2023-03-28, 17:27
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tre?

MH angav ju JJ för branden i sitt förhör.
Hon påstås att ha eldat hos sin ex.pojkvän, i en villa som var under ombyggnad samt hemma hos Tove och Mys far.
Citera
2023-03-28, 17:27
Medlem
ziracorns avatar
Om inte Johanna får en uppenbarelse och vill erkänna hela dyngan, så kommer händelseförloppet bli olöst - tyvärr.
Citera
2023-03-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OK...

JJ säger: NO FUCKIN KITCHEN!

MA säger: VERY MYCKET KITCHEN!

Är det så jag ska tolka dig?

I första förhören sa även J att de satt i köket först
Citera
2023-03-28, 17:31
Medlem
ziracorns avatar
[quote=cidertider|83971167]Jag tänkte på det här med bränderna och allt annat som JJ har gjort , är det någonting som MH har fått veta i häktet , eller har hon vetat om men valt att inte anmäla ??[/

Hon har vetat om det tidigare. Johanna har berättat för Maya efter det hände (enligt Mayas utsago, det vill säga).
Citera
2023-03-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Absolut att hon tänker så. Men när man riskerar 10+ år i fängelse så brukar en ung människa avstå från den triumfen offentligt.

Skillnad om J hade varit en åldrad baglady som betraktar ett fängelse som en chans att få lugn och ro de sista åren av sitt liv.

Precis även om hon inte ångrar sig det minsta kommer det bli en snyfthistoria utan dess like imorgon. Hur allt var en sådan hemsk olycka, vilken panik hon fick, hur ledsen hon är osv osv osv. Hon är ju mkt väl medveten om hur många år det faktiskt kan bli och kommer göra allt för att minimera skadan.
Citera
2023-03-28, 17:37
Medlem
cidertiders avatar
[quote=ziracorn|83971263]
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Jag tänkte på det här med bränderna och allt annat som JJ har gjort , är det någonting som MH har fått veta i häktet , eller har hon vetat om men valt att inte anmäla ??[/

Hon har vetat om det tidigare. Johanna har berättat för Maya efter det hände (enligt Mayas utsago, det vill säga).

Många brott som hon har valt att hålla tyst om 👎
Citera
2023-03-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag kan inte låta bli att skratta. Vad fan spelar det för roll om det nu skulle finnas en film och att den är skickat? VAD har det för relevans i sammanhanget där JJ är en slug mördare som googlat sjuka saker innan och försökt med mordbränder? Skulle det vara något argument för att förmildra straffet efter hon har mördat Tove? Att ta upp att hon visst det har skickat en film, målar ju knappast JJ som en bra och ärlig person. Snarare känns det som JJ smyger omkring och filmar och fotar andra människor på fyllan (utan deras vetskap) för att försöka förstöra deras relationer med sina pojkvänner. Precis som vittnen beskriver henne under FUP.

Måste väl ändå varit JJ som bett Clea dra upp det? Kan inte se en vuxen kvinna skulle på fullt allvar se det som ett bra motargument i en rättegång om ett mord. När My har berättat om JJ har JJ kokat inombords och argt kladdat ned i sitt anteckningsblock ”Hon ljuger!! Det fanns visst det en film!! Du MÅSTE säga ifrån Clea!”. Endast JJ skulle lägga fokus på en sådan bagatell i sammanhanget.

Tack för uppdateringen!

Jag vet att många ser på MH på samma sätt som du beskriver, att hon på något sätt skulle vara rätt så smart och slug, lyckas lura in folk till att se henne som ett offer som inte kunde ta sig ur. Men jag tycker inte alls hon känns sådär smart och ”sneaky”. Anledningen till att JJ har ett sämre utgångsläge beror helt och hållet på JJ själv, jag tror hon har någon form av störd personlighet (psykopatiska drag), vilket inte MH har. JJ har något väldigt mörkt inombords, mordbränder, skrik, ilska, bråk, avundsjuka och svartsjuka verkar vara en del av vem hon är.
Jag är övertygad om att JJ förr eller senare hade lyckats få en annan person till att hjälpa till med något liknande dåd. Kanske till och med exet som sa han visste saker hon gjorde var fel men han var så kär i henne så han var lite ”blind”. Han körde henne när hon skulle spraymåla en tjejs bil. Han visste om hon hade försökt bränna inne folk. Kanske han hade kunnat haft oturen att stå mitt i en jävla sopa JJ har skapat.
Och med MH tror jag det var ännu lättare för JJ har 100% ljugat i henne massa saker om hur rättsväsendet fungerar, hur samhället funkar osv, så MH har följt hennes råd .

