sculley, fick Helena skjuts från stan eller gick hon?
Du kan väl inte ständigt förhålla dig "neutral" till allt?

Vart hittar man källan till den påstådda vittnesuppgiften vid Systembolaget?
Har det blivit en trådsanning?
Det var mycket folk som rörde sig i området vid stängning, "en man och kvinna i sällskap" är en beskrivning som passar in på vem som helst.

Brovittnet's uppgift betraktas som ytterst osäker av polisen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 08:29.
Citera
2023-03-28, 08:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag känner inte din ålder, men sexualmoralen på 90-talet var sådan att det var OK att vara ett par eller att "strula". One night stands har dock lite negativ stämpel så det var inte något samtalsämne.

Utifrån den moralen borde BW problemfritt kunna sprida vem som var hans alibi om de umgicks efter mordet och det inte rörde sig om ett one night stand. Om alibit hade ställt upp på att ljuga för honom så hade det också varit lämpligt att sprida budskapet för att möta olle i grind. Men rör det sig om ett one night stand och ett äkta alibi så är BW givetvis i starkt beroendeställning till denna kvinna och att då sprida uppgiften om sin erövring för natten ligger inte i hans intresse. Det viktiga är att hon håller fast vid berättelsen till polisen.

Detta plus att berättelsen om BW:s uppträde i Radbyn också tyder på att han är singel gör att jag tycker att det lutar åt att alibit är ett one night stand.

Varken MiKj eller berättelsen i Radbyn ger skäl till att tro att BW fått ett ex att gråta och söka sig till UA.

Det här är inget annat än ordsallad (en person använder ord och blandar argument och ämnen helt ologiskt för att behålla kontroll och blanda bort korten)
Citera
2023-03-28, 08:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag vet inte om vi missförstår varandra. Du använder uttrycket "ovanför hamnen" och Fighter använde uttrycket "bakom fotbollsplan". Båda begreppen är luddiga.

Fotbollsplan vid caféet är en riktig fotbollsplan. Den är försedd med parkering och ligger vid ett känt café vid en känd väg. Den passar med andra ord som samlingsplats för ett sök.

Det du kallar fotbollsplan vid Kolarestigen är ingen riktig fotbollsplan. Den saknar parkering. Vägarna in i området är dåliga och är därför en dålig samlingsplats för ett sök.

P.S. Kommunen själv beskriver området vid Kolarestigen som "...en klippt gräsplan med fotbollsmål", sid 11 i länken nedan:

https://mariestad.se/download/18.5b07559d1700b6f80ed7ead/1580909163403/Planprogram%20B%C3%A4ckatorpen,%20samr%C3%A5dshand ling.pdf

Dvs kommunen vill inte kalla området för fotbollsplan, för det är ju liksom ingen fotbollsplan. D.S.

Eftersom du inte vet vilken fotbollsplan Pepparkakemannen avser så är även detta inlägg ordsallad från din sida. Du vill behålla kontroll och blanda om korten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 08:27.
Citera
2023-03-28, 08:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Fast hur ser laget med ebeneezer, inkainka, Zorro och ev IB03 ut. Blandar seriösa inlägg med ibland härskande utspel eller sandlådenivå i stil med, jag avgår ur tråden”. Inte för att jag försvarar nån men dom flesta verkar ha en egen agenda?

Givetvis kan det vara så, här kan det gömma sig en charlatan. Vem känns minst trovärdig av dom fyra?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 08:51.
Citera
2023-03-28, 08:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Eftersom du inte vet vilken fotbollsplan Pepparkakemannen avser så är även detta inlägg ordsallad från din sida. Du vill behålla kontroll och blanda om korten.

Snälla Pudeln, det här är Internet. Bortsett från moderatorerna har ingen kontroll och vi andra behöver det inte.

Du har citerat Pepparkakemannen men klippt bort tidsangivelsen så det skall passa dina syften. Du har tolkat in ett körande i gräset, fast BW snarare har åkt "fram och tebax" på vägen och du håller dig nu krampaktigt fram vid hoppet om att det finns två fotbollsplaner fast alla belägg pekar på att det bara finns en.

Likt en gris återvänder du till samma gyttjepöl om och om igen i denna tråd. Du hittar en misstänkt, kryddar berättelsen, berättar att du löst fallet och misstänker att alla som inte är med på ditt tåg i själva verket är den gärningsman du misstänker. Alla har en agenda när de inte stödjer dig. Ofta så finns det en annan skribent som är rätt så nyregistrerad som stödjer dig och kontaktar polisen. När din teori spricker, t.ex. genom att polisen förklarar att ClLe inte längre är misstänkt, så drar du dig undan ett tag och din medarbetare försvinner i skuggorna för att i princip aldrig skriva mer i tråden.

Att råka hamna i gyttjepölen en gång kan ses som nybörjarotur, men du lär dig verkligen ingenting.
Citera
2023-03-28, 09:04
Medlem
Citat:
Snälla Pudeln, det här är Internet. Bortsett från moderatorerna har ingen kontroll och vi andra behöver det inte.