Vilket ex var det inte och har han inte fått smaka på JJs hat alls ?
Jag förstår mig inte på dom som är ihop med någon som de vet har gjort något sådant mot någon i deras närhet . Hur kan man våga sova bredvid någon som man vet försökt få ex inbränd i sömnen . Är det någon som brukar hamna i skottlinjen för dessa psykon så är det oftas kärlek /svartsjuka /kontroll -ex som drabbas .

Att det nu är en ex-vän måste vara väldigt ovanligt ?
Citera
2023-03-28, 17:46
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hela hennes agerande efter mordet känns väldigt otäckt.

Kalkylerande och låååångt ifrån panikreaktion.

Killen i bilen sa väl också om jag inte minns fel, att de bara var ytligt bekanta (inte bästa vän som hon sa till grannen).

En annan sak som Maja berättade i förhör är ju det mycket, mycket otäcka sättet hon beskriver att Johanna har

A153/1275
"F: Nej. Du säger att du upplever Johanna som lättad och trött. Vad är det som, vad är det som
gör att du får den uppfattningen?
M: Ja hon hoppar, ja går in i bilen och sätter på musik och så där och diggar med lite. Eh, ja.
"
//
"F: Nej. Dagen efter sen när ni träffas.
M: Mmm.
F: Hur upplever du henne då?
M: Eh, när jag kliver in i bilen så först frågar hon så här hur jag mår och jag säger så där. Eh,
jag frågar hur hon mår och hon, och hon liksom ja men säger högt och ljudligt att hon är
jättelättad och att hon mår bättre än på länge och alltså jag har nästan aldrig sett någon så, vad
säger man? Euforisk. Eh…
F: Euforisk?
M: Ja precis. Eh, och ja hon tyckte livet var på topp.
F: När du använder det ordet euforisk, förklara hur du tänker kring det ordet bara så att det
blir tydligt.
M: Eh, ja men sprudlande och hög på livet.
F: Mmm. Okej.
M: Mmm.
"
Det är ju helt sjukt.
Vem som helst skulle må otroligt dåligt av allt.

När det gäller våld i nära relation, är det inte ovanligt att mordet kan föregås av ett extremt dåligt mående hos förrövaren. Ångest av förlorad kontroll, inte ovanligt att man söker hjälp för såsom Billy (mordet på Tova) sömnvårigheter, hjärtklappning och allmänt dåligt mående.
Men efter mordet kan det innfinna sig et lugn, precis som med Billy. Han fann sig väl tillrätta i häktet, verkade opåverkade av situtaionen (häktad, misstänkt för mord) och sov gott om natten.

Det här måste handla mer om en slags personlighet (störning), mer än om vilken typ av relation det handlar om tänker jag nu.

Johanna upplevde kanske att Tove satte hennes upphöjda roll ur spel, genom att kränka henne. Och precis som många förrövare som mördat i nära relation (finns mycket forsknng på detta), har mordet föregåtts av mörka mordiska tankar under en längre tid innan mordet.

Mordet kommer inte som blixten från en klar himmel, även om det kan verka så.

Den gemensamma nämnaren måste handla om narcissistiska(psykopatiska) personlighetsstörningar tänker jag nu i både våld i nära relation och vad gäller liknande konflikter med vänner(ovänner).

Ångesten släpper (över att äntligen fått totla kontroll över Tove) och Johanna känner sig lyckligare än på länge.

Usch.

Ja men det var inte samma förhör om jag minns det rätt. Utan i ett förhör satte JJ på musiken och diggade. I ett senare förhör upplevde MH henne som lättad.
Sedan slutade det med att hon inte bara varit lättad och diggade till musik utan då hade hon enligt MH blivit euforiskt.

Ju mer avstånd MH tar från brottet och skärmar sig från JJ desto värre blir JJ i varje förhör.

Det är hennes utsaga som står i tidningarna och som fått genomslag. Samma människa som in i det sista höll fast i att hon spydde och inte ändrade sig förrän hon fick reda på att det inte fanns något DNA efter det. Samma MH som påstår att hennes telefon har varit ute och gått 35 steg själv. Samma MH som var så van vid att mobiltelefoner inte är bra att ha med sig om man ska dölja något. Hon hade inte heller sin mobiltelefon med när de körde ut Tove i skogen.
Samma MH som påstår att JJ måste lagt Tove i sin walk-in-closet när JJ var på McD för Maja såg inte Tove.
Citera
2023-03-28, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Absolut! Hon kommer också fortsätta och berätta och skryta på anstalt! Detaljer kommer komma fram, säkert bara de första veckorna på fängelset. Hon kommer inte kunna hejda sig! Sen får de passa sig där inne, för att komma på fel fot med henne! Johanna har precis blommat ut, hon har bara börjat.
Jag tror det blir tvärtom. Hon är för feg för att ge sig på andra som använder våld för att lösa problem.
Hon har ju terroriserat vanligt, normalt, fungerande människor som av ren förskräckelse valt att ta avstånd från henne.

Människor som JJ är fega när de väl går på fel person. De lever på svaga, lättledda människors rädsla. De behöver också ha svaga människor i sitt umgänge för att boosta sig själva.

När hon väl kommer in på anstalt så kommer hon ganska snart bli medveten om att det finns kvinnor där som gjort bra mycket värre saker än vad hon har gjort. Det räcker gott och väl för att hon ska hålla en låg profil.

Det är tragiskt att det ska krävas ett människoliv för att få stopp på en sån här människa, men samtidigt får man se det som så att fler slapp sätta livet till.
Citera
2023-03-28, 17:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon lämnar sina bilnycklar för hon fick ju skjuts av grannen.

Varför är det så svårt att förstå att man kan göra flera saker i följd:

Åka till donken i egen bil
Kasta TTs mobil
Flytta på TTs cykel
Ja, du har rätt. I ett av förhören med J: "Jag sa till Maja att jag skulle gå ner och cykla bort cykeln och jag tror att jag sa att jag skulle hämta bilen då också för jag behövde ju få fram bilen och transportera bort Tove med bil då. "
Citera
2023-03-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Johanna visar runt i lägenheten. Tove säger: "Här finns inte mkt att se".

Det är det vi vet.

Troligtvis tar dom en drink/Kaffe/saft i köket (JJ och Tove). Maya är vinglig, går och vilar.

Därefter är allt oklart.

Johanna dödar Tove - det är allt vi vet.

JJ har sagt att de inte har druckit något hemma hos henne om jag inte minns fel .
Eftersom hon har berättat vad dom inte har gjort , så undrar jag om det inte är så att de drack något . Och anledningen till att hon inte berättar det ? Spetsat T:s cider ?
Man brukar inte visa gäster sitt lilla tråkiga badrum när de visas runt , i så fall kanske bara öppnar och säger att här är toan så gästen hittar dit . Men att gästen ska gå in och göra husesyn i ett tomt kalt badrum och värden / värdarna gå med in .. Nix . Där fanns ju inget att se ..
Citera
2023-03-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vilket ex var det inte och har han inte fått smaka på JJs hat alls ?
Jag förstår mig inte på dom som är ihop med någon som de vet har gjort något sådant mot någon i deras närhet . Hur kan man våga sova bredvid någon som man vet försökt få ex inbränd i sömnen . Är det någon som brukar hamna i skottlinjen för dessa psykon så är det oftas kärlek /svartsjuka /kontroll -ex som drabbas .

Att det nu är en ex-vän måste vara väldigt ovanligt ?

J gjorde slut med honom (F) i april förra året. Han säger i FUP att hon är väldigt manipulativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in