Du har citerat Pepparkakemannen men klippt bort tidsangivelsen så det skall passa dina syften. Du har tolkat in ett körande i gräset, fast BW snarare har åkt "fram och tebax" på vägen och du håller dig nu krampaktigt fram vid hoppet om att det finns två fotbollsplaner fast alla belägg pekar på att det bara finns en.

Likt en gris återvänder du till samma gyttjepöl om och om igen i denna tråd. Du hittar en misstänkt, kryddar berättelsen, berättar att du löst fallet och misstänker att alla som inte är med på ditt tåg i själva verket är den gärningsman du misstänker. Alla har en agenda när de inte stödjer dig. Ofta så finns det en annan skribent som är rätt så nyregistrerad som stödjer dig och kontaktar polisen. När din teori spricker, t.ex. genom att polisen förklarar att ClLe inte längre är misstänkt, så drar du dig undan ett tag och din medarbetare försvinner i skuggorna för att i princip aldrig skriva mer i tråden.

Att råka hamna i gyttjepölen en gång kan ses som nybörjarotur, men du lär dig verkligen ingenting.
Har ni kommit någonstans med detta?
Citera
2023-03-28, 09:05
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Jag känner inte din ålder, men sexualmoralen på 90-talet var sådan att det var OK att vara ett par eller att "strula". One night stands har dock lite negativ stämpel så det var inte något samtalsämne.

Utifrån den moralen borde BW problemfritt kunna sprida vem som var hans alibi om de umgicks efter mordet och det inte rörde sig om ett one night stand. Om alibit hade ställt upp på att ljuga för honom så hade det också varit lämpligt att sprida budskapet för att möta olle i grind. Men rör det sig om ett one night stand och ett äkta alibi så är BW givetvis i starkt beroendeställning till denna kvinna och att då sprida uppgiften om sin erövring för natten ligger inte i hans intresse. Det viktiga är att hon håller fast vid berättelsen till polisen.

Detta plus att berättelsen om BW:s uppträde i Radbyn också tyder på att han är singel gör att jag tycker att det lutar åt att alibit är ett one night stand.

Varken MiKj eller berättelsen i Radbyn ger skäl till att tro att BW fått ett ex att gråta och söka sig till UA.

Sorry men den tesen håller inte!

Finns inget en tjej behöver skämmas för att idag erkänna att hon pippade med en kille för över 30 år sedan, ingen bryr sig liksom.

Inte ens ifall hon vart otrogen den natten, chansen är mikroskopisk.

Däremot skulle det väga tungt att gå ut och vittna och därmed få BW avskriven som misstänkt en gång för alla.
Citera
2023-03-28, 09:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Ser man krasst på laguppställningen nu så har vi
1) Pudelfrillan, som klipper i citat så att obehagliga fakta döljs
2) Skvagg som fantiserar fritt och tror att han har löst GW:s gåta
3) Ebeneezer som är bundis med Leif GW och Kalla fall, men som har uppenbara problem med sanningen
4) InkaInka som fabulerar helt fritt och som inledningsvis fick med sig IB03. Fortfarande tror InkaInka att han har IB03 med sig för InkaInka inser inte att de andra ignorerar honom.
5) ZOrro18790 kör på exakt samma modell som InkaInka. Kastar ur sig några namn, ser om någon nappar och spinner sedan vidare på det: "när de åker till det här huset för att hämta brännvinet så kan det ha varit så att T*m var med, och fick gång på gång mäkla fred,tror det började redan vid statt hållet,jag tror att det är när hon ska lugna KM som hon blir dragen i håret han ger sig på henne därav blodet, man åker nog ifrån det här stället,det går i 100 kM på de smala vägarna hon ber om att de ska stanna,det är grymt dålig stämning" Hur står det till i huvudet när man faller för "info" från Zorro eller InkaInka som de omöjligen kan ha om de inte själva är gärningsmän?
6) IB03... Ja, att Pudeln och Skvagg faller för Zorros och InkaInkas dravel förvånar mig inte, men det är en rejäl plump i IB03:s protokoll att han ställde upp på InkaInka. Men kanske är det så att IB03 först måste lära sig att känna igen mytomanerna (InkaInka och Zorro), därefter måste han lära sig att känna igen dem som är tragiska offer för sin egen fantasi (Pudelfrillan och Skvagg).

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Givetvis kan det vara så, här kan det gömma sig en charlatan. Vem känns minst trovärdig av dom fyra?

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 09:19.
Citera
2023-03-28, 09:14
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Sorry men den tesen håller inte!

Finns inget en tjej behöver skämmas för att idag erkänna att hon pippade med en kille för över 30 år sedan, ingen bryr sig liksom.

Inte ens ifall hon vart otrogen den natten, chansen är mikroskopisk.

Däremot skulle det väga tungt att gå ut och vittna och därmed få BW avskriven som misstänkt en gång för alla.

Det beror på tjejen. Jag är själv i den ålderskategorin. Det finns inget skäl för tjejen att gå ut för att försvara BW om hon vittnat för honom hos polisen. Med tanke på hur lite vi vet om Helenas sista 12 timmar så är det uppenbart att folk nära händelsen inte går ut, så avsaknaden av info är inte ett bevis för att uppgiften saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in